Kontrollrummet

1up-Fodder - Nu V3! Nu med läcker latinogitarr och fetare ackord mot slutet!

1up · 22 · 21212

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
V3 är här nu!  :D

http://files-upload.com/files/530139/1up-Fodder 04-03.mp3

Nytt är: Läcker latinogitarr, fetare ackord mot slutet, effekter och finputsning.

Vilka allvarliga saker i mixen bör jag fixa? (hmm, slänger den i färdiga demos senare ikväll tror jag.)

Behöver fortfarande sång! Vocal Forge gav nada i sångväg denna gång (så oväntat  :rolleyes:). Sångerskor var håller ni hus? :D


Lite kul att i låten använder jag tre olika pitchar på virveln. Den stiger allt eftersom låter framskrider. :)

Nytt V2

Nu med mer balanserad mix och sköna grooves och congas som kommer in sådär lagom av en slump till det latinodoftande stycket! Lätt i bakgrunden ligger de och ger lite mer pondus åt låten. En extra stämma i refrängen också + en del annat!


En synthinspirerad låt, utgående från minimalism och repetitiv slinga med far out jazzimprovisationer. :) Mot slutet en oväntad? (kan hända) öppning mot lite soul. Så känns det i mig!

Skicka PM eller posta i tråden om intresse finns att sjunga på denna! Texten kan du fixa eller jag beroende på hur inspirationen faller. :)
« Senast ändrad: 29.09.2007, 19:38:31 by 1up »



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
fy bubblan vilken dryg download :(

pterkommer med vad jag tycker om musiken när den är hemma :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
snyggt. basen är underbar. snygga ackord, slingspel. kanske skulle lägga på bara lite oneliners, souligt, stoora körer lixom.

allt låter geniunt rätt men med små egensinniga utclykter. med sång eller hooks kommer detta bli jättebra.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
fy bubblan vilken dryg download :(

pterkommer med vad jag tycker om musiken när den är hemma :)

Ja :/ Grejen är att mina sugiga B-one host inte tillåter mp3:or, typ. Jag måste ha 5 träffar på min domän för varje gång någon laddar hem en låt på 5 MB.

Vet du någon bättre host?


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
snyggt. basen är underbar. snygga ackord, slingspel. kanske skulle lägga på bara lite oneliners, souligt, stoora körer lixom.

allt låter geniunt rätt men med små egensinniga utclykter. med sång eller hooks kommer detta bli jättebra.

:)

Ska väl slipa på utflykterna. :P

ja, basen :) Kul du gillar den! Bas och ackord är inspirerade utav en gammal datorspelslåt till Amiga 500:an! Gissa vilken? :)

åh haha jag ska pröva med några körer jag har i Cubase. :) Oneliners finns där :P Dividend vet vad det handlar om redan: Den kända, beryktade och stundom hatade: Vocal Forge :D  :P


Utloggad tsmalmbe

Uff, drog in filen i winamp. No luck. Klickade länken, och något underligt urverk ploppade fram.

Neeeext.:(
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Jag måste ha 5 träffar på min domän för varje gång någon laddar hem en låt på 5 MB.

Va?


DåligtGehör

  • Gäst
Uff, drog in filen i winamp. No luck. Klickade länken, och något underligt urverk ploppade fram.

Neeeext.:(

tsmalmbe, kan du inte internet  :lol:


DåligtGehör

  • Gäst
Basen är go men efter ett tag så känns den för stark och väl skymmande. Tröttnar mer på den pga det. Lyssnar jag en gång till blir jag lite irriterad på basen.

Trummorna kunde låta lite roligare. Jag är inte mycket för trummaskinljud får väl sägas.

Det jag gillar mest är det lekfulla dansandet på elpianot (när det låter elpiano).


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Citera
Jag måste ha 5 träffar på min domän för varje gång någon laddar hem en låt på 5 MB.

Va?

JA! :(

De är störda på ONE.com. 1 MB/HIT är det som gäller! Annars blir man avstängd. :( "Vi ska inte agera som filserver..."


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Basen är go men efter ett tag så känns den för stark och väl skymmande. Tröttnar mer på den pga det. Lyssnar jag en gång till blir jag lite irriterad på basen.

Trummorna kunde låta lite roligare. Jag är inte mycket för trummaskinljud får väl sägas.

Det jag gillar mest är det lekfulla dansandet på elpianot (när det låter elpiano).

Basen är alltid för stark i mina låtar :D Jag vill göra något åt det. Visst gillar jag basen stark, men den ska ju inte störa. Vrider jag ned basen så vips förloras värme och, ja, man får börja om med mixen lite grand. Men ska se över det hela!

Ja, trummorna, ja.. hmmm. Kan dubbla lite mer på rhytmsektionen. "Maskera" trummaskinen kanhända ;) Håll ut! Bättre blir de!

När ska någon komma och säga att dragspelet är det bästa med hela låten? :D Jag ÄLSKAR mina dragspel jue! :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Uff, drog in filen i winamp. No luck. Klickade länken, och något underligt urverk ploppade fram.

Neeeext.:(

Aah, tyvärr. :/ Man måste vänta 30 sekunder innan filen blir tillgänglig för nedladdning. Någon som vet en BÄTTRE gratis host för filer?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fräckt. Min hjärna hamnade tydligen i baktakt mot hur du hade tänkt. Efter ett tag upptäckte jag att jag lyssnade "fel". Coolt. Måste ha bytt kanal på tv'n och tappat fokus ett tag.

Pianot har ett sugigt ljud. Basen är hur skön som helst.

Snuten i Hollywood-vibbar.  :)



Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Fräckt. Min hjärna hamnade tydligen i baktakt mot hur du hade tänkt. Efter ett tag upptäckte jag att jag lyssnade "fel". Coolt. Måste ha bytt kanal på tv'n och tappat fokus ett tag.

Pianot har ett sugigt ljud. Basen är hur skön som helst.

Snuten i Hollywood-vibbar.  :)



Ah nu när du säger det :) Lite Snuten faktiskt! haha Älskar den låten så. :P

Baktakt, billig fylla eller?... ;)

Så pianot suger, eh? Det är väl Mr Ray Elpiano. Skulle ju kunna kolla in att uppgradera min elpianoarsenal då!

Tips på bra elpianoplugg?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fräckt. Min hjärna hamnade tydligen i baktakt mot hur du hade tänkt. Efter ett tag upptäckte jag att jag lyssnade "fel". Coolt. Måste ha bytt kanal på tv'n och tappat fokus ett tag.

Pianot har ett sugigt ljud. Basen är hur skön som helst.

Snuten i Hollywood-vibbar.  :)



Ah nu när du säger det :) Lite Snuten faktiskt! haha Älskar den låten så. :P

Baktakt, billig fylla eller?... ;)

Så pianot suger, eh? Det är väl Mr Ray Elpiano. Skulle ju kunna kolla in att uppgradera min elpianoarsenal då!

Tips på bra elpianoplugg?

Äsch. jag gnäller. Tjocka till det lite med eq. Kändes lite fattigt bara.


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Skön låt! Go bas!..En del luriga toner elpianot..men annars coooolt... :)

Hej! :) Kul att se dig igen!

Du diggar också basen! Kul för jag trodde att själva ackordslingan, "refrängen" skulle tilltala mest, precis som den gör mig.

Aaah, det luriga är väl nästan mitt signum halft om halft vid det här laget. hehe Ska göra något åt vissa. Andra kanske får stanna kvar.  :)


Wernborg: ok! Kan feta lite.
« Senast ändrad: 30.09.2007, 03:08:53 by 1up »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare seven upen.
Otroligt seg länk du hade till låten..men det var värt väntan.Jag gillar bas gången grymt rytmiskt skön..Elpianot gör ju inte saken sämre..Acke guran lite låg komp mässigt..

Som låt hel cool! Kanske skulle du varierat beatet med ett stick eller en ackord runda av nåt slag,för att få lite variation i det hela.Men det håller här i Norrland,sitter och diggar med foten..Sprider sig över till andra foten..Nu stänger jag av innan jag börjar steppa loss.. :)
Närå den får gå ett tag till..

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tjenare seven upen.
Otroligt seg länk du hade till låten..men det var värt väntan.Jag gillar bas gången grymt rytmiskt skön..Elpianot gör ju inte saken sämre..Acke guran lite låg komp mässigt..

Som låt hel cool! Kanske skulle du varierat beatet med ett stick eller en ackord runda av nåt slag,för att få lite variation i det hela.Men det håller här i Norrland,sitter och diggar med foten..Sprider sig över till andra foten..Nu stänger jag av innan jag börjar steppa loss.. :)
Närå den får gå ett tag till..

Mvh
Micael

Hej norrlänning! :D

Ska pilla vidare med gitarren, höja nivån och försöka smita in ett stick där. Kanske en till grym bas bara några få takter med lite annorlunda rhytm, sen tillbaka till vanliga groovet. Japp, det borde bli bra.

Tackar hjärtligast för lyssning. :)

Har pulat lite med trummorna efter önskningar tidigare och kanske låter det bättre, kanske sämre. Lurigt det där! Hör att låten kan bli ännu bättre, men att få till precis vad som saknas, det, är inte helt lätt! Basen mullrar ju lite så skulle vilja få till den lite bättre i mixen också.

Nu dags för Sagan om de två tornen och smågodisätande :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hallou OneUp!

Detta gillar jag skarpt, tycker du har utvecklats väldigt den tid jag lyssnat på dina tidigare alster, som heller icke varit dåliga. Detta låter proffsig filmmusik, snyggt arrat. Enda som jag skulle ändra är virvelns volym, lite onödigt hård som gör stt den sticker ut.

Ett verkligt medryckande bass riff du kommit på, kör det one more time...
gillar låten fortfarande, snyggt jobbat! :)



h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Hallou OneUp!

Detta gillar jag skarpt, tycker du har utvecklats väldigt den tid jag lyssnat på dina tidigare alster, som heller icke varit dåliga. Detta låter proffsig filmmusik, snyggt arrat. Enda som jag skulle ändra är virvelns volym, lite onödigt hård som gör stt den sticker ut.

Ett verkligt medryckande bass riff du kommit på, kör det one more time...
gillar låten fortfarande, snyggt jobbat! :)



h.  johan

Åh va roligt. :) Har jag hängt här på kontroll/studio 2 år? Kanske? totalt sett. Man vill ju utevecklas. En stor del av drivkraften i skapandet. Hur känner du?

Att du tänker i filmmusik är mkt intressant faktiskt. För mina tankar har rört sig kring synth, utan inslag av bilder, denna gången, som annars så ofta. Du ser något jag inte ser. Sådant är spännande. :)

Tack & bock för att du gillar arret. :)

Virveln, ja. Du vet, man vill ha en "fet" virvel, men inte att den ska låta hård och otäck. Som min tyvärr gör. ;) Ja, bra idé att sänka dess volym, verkligen.

Thanx!