Kontrollrummet

Vad är det här för gura?? - Löst!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag och Håkan Nilsson har konverserat i hans demolåttråd om detta band (kolla i tråden för länkar) som heter Natural Child och som vi båda uppskattar.
Vi känner dock inte igen gitarren som han kör på och hittar inget på nätet heller.  Nån som har en aning?  Seth Murray heter gitarristen.






/Fuzz
« Senast ändrad: 16.11.2017, 21:35:23 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Ser ut att vara någon modifierad variant av Gibson Melody Maker...


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jo lite så eller som en Gibson JR double cutaway.   Formen på huvudet är Gibson men det har ju kopierats flitigt.  Loggan är definitivt inte Gibson.
Jakten på svaret fortsätter!   :)   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Kropp och plektrumskydd är definitivt (baserat på) Melody Maker, liksom mik-konfigurationen - men jag har inte hittat någon variant som har 3 rattar. Är inte tillräckligt nördig ännu för att känna igen den där CL/CL/CI/whatever-loggan....


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fuzzen, har du ställt frågan på något av fb gitarrforum?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Fuzzen, har du ställt frågan på något av fb gitarrforum?

Nej men det är nästa steg.  :)   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Fick fram en bra bild på loggan och men ser (iaf. när man förstorar  :D ) ju att det står IC alt. CI på den:

https://www.dropbox.com/s/m1ewo8gej66gtsd/SethMurrayHeadstock.jpg?dl=0

En sökning gav svaret Crown City Imports som var ett företag i USA som importerade gitarrer från Japan på 70-talet.
Japanerna var bra på att bygga guror redan då så det verkar vara finfin kvalitét.    Modellen är en Gibson LP special double cutaway (vintage 70-tal) fast men en andra mickar, ser ut som en s.k. lipstick i halsläge.

Gibson: 


/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Det där måste väl vara en junior kopia med svarta P90 mickar. Halsen ser för lång ut för en lp


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Det där måste väl vara en junior kopia med svarta P90 mickar. Halsen ser för lång ut för en lp

Jag tyckte också att det såg ut som en junior men LP special verkar dessa heta då det finns både hals och stallmickar. 
   
Kolla:  https://www.nstuffmusic.com/p-86984-gibson-1977-les-paul-special-double-cut-tobacco-sunburst-vintage.aspx

/Fuzz
« Senast ändrad: 16.11.2017, 18:30:32 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jo helt klart men halsen ser lång och smal ut rena svajmasten. Den är väl till för rocksolon över 5e bandet kanske. Märker det på två av mina nya Green guror så man får tänka på det när man lirar. Les Paul guran är inte alls på samma sätt den är mycket stabilare och mer kompakt eller vad man ska säga i konstruktionen. Alla tre tror jag är 22 band så det är lite märkligt faktiskt men kanske logiskt när man tänker på att den inte har en dubbel cutaway.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Plektrumskyddet förvillar lite men det fanns ju också i flera olika varianter på originalet. Håller med om att det liknar Gibson LP special double cutaway.
Alltid svårt att veta med japanska sjuttiotalare. Det fanns ju hundratals olika märken och vissa av dem ändrade ju lite på detaljerna så att det kunde se ut som blandningar av olika modeller och märken.
En del av dem var och är spelbara men många var ju rena skämtet. Har själv haft en Rockoman de lux LP-kopia. Enormt snygg och hyfsade mickar men halsen var som ett gummiband och det gick aldrig att stämma den. Som jag älskade och hatade den gitarren.

Crown hade jag aldrig hört talas om innan. Googlar man så hittar man inte många precis.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Plektrumskyddet förvillar lite men det fanns ju också i flera olika varianter på originalet. Håller med om att det liknar Gibson LP special double cutaway.
Alltid svårt att veta med japanska sjuttiotalare. Det fanns ju hundratals olika märken och vissa av dem ändrade ju lite på detaljerna så att det kunde se ut som blandningar av olika modeller och märken.
En del av dem var och är spelbara men många var ju rena skämtet. Har själv haft en Rockoman de lux LP-kopia. Enormt snygg och hyfsade mickar men halsen var som ett gummiband och det gick aldrig att stämma den. Som jag älskade och hatade den gitarren.

Crown hade jag aldrig hört talas om innan. Googlar man så hittar man inte många precis.

Hehe, ja japanerna var väl under lawsuit-eran ömsom vin ömsom vatten s.a.s. lite som kineserna är idag kan jag tro.

Hittade lite info om importören:   http://members.iinet.net.au/~mij_60s_guitars/Guitar%20Brands/02%20Brands/Crown/Crown%20Guitars.htm.   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Snyggt jagat med Crown och lawsuits!

Jag vidhåller att det är ett försök till Melody Maker double cutaway-kopia snarare än en LP  junior, baserat på plektrumskyddet, alternativt en mashup då...


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Snyggt jagat med Crown och lawsuits!

Jag vidhåller att det är ett försök till Melody Maker double cutaway-kopia snarare än en LP  junior, baserat på plektrumskyddet, alternativt en mashup då...

Tack!   :)   Jag får krupp ibland om jag inte tar reda på hur saker och ting ligger till så det fanns inget annat att göra!
  Du kan ha rätt ang. melody maker, dom är ju ändå rätt lika.
/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
 Det var en förskräcklig låt i alla fall, gillar ni sånt så lyssna på Sturgill Simpson istället.

https://m.youtube.com/watch?v=T610KFOSNHw


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Det var en förskräcklig låt i alla fall, gillar ni sånt så lyssna på Sturgill Simpson istället.

https://m.youtube.com/watch?v=T610KFOSNHw

Gillar hans gitarrljud som fasen men sen blir det för mycket titta-vad-duktig-på-gitarr-jag-är (vilket han dock är) -musik för mig del och det blir fruktansvärt ointressant.   Smaken är som baken helt enkelt!   :)    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jo smaken är olika vilket väl är tur. Normalt sett så tror jag han lirar annan musik det här var nog bara ett ge gärnet läge får jag för mig. Jag gillar utseendet på guran du frågar om och upptäckte att jag har ett halvfärdigt bygge i mahogny (tror honduras mahogny) står här jag borde göra färdig nån gång.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jo smaken är olika vilket väl är tur. Normalt sett så tror jag han lirar annan musik det här var nog bara ett ge gärnet läge får jag för mig. Jag gillar utseendet på guran du frågar om och upptäckte att jag har ett halvfärdigt bygge i mahogny (tror honduras mahogny) står här jag borde göra färdig nån gång.

Kollade/lyssnade på ett par klipp på youtube.  Hans tele är skitsnygg och låter riktigt bra!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Han är en nyare lirare jag aldrig hade hört förr och jag tror han egentligen lirar mera åt det rockigare Countryhållet eller hur man ska säga.

Från Letterman en höjdare tycker jag alltså låten.



En snutt på nåt som liknar guran du frågar om som jag tänker försöka få tid att mecka med i vinter.



Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Han är en nyare lirare jag aldrig hade hört förr och jag tror han egentligen lirar mera åt det rockigare Countryhållet eller hur man ska säga.

Från Letterman en höjdare tycker jag alltså låten.



En snutt på nåt som liknar guran du frågar om som jag tänker försöka få tid att mecka med i vinter.



Inte dåligt lirat alls men det blir lite samma känsla liksom.  Vettifasen hur jag ska förklara det.  Jag går inte igång på Brad Paisley heller.  Antar att jag vill åt nåt mer än bara en väl spelad låt på något sätt.  Natural Child har nåt som jag gillar väldigt mycket.  Detsamma kan jag säga om Drive By-Truckers.

Blir ju avis på dina begynnande byggen och din bandsåg alltså!  Jag skulle också vilja ha det så men det blir för mycket Veiron med en bandsåg i en lägenhet.  :)     Lägg gärna ut hur det fortskrider.    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jo teknik utan att det känns rätt funkar inte det blir som cirkuskonster på nåt sätt jag håller med. Det är inte alltid en ren ton går hem hos mig det beror också på hur den låter. Tex som dom första akustiska gitarrerna med mickar lät det var inte min grej.

Jag har skaffat lite maskiner som hyvel, bandputs, bandsåg och en figursåg samt lite handverktyg plus en damsugare för snickmaskiner. Det är en pojkdröm som ska förverkligas  :D och Green gitarrerna får funka lite som modell och inspiration.

Jag försöker göra lite egna verktyg/hjälpmedel och handbandslipen som ligger på sidan på filmen sitter i en jigg så jag kan slipa sidorna på kropparna så det blir runt och fint. Jiggen gjorde jag av skärbrädor från Ikea världens bästa material för sånt  :D. 10 spänn styck tror jag och samtidigt som det är mjukt och lätt att arbeta med så är det starkt och går att smälta ihop om man behöver.

 Jag har gjort kamera prylar också av dom i och med att sånt är så jäkla dyrt.

Guran som liknar den du frågade om är nog ca 20 år eller nåt så den är en relik från svunna dagar och jag har en riktig Robinhod gura som jag började på samtidigt utan att få klar heller. Den har en halvakustisk kropp med genomgående hals båda i mahogny och lönntopp samt lönngreppbräda.

https://m.youtube.com/watch?v=MOKokCZwLhU
« Senast ändrad: 21.11.2017, 10:02:45 by Burnin_Sven »


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jäkligt trevlig att kunna fila till sina egna gitarrer.   Vet inte om du håller på med facebook men det finns ju en trevlig grupp för ändamålet (väldigt inspirerande)
som heter svenska gitarrbyggen :    https://www.facebook.com/groups/716208051762507/     Kolla in vetja!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Tack för tipset men jag har inte facebook dessvärre men jag ska se om det går att titta ändå.