Kontrollrummet

Plinka -August Moon

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Har lekt lite med sound och effekter på mina percussion(congas, darbukas, djembe) och så lite svävande sång på det -första sångtestet med min nya RödeNt1(fast med allt reverb och effekt så är det ingen vidare ljudtest för lyssnaren, men den funkar iaf!)
Naturligtvis förenar jag nytta med nöje och gör något som jag kan använda på mina dansklasser med  B)
Har i alla fall försökt göra lite monotont-hypnotiskt mys-elektro av det typ.

2017-10-01: Ny master, lite mjukare och mindre vass tror jag
« Senast ändrad: 01.10.2017, 21:55:36 by Plinka »
Plinkar på en låt...


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Det är grymt!
Småsaker: Du behåller feeling bra rätt igenom. Ibland tycker jag att dina melodier blir lite väl lättsmälta, om du ursäktar.  :) Bakgrunderna, uppbyggnaden är jättebra ger en skön känsla. Sedan blir det, i mina öron, för mycket 80-tal. Sköna rytmer men koklockan var lite för genomträngande i mina öron. Gillar man 80-tal blir det förstås en annan känsla.  :)
Mycket skönt sound! Intressant och se hur man dansar till det.
Toby
« Senast ändrad: 20.08.2017, 12:02:02 by Toby »
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Du sammanfattade det rätt bra själv - monotont-hypnotiskt mys-elektro!  :)
Fast så monotont tycker jag nog ändå inte att det var. Man sjunker in i en behaglig
rytm-och "ljudfilt" med skön ljudbild och fantasifulla elektroniska-ljud.
Gillar speciellt dom svävande, glidande sångstämmorna!
Kul att du testar nya sound och effekter! Försökte det också ett tag. Hittar man
ett spännande ljud är det ofta ganska lätt att hitta inspiration att bygga vidare på.
Så du har skaffat en Röde NT1! Har själv en Röde NT2a, som jag haft rätt många år
nu och varit nöjd med, så du blir nog inte besviken.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Det är grymt!
Småsaker: Du behåller feeling bra rätt igenom. Ibland tycker jag att dina melodier blir lite väl lättsmälta, om du ursäktar.  :) Bakgrunderna, uppbyggnaden är jättebra ger en skön känsla. Sedan blir det, i mina öron, för mycket 80-tal. Sköna rytmer men koklockan var lite för genomträngande i mina öron. Gillar man 80-tal blir det förstås en annan känsla.  :)
Mycket skönt sound! Intressant och se hur man dansar till det.
Toby

Tack Toby! Ja du är ursäktad  :lol: men ofta vill jag ha melodierna lättsmälta, framför allt just i sån här musik där rytmen är fokus och när det ska användas till dans(jag är en mkt pedagogisk person, kunderna har så fullt upp med att lära sig stegen, och då får gärna musiken vara mer lättsmält och logiskt uppbyggd, med upprepningar och lätt att orientera sig i melodin). Sen tycker jag det är spännande att se hur man kan jobba med stämningar utan att göra det komplicerat.
80-tal? Och jag som försökte få det lite mer att låta 90-tal, men ok 80-tal är också rätt coolt :)
Jag har inte använt nån koklocka men det kanske är en av mina darbukas du menar, de kan få ett väldigt metalliskt ljud, framför allt i kantslagen. Men jag håller med dig om det påträngande ljudet där, jag är faktiskt inte helt nöjd med denna mix/master, tycker den blev mastrad så ljudet blev lite väl hårt, även om jag ville ha det snärtigt. Jag har en version som är mjukare i soundet, men den tyckte jag blev aningen bumlig. Får se om jag får till den perfekta balansen även med alla dessa effekter som jag leker med. Ja jag har ju vid något tillfälle lovat att försöka lägga upp en video med smakprov på hur man kan dansa här, endera dagen kanske den kommer! :)

Du sammanfattade det rätt bra själv - monotont-hypnotiskt mys-elektro!  :)
Fast så monotont tycker jag nog ändå inte att det var. Man sjunker in i en behaglig
rytm-och "ljudfilt" med skön ljudbild och fantasifulla elektroniska-ljud.
Gillar speciellt dom svävande, glidande sångstämmorna!
Kul att du testar nya sound och effekter! Försökte det också ett tag. Hittar man
ett spännande ljud är det ofta ganska lätt att hitta inspiration att bygga vidare på.
Så du har skaffat en Röde NT1! Har själv en Röde NT2a, som jag haft rätt många år
nu och varit nöjd med, så du blir nog inte besviken.
/Asti

Tack Asti! Ja jag blev nästan själv förtjust i de svävande sångstämmorna, de gav lite stämning till stycket, som egentligen började som ett rent rytm-spår, som jag efterhand kände att jag ville bygga ut. Ja det är kul att botanisera bland effekter och leka med sound och ljudbilder, det finns så mycket spännande i en daw nuförtiden! :D Men jag ska ändå putsa lite på mastern här, jag är nöjd i stora drag, men vill ha den lite mindre hård ändå, har lite svårt att bli vän med soundet ;)
Ja, RödeNT1a hette den nog förresten, jo den verkar lovande, tror också jag kommer vara nöjd och glad i den i många år!

Plinkar på en låt...


