Kontrollrummet

Håkan Nilsson "In the ghetto".

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nytt för idag. Först gjorde jag en helt annan version av den här o höll nog på med den i fem dar innan jag insåg att bla trummorna var gravt otajta på flera ställen. Försökte få till körsång också, höll nog på minst en timme med dubbarna, lät skit ändå.
Senaste versionen gjorde jag lite tyngre o ett halvsteg ner i tonart så kändes den lättare att sjunga. Att som icketrummis spela takta trummor är skitsvårt. Först spelade jag ak gitarr till klick, gjorde en kortare loop av gitarrkompet, sen trummade jag till både gitarren o klicket. Tog nog en timme innan jag blev godkänd o kunde göra en lämngre loop o börja bygga resten av låten på. Började från noll igen i går på em, fick den klar redan idag.  B)
https://soundcloud.com/user-318468401/hakan-nilsson-in-the-ghetto-171123

Första versionen:
https://soundcloud.com/user-318468401/hakan-nilsson-in-the-ghetto-171106
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Spontant så har jag lite svårt för din Swenglish men det är väl inte så mycket att göra åt. sen tycker jag att din lead voice är lite låg i övrigt strålande :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Spontant så har jag lite svårt för din Swenglish men det är väl inte så mycket att göra åt. sen tycker jag att din lead voice är lite låg i övrigt strålande :)

Swenglish?  Nu får du nog förklara dig Eddi - det här är Hälsnich, obvious brytning på hälsingemål alltså!  :) 
Ja det kan vara lite i överkant ibland men jag ser det numera som ett signum för Håkan.  Allt låter kanon i mina öron iallafall (version 2).  /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker det låter bra om mix och framförande!
En petitess - en gitarr som "glider" vid 1.09 - 1.10 låter lite ostämd.
Låten är kanske också lite väl lång...?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra Håkan Mike gillar.

Musiken bra lirad och fint mixad.

Någon Elvis blir du aldrig och inte jag heller,men vem bryr sig. Du sjunger låten bra på hälsingskan eller hur nu fuzzen uttryckte sig..

Av norrlands juryn så ramlar det ned fyra frostiga snöflingor i hälsingland av fem möjliga.

Ha det gott och rock on mate

Mike


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack för alla omdömen.  :wub:
O det här med att man ska försöka härma nån dialekt man aldrig haft är väl snudd på löjligt att bara ens föreställa sig? Jag har alltid gillat Bob Marley tex som har en sorts engelska som är väldigt udda. Att försöka härma cockney, chicago, texas eller nån sorts riksamerikanska som inte finns är ju extremt fånigt. Vilken sorts engelska härmar du Eddi? Det blir ju bara nåt sorts oäkta falsarium enligt mitt sätt att se det.
Dryftade saken med min svägerska som är från Irland och jobbar typ jorden runt i omgångar, enligt henne och ett gäng andra icke svenskar är det enda vettiga att sjunga som man gör. Dom skrattar faktiskt tvärtom åt den som försöker sig på att låta som om de kom från USA eller UK om de inte gör det. Det borde vara självklart, men det är det inte. Andra kan ju få låssas, det gör inget.
Men jag tror några här skulle låta bättre om ni la av med att försöka dölja att ni är svenskar. Det är ju inget att skämmas för heller. Fundera på det ett tag så inser ni nog att jag har rätt.
Lite av det här tjatet verkar komma från 08, fulaste drygaste dialekten i Sverige. Märkligt.  B)

För unga svenskar som vill slå inom popmusik är det antagligen läge att polera orden, men för mig känns det bara fel. Att bara sjunga utan att tänka så mycket på hur känns bäst för mig.
« Senast ändrad: 12.12.2017, 11:41:39 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Den här sångaren tycker jag är en av de allra bästa jag hört, helt underbart.
Tidneingen Rolling Stone hörde sig för om de fick komma till Finland o intervjua dom o skriva en artikel om dom, och det fick de gärna. När de kom dit stod det ganska klart att ingen i Hurriganes kunde snacka ens hjälplig engelska, så det blev inget av.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Den här sångaren tycker jag är en av de allra bästa jag hört, helt underbart.
Tidneingen Rolling Stone hörde sig för om de fick komma till Finland o intervjua dom o skriva en artikel om dom, och det fick de gärna. När de kom dit stod det ganska klart att ingen i Hurriganes kunde snacka ens hjälplig engelska, så det blev inget av.


Haha, underbart ju. Älskar också Hurriganes (skall uttalas Horriganes utan engelskt uttal!).  En några år äldre granne hade "Roadrunner"-albumet på vinyl som jag fick höra runt 1976 eller så och blev ju totalt knockad.  "It ain't know what you do" är fortfarande på min absoluta topp-lista!
Gitarristen Albert Järvinen förblir också en favorit hur jävlig än han enligt ryktet var. Sicken känsla - lyssna bara på solot:



/Fuzz

« Senast ändrad: 13.12.2017, 10:47:13 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed