Forum > Demolåtar

Alatar - Spansk Ballad på simulerad gitarr

<< < (4/4)

morgonte:

--- Citat från: Alatar skrivet 15.10.2017, 16:35:42 ---
--- Citat från: morgonte skrivet 14.10.2017, 23:31:43 ---VAd skriver du i för språk/program?

--- Slut citat ---

Roligt att du gillar! Jo, sympatetiska strängar är något som står högt på min to-do lista. I princip inte så svårt, men jag får luska ut lite detaljer först.
Jag programmerar i C++. Och jag använder JUCE som audioframework. Det är cross-platform och gjort för audioprogrammering: https://www.juce.com/

För tillfället är min simulering ganska så CPU krävande. Den tar typ upp 20% CPU på min i7 Quad Core. Det beror på att jag försöker simulera så många detaljer som möjligt. Inte så säker på, att det kommer uppskattas av potentiella användare  :P

--- Slut citat ---

Häftigt! Mina programmeringsförsök har inskrängt sig till att göra ett program som räknar ut poängen i mahjong i basic, vilket jag inte lyckades med... :ph34r:

Bribedant:
Som jag minns den förra gången jag hörde din algoritm-gura så låter detta väldigt mycket bättre. Riktigt ok för att vara kod. Är den baserad på sampling i någon form denna?
Jag har ett par gitarr/elbas sims och det som alltid verkar vara akilleshälen är den uniforma attacken. En not har samma anslag hela tiden. Borde väl gå att göra nån randomize funktion för anslaget parat med velocity värdet etc? Som samplingsbaserade trum pluggar har.

Alatar:

--- Citat från: Bribedant skrivet 19.10.2017, 18:59:47 ---Som jag minns den förra gången jag hörde din algoritm-gura så låter detta väldigt mycket bättre. Riktigt ok för att vara kod. Är den baserad på sampling i någon form denna?
Jag har ett par gitarr/elbas sims och det som alltid verkar vara akilleshälen är den uniforma attacken. En not har samma anslag hela tiden. Borde väl gå att göra nån randomize funktion för anslaget parat med velocity värdet etc? Som samplingsbaserade trum pluggar har.

--- Slut citat ---

Strängsimulationen är helt och hållet fysikbaserad. Inga samples där.

Fast jag ha samplat gitarrkroppen. Den är nämligen för stor för att simuleras i realtid. Därigenom kan jag "multiplicera" (egentligen falta) den simulerade gitarrsträngen med kroppresonansen (som i en Convolution Reverb).

Den uniforma attacken beror på, att jag simulerar samma attack hela tiden. Det går att ändra velocity. Och randomisera den. Men jag behöver experimentera mer med detta :-)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion