Kontrollrummet

Gurano - Monotona svängningar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Gjorde ett litet experiment som gick ut på detta:
Kan man hålla lyssnarintresset vid liv även om jag spelar en gitarr exakt likadant genom hela låten. Går det att variera låten tillräckligt ändå?

Vet inte om jag lyckades men det var i alla fall kul att testa. Funkar det eller blir den för randig?
Tar gärna emot tips om allt.

Om man vill sjunga så är man välkommen men säg till först - den går i 130 bpm :D
/G
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/2017_34_A.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja det tycker jag,helt okej att göra så..Skall det vara instrumentalt rakt igenom så kanske det behövs mer variation,men det vet jag inte så mycket om då jag gillar att sjunga :)

För egen del då:

Sedan då sången sitter så lägger man fillsen på guran och kompletterar. Behövs det så kan man ju alltid riffa vidare också,men utrymmet för sången är väldigt viktig. Svårt att lägga sång melodi om riffen är ursnygga  :wub: och löper in i varandra innan sången sitter där..
Riffen ger ju också hint om riktning;vilket håll/karaktär man skall dra det hela med sången/melodin..Men just i
uppbyggnadsskedet,av sången,så föredrar jag grundkomp och en liten fingervisning i rifferiet.Man vet ju aldrig hur sångaren tänker eller för den delen The Riffmaster himself  :)

Nåväl,slut yrat. Bra idé här G.

Mike


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Inrtessant test :). Kanske lite långrandig som den är nu men med sång kan den bli hur bra som helst ju.

Trumkompet överraskade... gitarrintrot fick mig att vänta nåt helt annat :rolleyes:

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Håller med Space att man förväntade sig något annat komp men det är ju bra.  Riffet sitter som en smäck och funkar igenom låten helt klart.
Kanske att det blir lite väl "sprättigt" i det funkiga partierna men det är bra att det händer nåt där.   Jobba vidare på den här!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Förväntade mig också ett långsammare tempo när trummorna kommer in!
Väldigt snygga gitarrfigurer och snygga variationsbyten vid 60 sek och 123 sek.
Kanske något lång nu, slutdelen kan nog kortas av en del...
Om sång ska på så behöver du ta bort en del av gitarrerna för att få rum med den.
Introt + trummor och bas räcker nog som komp till sången.
Men jag tycker nog att den håller instrumentalt och blev aldrig ointressant.  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
funkar hur bra som helst inget enformigt alls tycker jag..tycker t,o,m att wah wah sticket skulle kunna vara endast 1ggr i slutet (avsluta låten) Fylla på med mer där om så vills Sologura, synt,blås,piano .whatever you like) o du kör bara det där softa prylarna tills det brakar lös.Det finns så mycket fina plockgrejjer mm som mumsar där i det lugnare partiet..står sig själv utan sång ..Men passar likabra med. B)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja det tycker jag,helt okej att göra så..Skall det vara instrumentalt rakt igenom så kanske det behövs mer variation,men det vet jag inte så mycket om då jag gillar att sjunga :)

För egen del då:

Sedan då sången sitter så lägger man fillsen på guran och kompletterar. Behövs det så kan man ju alltid riffa vidare också,men utrymmet för sången är väldigt viktig. Svårt att lägga sång melodi om riffen är ursnygga  :wub: och löper in i varandra innan sången sitter där..
Riffen ger ju också hint om riktning;vilket håll/karaktär man skall dra det hela med sången/melodin..Men just i
uppbyggnadsskedet,av sången,så föredrar jag grundkomp och en liten fingervisning i rifferiet.Man vet ju aldrig hur sångaren tänker eller för den delen The Riffmaster himself  :)

Nåväl,slut yrat. Bra idé här G.

Mike
Tack för svar - jo nog är det så att riff kan ge hint om vart spåret går men det kan nog även vara tvärtom...att sången ger vart guran ska leda. Den som vill testa sång (om någon vill, vill säga) så har de all frihet att säga till mig vad/vilka spår jag ska släcka i väntan på sång :D

Inrtessant test :). Kanske lite långrandig som den är nu men med sång kan den bli hur bra som helst ju.

