Kontrollrummet

Mary Janes Last Dance (Tom Petty-cover)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Ja den gode Tom Petty lämnade ju jordelivet nyss och jag lyssnade på några gamla låtar med honom.  Satt mig med guran och det blev en cover på denna.  Enkel låt men det är inte lätt att få till bra måste jag säga.   Hur som är det meningen att vara en hiss till Petty och inte ngn. diss.  :)     Tyck till om det du känner för!    /Fuzz

Uppdaterad med lite mer bas.

https://soundcloud.com/fuzzbub/bubben-band-featiken-mary-janes-last-dance
https://www.dropbox.com/s/h77r82z8rh0e2c5/Bubben%20Band%20Feat.IKEN%20-%20Mary%20Janes%20Last%20Dance.mp3?dl=0

Titel:Mary Janes Last Dance
Artist: Fuzzbub och IKEN
Text & Musik: Tom Petty
Längd: 4:50
År: 2017
« Senast ändrad: 11.10.2017, 13:19:54 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
En låt jag inte hört förut! Fast mina Petty-kunskaper är iofs begränsade.  :)
Snyggt gitarrsound du fått till och bra spridning i stereoperspektivet!
Skulle ev önskat lite mer värme (låga mellanregistret) i sångljudet...
Mixen känns balanserad i mina öron.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
En låt jag inte hört förut! Fast mina Petty-kunskaper är iofs begränsade.  :)
Snyggt gitarrsound du fått till och bra spridning i stereoperspektivet!
Skulle ev önskat lite mer värme (låga mellanregistret) i sångljudet...
Mixen känns balanserad i mina öron.
/Asti

Tack för synpunkterna Asti!  Det där med låga mellanregistret är väldigt medvetet då jag inte tycker att min röst gör sig speciellt bra där. Jag gillar "kakburksljudet" även om jag faktiskt har försökt att bredda registret lite mer än vanligt på denna.  :) 
Kul att du gillar gitarrerna också!  /JEH

P.s. Funkar mp3-spåret för dig?  Av ngn. anledning så går den inte igång hos mig.  Därav länken.  D.s.
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
En låt jag inte hört förut! Fast mina Petty-kunskaper är iofs begränsade.  :)
Snyggt gitarrsound du fått till och bra spridning i stereoperspektivet!
Skulle ev önskat lite mer värme (låga mellanregistret) i sångljudet...
Mixen känns balanserad i mina öron.
/Asti

Tack för synpunkterna Asti!  Det där med låga mellanregistret är väldigt medvetet då jag inte tycker att min röst gör sig speciellt bra där. Jag gillar "kakburksljudet" även om jag faktiskt har försökt att bredda registret lite mer än vanligt på denna.  :) 
Kul att du gillar gitarrerna också!  /JEH

P.s. Funkar mp3-spåret för dig?  Av ngn. anledning så går den inte igång hos mig.  Därav länken.  D.s.

Nej, mp3:n funkade inte! Jag fick använda länken.
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Dropbox vill inte att man ska strömma material därifrån, men om man är på sidan (nu med dator) är det okej att strömma (för mig nu) om man först klickar på "accept cookies".

Kul att höra! Iken sköter sig!  :lol:
Basen är dock ovanligt anonym bakom gitarrmattorna - det är en sann frihet att få bestämma hur mixen ska låta eller hur Bubben...   :wub:
Tycker även att dina gitarrer och din sång fungerar mycket bra!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Dropbox vill inte att man ska strömma material därifrån, men om man är på sidan (nu med dator) är det okej att strömma (för mig nu) om man först klickar på "accept cookies".

Kul att höra! Iken sköter sig!  :lol:
Basen är dock ovanligt anonym bakom gitarrmattorna - det är en sann frihet att få bestämma hur mixen ska låta eller hur Bubben...   :wub:
Tycker även att dina gitarrer och din sång fungerar mycket bra!

Tycker du att basen är för låg?  Funkar här hemma och man måste ju hålla IKEN kort för hans antal toner/sek. slår det mesta!  :)  Gillar hans basspel dock väldigt mycket. 
Är du FORTFARANDE syrak för att jag lät din mellotron krydda istället för att vara lead för 5 år sen?!   :D
Tack för tyck Max.  Kanske höjer basen en smula.      /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Dropbox vill inte att man ska strömma material därifrån, men om man är på sidan (nu med dator) är det okej att strömma (för mig nu) om man först klickar på "accept cookies".

Kul att höra! Iken sköter sig!  :lol:
Basen är dock ovanligt anonym bakom gitarrmattorna - det är en sann frihet att få bestämma hur mixen ska låta eller hur Bubben...   :wub:
Tycker även att dina gitarrer och din sång fungerar mycket bra!

Tycker du att basen är för låg?  Funkar här hemma och man måste ju hålla IKEN kort för hans antal toner/sek. slår det mesta!  :)  Gillar hans basspel dock väldigt mycket. 
Är du FORTFARANDE syrak för att jag lät din mellotron krydda istället för att vara lead för 5 år sen?!   :D
Tack för tyck Max.  Kanske höjer basen en smula.      /Fuzz

Fortfarande... vet jag inte. Lyssnade tidigare idag då jag uttalade mig. Har sen dess varit upptagen med häst på klinik och att fixa halsen på stålsträngade akustiska gitarren. Provat dra åt trossrod'en minst ett varv utan märkbart resultat. Som nästa steg tänkte jag sänka stallet (sadeln eller vad tusan det heter på en gitarr) där borta på kroppen.

Jag är inte syrak men på ett djävla dåligt humör - sant!   :P B)
Men det beror på andra saker. Värken i vänsterarmen gör mig galen. Har haft den i ett halvår nu så det är uteslutet att orsaken skulle vara hjärtinfarkt. Men det borde vara dags att kolla upp hur det ska elimineras. Påverkar mitt AT ganska ordentligt.

Men det där med mellotronen är ju något du missat, inte jag. Jag har ju själv den underbara mixen med mellotron och gillar låtens feeling väldigt mycket i den mixen.
« Senast ändrad: 10.10.2017, 17:09:18 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Dropbox vill inte att man ska strömma material därifrån, men om man är på sidan (nu med dator) är det okej att strömma (för mig nu) om man först klickar på "accept cookies".

Kul att höra! Iken sköter sig!  :lol:
Basen är dock ovanligt anonym bakom gitarrmattorna - det är en sann frihet att få bestämma hur mixen ska låta eller hur Bubben...   :wub:
Tycker även att dina gitarrer och din sång fungerar mycket bra!

Tycker du att basen är för låg?  Funkar här hemma och man måste ju hålla IKEN kort för hans antal toner/sek. slår det mesta!  :)  Gillar hans basspel dock väldigt mycket. 
Är du FORTFARANDE syrak för att jag lät din mellotron krydda istället för att vara lead för 5 år sen?!   :D
Tack för tyck Max.  Kanske höjer basen en smula.      /Fuzz

Fortfarande... vet jag inte. Lyssnade tidigare idag då jag uttalade mig. Har sen dess varit upptagen med häst på klinik och att fixa halsen på stålsträngade akustiska gitarren. Provat dra åt trossrod'en minst ett varv utan märkbart resultat. Som nästa steg tänkte jag sänka stallet (sadeln eller vad tusan det heter på en gitarr) där borta på kroppen.

Jag är inte syrak men på ett djävla dåligt humör - sant!   :P B)
Men det beror på andra saker. Värken i vänsterarmen gör mig galen. Har haft den i ett halvår nu så det är uteslutet att orsaken skulle vara hjärtinfarkt. Men det borde vara dags att kolla upp hur det ska elimineras. Påverkar mitt AT ganska ordentligt.

Men det där med mellotronen är ju något du missat, inte jag. Jag har ju själv den underbara mixen med mellotron och gillar låtens feeling väldigt mycket i den mixen.

Max, det var för 6(!) år sedan vi samarbetade på den låten.    Jag hör mellotronen klart och tydligt så jag har inte missat den. Jag är nöjd med resultatet - räcker inte det? 
Ajdå, det låter inte skönt med den där smärtan.  Kolla upp det!   Hoppas på att det löser sig.   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har inte heller koll på Petty men jag gillar din version och jag slår vad om att sången låter bättre än originalet, kul med Iken, hälsa så gott.
Lite melotron på den här så blir det perfa :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se