Kontrollrummet

Håkan Nilsson "Johnny Steam" acoustic

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nyinspelad ak version av min gamla låt Johnny Steam. Orginalet är tung elektrisk...
https://soundcloud.com/user-318468401/hakan-nilsson-johnny-steam-acoustic-170925
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön ljudbild och fint framförande!
Fint ljud i de akustiska gitarrerna och bra spridning på dom!
Tycker nivåerna är OK i mixen. Bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skön ljudbild och fint framförande!
Fint ljud i de akustiska gitarrerna och bra spridning på dom!
Tycker nivåerna är OK i mixen. Bra!
/Asti
Tackar!
Jag gjorde på ett sätt jag gillar mer o mer: För att få rätt takt, feeling o tajming i låten så spelade jag in gitarr o sång samtidigt på varsin kanal. Att bara spela gitarren ensam först brukar bli ganska fiasko, man märker det när man sen ska sjunga. Men i stället så blir det alltid några sluddrande ord elleer hela fraser som låter förjävligt, så steg två är att spela en till gitarr det första kompet o sången. Inte helt skitenkelt när man gör grunden utan klick. Tredje steget är att sjunga om den vers för vers till den "nya" gitarren utan som ju inte har nåt sångläck från första tagningen. Tänkte först bara ha en gitarr, men ändrade mig och la dit den en tredje gång det blir lite fylligare så här. Körde med andrabands-capo då så det klingar lite annorlunda. Den första tagningen med både sång o gitarr raderade jag, sen la jag munspelet o mixade.

Första gitarren och den högra i mixen spelade jag in med en Oktava MK12 småmembranare jag köpt av Claes, köpte först två med cardoida kapslarna, köpte sen till två omnikapslar, grymma grejer det, man kan sätta micken nästan inne i ljudhålet utan att få det boom-ljud man då får med en cardioid mick. Jag använder dom också till trum OH, och ofta med omnikapslarna. Men omni sätter jag oh lågt, ca 30 cm från häng, resp golvpuka (litet Charlie Watts-set) då hamnar de ganska nära ride o hihat samt under crasharna. Det är guld, speciellt om trummisen gillar att ha crasharna högt. Med crasharna högt upp och normala cardioid OH är det hopplöst att få med riden snyggt i mixen utan att komprinera bort crasharna på et fult vis. Vill med detta bara säga att är det nån mick som verkligen ger enormt mkt för pengarna så är det en äkta ryskbyggd Oktava MK12. De ger sånt underbart bottenfläsk från både pukor o kagge (utan överdriven boost) att man lätt kan spela in hela trumsetet med enbart två OH. Har läst massor av tester på dem med, finns nog ingen mick som är så hyllad. Tom de skickligaste teknikerna i svindyra studios har nog mkt svårt att höra skillnad på Oktavan o Neumanns mycket dyrare KM184
https://webshop.holmerup.biz/mikrofoner/oktava
Claes kan nog sälja enbart även en mick, han är väldigt flexibel o bra att handla av. Man kan även modda dom så låter de ännu bättre. Påstår somliga, inte alla... Och även om jag nu skrev en rejäl hyllning till MK12 så låter gitarren ännu bättre när jag spelar in med Neumann TLM49. Men den är rejält mkt dyrare också. Vänster gitarr i mixen är Neumannen.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Låter fint med ackeguror, bra ljud och så gillar jag ju munspel som bekant.
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Fintfint gitarrsound. Jag har inte helt koll på dedär med att spela in ackustisk gitarr. Har Rode NT5 Matched Pair men de är nog inte lika bra som de du använder.
Schysst låt, kanske inte helt min kopp te men fint inspelad är den :)

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Lite Neil Youngvibbar när munspelet är där.  Snyggt med Dmaj och Gmaj i låten också, bryter fint. Svengelskan, mest i början, kan ju störa lite i mina öron. Lite lång låt kanske, eftersom det inte händer så mycket, men snyggt jobb överlag.
Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag undrar ofta vilken engelska man som svensk sjungande på engelska bör härma? Chicagodialekt eller cockney som Jagger? Eller den svåra irländska dialekten? Det är lite märkligt att jag aldrig nånsin hört någon kommentera att Bob Marley borde lära sig att sjunga på riktig engelska. Tar man upp det med nån som pratar om svengelska då menar ofta den att "Jamen han var ju från Jamaica, där har dom den dialekten." Jag känner flera engelsktalande, brorsan fru är från irland, har frågat henne samt ett gäng andra vad som låter bäst, att försöka härma bluesgubbar från Texas eller Chicago (stor skillnad mellan de två) eller om jag ska sjunga med min egen dialekt. Svaret är alltid det samma. Så att försöka sjunga som jag skulle ha gjort om jag bott hela livet i Memphis eller Edinburgh får vara. Tycker faktiskt det låter löjligt, eller åtminstone opersonligt när svenskar gör det.
Andra får ju göra det eftersom det är det vanliga, men ändå, vilken engelsk dialekt är det man då borde sjunga på? Det finns många att välja på jorden runt. Liverpool som Beatles?

Hoppas inte det här lät tyket, tackar för rewejwsen, vill bara förklara hur jag tänker. Jag har fått höra att jag har likheter med Neil Young långt innan jag kände till honom, så jag försöker inte härma honom

Röde NT5 är nog i samma liga som Oktava MK12, de är aningen dyrare. Det var mellan de två jag velade, men läste att en del tyckte NT5 var lite vassa. En annan ak inspelning jag nyligt gjorde tyckte jag inte alls blev lika bra som den här. Det blir typ annorunda ljud jämt fast jag tycker jag gör ungefär lika-
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssnar och gillar. Upplever i mina närfältare att höger kompgitarr är dominerande på komp-fältet men vet inte om det är något att ta notis om.
Den till höger har kanske mer basfrekvenser än den till vänster?

Engelskan finns på många håll, skulle man prata med dialekt från sydafrika blir den också något man kan readera på eller ifrågasätta men varför...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Lyssnar och gillar. Upplever i mina närfältare att höger kompgitarr är dominerande på komp-fältet men vet inte om det är något att ta notis om.
Den till höger har kanske mer basfrekvenser än den till vänster?

Engelskan finns på många håll, skulle man prata med dialekt från sydafrika blir den också något man kan readera på eller ifrågasätta men varför...
Den första gitarren är väl lite mer manglig o den andra lite plockig, då gick det inte att få det jämnare.

Vad som är rätt att sjunga är ju lurigt. Jag brukar ofta tänka på hur otroligt konstigt många etablerade världsstjärnor sjunger. Och en del amerikaner sjunger o uttallar ord nästan som extremsvengelska från 60-talets popera i Sverige. Ta Bob Dylan tex, extremt konstiga sätt att sjunga på genom hela karriären. Säkert är det därför han är den superstjärna han är. Hörde Gessle sjunga Småstadsprat nyss, han låter som om han försöker härma en lätt skitnödig femåring. Han har ju lyckats han med så att säga. Lisa Ekdahl är en till med extremt märklig röst och uttryck.
Så att försöka få till en USA-variant på rikssvenska tror jag kan vara ett stort misstag för unga artister. Bättre att köra på med sitt naturliga uttryck.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)