Kontrollrummet

Asti - God only knows

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker detta är en av 60-talets vackraste låtar! Hoppas inte mitt simpla tolkningsförsök får
er att gilla låten mindre i fortsättningen.  :)
Har arrat lite annorlunda än i originalet. Hittade inte det hästhov-/kokosnötklapper som dom
(och även Monty Python i The Holy Grail  :D) använder. Kör med lite traditionellt vispkomp i stället.
Har också improviserat körstämmorna i sticket, då jag inte kan urskilja dom helt i originalet.
Ett par elgitarrer förekommer också i bryggorna här....och stråkar.  :) Funkar det? Mixen?

Titel: God only knows
Artist: Asti
Text & Musik: Beach Boys
Längd: 2:50
År: 2017
« Senast ändrad: 13.12.2017, 11:43:22 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tycker detta är en av 60-talets vackraste låtar! Hoppas inte mitt simpla tolkningsförsök får
er att gilla låten mindre i fortsättningen.  :)
Har arrat lite annorlunda än i originalet. Hittade inte det hästhov-/kokosnötklapper som dom
(och även Monty Python i The Holy Grail  :D) använder. Kör med lite traditionellt vispkomp i stället.
Har också improviserat körstämmorna i sticket, då jag inte kan urskilja dom helt i originalet.
Ett par elgitarrer förekommer också i bryggorna här....och stråkar.  :) Funkar det? Mixen?

Titel: God only knows
Artist: Asti
Text & Musik: Beach Boys
Längd: 2:50
År: 2017


Det är ju en alltid en risk när man gör en cover på en av sina favoritlåtar att "förminska" storheten i den s.a.s. men jag tycker att du har gjort en fin hyllning till den här.  Du har liksom Astifierat den lagom mycket.  Nu är inte jag ngn. Beach Boys-expert på ngt. sätt men så tycker jag. Det funkar bra!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag är ju ingen Beach boysare heller,men gillar det jag hör här.

Bra lirat och bra mixat.

Hittar inget att såga,trist  :rolleyes: :wub:

Bra jobbat!

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker detta är en av 60-talets vackraste låtar! Hoppas inte mitt simpla tolkningsförsök får
er att gilla låten mindre i fortsättningen.  :)
Har arrat lite annorlunda än i originalet. Hittade inte det hästhov-/kokosnötklapper som dom
(och även Monty Python i The Holy Grail  :D) använder. Kör med lite traditionellt vispkomp i stället.
Har också improviserat körstämmorna i sticket, då jag inte kan urskilja dom helt i originalet.
Ett par elgitarrer förekommer också i bryggorna här....och stråkar.  :) Funkar det? Mixen?

Titel: God only knows
Artist: Asti
Text & Musik: Beach Boys
Längd: 2:50
År: 2017


Det är ju en alltid en risk när man gör en cover på en av sina favoritlåtar att "förminska" storheten i den s.a.s. men jag tycker att du har gjort en fin hyllning till den här.  Du har liksom Astifierat den lagom mycket.  Nu är inte jag ngn. Beach Boys-expert på ngt. sätt men så tycker jag. Det funkar bra!   /Fuzz
Har gillat den här låten sedan den kom -66 på albumet Pet Sounds och har väl haft
den i bakhuvet till och från sen dess....
Däremot har jag konstigt nog aldrig plockat ut ackorden tidigare, men nu är det
förstås enklare när man kan få det serverat på nätet.  :)
Tänkte först försöka komma så nära originalarret som möjligt, men det var svårt att hitta
rätt instrumentljud, så det fick bli en "astifierad" version.  :D
Jag är egentligen ingen Beach Boys-fan/expert heller, men Pet Sounds hade några riktigt fina låtar.
Har läst någonstans att det var deras svar på Sergeant Pepper....
Skönt att du tycker det funkar. Tack för din feedback Fuzzen!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag är ju ingen Beach boysare heller,men gillar det jag hör här.
Bra lirat och bra mixat.
Hittar inget att såga,trist  :rolleyes: :wub:
Bra jobbat!
Mike
Roligt att du gillar det du hör och att mixen verkar OK!
Var rädd för att jag hade skapat ett riktigt "sågverk".... B)
Tack för din feedback Mike!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fintstämt och skönt.

Får för mig att jag är van att höra en snabbare variant på låten men vet inte säkert.
Det är en vacker låt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Vackert och finstämt och med din egen prägel på det. Skulle väl upp en aning i tempo som Max skrev. Kan bli lite såsigt annars. Gillade dina stämmor men du måste upp med leaden en oktav. :P
Absolut en av de vackraste låtarna från 60-talet men förstört den ....har du inte. :)
Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fintstämt och skönt.

Får för mig att jag är van att höra en snabbare variant på låten men vet inte säkert.
Det är en vacker låt.
Roligt att du finner det finstämt och skönt!
Jo, Beach Boys gör den lite snabbare. Deras version är ca 114 bpm (enligt min gamla metronom  :D),
medan min egen håller 110 bpm. Då är vi ense om att det är en vacker låt!  :)
Tack för din feedback Max!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vackert och finstämt och med din egen prägel på det. Skulle väl upp en aning i tempo som Max skrev. Kan bli lite såsigt annars. Gillade dina stämmor men du måste upp med leaden en oktav. :P
Absolut en av de vackraste låtarna från 60-talet men förstört den ....har du inte. :)
Toby
Jo, den är nog rätt "astifierad", delvis på grund av att jag inte hittade rätt instrumentljud
och inte klarar av att sjunga i så höga tonarter som Beach Boys.  :rolleyes:
Men samtidigt ville jag göra en lite personlig tolkning också....
Som sagt, min går i 110 bpm och deras ligger 4-5 bpm snabbare. Tycker inte skillnaden känns så stor.
Jag testade lite olika tonarter och fastnade för denna, som jag tyckte min sång funkade hyfsat för.
Tonarten i originalet är 5 tonsteg högre och det finns ingen möjlighet för mig att klara.
Skönt att jag inte förstört låten för dig!  :)
Tack för din feedback Torbjörn!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tycker detta är en av 60-talets vackraste låtar! Hoppas inte mitt simpla tolkningsförsök får
er att gilla låten mindre i fortsättningen.  :)
Har arrat lite annorlunda än i originalet. Hittade inte det hästhov-/kokosnötklapper som dom
(och även Monty Python i The Holy Grail  :D) använder. Kör med lite traditionellt vispkomp i stället.
Har också improviserat körstämmorna i sticket, då jag inte kan urskilja dom helt i originalet.
Ett par elgitarrer förekommer också i bryggorna här....och stråkar.  :) Funkar det? Mixen?

Titel: God only knows
Artist: Asti
Text & Musik: Beach Boys
Längd: 2:50
År: 2017


Det är ju en alltid en risk när man gör en cover på en av sina favoritlåtar att "förminska" storheten i den s.a.s. men jag tycker att du har gjort en fin hyllning till den här.  Du har liksom Astifierat den lagom mycket.  Nu är inte jag ngn. Beach Boys-expert på ngt. sätt men så tycker jag. Det funkar bra!   /Fuzz
Har gillat den här låten sedan den kom -66 på albumet Pet Sounds och har väl haft
den i bakhuvet till och från sen dess....
Däremot har jag konstigt nog aldrig plockat ut ackorden tidigare, men nu är det
förstås enklare när man kan få det serverat på nätet.  :)
Tänkte först försöka komma så nära originalarret som möjligt, men det var svårt att hitta
rätt instrumentljud, så det fick bli en "astifierad" version.  :D
Jag är egentligen ingen Beach Boys-fan/expert heller, men Pet Sounds hade några riktigt fina låtar.
Har läst någonstans att det var deras svar på Sergeant Pepper....
Skönt att du tycker det funkar. Tack för din feedback Fuzzen!
/Asti
Det var tvärtom. Det här är en sorglig historia.... Pet Sounds kom före Sgt Pepper, och det var Pet Sounds som inspirerade Beatles att våga göra nåt annat än raka korta poplåtar, ingen hade vågat göra några udda grejer alls före Brian Wilsons Pet Sounds. När Brian W sen hörde Sgt Pepper blev han knäckt, tyckte den totaldräpte hans platta, och fick psykbryt, han blev liggande i sängen stirrandes i taket i sex år. Att det var han och Beach Boys som fick Beatles att våga göra Sgt Pepper fick han aldrig reda på, då kanske han aldrig säckat ihop på samma vis. Beach Boys som lät och såg så prydliga ut var visst bland de allra värsta banden på att supa o knarka. Brodern Dennis Wilson dränkte sig vid den yacht han bodde på.
Jag har försökt mig på deras "I can hear music", men fick väl aldrig till den. Din cover blev mkt bättre. :)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker detta är en av 60-talets vackraste låtar! Hoppas inte mitt simpla tolkningsförsök får
er att gilla låten mindre i fortsättningen.  :)
Har arrat lite annorlunda än i originalet. Hittade inte det hästhov-/kokosnötklapper som dom
(och även Monty Python i The Holy Grail  :D) använder. Kör med lite traditionellt vispkomp i stället.
Har också improviserat körstämmorna i sticket, då jag inte kan urskilja dom helt i originalet.
Ett par elgitarrer förekommer också i bryggorna här....och stråkar.  :) Funkar det? Mixen?