Trumkompet överraskade... gitarrintrot fick mig att vänta nåt helt annat :rolleyes:

//Space
Tackar - jo jag tycker nog oxå att det skulle sitta fint med sång - det skulle lyfta denna
Bra att trummorna lurades - man ska bli överraskad...annars blir musik lätt tråkig :D

Håller med Space att man förväntade sig något annat komp men det är ju bra.  Riffet sitter som en smäck och funkar igenom låten helt klart.
Kanske att det blir lite väl "sprättigt" i det funkiga partierna men det är bra att det händer nåt där.   Jobba vidare på den här!   /Fuzz
Tackar - jag jobbar vidare om det blir sång...annars får nog idén vila i den eviga sömnen :D

Förväntade mig också ett långsammare tempo när trummorna kommer in!
Väldigt snygga gitarrfigurer och snygga variationsbyten vid 60 sek och 123 sek.
Kanske något lång nu, slutdelen kan nog kortas av en del...
Om sång ska på så behöver du ta bort en del av gitarrerna för att få rum med den.
Introt + trummor och bas räcker nog som komp till sången.
Men jag tycker nog att den håller instrumentalt och blev aldrig ointressant.  :)
/Asti
Tackar
Jo den funkar nog både med och utan sång (men själv tror jag att med sång så blir bättre :D )

funkar hur bra som helst inget enformigt alls tycker jag..tycker t,o,m att wah wah sticket skulle kunna vara endast 1ggr i slutet (avsluta låten) Fylla på med mer där om så vills Sologura, synt,blås,piano .whatever you like) o du kör bara det där softa prylarna tills det brakar lös.Det finns så mycket fina plockgrejjer mm som mumsar där i det lugnare partiet..står sig själv utan sång ..Men passar likabra med. B)
Tackar
Tycker inte heller att den blir enformig (men jag är ju jävig :D )
Vi får se om det händer nåt mer med denna?

Tack alla
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nä inte alls enformigt. Helt otroligt vilket gitarrsound! Och gitarrspel!

Så bra ny musik som man kan höra här finns ingenstans annars.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nä inte alls enformigt. Helt otroligt vilket gitarrsound! Och gitarrspel!

Så bra ny musik som man kan höra här finns ingenstans annars.

Tack för dina tankar - roligt att läsa :)
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Coola riff och bra mix :D. I denna version är det svårt att hitta en sångmelodi och det kanske inte behövs? Som stand alone är detta helt OK men om sång skall läggas behövs ett strukturtänk kring var den skall ligga.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Coola riff och bra mix :D. I denna version är det svårt att hitta en sångmelodi och det kanske inte behövs? Som stand alone är detta helt OK men om sång skall läggas behövs ett strukturtänk kring var den skall ligga.
Tackar
Än så länge finns ingen som visat intresse att sjunga men när/om någon gör det så kommer sannolikt vissa grejor att försvinna el minska för att ge plats.

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Henric

Coola riff och bra mix :D. I denna version är det svårt att hitta en sångmelodi och det kanske inte behövs? Som stand alone är detta helt OK men om sång skall läggas behövs ett strukturtänk kring var den skall ligga.
Tackar
Än så länge finns ingen som visat intresse att sjunga men när/om någon gör det så kommer sannolikt vissa grejor att försvinna el minska för att ge plats.

/G

Sjung själv - Vi vet att du kan!  :lol:

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Coola riff och bra mix :D. I denna version är det svårt att hitta en sångmelodi och det kanske inte behövs? Som stand alone är detta helt OK men om sång skall läggas behövs ett strukturtänk kring var den skall ligga.
Tackar
Än så länge finns ingen som visat intresse att sjunga men när/om någon gör det så kommer sannolikt vissa grejor att försvinna el minska för att ge plats.

/G

Sjung själv - Vi vet att du kan!  :lol:

Henric
Sorry men det kommer inte att ske.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!