Det går förmodligen att "stämma om" i ditt program dvs om det finns en loop funktion i det.
I Logic kan man det och så vitt jag minns även lyssna på dom före man drar in dom i låten. I alla fall med apple loops men jag tror att en loop med rätt tempo och längd funkar lika bra.
Annars så har du som sagt Acid som i princip bygger på loopar (i alla fall den gamla ångmaskinsvarianten som jag har).
Men att använda en loop för gitarr blir nog väldigt statiskt så det vill till att man kan dyka in i den och ändra på notnivå vilket väl bara är möjligt med Melodyn eller vad det programmet heter.
Hitta nån som lirar på riktigt istället tror jag är bättre i alla fall med gitarr.
Att stämma om i Acid, innebär kanske inte att man stämmer om originalfilen (om jag förstår det rätt) utan bara representerar den i annan tonart (hur det nu går till) men kanske skapas en ny fil som jag som användare inte behöver se eller vara medveten om. En tanke med denna typ av program är att det ska vara enkelt att göra dessa tonarts- och tempoändringar i ett snabbt flöde.
Jag känner också igen (från Acid och några till liknande program) att man kan lyssna på filen först, innan man väljer att dra in den nånstans i låtens "timeline".
Och som Burning Sven påpekar kan ju en sån här gitarr bli enformig/statisk men det är ju inget som har hindrat åtskilliga musiker och grupper de senaste decennierna.
Jag har även noterat att det ibland har varit önskvärt att ett hack i början av en loop ska höras, även om det absolut inte är nödvändigt...
Ohh högt ärade trådskapare, Altsax, berätta mer eller fråga mer, gör kr levande igen!

Du kanske rent av kommer fråga efter ett gratisprogram, som är tänkt att hantera det här med loopar, på ett enkelt sätt?