Kontrollrummet

Festival #51 - spåntråd

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Ärade forumdeltagare: Nu är det dags att tänka på KR-festival numero 51 - ett trevligt tal, visserligen inte primtal (17*3=51) men nästan så långt från jubileumsstress man kan komma!

Den t f festivalgeneralen har tänkt ut två möjliga teman (med femti festivaler bakom sig börjar det bli en grannlaga uppgift att komma på något som inte varit uppe förut):

Soul - gör en låt i Ray Charles, Aretha Franklins eller James Browns efterföljd. Se om "The Commitments" för att få inspiration!

Vaggvisa - svängfestivalens raka motsats. Gör en låt som får lyssnarna att somna - men inte för att dom är uttråkade!

Går du igång på detta eller - (med risk att låta som programledarna för Ring P1) - finns det något annat du hellre vill att festivalen ska handla om? Gör din röst hörd i spåntråden! Det är du som bes... Nä, enligt reglerna är det jag som bestämmer  :D, men jag kan ju lyssna på er i alla fall!  :rolleyes:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Samma tema ungefär men en valfri cover som man gillar?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Samma tema ungefär men en valfri cover som man gillar?
Menar du cover på vafri soullåt, eller cover på valfri vaggvisa?
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Cover av annan KR-medlems låt (valfri)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Samma tema ungefär men en valfri cover som man gillar?
Menar du cover på vafri soullåt, eller cover på valfri vaggvisa?
Nä cover på vilken låt som helst men med andemeningen att låta lika bra eller bättre o inga samplingar, det täcker ju även in Taube som Wernborg säger och även Astis förslag en annan KR medlem.

Edit, det största kriteriet blir då om det låter lika bra eller bättre än orginalet.
« Senast ändrad: 13.10.2017, 20:23:32 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...cover på vilken låt som helst men med andemeningen att låta lika bra eller bättre o inga samplingar, det täcker ju även in Taube som Wernborg säger och även Astis förslag en annan KR medlem.

Edit, det största kriteriet blir då om det låter lika bra eller bättre än orginalet.

Men jag har ju inte hört originalet...  :huh:
Även om jag tvivlar på att jag kommer delta - gillar soul-idéen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Samma tema ungefär men en valfri cover som man gillar?
Menar du cover på vafri soullåt, eller cover på valfri vaggvisa?
Nä cover på vilken låt som helst men med andemeningen att låta lika bra eller bättre o inga samplingar, det täcker ju även in Taube som Wernborg säger och även Astis förslag en annan KR medlem.

Edit, det största kriteriet blir då om det låter lika bra eller bättre än orginalet.
Nä, inte nödvändigtvis! Däremot att man gör en personlig och spännande tolkning som tillför något nytt!  :)
« Senast ändrad: 13.10.2017, 21:59:46 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Samma tema ungefär men en valfri cover som man gillar?
Menar du cover på vafri soullåt, eller cover på valfri vaggvisa?
Nä cover på vilken låt som helst men med andemeningen att låta lika bra eller bättre o inga samplingar, det täcker ju även in Taube som Wernborg säger och även Astis förslag en annan KR medlem.

Edit, det största kriteriet blir då om det låter lika bra eller bättre än orginalet.
Nä, inte nödvändigtvis! Däremot att man gör en personlig och spännande tolkning som tillför något nytt!  :)
Det är väl typ samma sak som jag sa....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Samma tema ungefär men en valfri cover som man gillar?
Menar du cover på vafri soullåt, eller cover på valfri vaggvisa?
Nä cover på vilken låt som helst men med andemeningen att låta lika bra eller bättre o inga samplingar, det täcker ju även in Taube som Wernborg säger och även Astis förslag en annan KR medlem.

Edit, det största kriteriet blir då om det låter lika bra eller bättre än orginalet.
Nä, inte nödvändigtvis! Däremot att man gör en personlig och spännande tolkning som tillför något nytt!  :)
Det är väl typ samma sak som jag sa....
"..det största kriteriet blir då om det låter lika bra eller bättre än orginalet" tolkade jag som att man följer
originalversionen, men får det att "låta bättre" via t.ex ett bättre framförande, en bättre mix, ...etc.
Jag var inne på att man i stället skulle fokusera på att göra en egen tolkning via t.ex ett helt annorlunda arr, tempo e.d.
så att låten får en annan karaktär. Men den ska naturligtvis gå att känna igen!  :)
Men bortse gärna från mitt förslag eftersom jag antagligen inte kommer att medverka.
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Soul inbegriper ju mycket så det röstar jag för!   :)   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Röstar på cover av en annan KR medlem :-)
www.alatarmusic.com


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Här föreslås det för fullt, må jag säga. Det är bra! :)

För att sammanfatta: Eddi vill ha valfri cover, Wernborg cover på Taube, Asti och Alatar cover av annan KR-medlem, MaxB och Fuzzbub tycker soultemat låter bra. Asti och MaxB aviserar att de troligen inte kommer att delta. Har jag glömt nåt?

Vad säger ni om följande: Vi håller fast vid soul-temat, men skippar klausulen om att det måste vara en egen låt man deltar med. Då kan man plocka en valfri låt, en taube, en låt från annan KR-medlem (ok, man bör väl fråga först), eller göra en helt egen låt, så länge det låter soul om det hela. Är inte det det fiffigaste, är det inte det?  :rolleyes:

Här finns det plats för att utbrista "Tycker han, ja!" <_<! Eller inte. :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag tror jag gör en cover på Soul, vind och vatten!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Här finns det plats för att utbrista: Låter som en vid genre och skulle kunna få med flera på tåget.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja visst är det en vid genre ända sedan 50-talet till idag och det är en avsevärd skillnad på soul förr i tiden och R&S nu så på det sättet kanske det är bra - men jag skulle gärna se några Youtubeexempel i spåntråden för att bättre kunna bilda mig en uppfattning om vad som förväntas. :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Exempel var det. Detta är kärnsoul, som jag ser det:







Men det funkar lika bra på svenska:





Bara att fylla på! :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Det låter alldeles utmärkt tycker jag och är isåfall benägen att göra ett (seriöst) försök. 

Bifogar också ett exempel på ungefär hur det kan låta - jag är ju inne på garagerock och det finns en gren med tydliga soulinfluenser och 60-tal, t.ex denna favorit:



/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Tycker inte om cover, det förutsätter att man ska ha hört originalet när man röstar. Är inte originalet bekant för en vet man ju inte vad man ska tycka när det gäller tex komposition och arr.


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Tycker inte om cover, det förutsätter att man ska ha hört originalet när man röstar. Är inte originalet bekant för en vet man ju inte vad man ska tycka när det gäller tex komposition och arr.

Man kan ju förse lyssnarna med en länk till originalet.  :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Tycker inte om cover, det förutsätter att man ska ha hört originalet när man röstar. Är inte originalet bekant för en vet man ju inte vad man ska tycka när det gäller tex komposition och arr.

Man kan ju förse lyssnarna med en länk till originalet.  :)
Har också tänkt på det, men vitsen med att utgå från covers är ju att låten ska vara så bekant att man direkt hör skillnaden än att man ska jämföra med ett original som man kanske aldrig hört förut.
En variant är också att festivaldirektören bestämmer vilken låt som det ska göras en cover på, och då rejält känd låt. Då blir det på väldigt lika villkor.  :)


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
"Svensk soul är hetare än någonsin" påstår tidningen Metro och ägnar hela mittuppslaget idag (fredag 20/10) åt svensk soul. Samtidigt påstår man att svensk soul fyller 30, med anledning av att Eric Gadd firar 30 år som artist. Svensk soul är betydlig äldre, tycker jag, t ex Pugh har släppt flera soul-låtar.

Hur som helst, poängen är att soul ligger i tiden! En soulfestival i KR känns därför helt rätt, tycker jag!  :)

Fuzzbub verkar vara på iden. Har vi en till som hakar på så startar jag festivalen, så kommer förhoppningsvis andra att tillstöta...
« Senast ändrad: 20.10.2017, 22:41:33 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja jag har bestämt mig för att inte sura om nån dissar min ljuva stämma så det blir minst en låt härifrån. Musik är kul och utmaningar ÄR roliga så kör så det ryker tycker jag då :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Ja jag har bestämt mig för att inte sura om nån dissar min ljuva stämma så det blir minst en låt härifrån. Musik är kul och utmaningar ÄR roliga så kör så det ryker tycker jag då :)

Härligt, Eddi! B)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare