Kontrollrummet

Roffe H -- Alla goda ting är tre

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Alla goda ting är tre
ARTIST/MEDVERKAN: Roffe H
KOMPOSITÖR: Roffe H
GENRE: vispop?
LÅTLÄNGD: 3:40
INSPELNINGSÅR: 2017
FORMAT: mp3

Har än en gång tagit ett ordspråk till hjälp att få till en vettig text. Ordspråket ger mig inte bara en titel utan också idéer till en form eller ett tema att skriva på. Texten kom först och melodin senare, lite osäker om den passa till texten, me så här blev det hur som helst.

Alla goda ting är tre

Pythagoras var helt betagen, tyckte talet tre var fräckt
det var inte bara heligt, utan nästan helt perfekt.
I myten ja där hittar vi, (både) Oden, Tor och Frej
triss i asagudar, en riktigt häftig grej


Sagor gillas av det flesta, vad är det då som lockar
jo, där finns alltid talet tre, som i bröder, björnar och bockar
I generationer fascineras vi av tretalets magi
hokus, pokus, filiokus, precis som trolleri


Alla goda ting är tre, men fan kan också räkna
den onde han finns alltid med,  å´ det får mig att blekna
Alla goda ting är tre, vi svänger oss med orden
men du kan alltid räkna med, att han sitter med vid borden.


Talet tre finns ju i sagor och även inom religion
visst verkar det va´ heligt, som i en egen dimension
Tre vise män, treenighet, spelar ingen roll
låter lika trovärdigt som tomtar, häxor, troll

Alla goda ting är tre - men säg mig vad betyder det
så, vad är då  så speciellt, finns det nå´n som vet?
I historiens dunkel dolt för oss, hopplöst att förstå
en omöjlig, svårlöst gåta, förblir den kanske då

Alla goda ting är tre...
« Senast ändrad: 12.10.2017, 11:48:04 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Uppskattar att du gör dig "besväret" att skriva en genomtänkt och fyndig text!
Bra mix och jättefin kör i refrängen! Gillar särskilt munspelet, som kommer
in bakom leadsången ett stycke in i låten. Skön lyssning Roughe!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Lite natinalteatern berättande o framfört i god popanda  Bra text o feeling.. kanske 4takt på trummorna istället? nu lite hoppig kagge på vissa ställen också  o blir lite stressande med 2 taktenaktiga trummisen .Blir bra till slut Pop on! :D


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Uppskattar att du gör dig "besväret" att skriva en genomtänkt och fyndig text!
Bra mix och jättefin kör i refrängen! Gillar särskilt munspelet, som kommer
in bakom leadsången ett stycke in i låten. Skön lyssning Roughe!  :)
/Asti

Roligt att du uppskattar texten, det värmer och munspelet måste ju bara få vara med.  :D
/Roughe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Lite natinalteatern berättande o framfört i god popanda  Bra text o feeling.. kanske 4takt på trummorna istället? nu lite hoppig kagge på vissa ställen också  o blir lite stressande med 2 taktenaktiga trummisen .Blir bra till slut Pop on! :D

Tack för din kommentar och gillande, är det baskaggen du menar? (jag är ju ingen vidare trummis precis  :lol:)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Du e bäst Roffe!  :D Jo baskaggen på sina ställen lite många betoningar .och hihaten lira mera fyrtakt Lite rakare också blir ju låten Rak on! :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tror jag förstår vad du menar...har lånat in en annan trummis på prov  :lol: Han låter så här...
(Borttagen bif. fil- Ny version högst i tråden)
« Senast ändrad: 02.10.2017, 20:43:23 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
mycket tightare o taktfastare trummis du hyrde in .. :lol: bjud den 1a på kaffe o bulle o låt han lyssna på den här snubben istället  :) Så blir alla goda ting 3 till slut :D


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
mycket tightare o taktfastare trummis du hyrde in .. :lol: bjud den 1a på kaffe o bulle o låt han lyssna på den här snubben istället  :) Så blir alla goda ting 3 till slut :D

Ha, ha "treje gången gillt" eller nåt sånt, eller "slutet gott allting gott" (kanske uppslag till en ny låt... :lol:
Jag kanske ska fråga nya trummisen om han vill ha fast anställning?
/Roffa H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Härligt med genomarbetad text och jättesnyggt arrad med munspel och allt. Sången hade gärna fått komma upp liiite i volym tycker jag. Kanske aningen enformig melodi, men det vägs upp av den i övrigt sköna energin!
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härligt med genomarbetad text och jättesnyggt arrad med munspel och allt. Sången hade gärna fått komma upp liiite i volym tycker jag. Kanske aningen enformig melodi, men det vägs upp av den i övrigt sköna energin!

Tack Plinka för lyss och tyck, roligt att du gillar texten...håller med om att melodin kanske är lite enformig, har kanske koncentrerat mig mer på texten i detta fall. Ska se om jag kan få sången att gå fram bättre.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)