Kontrollrummet

Harmonica mike - The Reaper and The Crow

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låter toppen. Gissar att arret kommer växa lite allt eftersom låten skrider framåt. Typ addera nån grej i varje del...

Kommer blir finfin!

Mycket bra låt detta!

Arret kunde vara lite mer dynamiskt. Om du inte vill ha fler instrument än pianot skulle man t.ex. kunna lyfta upp kompet en oktav i verserna för att få lite skjuts i refrängerna. Stråken början kanske kunde få vara med lite igen.

Hoppas på mer.  :D


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Och en kommentar till,nice.

Wernborg:
Oj tack,den värmde gott i ett kallt Norrbotten(-15,och sjunkande). Ja ibland så glimtar det till i låtskriveriet,denna har en oväntad tillkomst.. Men det sparar jag på. Frågan är om jag är rätt man att göra denna "rätt visa" dock. Sång leaden behöver mer puts för att tajma första versionens feeling,inte riktigt hemma än. Samt lite tajming i körerna och nån ooaaahh kör till..
I uppbyggnad/ackord har jag slut på idér så det blir mera att flytta runt det jag har.

Bra tips om oktaveringen.
Mer cello,kommer..

Mike


Utloggad Henric

Nu tycker jag sången är i torraste laget....

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Henric:

Okej,då blir det mer reverb  :wub: Kanske ett svagt delay också..Lite fix kvar i köreriets tajming samt lite puts här och där på leaden.

Tack för kommentaren Henric.

Mike


Utloggad Henric

Henric:

Okej,då blir det mer reverb  :wub: Kanske ett svagt delay också..Lite fix kvar i köreriets tajming samt lite puts här och där på leaden.

Tack för kommentaren Henric.

Mike

God fortsättning på dej!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Okej,då har jag version 6 klar för sågning.

Fixat köreriet samt de sämre partierna på leaden..Ganska nära nu tycker jag..Såga om ni hör nåt som inte stämmer funkar typ klipp eller når annat missljud från sång/sångaren..


Givetvis så hörde jag en digitaldist eller vad fanken det nu är på leaden på ett ställe - så hitta det blir dagens tävling typ - Finn fem fel  :rolleyes: :lol:

Mike


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Blir bara bättre o bättre ..nu efter några lyssar så kan det vara en avslutningslåt till storsäljarfilmen the reaper and the crow :)
En ide till som dyker upp är på samma verstext som jag nämnde i tidigare inlägg (vad händer om man tar bort pianot under sången där? .testa o kolla kan bli bättre även sämre :D men har man inte testat så har man ju inte..som sagt låten växer för var lyss ..Jag skulle se filmen bara för höra låten :wub: B)

1a versens sch_ljud kan kanske slipas lite på eq ? men stör inte nämnvärt  :)
« Senast ändrad: 25.12.2017, 18:06:56 by Marsall »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sången låter mycket bra nu!
En petitess som jag reagerade på - textraden "We stormed through The Castle seeking for thruth and beggin´for mercy",
antar att du avser "truth" och inte "thruth"!? Eller är det en gammal stavning...? Blev lite fundersam när jag googlade på "thruth"....
Ja, nu väntar jag på lite mer cello!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Och två nya på V6,nice.

Marsall:
Oj,ja nu känner jag mig glad på riktigt. Stort tack för gillet,nästan så jag rodnar här  :wub:
Ok,lite sch ljud i början bra,det fixar jag till. En idé till,muta pianot..Ja varför inte,klart värt en test då det rullar samma ackordsrunda rätt många takter. Wernborg hade en fining också,dra upp pianot en oktav på nåt ställe..
Kanske mutat piano,med sången understödd av cello..? Bra tips,ska kolla på det. Men sången först,den måste sitta till 100%

Asti:
Tack Peter. Ja det är nog stavfels nisse som har lurat mig..Trettio år sedan jag läste komvux..Truth skall det vara med läspning..Det blir lätt scchhh ljud om läspningarna och alla s så jag brukar undvika det så mycket det går. Ibland så byter jag ut orden för att slippa ratta och krångla i mixen  :rolleyes:

