Tack igen! Förstår lite situationen i Creedence; John Fogerty förstod att det är ruskigt komplicerat att både spelmässigt och ljudmässigt skitsvårt att få till så här till synes löjligt enkla låtar helt perfekt. De andra tre tyckte allt var överdrivet, det ändlösa repandet av varje låt var som att jobba på fabrik tyckte dom. Därifrån kom namnet till LPn Cosmos Factory. Men utan det där nötandet och perfektionismen hade det nog inte blivit samma världshits av låtarna. Om de övriga tre har jag läst att de, åtminstone till en början, inte tyckte CCR var nåt vidare alls att hänga i julgranen, allt för enkla nästan fjantiga låtar, att de spelade i det bandet var bara för att de inte kom med i nåt bättre! Åt andra hållet är det också så, som jag tycker alltså, att John Fogert utan de andra tres sätt att spela blir aldrig riktigt lika bra och unikt som CCR. John Fogerty har ju fortsatt att skriva låtar som är lika bra som de gamla, men det där lilla extra unika, nja... Han själv är väl lika bra som förr, men vilka supermusiker han än spelar med blir det inte lika unikt.
Jag hoppas på att hans gamla trätobröder, de lata basisten o trummisens CCR coverband kommer till Sverige. Även utan Johns röst så är det komp de får fram en stor del av Creedence. Jag antar att jag är ganska ensam att tycka så, de flesta ser noh det som att John Fogert ensam var den som gjorde CCR, det hade blivit lika bra med vilken annan trummis o basist som helst. Och kompgitarrist. Men faktum är nog att en hel del av CCR soundet kommer från den äldre brodern Tom Fogertys tidigare band The Golliwogs.
Ang sångvolymen tycker jag det är så jävla svårt när man sitter o mixar, oavsett monitorer o diverse lurar. Jag vill ju absolut inte den ska vara för stark då jag inte är så där supervärst på att sjunga som tex Elvis. Men den får ju ändå inte försvinna, o det där är så jäkla svårt. I bilen eller nån annan vanlig stereo hör jag på fem sekunder om den för stark, lagom eller för svag i mixen...

Kolla hihatlocken! Och basriggen! Och Johns Kustom gitarranläggningen. Den högtalaren är en elbaslåda med två 15", jag vet en som har en sån med de där kromade basportarna. Själv hade jag en annan Kustom basanläggning i unga år, den hade en 250 topp o en stooor hornlåda med en dold 18" element, ohygglig verkningrad o volym
« Senast ändrad: 13.11.2017, 19:42:58 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)