Kontrollrummet

MOMA – After the War

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
After the War

Efter närmare ett år med påfrestande tinnitus klev jag in i studion igen. Och varligt har jag nu lagt ackorden på plats med ett arrangemang för stråkar i ett antal stämmor. Målet var en lugn, nästan "utplanad" stilla melankoli. Det slutade med tre olika orkester-bibliotek, stämmor upp och ner och eftersom jag är en dirigent med bristande pondus så gick de bananas nere i orkesterdiket.
Tankar och reflektioner emottages varmt!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fantastiskt finstämt och vackert! Kanske inga överraskande harmonigångar eller melodier,
men oj så snyggt!  :wub: Ljudbilden känns igen från "Why" och här fick man
en ny favorit! Sången sitter som en smäck och arret är lysande.
Om jag under pistolhot tvingas att klämma fram någon form av kritik, skulle
det möjligen vara att stråkarna ibland är lite för starka....? Grandios avslutning!
Glädjande att du trots tinnitusen kan börja göra musik igen! Du behövs på KR!
/Asti
« Senast ändrad: 06.12.2017, 19:25:02 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Inne på samma linje som Asti, vackert :wub:
Håller eventuellt med åsikten om stråkarna... kan också bero på att jag på grund av Astis kommentar la märke till dem på ett annat sätt än om jag inte läst kommentaren.
Eventuellt hade jag testat med lite reverb på sången  ...och eventuellt ångrat mig :unsure:
Snyggt  ^_^

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Fantastiskt vacker låt du fått till här! Gillar den proggfärgade (kanske snarare For the benefit ... på Sgt Pepper, älskar flirten i vilket fall)  början som kontrasterar så fint till resten av stycket. Produktionen sitter som en smäck och din röst likaså. Några saker jag tänkte på är att vid 103, mest, och vid 252 låter det lite falskt från pianot. Precis vid ackordbytet. Kan vara en stämföring som inte funkar riktigt där. Störde mig aningens aning på det. Tycker också att när stråket kommer vid 166 så ska det upp någon db för att stå ut lite. Kan bli lite jämntjockt på den instrumentala biten annars.
Gratulerar till en topplåt och skönt att din tinnitus är på bättringsvägen!
Toby

« Senast ändrad: 10.12.2017, 19:52:26 by Toby »
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Henric

Underbart!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt!

Hur mycket korrigering av leadsången (melodyne?) har du i stycket?
Jag är lite kluven till effekt jag tycker mig höra i samband med det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Nice Moma,real nice.... får alla möjliga vibes från den myllan du (vi) stammar ifrån....Skulle kunna ha legat på den vita som sista spår ;) med eller utan melodyne ;)
Alltid nice att höra dina alster..

Allt gott karl  B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se



Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Fantastiskt finstämt och vackert! Kanske inga överraskande harmonigångar eller melodier,
men oj så snyggt!  :wub: Ljudbilden känns igen från "Why" och här fick man
en ny favorit! Sången sitter som en smäck och arret är lysande.
Om jag under pistolhot tvingas att klämma fram någon form av kritik, skulle
det möjligen vara att stråkarna ibland är lite för starka....? Grandios avslutning!
Glädjande att du trots tinnitusen kan börja göra musik igen! Du behövs på KR!
/Asti

Varmt tack för de värmande orden! Och inte minst när det kommer från dig:)
I grunden är detta en komposition som fanns uppe som skiss när bribed ant och jag jobbade som mest, men den kom aldrig till produktion då. Nu med nyskriven text byggde jag den kring ett enkelt piano, och sedan rekommenderade bribed ant ett nytt samplingsbibliotek – som bara måste testas. Och så blev det:)

lite mycket? Säkert. Och alla expressions mm sitter inte där de ska heller, men som övning var det kul och extremt engagerande.  Nu har hela studion byggts om under julen, med högre speed på datorn, ny keyboard med dedikerad skärm, komplete ultimate och MOTU ljud-kort. (ja där for alla ursäkter ut genom fönstret, så det är bara att bevisa att man har något att kommer med då:)

Tack för lyssnande och synpunkter - det uppskattas!

MOMA
« Senast ändrad: 08.01.2018, 12:12:21 by MOMA »
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skön låt som smeker sig fram  :) bakgrundsstråkarna är lite för höga för att få en närhetskänsla med sångaren Men som storfilmslåt så ser man kanske bilder framför sig som skall tala istället..Men en riktigt skön låt är det B)


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Fantastiskt vacker låt du fått till här! Gillar den proggfärgade (kanske snarare For the benefit ... på Sgt Pepper, älskar flirten i vilket fall)  början som kontrasterar så fint till resten av stycket. Produktionen sitter som en smäck och din röst likaså. Några saker jag tänkte på är att vid 103, mest, och vid 252 låter det lite falskt från pianot. Precis vid ackordbytet. Kan vara en stämföring som inte funkar riktigt där. Störde mig aningens aning på det. Tycker också att när stråket kommer vid 166 så ska det upp någon db för att stå ut lite. Kan bli lite jämntjockt på den instrumentala biten annars.
Gratulerar till en topplåt och skönt att din tinnitus är på bättringsvägen!
Toby



Tackar för bra kommentarer - kul att du gillade ansatsen! Jag ska gå in och rensa (och kika efter hänget på piano-pedalen du tog upp) Jag ska nog ställa nivåerna överlag - inte minst kika närmare på resan upp och ner på stråkarna. Det finns mer att göra (och att hämta) där.

Tack för relevanta kommentarer och tack för välgångsönskningen också:)

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Stämningsfullt och vacker sång, bra känsla du har :rolleyes: :P

Jag tycker stråkarna tar för mycket plats, annars ypperligt.

5/5 av mig♥


/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Japp,mycket snyggt detta.

Fantastiskt vackert och stämningsfullt sjunget,inte en antydan till vibrato,en eloge för det.

Men jag håller med Marruschka,stråket är lite starkt/dominant,annars kanon.Kanske varva lite med ett svagt cello arr på sången emellanåt..

Mike


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Nice Moma,real nice.... får alla möjliga vibes från den myllan du (vi) stammar ifrån....Skulle kunna ha legat på den vita som sista spår ;) med eller utan melodyne ;)
Alltid nice att höra dina alster..

Allt gott karl  B)

Mange tack Karl! Trevligt att du gillade den, den är ju inte helt självklar i stil och arr:) Håller på att sätta sista pluggarna i den nya studion, har trasslat lite, men nu man på g igen:)

Ha det gott och lycka till med din egen produktion - mycket bra grejer där!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Letar som en galning efter Archibald III men snubblar över denna som jag uppenbarligen inte har kommenterat - men jag har lyssnat och tycker att den är väldigt fin - men du har utvecklat din voice nu tycker jag.  :D



VAR ÄR ARCHIBALD III??????
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se