Kontrollrummet

Harmonica mike - The Reaper and The Crow

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn: The Reaper and The Crow
Kompositör/text:Jag
Ev,medverkande:Nope,inte än
Piano:XLN audios midigrunka plugg
Tillverknings år: 2017
Övrig kuriosa:

############################

Hallå gott folk.

Då kör vi version V9 på denna låt. Om ingen hör något helknasigt så skickar vi denna till historien..

Tackar er alla för stort tålamod i den här låten med många versioner..Haft ett helsicke med sångljudet. Micken min den gamla Studio B1:an verkar vara på väg mot soptippen som jag ser det..Blir nog en uppgradering där vad det lider.


Ni gör givetvis som vanligt

Såga,eller höj till skyarna..

####################################

Lyrics

The Reaper and The Crow.

For The King and for his Queen,you swing your axe deep in the snow
but all you ever did was making corps - for The Reaper and The Crow.

There´s so much gold out there to find - that´s the story you been told
through the flames and through the heat we feared The Reaper and The Crow

Burning arrows raining from the sky like the last liiiieee

Chorus

We fled to The Hills passing Thunder of Hell - but you ran through The fields and found Eternitys well
We stormed through The Castle seeking for thruth but beggin´for mercy
where are our youth where are our youth

There ain´t no time for remorse for all the axes buried in the snow
that even makin´it worse we feared The Reaper and The Crow
There is still some time to understand how this War will end how this war will end

For the king and for his Queen...

://:Love of war love of war Love of Waaar Love of Waaaaaaaaar://:

The Love of War the Love of war the love of war the love of waaaaaar.







Mvh

Mike




« Senast ändrad: 27.03.2018, 09:18:04 by Harmonica mike »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det här låter riktigt lovande! Som alltid en suverän känsla i sången!  :wub:
Tycker du fått till ett skönt piano-sound. Däremot är sångljudet lite, lite "vassare"
och har en annan typ av eller möjligen för mycket reverb, som inte gifter sig riktigt med pianot.
Försök få lite mer värme (mer av låga mellanregistret kanske) i sångljudet och dra ner på reverbet en aning är ett förslag.
Tror att det räcker med piano och stråkar till den här låten. Det blir intimare och man hör sången bättre då.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Underbart att höra din sköna stämma igen :wub:

Känsligt och vackert, det här måste du utveckla Mike♥

Snyggt piano :rolleyes:

Följer denna!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Comments,nice:

Asti:

Helt riktigt det ligger massor med reverb på sången och även ett delay,Hm goes max X2  :D
Ville testa lite..Fixar närheten senare i mixen.Jag har även lite(läs rätt mycket) reverb på pianot,så totalt är det två olika.
Jag kör ett reverb för allt på mastern senare,det blir nog bättre.Kul att du tycker om det hela,det glädjer i vintermörkret - och på denna så blir det garanterat mer då jag har mer text som drar det hela mot scener ur medeltida slagfält.Lite puts så blir det mer en egen tolkningsfråga vad det hela handlar om,precis som jag vill ha det.

Maria:
Tack för att du tycker om denna,det glädjer mig.Haft denna ett bra tag i huvudet,och tyckte det var dags att testa en inspelning av idén. Krig och kärlek har lite gemensamt ,åtminstone om man får tro Hanne Boel:" its a fight for territory thruth and a whole´lotta more"..
Så mer kommer,lite puts här och där samt mer text och lääääängre  :wub:

###################################

Stort tack för gillet och som vanligt kanon tips av Asti och blixtsnabb feedback.

Mvh

Mike


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Riktigt skön låt, mysig melodi. Gillar verkligen piano-ljudet och hur du spelar, inte för mycket och inte för lite... Cello melodin är ju kalas också.
Det är väl sångljudet som asti redan har påpekat, fast detta är ju bara test vad jag förstår. Det här bådar gott och jag kommer att följa utvecklingen :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En HM-känsla sprider sig i hemmet - underbar låt som jag kommer att följa. Jag la också märke till bruset på micken men som du säger utveckling pågår och jag ser framåt :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Och nya comments nice:

Staffan:
Kul att du gillar låten så här långt..Jag har varit på den lite med en annan reff,bättre sämre..Vet ej,då jag fick hålla igen för grannarnas skull på sången pga.den sena timmen..Fixat till sången på första delen,klar förbättring.
Men jag lägger inte upp nåt än,måste få till reffen sångmässigt.

Eddi:
Tjenare har ni nå snö där nere i Sthlm,vi närmar oss halvmetern här.
Musiken ja,
kul att du gillar detta Eddi,det värmer mitt hjärta..Filat på denna ett bra tag,mest i huvudet.Jag söker ofta efter tema då jag ska hitta på nåt i musikväg,och denna gång så inspirerades jag av ett slagfält ala´medeltid..Nu skall det hela barasys ihop,och putsas på så kanske jag får ihop en låt för en gångs skull  :rolleyes:

############################

Kul med kommentarer,stort tack .


Mike


Utloggad Henric

Bra pianoljud, vad är det för något?? Denna kan nog bli riktigt bra när den blir klar! Lite kluven till sångeffekten/ekot eller vad det nu är!

Bra sång!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se..

Henric:
XLN audios Addictive keys står för soundet.Fixat till sångljudet ,tror det blev lite bättre och slängt in en reff och lite mer text,hann inte mer idag.Kul att du gillar den så här långt.

#####################################################

Och med det så har jag version 2 uppe för sågning.

Återkom gärna alla och såga på det ni hör..

Mvh

Mike


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låter toppen. Gissar att arret kommer växa lite allt eftersom låten skrider framåt. Typ addera nån grej i varje del...

Kommer blir finfin!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låter toppen. Gissar att arret kommer växa lite allt eftersom låten skrider framåt. Typ addera nån grej i varje del...

Kommer blir finfin!

Tack Wernis. Ja nåt åt det hållet,bra tips om att lägga in lite smågrejer..Typ nån stämma/kör här och där,mer cello och kanske lite svepande elgura grejer med långa delay/reverb/volym meckeri..Sångpartierna går ihop lite snabbt pga. mitt långa vibrato som hänger kvar,på nåt ställe,ska sovra lite där.
Tror det är limiterat lite hårt också hör jag idag i monitorerna.

Bra tips,Tack igen.

Mike


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Vackert o mäktigt. Men sångljudet är nästan som om nåt är trasigt? För mycket gain på ingången eller dist i reverben? Ibland när jag tycker nåt reverb låter fult kan det bli en väldig skillnad om jag fasvänder reverbreturerna. Till så bra låt är det väl väl värt att sjunga om alltihop o följa upp sång signalen noga hela vägen, kolla först så du har ett klockrent rent ljud utan kompressor. Jag gissar nästan på att det är sångkompressorer som låter illa.  :unsure:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Kul att höra nytt från dig :)
Cellon gillas men den tystnar för fort. Kunde kanske få vara med på lite fler ställen.
Sångsoundet gillas.
"We fled to The Hills" kom lite plötsligt efter "whhhyyyy". Inte mycket tid över för att dra efter andan där :D

...åsså plötsligt var det slut :mellow:

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nya kommentarer,nice.

Håkan:
Tack för gillet av låten.
Sångljudet ja,det allra första i v2 är från första tagningen. Där är det ett litet missljud som kommer från att jag var alldeles för nära micken. Resten är från senare tagningar,och där hör jag svagt nåt liknande som du beskriver.Dock inte lika påfallande som i början..Jag tror att det senare kommer från min amatörmastring,hårt limiterat och maxat med dvs, verktyg..Jag har inga kompressorer med,utan kör med automatiseringar på spåren där de skiftar i volym.Mindre risk för att ratta bort sig i komprimering,som jag inte behärskar..För att inte tala om mastrings hvetet..
Så kontentan,slipa på sången och sjunga in det sista samt be om en bra mastring av ett proffs så har jag nog en rätt fin låt.

Space:
Tack Krister. Ja du vet ju hur det är,ibland så vill livet nåt annat och då är det bara att anpassa sig och nu känns det som att lite musik vore inte helt fel  :)
Cellon ja,det blir mer helt klart. Lite sång stämmor också,samt korta av vibratot där jag sjunger ut,tillika krockarna  :rolleyes: finns inte tid för ett andetag ens..Funderar även på lite dreamscape music stundtals,jag tror jag har nåt sånt i Cubase. Där det slutar abrupt skall det givetvis in mer,minst två sångverser och en reff samt outro  B)

######################

Tack till er båda för tips och kommentarer

Mike


Utloggad Henric

Sångljudet är mkt bättre nu, testa att lägga en fade i slutet på whyyyy innan nästa strof....känns som det behövs lite luft där....kan bli bra detta när det blir klart, piano och cello gifter sej fint, känns avslappnat men ändå mäktigt på något vis!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt HM!
Du är på G med den här låten.
Skönt att du inspireras!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra - påminner lite om låten Why och You som du gjorde för ett antal år sedan.
Har inte läst vad andra skrivit. Jag hör en hel del klipp mellan sångfraser som går att ta bort, eller så kanske du ska sjunga om allt i svep?
Ser fram emot en fullversion.

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Och lite nya kommentarer,najsigt:

Henric:
Lagt om all sång,men lägger upp V3 i ett senare skede.Det fanns lite konstiga ljud som härstammar från micken,lite för nära sjunget mellan varven..Och Limitern på mastern..Mutade den då blev det lägre men en klar förbättring i ljudbilden.Jag släpper mastringen till proffsen :)
Just den där whyyy grejen är en strof vi använt  tidigare i en annan lite liknande låt,kom på det igår så jag snickrade till nåt nytt där.

Max:
Japp,nu kör vi ett tag  :lol: :wub:

G:
Jag hörde också knäppen igår kväll,så nu har jag lagt ny sång.Det långa Whhyyy:et,exakt,det var det jag kom ihåg igår..Det var ju på den där Why låten du och jag gjorde..Denna liknar den ja,lite samma ackord och balladish..
Bättre text i denna  :rolleyes: :D skämt a ba,vi får se hur det blir.Tänkte hålla denna piano/cello/sång..Mer kommer.

#############################

Tack alla för kommentarer,jag har en V3 men jag sätter all sång först.Sedan så kan man börja fundera på vad som ska dit och inte minst hur  :D

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, nu funkar sång- och pianoljud bra ihop! Snyggt!
Ett par småsaker:
- sångmelodin kändes lite "konstig" vid "...Stormed...." i kombination med harmonin.
- bör vara läspljud på "thunder" och "through"....
Skönt att du behåller arret sparsmakat!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter gott om pianot!

Rösten får inte en chans att andas vid 82 sekunder ändå kommer den direkt med ny styrka.
Hur fixar man det live? Inte hålla ut tonen så länge innan eller hålla kvar en takt eller en
halv takt innan nya sången som nu kommer utan att du hunnit andas.

Fint som bara den - att få höra raspen från norr.  :lol: :wub:
« Senast ändrad: 13.12.2017, 18:44:11 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Och nu blev det comments igen,nice.

Asti:
Ja det här är v2,rattade mest i reverben och la till reffen..Fixat till sången i v3 och sjöng om allt,tror att jag justerade uttalet i fin slipet...Men version 3 ser dagens ljus då jag har all text,lite kvar på slutet och ett outro.
Reffen,ja först är ju uppgången och sedan grund ackord typ C,Am,Em,G,F,Dm,F,G X2
Testade en annan sång melodi på den andra delen av de två,tyckte att det inte blev så pjåkigt..Över vägde först halvstegshöjning,då vers och reff har det mesta gemensamt i ackordsväg ,en transponering ala´cubase är ju inga problem. Ska kolla om det är nåt som surar/låter konstigt där,jag hör inte det. En färgning på nåt av ackorden eller ett ackordsbyte kan ju göra susen..Jag har testat lite dreamscape pads till detta men får inte till nåt,så jag lägger mer cello här och där samt stämmor,då bibehålls det enkla.

Max:
Japp pianot är rattat en hel del,låter nästan bättre än ett riktigt  :rolleyes:
Sången,ja det där är svårt ja..Lättast om man spelar sjukt otight  :lol: Eller signalerar till trummisen att nu kommer den där abrovinken som vi har repat 50 11 ggr. Ungefär som en dirigent som får alla att dra efter andan då han stoppar upp allt för att låta solisten blomma ut ..Skämt åsido,sången skrivs eftersom låten fortskrider så det är helt enkelt två olika tagningar.På sista versionen v 247 kommer det inte att låta hoppackat  :rolleyes: jag har version 3 på G men ska lägga all sång först.

##################################

Tack till er bägge för kommentarerna.Låten fortskrider,vid det här laget brukar jag vara less..Men icke sa nicke
och Micke  :D

Mike


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Fin låt med bra sång! Sången är väldigt bra i verserna men låter ansträngd i choruset. Snyggt med den lilla instrumenteringen som ändå låter stort. Ska bli kul att höra färdig.
Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Underbart piano och sång! Jättebra låt också. Fortfarande lite klipp med brus på sången. Släpp upp kören med mindre reverb och ev upp ett snäpp. Gillar!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nya kommentarer,nice :)

Toby:
Tack för gillandet..Reffen ja,jag har kört fast lite där och funderar på samma sak som dig,det låter ansträngt.
Texten är ok med lite puts,ska testa en oktav ned istället och lite mörkare för en allvarligare underton. Det kan funka då resten av sången(verserna)är laidback och cool..Tror det passar denna låt bäst inga skrål och skrän typ.
Bra feedback tack.

Zorrow:
Tack för digget.Har en version 3 så det kommer mer längre fram..I morgon söndag så blir det sång hela dagen,vi får se hur det blir det hela.Jag har i stort all text,mera hur jag skall sjunga det hela på reff/outro.

################

Tack för kommentarerna det värmer i vintermörkret.


Mike


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Oj, här har hänt saker sen senast jag lyssnat :D

Din känsliga stämma går rakt in ...speciellt "Where are you", och så otroligt varligt och vackert :wub:

Du blir bara bättre och bättre.

Kan bara säja att det här är 5/5 från mig :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Underbart att du är igång igen! So am I, så befriande, eller hur?

Kör hårt :D

/Maria


https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag "hör" trummor och bas och kanske ännu lite mer stråkar som skulle kunna förgylla denna låt ännu mer :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Och några fler kommentarer på alstret:

Maria:
Oj,tack så mycket.Den kommentaren värmde gott i vintermörkret :wub:
Jag har lite puts på nån av sång stroferna som jag inte är nöjd med,samt lite mer cello.
Ja det får ju gå det här också Maria,som du förstår - livet rullar på igen :) Ingen ide´att skotta ned denna sletna kropp förrän det är kört på riktigt :lol: Mer musik är som balsam för själen.

Eddi:
Trummor och bas - Eddi,are you serious? Skämta ba,jag har faktiskt varit inne på det och provat lite grann,men ännu inte hittat det jag letar efter... Nånting riktigt brytande typ nån form av hiphop/crazy trummor..Med handklapp och FET baskagge ala´THUNDER. Cubase har ju en drös med sånt i sitt eget trum bibliotek,ska kika lite på det. Tänkt på reffen då,versen kan man ju bara inte förstöra typ..Nån stämma och nåt litet uttryck tycker jag låter konstigt i V3,så jag putsar vidare - "medan Julen fladdrar vidare i lågan från ett ljus".

##################################

Sort tack för kommentarerna,det värmer mitt hjärta att ni lyssnar och tycker till. Bra om nån sågar också,sånt brukar sporra till stordåd  :D

Version 4 lär ta några dagar då det är lite stök "kring hjuletid"..

Mike


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då kör vi version 4 på denna låt.

Sjöng om några mindre bra tagningar. Helheten blev nog lite bättre samt städade upp lite mot slutet och skippade lite stämsång.

Den stora förändringen är trumkompet på reffen..Kanske liite djärvt..Tanken är lite bas lir också på det,men jag vet inte..Kanske "kill your darlings" med en brytare åt det här hållet..Det var Eddi som lurade mig  :P :lol: :wub:

Möjligen kan det räcka med en ackegura samt lite mer cello..Sången börjar sitta tycker jag,nåt slip finns det väl alltid.

