Kontrollrummet

Visor - sjunger du visor? Onsdag 26 juli spelar jag i Hökarängen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kallade några av mina egna "låtar" med svensk text för visor och framförde dem och tre andra svenska "visor",  varav en var kr-medlemmen Stefan Olssons (kallar sig "cykeln" på kontrollrummet), på en visträff. Visorna mottogs väl och nu har jag blivit erbjuden att vara "huvudartisten" vid ett kommande event (26 juli tror jag). Är nu lite nyfiken på vilka av er andra på kontrollrummet som håller på med - eller har nosat på det här med visor, hemma eller på någon form av scen?

Här är Stefan Olssons "I väntan på tåg", då jag framförde den i juni.



"Mitt eget land"  (Beppe Wolgers,  Olle Adolfsson)

« Senast ändrad: 26.07.2017, 14:46:11 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Huvudartist på konsert! Nästa gång är det väl huvudartist på turne´.
Du ser ut och låter som att du trivs med att spela för publik. Kan vara gött att få motta applåder ibland och inte bara studiomusiker.
Har själv ingen erfarenhet av visscenen. Kan tänka mej att det är lite speciellt och lite naket att framträda med bara en gitarr och röst.
När jag var igång och spelade var det mest fullt ställ med rockband som spelade covers för full partypublik.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kul att få gig med eget material. Grattis.

Tycker nog att jag hamnar i visfacket på ett vis (höhö) med en del av låtarna jag gör för Gränsfejd. Det blir ett par-tre spelningar om året med det gänget.

Sen har jag snöat in på Taube för tillfället. Sitter och spelar igenom hans skatt. Hemma alltså.

 :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Snart är det onsdag och spelkväll, närmare en timme.
Igår övade jag att spela och sjunga egna och några andra "visor" under ca en timme. Intressant att använda lite förstärkning och pedaler och se vad det leder till.

Spännande och roligt.

Huvudartist på konsert! Nästa gång är det väl huvudartist på turne´.
Du ser ut och låter som att du trivs med att spela för publik. Kan vara gött att få motta applåder ibland och inte bara studiomusiker.
Har själv ingen erfarenhet av visscenen. Kan tänka mej att det är lite speciellt och lite naket att framträda med bara en gitarr och röst.
När jag var igång och spelade var det mest fullt ställ med rockband som spelade covers för full partypublik.

Ja det är kul att se att "det är visor", det jag normalt kallar ballader eller country eller annat. Och visst känns det speciellt, nakenheten att inte bara kunna gömma sig bakom det som pågår, att vara helt ensam med den egna gitarren och sångrösten.


Kul att få gig med eget material. Grattis.

Tycker nog att jag hamnar i visfacket på ett vis (höhö) med en del av låtarna jag gör för Gränsfejd. Det blir ett par-tre spelningar om året med det gänget.

Sen har jag snöat in på Taube för tillfället. Sitter och spelar igenom hans skatt. Hemma alltså.


Ja, du är också inne på scenen och det du gör med gruppen kan lämpligen också ses som visor.

Jag har däremot aldrig haft intresse att spela och sjunga något av Taube eller någon av alla andra visor som många vissångare väljer att framföra. Tycker allt över fem verser är för mycket.  :P
« Senast ändrad: 22.07.2017, 11:44:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag har däremot aldrig haft intresse att spela och sjunga något av Taube eller någon av alla andra visor som många vissångare väljer att framföra. Tycker allt över fem verser är för mycket.  :P
Nu skrev jag att jag spelade igenom Taubes visskatt. Har inte ens kommit till texterna ännu. Alltså den mannen, vilka melodier, listiga tonartsbyten hela tiden. Och så vals, jag fanimej älskar vals.  :D


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Taube är en favorit!
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har däremot aldrig haft intresse att spela och sjunga något av Taube eller någon av alla andra visor som många vissångare väljer att framföra. Tycker allt över fem verser är för mycket.  :P
Nu skrev jag att jag spelade igenom Taubes visskatt. Har inte ens kommit till texterna ännu. Alltså den mannen, vilka melodier, listiga tonartsbyten hela tiden. Och så vals, jag fanimej älskar vals.  :D

Taube är en favorit!
/G

Antar det finns många anledningar att gilla både Evert och Sven-Bertil Taube.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är det nån som vill lyssna på visor av olika slag så händer det sig i Hökarängen centrum ikväll...

http://www.facebook.com/events/941167906022975/
« Senast ändrad: 26.07.2017, 15:26:51 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Här är första hälften av mitt vis-framträdande i juli.  :rolleyes:
Även här framför jag Cykelns: "I väntan på tåg"
(alltså Kontrollrumsmedlem Stefan Olsson).


« Senast ändrad: 27.07.2017, 16:56:57 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 620
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fint och avspänt framförande! Märks att du börjar få scenvana.
Du har också blivit säker på fingerspelet!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :D Du äger ju scenen och berättar vad det handlar om skitbra. En undring vem har tonsatt Cykelns låt?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fint och avspänt framförande! Märks att du börjar få scenvana.
Du har också blivit säker på fingerspelet!

Upplever också att en viss scenvana infinner sig. Det är intressant att betrakta. Redan nu efter att ha sett den här videon har jag lärt mig några grejer, som ska tillämpas, respektive exkluderas nästa gång. Fingerplock blir det ju en hel del, så det ger övning. Och visst har jag övat på alltihop tidigare samma dag (igår alltså), innan kvällen, så det blir ju många timmar som föregår ett framträdande. Tack för reflektioner Asti!

:D Du äger ju scenen och berättar vad det handlar om skitbra. En undring vem har tonsatt Cykelns låt?

Tack Eddi, även för telefonsamtalet igår efter framträdandet. "Jag äger ... " skitbra!  :wub:
Det är cykeln själv som tonsatt med denna melodi.

Och vilken synkronisering, fick denna sekund ett meddelande från cykeln på fb-messenger...  :lol:
« Senast ändrad: 27.07.2017, 19:11:48 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mycket bra älvan. Närvarande.

Blir faktiskt lite överraskad själv, att det funkar så pass bra, även med närvaron.
Mest imponerad blir jag över hur snabbt det blir tyst på publiken i början.
Det låter som om det är mina ord som får dem att tystna så snabbt...
Kanske ändå skulle blivit lärare, som mina föräldrar...
« Senast ändrad: 27.07.2017, 23:45:55 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Snyggt Maxen, du är jättebra på scen så där, avslappnat och även dynamiskt och lagom dramatiskt!
Sjunger du visor? står det i rubriken, och visst gör jag det ibland. För några veckor sedan blev jag tex anlitad att sjunga på ännu en begravning, stämsång med en annan tjej. Taubes "så skimrande..", wonderful world och visan som jag själv har skrivit just för begravningar. Fast egentligen tycker jag det är rätt obehagligt att sjunga på scen live så där, men antar att det är en vanesak, när jag var barn och tonåring älskade jag att stå på scen, jag är mkt mer folkskygg nu :)
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Snyggt Maxen, du är jättebra på scen så där, avslappnat och även dynamiskt och lagom dramatiskt!
Sjunger du visor? står det i rubriken, och visst gör jag det ibland. För några veckor sedan blev jag tex anlitad att sjunga på ännu en begravning, stämsång med en annan tjej. Taubes "så skimrande..", wonderful world och visan som jag själv har skrivit just för begravningar. Fast egentligen tycker jag det är rätt obehagligt att sjunga på scen live så där, men antar att det är en vanesak, när jag var barn och tonåring älskade jag att stå på scen, jag är mkt mer folkskygg nu :)

Jag känner mig som ett barn eller en ton-åring, gillar att ta ton. Bröllop och begravningar är toppen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google