Kontrollrummet

Håkan Nilsson "Black Magic Woman"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har pysslat med den här i några dar, blev bra nog nöjd. Mixandet har blivit så mycket lättare med nya JBL SR308 monitorer.
Här la jag dit både bongos, tamburin o minimaraccas. De sista raderade jag sen. Percussionet ligger ganska svagt också, jag ville hellre att de vanliga trummorna skulle dunka på, och man kan ju inte få allt att låta i framkant.
Testade lite att klippa ner den o ta bort ett par gitarrverser men tyckte den tappade tråden. Leadgitarren gjort jag i en tagning låten igenom när jag väl fått dit sången.
Det enda jag är lite jalur på är om jag borde skära ett par db nere vis typ 32 hz på mastern? Det var i V70 det var lite så stereon inte riktigt orkade med. Men en Michael Jackson låt från radion hade mer skorr i basen ändå än den här. Svåra val sånt.  :wacko:
https://soundcloud.com/user-318468401/hakan-nilsson-black-magic-woman-171119

Gjorde en till mix med lite mer kompression o volym på sången. Bongotrummorna är med lite mer också. Lite mindre av elbasen, lite mer leadgitarr. Inga större skillnader, men den här blev nog lite bättre än den första?
https://soundcloud.com/user-318468401/hakan-nilsson-black-magic-woman-171120
« Senast ändrad: 20.11.2017, 18:49:32 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skitsnyggt! Underbart gitarrsound!
I några lägen blev sången lite låg och "mumlig", annars bra mix i mina öron.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skitsnyggt! Underbart gitarrsound!
I några lägen blev sången lite låg och "mumlig", annars bra mix i mina öron.
/Asti

Gjorde en till mix med lite mer kompression o volym på sången. Bongotrummorna är med lite mer också. Lite mindre av elbasen, lite mer leadgitarr. Inga större skillnader, men den här blev nog lite bättre än den första?
https://soundcloud.com/user-318468401/hakan-nilsson-black-magic-woman-171120
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skitsnyggt! Underbart gitarrsound!
I några lägen blev sången lite låg och "mumlig", annars bra mix i mina öron.
/Asti

Gjorde en till mix med lite mer kompression o volym på sången. Bongotrummorna är med lite mer också. Lite mindre av elbasen, lite mer leadgitarr. Inga större skillnader, men den här blev nog lite bättre än den första?
https://soundcloud.com/user-318468401/hakan-nilsson-black-magic-woman-171120
Ja, sången kommer fram bättre nu tycker jag!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Riktigt snyggt!  Jättebra gitarrsound rakt igenom på alla gurorna tycker jag, möjligtvis att sologuran blir lite för vass mot slutet av låten.
Kanske jag som inbillade mig, men det känns som att du drar på med mer dist i slutet för att föstärka guran ytterligare och jag upplever att det gör gitarren aningen vassare i karaktären.
Skulle nog hållt kvar vid lite mindre dist då jag tycker första soundet är precis rätt.  :D
Me, Myself & I


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Riktigt snyggt!  Jättebra gitarrsound rakt igenom på alla gurorna tycker jag, möjligtvis att sologuran blir lite för vass mot slutet av låten.
Kanske jag som inbillade mig, men det känns som att du drar på med mer dist i slutet för att föstärka guran ytterligare och jag upplever att det gör gitarren aningen vassare i karaktären.
Skulle nog hållt kvar vid lite mindre dist då jag tycker första soundet är precis rätt.  :D
Jo jag trycker på en Maxon OD808X på ett par ställen, borde kanske ställt den tonratten lite mer off. Tonkontrollen är lite så att har man den i mitten så blir det ändå för mycket diskant, många distar är ju tvärtom så att även med full gas på tonen så blir ljudet dovare än med pedalen avstängd. Har nyss köpt den så jag är inte helt van med den. Spelar mestadels enbart på stärkardisten från en 40 watts Fender Hotrod Deluxe. Har nog haft den i minst 20 år. Jag bytte till ett Celestion Vintage 30 element i den. Elementet blev billigast att köpa som en hel entolvslåda från Thomanns eget märke, så jag bytte plats på elementen. Kunde förstås konstatera att det knappt är nån skillnad alls i ljudet, fast Vintage 30 har ett lite mjukare high mid jag gillar. Kopplar jag in extralådan blir det en volym som heter duga, alldeles för mycket, så jag brukar sällan ta den med mig live.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)