Jag har nåt rackel med min sångmick som gör problemet än värre..Tror att den varit i golvet eller nåt,kanske med lite hjälp från barnbarnen..Ibland så fräser det svagt om tagningarna..Lite som ett elektriskt högfrekvent ljud. Uppstår oftast vid ett speciellt tonläge i min röst. Det kommer och går av sig självt..En lång tagning kan vara hur bra som helst för att låta kasst en bit in..
Första tagningen av den här låten hade massor av såna ljud. Nu har jag skruvat och rattat i mina grejor och trippelcheckat signalkedjan men hittar inget fel.
Blir nog till att låna hem några fantommatade mickar från lokala dealern och testa vad min röst trivs bäst i..Förmodligen Neumann och då skiter det sig  :lol:

Sido skott: Köpte en Kina mick för två år sedan som jag ännu inte testat,ska koppla in den och blåsa ljudkortet i småbitar via en defekt lödning  :D då blir det dyrt på riktigt ha ha.

#########################

Tack för bra och konstruktiv feedback,det värmer gott i ett -25 gradigt Norrbotten..Huga,jag fryser   :(

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Minus galna tjugofem grader! Huvva, vilken julafton och huvva vilken jul!
Det är kallt!


94 sekunder in, undrar jag vad jag hör (en miss?). Låter som de flesta vill börja med ett durackord där men nån (basen?) ligger istället på ett möjligt mollackord...
« Senast ändrad: 25.12.2017, 19:52:32 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Maxb:
Japp nu är det äntligen myggfritt i Boden  :lol: ,skämt åsido.Kylan har sin tjusning också.Det blir ett sånt skönt knarrande under skorna då man är ute och går,suggestivt och rytmiskt..Nynnar lätt nu på en Text/melodi om kylan och knarret under skorna..

94 sekunder..Ja det skall vara ett C och det måste vara ett C,möjligen inverterat basmässigt eller nåt åt det hållet för variation från ett rent C..Kanske ett felslag..Cellon är en snabb test då jag inte hade mer tid idag,och rör till det lite där. Asti påpekade det vid 94sek tidigare,men det störde inte mig,men nu är ni ju två så..Svaret kommer  :rolleyes:

Tack för skarpörad kommentar Max.

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Maxb:
Japp nu är det äntligen myggfritt i Boden  :lol: ,skämt åsido.Kylan har sin tjusning också.Det blir ett sånt skönt knarrande under skorna då man är ute och går,suggestivt och rytmiskt..Nynnar lätt nu på en Text/melodi om kylan och knarret under skorna..
94 sekunder..Ja det skall vara ett C och det måste vara ett C,möjligen inverterat basmässigt eller nåt åt det hållet för variation från ett rent C..Kanske ett felslag..Cellon är en snabb test då jag inte hade mer tid idag,och rör till det lite där. Asti påpekade det vid 94sek tidigare,men det störde inte mig,men nu är ni ju två så..Svaret kommer  :rolleyes:
Tack för skarpörad kommentar Max.
Mike

Aha, Astis goda öron har redan noterat. Du hade väl en mollsväng innan och om jag känner mig själv rätt så vet jag, att jag ibland felaktigt fortsätter med den förra svängen på något instrument och kanske upptäcker det senare men inte bryr mig eller koperar från annat håll så att basen/cellon slipper vara inverterad/mollifierad.  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja-ha-ja!
Sweet silence kanske?? :huh:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ja-ha-ja!
Sweet silence kanske?? :huh:

Ja.... Jag hittade inte heller nåt alls att lyssna på?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu är den digitala disten helt borta och inget brus på sången heller :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ha ha boys..Skrattade gott åt era kommentarer  :lol: :wub:

Bjurte
Håkan
å Eddi

[size=12pt]Så här kommer den igen i en special utgåva till Bjurte som inte hört denna..Och givetvis till alla andra.[/size]

Har "cellerat" lite till men jag håller på version 7.. Jag sliter med sångljudet i inspelnings proceduren. Det blir märkliga missljud i digital form då jag spelar in sången. Testade en annan mick jag köpt från kina,en fantommatade historia för sång,men problemet blev värre då den micken återgav än mer höga frekvenser..Och det är där problemet uppstår. Sånt här är väldigt kreativitets dödande så jag försöker hitta en lösning snabbt..

Nåväl,såga på rubbet,den här versionen har nog bästa sångljudet tror jag så här långt..

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Vilken djävligt bra låt du fått till, härligt pianoklinkande oxo!
Du sjunger med en enorm känsla, men som sagt, lite burkigt och skummt ljud, det blir bättre senare i låten.
Lite tunga trumms på slutet skulle sitta mumsigt!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se..

Bjurte:
Oj,tack för den kommentaren. Därmde skönt i ett minus 20 Norrbotten. Ja det är lite skumt med min sånganläggning nu..Någonting har inträffat,misstänker att min sång mick varit i golvet eller nåt.Ett mysko dist ljud uppträder spontant under de flesta tagningar..Nu har jag varit på den med fler försök,kanske lite bättre eller..?

################################################

Då har jag en ny version uppe för sågning nu,dra omkull Norrlands furan nu,sticksåg uthyres.

Varit på leaden mest samt hann sticka in lite cello också,men det måste dit mer av den varan. Det är mest några korta grejer,apropå det..Hur lirar cellister?


Mike


Utloggad Henric

Låter mkt bra - t om onödigt bra!  :wub:

Det andra Crow är jag inte så förtjust i.....läste texten samtidigt som jag lyssnade, där ordet Gate står sjunger du något annat som jag inte riktigt hör, körerna på slutet kan upp en aningen i mitt tycke, eller kanske backa det underbar pianoljudet lite där. Mkt bra låt detta, stämmningsfullt, jag tänker på Scorpions, vet ej varför! Jag tycker inte det saknas så väldigt mycket utan tror att låten tjänar på att hållas ungefär som den är nu, varm stämmningsfull och avskalad!

Mvh Henric.

P.S Idag är det varga vinter i Abbekås -4 grader!!!  :o D.S
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag behöver ingen sticksåg  :rolleyes: :lol:

Nu har du hittat soundet och närheten och jag säjer bara, partiet mellan 1:35-1:56....ger mig gåshud, ihop med cellon, så enormt vackert :wub:

Sånt fint uttryck här, du är en mästare och du berör verkligen.

Tack för musiken Mike :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Och två  fina kommentarer i min nya låt :wub:

Henric:
Oj den tackar jag för. Blir nästan lite rörd av din fina kommentar - Mega TACK!
Andra Crow,ja jag sjunger bara på och ibland så blir det bra och ibland mindre bra.Jag ska korrigera det närmare uttrycket i första..

Texten,ja jag sjöng texten som i en äldre version,glömde ändra i trådhuvudet - fixar det.
Ingen såg på Cellon? Skall lira lite till av den varan och kanske crossköra lite cello i stämmor,men enkla grejer typ som nu men lite mer på väl valda ställen..Panorerade cellon till vänster i mixen som en liten förberedelse,så vi får se som dom säger i Version 8  :)

Maria:
OJ,vänliga du. Det var en mycket fin kommentar som värmer mitt hjärta. Jag funderade länge på om jag skulle låta det partiet återkomma i låten då det är fint men valde ett längre kör arr på slutet istället..Inget är ju skrivet i sten så vi får se..Nu skall jag göra klart det påbörjade celloarret så får vi se i V8 vad som sägs..

########################################

Stort tack till er båda för mycket värmande kommentarer,det blir en fin vecka det här  :wub:

Mike


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Låter bättre och bättre....  :)

Låten får mig ställvis att tänka på Jackson Browne... eller är det han som låter som du :P

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad John Isak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 281
  • Medelålders man med drömmar naggade i kanten
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Och två till  :wub:

Space:
Ja det kan man undra..Vet inte vem som är äldst av oss,fast han är ju känd den gode Jackson Browne  :D
Som jag för övrigt gillar.
Kul att du hör mitt slit och att det drar åt rätt håll.Det tackar jag för.

Jaak:
Tjenare,vad kul att du gillar denna,det glädjer mig.

#########################################

Nu har jag varit på den med ett litet sångfix samt lite cello,men vi har svårt att komma överens jag och Cellisten..Hur f-n lirar såna där..Korta eller långa toner,mer eller mindre  det är frågan..

Såga på boys.