Såga ned Norrlands furan nu

Mike


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Har inte läst nån annans komment hoppade direkt till låten :)
låter skönt o närhetssången gillas skarpt..För mer variation kanske There ain´t no time... for remorse for all the axes buried in the snow
might even makin´it worse we feared The Reaper and The Crow
There is still some time to understand how this War will end
Love of war love of war Skulle kunna pratsjungas istället ? Det var vad jag fick till mig efter första lyssen ..Kommer nog mer  :) Riktigt go låt B)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Och
Marsall:
Tack för digget  :) Du menar att jag skall pratsjunga den versen? Kan ju funka..Värt en test.
Jag hade nåt i första versionens sånguttryck på första versen,som har förlorats lite på vägen,ska återställa det.
Japp,det blir mer på denna..Trummorna bara en test,inga sågningar på det..än  :rolleyes:

Tack för kommentaren

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Underbar låt med din själfulla röst! Du hade sopat banan med oss i soulfestivalen om du varit med!  :wub:
Några funderingar:
- ungefär i andra textstycket känns sången lite otydlig och "grötig". Du liksom "sväljer" texten....
- tror att någon försiktig percussion hade funkat bättre än befintliga trummor
- cellon kan gärna komma tillbaka lite senare i låten enligt min mening
- tror en stilla kör (som vid "our youth") skulle funka även på fler ställen i låten.
- tycker inte du ska lägga på bas. Pianot är en fin grund och med lite cello på valda ställen
  skulle det vara tillräckligt och ge utrymme för din fina sång. Vill inte att du ska "överarra"!  :)
- jag blir inte helt överens med sången i kombination med pianoackordet vid "We stormed"...
- slutdelen med sång och bakgrundssång tycker jag är skitbra!
/Asti
« Senast ändrad: 22.12.2017, 12:17:40 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Asti:

Oj det var snällt,vad glad jag blir Peter :)

Ja det finns lite kvar helt klart..Håller med dig om allt,i morse hann jag lite sång lir och det ligger nu uppe i Version 5.
Inte kollat på sången där vid stormed..Tar det på nästa version. Lite mer cello,japp håller med och lite mer ooohh körer.Inga trummor eller bas. Jag lekte med tanken att lägga några långa toner på elguran med stort reverb/delay för en lite drömmande effekt mot pianot/sång.Hur vet jag däremot inte tar till KR om jag inte fixar det..Minns en kille som jag spelade live med för 20 år sedan,han gjorde några långa toner och drog samtidigt i volymratten med ett finger..Väldigt effektfullt till ballader,tror inte jag sätter nåt sånt dock. Överkurs X2
Jag gorde nån test på Version 4(den du nyss kommenterade)med att sjunga riktigt nära micken och svagt. Men jag tyckte det lät lite mesigt,städat lite där..Tror att det är partiet du nämde..
Uttrycket jag hade på V1 under första versen är sjukt svårt att återge exakt i rytmik och feeling.Lite närmare på denna version. Jag har en glödande lust för låten så jag donar vidare,dock lite stökigt nu under Julen med allt som skall göras..Men jag tar mig tid för denna.

#################################

Tack för en riktigt bra feedback.

Nu har jag Version 5 av låten uppe för sågning,hugg på allt ni hör.

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag hann med att lyssna på trumversionen o det var ju inte riktigt "dom" trummorna jag hade "hört". Nåväl nu låter det riktigt bra med dina körer och din innerliga känsla precis som det är med det här avskalde arret - så nu vågar jag inte föreslå något annat :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Och en kommentar till nice.

Eddi:

Ja trummorna ja,det var en test det där. Hittade en "hip hop loop" i cubase som jag bearbetade lite. Kanske bara en baskagge eller nåt annat rytmiskt hade förgyllt lite bättre.. :D så det finns ännu hopp för trummisar  :lol:
Jag har fullt upp med sången,men tycker att jag börjar närma mig nu. Uttrycket och känslan jag hade i den allra första tagningen var klockren.Sångljudet(inspelningen) var dock kasst så jag raderade alla filer från hårddisken  :wacko: men sparade den första versionen av låten som jag la upp här..Försöker närma mig det uttrycket i hela låten,ingen lek kan jag säga..
Lite olika volym skillnader nu och nån stämma/tagning som ska fixas/bort,därefter så ska jag lägga lite mer cello.Så det lär nog bli ett par versioner till av denna.

######################################

Jag är väldigt tacksam för att ni alla tar er tid för att hjälpa mig igenom denna.Låten betyder väldigt mycket för mig så jag skall försöka göra mitt bästa i den här.

Mike