Kan den autotuna enbart leadsången också? Alltså när man inte kör några harmonier?
Jag är ganska säker på att den kan autotuna leadsången och dessutom gör det.
Är inte helt säker på vad du menar med
"inte kör några harmonier"?
1) Min pedal kan i förväg ställas in i en tonart men det innebär att man i nästa låt måste ställa in rätt tonart för den låten. Om man på detta sätt ställer in tonart manuellt hanterar pedalen tonart och inkommande ton som sjungs, perfekt. Då krävs ingen information från en gitarr.
2) Då gitarren är kopplad genom pedalen analyserar pedalen tonart, så att man inte behöver koncentrera sig på menyerna i pedalen. Pedalen analyserar då, utifrån den tonart (eller kanske de toner?) den hör dig spela, vilken ton du sjunger och levererar stämmor som verkar sjunga exakt det du sjunger, med en obetydlig latency.
Jag köpte en gång en Tascam preamlimpa med kompressor mm samt autotune. Den lät fullständigt helvete, vill kinnas att man inte kunde få bort den torra sången, den hördes samtidigt som den autotunade rösten. Det lät helt förjävligt på alla vis. Åkte till 4sound där jag köpt den, och alla i personalen plus jag ägnade flera tmmar åt att få den att låta vettigt. Men det var omöjligt. O då har de snubbarna egna studioar o är väldigt vana alla såna prylar.
TV Helicon kanske är mkt bättre? De TC pedaler jag har är outstanding grymma.
Det är förmodligen inte helt enkelt för pedalen att analysera inkommande röst och toner från gitarren för att - med liten latency - leverera en eller flera stämmor/röster. Om inkommande röst inte vet exakt var den ska vara, är det ett dilemma för pedalens elektronik. Du måste inom (pedalens bedömning) rimliga gränser leverera rätt ton i sången, annars levereras något som liknar det du illustrerar här ovanför.
Jag har upptäckt vissa saker som är svårare för pedalen att hantera. En sak är då det är mycket fingerplock, som exempel i "These days" av Jackson Browne, en låt som vandrar på bassträngarna från C ner till Am, G och F. Att sjunga samtidigt och förvänta sig att pedalen ska hinna analysera tonart (en per ord) och sångmelodin och leverera två stämmor, tenderar till att bli för mycket, det svajar på stämmorna och låter inte bra. Då jag dessutom inte sjunger rätt ton, utan lite falskt, blir resultatet inte önskvärt.
Hoppas svaret gav något.
Edit: Nu begrep jag nog din fråga... Jag har inte testat en sån inställning, har för mig att det i menyerna finns en sån möjlighet.
Då "Hit"-knappen är avslagen har såväl gitarr som sång, reverb eller andra effekter man ställt in innan.
Då "Hit"-knappen är påslagen är effekten endera a) harmonier - alltså en eller flera stämmor eller b) annan effekt på enbart leadsången, utan harmonier.
Inställningen för att ställa in autotune på enbart leadsången som "Hit"-effekt har jag inte laborerat med