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Kul med nya "leksaker"! :)

Tycker det låter "besynnerligt"  - på ett intressant sätt. Samhörigheten mellan tribe och electronica har inte slagit mig tidigare men det suggestiva drivet finns i båda - spännande "crossover"! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: Det här kräver en holk för att uppskattas på bästa sätt. Dessvärre har jag slutat med sånt för länge sedan vilket just nu känns lite tråkigt av mig.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
:lol: Det här kräver en holk för att uppskattas på bästa sätt. Dessvärre har jag slutat med sånt för länge sedan vilket just nu känns lite tråkigt av mig.

När du lärt dig dansstegen blir det kul - anmäl dig till en kurs direkt! :P
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
jättebra bra Plinka! Du har koll på frekvenserna :D Kanske prova en version där de högsta Hz är lite neddragna... Men är inte säker :unsure: Kristallklart sound och vilken separation! Grymt!!!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Roligt att din musik också fyller en funktion för andra!

:lol: Det här kräver en holk för att uppskattas på bästa sätt. Dessvärre har jag slutat med sånt för länge sedan vilket just nu känns lite tråkigt av mig.

I new age finns alternativ!  :P
Du behöver ingen fågelholk i trädet, för att dansa till det här!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Sköna rytmer du har fått till. Du får det att låta lätt. Skön låt.
Är inte helt säker på att jag gillar sticket vid 189 - 196 :unsure:

Låten tål flere lyssningar så den hamnar nog i mitt bibliotek :)

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ja, inte går det fort här att färdigställa saker och ting, men tack för era kommentarer! Det har lett till, inte en ny mix men en ny master, som är något mjukare tror jag.


Kul med nya "leksaker"! :)

Tycker det låter "besynnerligt"  - på ett intressant sätt. Samhörigheten mellan tribe och electronica har inte slagit mig tidigare men det suggestiva drivet finns i båda - spännande "crossover"! :)
Tack Jocke, det får gärna vara besynnerligt ;) Samhörigheten finns där! Trancedance har tex sitt ursprung i det afrikanska tribe :D

:lol: Det här kräver en holk för att uppskattas på bästa sätt. Dessvärre har jag slutat med sånt för länge sedan vilket just nu känns lite tråkigt av mig.
Inte är det tråkigt att du slutat med holkar, det kan väl inte vara hälsosamt ;) själv är jag helt nykter när jag skapar sånt här, men så är jag ju inte riktigt klok heller :)

jättebra bra Plinka! Du har koll på frekvenserna :D Kanske prova en version där de högsta Hz är lite neddragna... Men är inte säker :unsure: Kristallklart sound och vilken separation! Grymt!!!
Tack zorrow, nice att du gillar detta och soundet! Har gjort en ny master nu och dragit ner lite på de högsta hz -hoppas inte det lite mjukare ljudet har dragit ner det kristallklara i soundet...

Roligt att din musik också fyller en funktion för andra!

:lol: Det här kräver en holk för att uppskattas på bästa sätt. Dessvärre har jag slutat med sånt för länge sedan vilket just nu känns lite tråkigt av mig.

I new age finns alternativ!  :P
Du behöver ingen fågelholk i trädet, för att dansa till det här!
Ja det blir lite extra meningsfullt att göra musik som jag kan använda och mina kunder uppskattar det! Min yoga- och dansstudio ligger inbäddad mitt bland träden, mest ekar, men jag har ännu inte kommit på tanken att spika upp någon fågelholk här :D

Sköna rytmer du har fått till. Du får det att låta lätt. Skön låt.
Är inte helt säker på att jag gillar sticket vid 189 - 196 :unsure:

Låten tål flere lyssningar så den hamnar nog i mitt bibliotek :)

//Space
Tack Space, kul att den tål flera lyssningar. Jag är inte heller helt säker på att jag gillar sticket men det får liksom vara där ändå och bryta av och skava till det lite ;)

Tack alla, ny master ligger i trådhuvudet, kanske är den bättre, kanske inte :)

Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Suggestivt, spännande och mystiskt. Låter fin-fint tycker jag.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ohh me like  monotont-hypnotiskt mys-elektro den mörka darrande synthen med dom yogiska trummorna sen går pulsen upp beatet likaså gott gott..
Melodislingan e skön också gärna lite mer framträdande för min smak för foten började pumpa golv när den kom in B)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Suggestivt, spännande och mystiskt. Låter fin-fint tycker jag.
/Roffe H
Tack Roffe för suggestivt spännande, mystiskt, så vill jag ha det!

Ohh me like  monotont-hypnotiskt mys-elektro den mörka darrande synthen med dom yogiska trummorna sen går pulsen upp beatet likaså gott gott..
Melodislingan e skön också gärna lite mer framträdande för min smak för foten började pumpa golv när den kom in B)
Tack för det omdömet Marsall :D Kanske finputsar lite till snart då så melodislingan får framträda lite mer ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Mycket suggestivt, jättevackra sångstämmor som kanske ska fram lite till? Koklockorna eller vad det är, är lite markanta de första 2 minuterna, annars så oerhört njutbart Plinkan :wub:


Sorry, så mycket njutbart det finns att lyssna på här på kr, men din stack ut (som vanligt). Har inte varit här på länge men nu har jag fått nytändning :D

Bravo, och jättesnygg ljudbild :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Henric

Låter gött, kan aldrig bli för mkt 80-tal by the way! Lyssnar njuter och tänker på Gambia där jag varit ca 10 ggr på semester, känner röken från en barbercue på stranden!


Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Coolt! Jätteskön stereobild.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad John Isak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 281
  • Medelålders man med drömmar naggade i kanten
    • Visa profil