Titel: God only knows
Artist: Asti
Text & Musik: Beach Boys
Längd: 2:50
År: 2017


Det är ju en alltid en risk när man gör en cover på en av sina favoritlåtar att "förminska" storheten i den s.a.s. men jag tycker att du har gjort en fin hyllning till den här.  Du har liksom Astifierat den lagom mycket.  Nu är inte jag ngn. Beach Boys-expert på ngt. sätt men så tycker jag. Det funkar bra!   /Fuzz
Har gillat den här låten sedan den kom -66 på albumet Pet Sounds och har väl haft
den i bakhuvet till och från sen dess....
Däremot har jag konstigt nog aldrig plockat ut ackorden tidigare, men nu är det
förstås enklare när man kan få det serverat på nätet.  :)
Tänkte först försöka komma så nära originalarret som möjligt, men det var svårt att hitta
rätt instrumentljud, så det fick bli en "astifierad" version.  :D
Jag är egentligen ingen Beach Boys-fan/expert heller, men Pet Sounds hade några riktigt fina låtar.
Har läst någonstans att det var deras svar på Sergeant Pepper....
Skönt att du tycker det funkar. Tack för din feedback Fuzzen!
/Asti
Det var tvärtom. Det här är en sorglig historia.... Pet Sounds kom före Sgt Pepper, och det var Pet Sounds som inspirerade Beatles att våga göra nåt annat än raka korta poplåtar, ingen hade vågat göra några udda grejer alls före Brian Wilsons Pet Sounds. När Brian W sen hörde Sgt Pepper blev han knäckt, tyckte den totaldräpte hans platta, och fick psykbryt, han blev liggande i sängen stirrandes i taket i sex år. Att det var han och Beach Boys som fick Beatles att våga göra Sgt Pepper fick han aldrig reda på, då kanske han aldrig säckat ihop på samma vis. Beach Boys som lät och såg så prydliga ut var visst bland de allra värsta banden på att supa o knarka. Brodern Dennis Wilson dränkte sig vid den yacht han bodde på.
Jag har försökt mig på deras "I can hear music", men fick väl aldrig till den. Din cover blev mkt bättre. :)
Du har visst bättre koll på pop-historien än vad jag har Håkan!  :D
Synd bara att han blev liggande i sängen så länge, han kunde ju gjort mycket
bra musik i stället under dom åren.....
Jo, Beach Boys var väl inte precis dom svärmorsdrömmar man ville framställa dom som.
Tror inte jag hört din version av "I can hear Music"! Roligt att du inte sågar min!  :)
Tack för din feedback Håkan!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag tycker alltid det är lika besvärligt att bedöma och kommentera covers... dessutom har jag av nån anledning aldrig gillat denna låt :mellow: ...nåmen, nu låter det ju Asti om låten i alla fall... och det går sällan fel.

Tråkig låt som är dräglig för att det är Asti som framför den ^_^

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Skön 60-tals vibe! Låter bra. (Lyssnat på Asti-God_only_knows_ver2.mp3)
www.alatarmusic.com


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag tycker alltid det är lika besvärligt att bedöma och kommentera covers... dessutom har jag av nån anledning aldrig gillat denna låt :mellow: ...nåmen, nu låter det ju Asti om låten i alla fall... och det går sällan fel.

Tråkig låt som är dräglig för att det är Asti som framför den ^_^

//Space
Synd att du inte gillar låten - en av mina absoluta 60-tals favoriter!
Men tack ändå för din kommentar Krister!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Kan ingenting beach boys.Men mixen sitter bra o dina gitarrer är klockers..o srtåkarna likaså..Osäker på sångljudet om det är vasst eller liite högt ..Men sången i sig är handsken :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kan ingenting beach boys.Men mixen sitter bra o dina gitarrer är klockers..o srtåkarna likaså..Osäker på sångljudet om det är vasst eller liite högt ..Men sången i sig är handsken :)
Roligt att du tycker mix, gitarrer, stråkar och sång funkar!
Tack för din feedback Marsall!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön 60-tals vibe! Låter bra. (Lyssnat på Asti-God_only_knows_ver2.mp3)
Förlåt mig Alatar! Höll på att missa att svara på ditt inlägg!
Roligt att du tycker det låter bra och hittar 60-tal i det!
Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten