Kontrollrummet

Håkan Nilsson & GUITAR 66 "När ingen fyr är tänd"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Den här har jag väl spelat in flera ggr förr i onemanbandsversioner o lagt ut här. Den här versionen ville Putte basists son att vi skulle spela in, han fick Pink Floyd vibbar av tidigare versioner han hört sa han. Vi snackade om att orgel skulle sitta fint, men hoppade över det till förmån för mer trummor o bas i ljudbilden. Jag tycker själv att både låten o texten är skitbra.
O det är ingen cover för en gångs skull. Spelade live i studion på trio, jag på kompgitarr o stödsång, Putte Sandström bas och sonen Christian Sandström på trummor. Han är ute o lirar o gör väldigt mycket ljud, o framförallt ljusjobb på stora scener o har blivit bekant med Pink Floyds slagverkare/trummis Gary Wallis, och får trumma åt honom på soundcheck när han spelar med alla möjliga band. Skitkul att spela med de två. Det här är om jag minns rätt andra tagningen av låten, arrade samtidigt vi la grunden. Sen kan man anpassa (i bästa fall) sång o solon efter det.

https://soundcloud.com/user-318468401/guitar-66-nar-ingen-fyr-ar-tand-171221

Ny mustigare mix
https://soundcloud.com/user-318468401/guitar-66-nar-ingen-fyr-ar-tand-180109
« Senast ändrad: 09.01.2018, 04:41:40 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
En av KR:s bästa låtar i mina öron det här.

Equality gjorde också en sjukt bra låt för en herrans massa år sedan som är svårslagen,denna kvalar in på den listan..

Sjukt bra det här,det skriker till nånting i djupet av min själ..

Bra lirat och gnuggat på guran Håkan.

Grym trummis också,å bra basat å mixat.

Tack för denna Håkan.

Mike


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
En av KR:s bästa låtar i mina öron det här.

Equality gjorde också en sjukt bra låt för en herrans massa år sedan som är svårslagen,denna kvalar in på den listan..

Sjukt bra det här,det skriker till nånting i djupet av min själ..

Bra lirat och gnuggat på guran Håkan.

Grym trummis också,å bra basat å mixat.

Tack för denna Håkan.

Mike

Tackar Mike. Det blir ju nåt väldigt speciellt när man spelar tillsammans. Kan fundera lite på mig själv varför jag även gör riktigt usla covers som jag knappt kan sjunga alls o lägger ut? Min cover på "Om jag var arbetslös" som jag spelade in förra natten blev väl inte nå vidare intressant... Jag har mycket bra musik i mig och polare som kan spela precis vad som helst. Så man borde ju satsa mer på det. Och nu finns det ju chans på det också med så bra medmusikanter. Putte på basen har skrivit skitmycket grymma låtar han med, han spelar både gitarr o keys han med.
Ang coverlåtar kanske man blir lite skadad av att spela mycket live. Är det på krogen blir ju folk skitglada att höra "sin" låt även om det är en halvtaskig version.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tror inte jag hört den innan.

Mycket bra låt. Ja, det blir något visst att lira tillsammans. När man kör från start till mål kommer dynamiken ofta av sig själv. Värre när man ska fejka det på egen hand.

Bra!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, detta är nog min favoritlåt från dig Håkan!  :wub:
Här kommer din känsliga, lugna sångröst också till sin rätt.
Riktigt snyggt gitarrlir måste jag också tillägga!
Och den fina live-känslan finns där som vanligt.....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Sköna häng på guror o ljud du fått till ..Mer sånt håkan B) Bra låt också Rock on


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tackar jättemycket, så fint att höra. Jag mixade om den här ändå idag o fick till ett lite mustigare ljud utan att komprimera sönder den.
Satte in min nu urgamla RANE DC24 i mastringskedjan, före DynaMaxx kompressorn som jag kör i limiterläge. RANE DC24 kan sätta superlågt ratio på hade vaäl kanske 1,2:1 här och så kanske bara 1,5 db reduktion.
https://soundcloud.com/user-318468401/guitar-66-nar-ingen-fyr-ar-tand-171221
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tackar jättemycket, så fint att höra. Jag mixade om den här ändå idag o fick till ett lite mustigare ljud utan att komprimera sönder den.
Satte in min nu urgamla RANE DC24 i mastringskedjan, före DynaMaxx kompressorn som jag kör i limiterläge. RANE DC24 kan sätta superlågt ratio på hade vaäl kanske 1,2:1 här och så kanske bara 1,5 db reduktion.
https://soundcloud.com/user-318468401/guitar-66-nar-ingen-fyr-ar-tand-180109
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)