Kontrollrummet

Reverb i effektkedja för sång

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dariuz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Hej!

Tänkte höra lite hur ni brukar göra med er effektkedja för sång? Jag har en group channel där jag lägger alla effekter, inkl kompression, dit jag skickar all sång. Jag behöver dock ha lite olika reverbinställningar på olika vocal tracks, varför jag brukar lägga reverben som sends på de enskilda sångspåren. Problemet med detta är ju att då även reverbet kommer gå igenom hela effektkedjan med kompression etc, vilket jag tycker gör att det låter lite onaturligt. Hur löser man detta på bästa sätt, utan att behöva ha varenda effekt i kedjan på varje enskilt sångspår?


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Hej Dariuz,

Om du routar alla sångspåren till en group channel med kompressorer etc och samtidigt tappar till reverb(en) från de enskilda spåren, hur hamnar reverb-signalen i group channel?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Läg olika röster på olika spår och gör dom rent utan effekter, så kan du ju lägga till vad du vill sedan :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag jobbar lite som dig Darius,och lite som Eddi:s tips.. Det som avgör är hur många sångspår det är..Körer etc..

Är det bara en lead så kör jag enklast möjligt, ett grouptrack eller direkt på spåret.

Blir det körer så får de egna grouptracks.Jag skriver texter eftersom,då hamnar ofta leaden på tre fyra spår innan allt är någorlunda klart..Ibland ids jag inte sjunga om allt till ett track,lite slöhet typ  :D

Mike


Utloggad Henric

Brukar gå att ha flera sends från samma kanal....
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Använder bara grupp-effekter till körer, på solostämmor brukar jag lägga effekter direkt på den kanalen, framför allt om jag har olika solister/röster i projektet.
För att få mina projekt mer hanterbara(avskyr att skrolla mig upp och ner i evigheter), samt att jag har så klen dator(men nu har jag snart sparat klart till en ny!) så brukar jag när jag är nöjd med nivåer och placering på en kör bouncea ner den till en fil.
Plinkar på en låt...