Kontrollrummet

Håkan Nilsson: "Johnny Steam"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Den här låten skrev jag nån gång på 90-talet. Hade då varit på all för mpnga begravningar av yngre kompisar. De flesta hade gått åt i trafiken med fylla inblandat. Bästa polarn köpte en Norton Commando av en annan polare, första kvällen fyllkörde han till Hambologen i Kilafors på den, var där en stund och åkte snart hemåt. Vid utfarten tog han upp en kille han inte kände som liftade... 180 knyck rätt ut i skogen sen. Timo som körde dog direkt. Huvet och hjälmen lossnade o for som ett bowlingklot så långt in i skogen att de knappt hittade det. Han som satt bak dog på sjukhus några dar senare.
Han som ibland kallade sig själv för Johnny Steam gick i fyllan upp för kyrkbacken i Söderhamns, det är en genomfartsled med ganska mycket trafik. Mitt i backen vänder han sig o sätter sig på asfalten med ryggen uppåt o lyssnar på Stones "Tatto You" i en Sony Walkman. Över backkrönet kommer hans egen granne dyngfull i bil o kör på honom. Bilen såg visst ut att ha krockat med en typ en mc efteråt.
Här är en ny video inifrån min studio, jag spelade in två ak gitarrer först o sjunger o spelar till det. Ljudet går in via två XLR ingångar på ZOOM kameran, den har även en stereomick jag inte använder här, totalt fyra ljudspår i super wav kvalitet.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Här är den tyngre orginalinspelningen från 1995 med GUITAR 66, den innehåller lite fler grejer, ett lite metalaktigt instrumentalparti i mitten.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tråkiga historier Håkan. Men sådana historier brukar vilja berättas. Du gör det fint här.

Bra drag i elektriska versionen. Låter som ni hade full på volym på gitarrförstärkarna. Tjuter gött emellanåt.

 :D


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tråkiga historier Håkan. Men sådana historier brukar vilja berättas. Du gör det fint här.

Bra drag i elektriska versionen. Låter som ni hade full på volym på gitarrförstärkarna. Tjuter gött emellanåt.

 :D
Då spelade jag på en Fender The Twin 100 watt med två tolvor och hela 13 rör. Ett enbart för reverbet. Hade dessutom en 300 watts fyrtolv Marshallåda ikopplad. Jävlar vad det var volym. Hördes långt ut på gatan från studion...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)