Kontrollrummet

När bilarna brinner i stan

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tjena,

Hundra år sedan jag la upp en låt här. Håller på och snickrar ihop en repertoar till mitt nya band. (Fortsättning på Gränsfejd på något sätt kanske, för er som har koll på vad jag gjort tidigare)

LÅTNAMN: När bilarna brinner i stan
ARTIST/GRUPP: Utan namn än så länge
GENRE: Arenapop?
KOMPOSITÖR: W
INSPELNINGSÅR: 2017-12-23
FORMAT: mp3

Kul med kommentarer om högt och lågt. Vi hade tänkt att arra/prodda tillsammans och sedan spela in som ett band, alla på en gång, så mina demos blir mest som ett slags instuderingsmaterial till resten av gänget. Men säkert behåller vi en del av det som görs i mina demos.
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:50:28 by Wernborg »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, det var på tiden!  :)
Trevlig, trallvänlig låt som för tankarna till Gessle! Snygga gitarrer och fint framförd totalt sett!
Stereoperspektivet tycker jag kunde breddats mer. Nu känns det aningen för centrerat...
Ljudbilden kunde kanske fått något mer diskant och bas och trummor lite mer botten. (Kanske min hörsel som spökar)
I första "när bilarna brinner" (i mitten av låten) får jag en känsla av att sången inte kommer in exakt rätt!?
Måste va kul att få det här "omsatt i praktiken" och framföra den live med band! Lycka till med nya bandet!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skön dänga Wernis,lite radiopotencial i denna.

Jag fick lite Tom Petty vibes vilket jag diggar. Bra sång!

Liret guld som vanligt,möjligen något kraftig baskagge men inget som stör.

Bra jobbat.

Mike


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
En låt i tiden o arenapop stämmer bra fattas ju fläsket men behövs inte i min lyss det får ju bli när ni står på arenan ;) inledningen smakar U2 o sen när sången kommer blir det mer svenskarena då :D
mixen e skön o layback..Sången långt bak i ljudbilden o behöver ett myrben upp för upphottning som sagt fläsket på det övriga tar ni live på arenan ..En skön o modern låt i tiden :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har hört av en trummis att jag också borde bygga vissa av mina låtar runt trummorna, som du gör här med kicken.
Är det ett medvetet val? Gitarrslingor ger mycket U2-sound - bra!
Ja, roligt att leverera till andra bandmedlemmar och sen se vad som växer fram då alla är med och präglar helheten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Hej!

Bra låt och text, känns lättsamt poppigt med bra sång! Jag skulle vilja ha fram sången/texten lite mer, gitarrerna känns lite för centrerade och ligger i vägen för sången, kvittar kanske om det bara är en demo.....i första breaket känns det som sången eller virveltrumman inte kommer riktigt överrens taktmässigt....hur som helst kan det nog bli en riktigt bra låt när den blir klar!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja, det var på tiden!  :)
Trevlig, trallvänlig låt som för tankarna till Gessle! Snygga gitarrer och fint framförd totalt sett!
Stereoperspektivet tycker jag kunde breddats mer. Nu känns det aningen för centrerat...
Ljudbilden kunde kanske fått något mer diskant och bas och trummor lite mer botten. (Kanske min hörsel som spökar)
I första "när bilarna brinner" (i mitten av låten) får jag en känsla av att sången inte kommer in exakt rätt!?
Måste va kul att få det här "omsatt i praktiken" och framföra den live med band! Lycka till med nya bandet!
/Asti

Tack för feed. Stereobearbetningen är frånvarande ja. Trummorna spelades in med en mik har jag för mig så de ligger där i mitten. Så jag får peta på gurorna. Bra tips. Tack.
Tror jag kommer in på bilarna?  :wacko:

Ja det ska bli superskoj att arbeta fram låten tillsammans.


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Tryggt förankrat i början av 80-talet, som ofta när du är i farten, vilket är bra i mina öron. The Edge-gitarrerna sitter som en smäck i arret. Visst hörs det att det inte är färdigt för radiospelning än riktigt, men en god bit på väg. Jag skulle gärna ha lite kör på refrängen, helst någon oo-stämma som kan kontrastera mot leadsången i någon snygg figur. Lösa tankar, ta det för vad det är värt. Låten gillas!  :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skön dänga Wernis,lite radiopotencial i denna.
Jag fick lite Tom Petty vibes vilket jag diggar. Bra sång!
Liret guld som vanligt,möjligen något kraftig baskagge men inget som stör.
Bra jobbat.
Mike
Tackar!!  :D

En låt i tiden o arenapop stämmer bra fattas ju fläsket men behövs inte i min lyss det får ju bli när ni står på arenan ;) inledningen smakar U2 o sen när sången kommer blir det mer svenskarena då :D
mixen e skön o layback..Sången långt bak i ljudbilden o behöver ett myrben upp för upphottning som sagt fläsket på det övriga tar ni live på arenan ..En skön o modern låt i tiden :)
Tack. Det blir nog mer fläsk när resten av bandet kommer in i bilden hoppas jag.  :)

Har hört av en trummis att jag också borde bygga vissa av mina låtar runt trummorna, som du gör här med kicken.
Är det ett medvetet val? Gitarrslingor ger mycket U2-sound - bra!
Ja, roligt att leverera till andra bandmedlemmar och sen se vad som växer fram då alla är med och präglar helheten.
Jo, rytmen hade jag klar för mig tidigt i processen, om det är det du avser med att bygga runt trummorna? Annars är det ursprungligen ett pianoriff som jag hittade på när jag var 14 år typ. Fast nu hörs det mest på gitarren då. Kul att det blev en låt av det till slut.  :)

Hej!
Bra låt och text, känns lättsamt poppigt med bra sång! Jag skulle vilja ha fram sången/texten lite mer, gitarrerna känns lite för centrerade och ligger i vägen för sången, kvittar kanske om det bara är en demo.....i första breaket känns det som sången eller virveltrumman inte kommer riktigt överrens taktmässigt....hur som helst kan det nog bli en riktigt bra låt när den blir klar!
Mvh Henric
Hej, och tack.
Ja, det kanske är lite otajt där i första breaket. Får fixa det. Kanske. Det ska ju skava lite också.  :D

Tryggt förankrat i början av 80-talet, som ofta när du är i farten, vilket är bra i mina öron. The Edge-gitarrerna sitter som en smäck i arret. Visst hörs det att det inte är färdigt för radiospelning än riktigt, men en god bit på väg. Jag skulle gärna ha lite kör på refrängen, helst någon oo-stämma som kan kontrastera mot leadsången i någon snygg figur. Lösa tankar, ta det för vad det är värt. Låten gillas!  :)
Tackar! Kör lär det bli. Alla i bandet vill sjunga, så det ska nog ordna sig.  :D


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Verserna och U2 delarna tilltalar mig mycket, men Refrängerna är väl inte min kopp av the!
Trummorna låter väl sådär! men visst funkar dom som en demo!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ruskigt skön låt. Sången försvinner lite bitvis, upp med den blir låten ännu bättre. Förjävla skönt driv å sången o alltihop.
Grym livelåt. En som alla gillar direkt fast de aldrig hört den förr. Fy fan vad bra det här är.  Svinbra text.  :wub:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Härlig retro-låt som låter lite Gessle, kanske lite Kent även.

Brassa på med mer körer, härligt :P

/Marre
« Senast ändrad: 06.01.2018, 21:23:00 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Verserna och U2 delarna tilltalar mig mycket, men Refrängerna är väl inte min kopp av the!
Trummorna låter väl sådär! men visst funkar dom som en demo!

Trummorna ja. Inspelade med en mik i omgångar. Den lilla virveln är en slags marackas spelad med vispar. Sedan en piccolovirvel också.

Blir såklart spelat med trumset senare.

Ruskigt skön låt. Sången försvinner lite bitvis, upp med den blir låten ännu bättre. Förjävla skönt driv å sången o alltihop.
Grym livelåt. En som alla gillar direkt fast de aldrig hört den förr. Fy fan vad bra det här är.  Svinbra text.  :wub:
Tack så mycket. Riktigt kul att höra!  :wub:

Härlig retro-låt som låter lite Gessle, kanske lite Kent även.
Brassa på med mer körer, härligt :P
/Marre
Körer var ordet. Det ska bli!  :D


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Skön låt!
Lite halvt ostämda gitarrer där i början dock. :)
Coolt med bastrumman, ger bra driv i låten. Den är dock aningen dov och basig, kanske skulle skära lite mer i det lägre registret för att få bort burkigheten.  :rolleyes:
Bra sång och text. Nice!
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Bra låt i U2/Håkan stil som många sagt. Lite muddiga trummor men helt klart livekänsla i mixen. Låter lite som en upptagning på en livespelning med ett par mickar. Bra låt och bra sång! :D