Mike


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Grymt härlig låt o sound. Skulle nästan passa mig att göra en cover på! O snygg dramatisk text! Jag själv blir bara sämre o ännu sämre på engelskan med åren. Brorsans fru är från Irland, jag fattar typ en tredjedel av vad hon säger. Jag hittar inget i uttal att klaga på, jag tycker som alltid att ju mer som sig själv man sjunger ju bättre.
Kanske du kan vässa sången lite vid typ 4 khz, eller också vässar du hela mastern vid samma frekvens. Men det där med master eq är ju svårt nåt kopiöst, speciellt med 62 år gamla öron.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Snygga ackordföljder och harmonier. Riktigt snygg låt.
Bra sång och text osså.  :D
/ djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
En till

Håkan:
Kul att du gillar denna dänga som kom till mig nån vecka före jul..Det skulle vara kul att höra din tolkning av denna låt,det har jag ingenting emot.
Jag läste komvux full gymnasiekompetens för sisådär 30 år sedan..Det jag fick in i skallen då,till skillnad från det man lärde sig i högstadiet på tidigare delen av sjuttiotalet,sitter kvar  :D  Svengelska kan det gärna bli;och med Norrländsk brytning ger det en otrolig charm ha ha. Vi är ju svenskar så det skall höras,vi är av samma uppfattning där helt klart.

Lite vassare mix,okej..Lämnar bort denna för mastering,jag är kass på sånt. Ska höra med Jon(yllet) om han kan hjälpa mig med det då jag satt allt. Ska fixa lite mer i cellon,lite stämföring kan bli kalas..Nu är det samma cello panorerat v/h så det låter lite skumt tycker jag,blir nog ett lyft med två stämmigt här och där..

Tack för kommentaren Håkan,det värmer i ett allt kallare Norrbotten - 20 nu och på väg nedåt ser det ut som..

Mike


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Snygga ackordföljder och harmonier. Riktigt snygg låt.
Bra sång och text osså.  :D
/ djonas

Tack så mycket Jonas för en fin kommentar. Sliter med usel mick som digitaldistar då den känner för det så det har blivit mååånga omtagningar på sången  :mellow: Men jag närmar mig så sakteliga,har cello på tapeten nu med lite stämföring kvar..Låten får nog stanna så om du inte har några asläckra gura prylar som skulle ta denna till himmelen,eller förresten - det räcker om den når Anders Bagge  :lol:

Mike











 ..


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då har jag varit på denna för sista gången - kanske - om ni inte hör nåt mystiskt  :rolleyes: :wub:

Fixat en hel del i sången samt fixat några sura kör toner samt återgått till version sju:s cello lir dock mer panorerat..
Varit livrädd för "kill your darlings" i denna så jag tycker att låten får stanna så här.
Drog upp lite lyster på mastern runt 5 k..

Tacksam om jag får bekräftelse på att den sitter nu..Eller stor sågen,Redwood modellen,det blir jag lika glad över  :D

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nu tycker jag den sitter! (Även om jag får ståpäls av sången  :):wub:
Den sparsmakade cellon förstärker precis "lagom".
Gillar den sublima andrastämman som kommer in kort!
Jag njuter i fulla drag! Hittar absolut inget att klaga på.
Nej, men är man nöjd ska man nog inte rota mer i låten - möjligen låta
den vila ett tag innan man tar sig an den på nytt...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är så vackert och skönt framfört att jag skulle kunna gråta.
Härliga du!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil

Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Klar som korvspad! Grymt bra låt och härlig mix. Snygga körer och cellon tillför. Härligt nära och finstämd sång. Bravo!!!!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se vad som tycks om sista versionen av låten:

Asti:
Skönt att höra. Du har följt denna genom hela resan och jag är mycket tacksam för det. Sångljudet mitt har varit det stora problemet och jag bör nog göra nåt åt det innan jag tar mig an nästa idé..Vilken mick har du? Jag har alltid gillat ditt sångljud i mixarna(fast det kan vi ta i pm).

Maxb:
Oj,att låten berör så starkt visste jag inte..På hemma fronten så sägs det bara vilken fin låt du har skrivit Micke,mest min Eva då..De andra musikpolarna har inte hört denna än...Bortsett från KR då  :)
Jag blir glad på riktigt av din fina kommentar Max - TACK :wub:

Marsall:
Härligt att höra,många versioner blev det..Mitt urusla/trasiga sångljud i inspelningsförfarandet kommer att få sig en uppdatering för att slippa detta krångel framöver. Det är kreativitetsdödande modell Himalaya om man bara tänkt sig en liten promenad upp i backen..

Zorrow:
Thanx MR Hårdrock den kommentaren uppskattar jag  :wub:

#################################################

Tack alla för fina kommentarer och behjälpligandet med denna genom alla versioner..Mitt sång ljud har ställt till det en hel del men jag ser målsnöret nu..

Mike


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag vill också lyssna!! Var finns låten?   :unsure:
Me, Myself & I