Kontrollrummet

Harmonica mike - Paloma girl

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn: Paloma girl
Kompositör/text: Jag
Ev,medverkande: Inte än
Tillverkningsår: Tja typ nyss för ett tag sedan
Genre: Balladish
Format:mp3

##############################

Hej gott folk.

Urusel vår här uppe,isarna har nyss gått.Längtar till sommar...
Hållt mig undan från allt vad musik heter då livet bjudit på en rejäl uppförsbacke ala` Himalaya. Sakta men säkert kommer lusten till musiken smygande dock,så får se hur länge det håller i sig denna gång :)

Hittade denna i mina gömmor så jag tänkte "what the heck",låt folket på forumet höra.Allt för att blåsa lite liv här  :)

Denna har lite(läs massor) att önska så klart. Ett bättre pianoljud än det jag har att tillgå till att börja med.Någon med en flygel sätter denna och jag ylar om mitt och skriver en vers till samt nån med en cello lägger väl valda strofer och voilá - en fin ballad  :wub:

Längre paus/mellanspel mellan de båda verserna samt ny text till vers två. Jag sjunger lite ansträngt,bättre flow uttal på svenglishcan samt kanske nåt annat..Vad vet jag..Name it boys and girls.

Lyrica:

Paloma girl

I´ve been travelin`all over The World
tryin´to find - a paloma girl
Some are pride like an eagle,some don´t care if it rain
some live in sorrow - and some love in vain
And when you are standing in the darkness
and crying out for loud - maybe Love are for the silent
who can hide their broken heart - that´s not me,that´s not me oooh lord that`s not me

I feel like a rose,but my thorns they hurt your sole
when I am in love - there are mountains on the road
so God send me a river to wash the stones away
or guide me to an angel ohh that will help me love again..


Ja just det,en sak till..Paloma betyder pidgeon/duva på spanish/inglese/sueco utifall nån undrar..

Mvh

Mike
« Senast ändrad: 26.05.2017, 09:00:49 by Harmonica mike »


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Bra låt Mike :)
Kunde kanske hända mer... stråkarna på slutet kunde komma in lite tidigare. Pianot, som du nämnde, låter kanske lite dammigt  :unsure:
Annars gillar jag låten och känslan.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
WoW kul att du kommit i studion igen - jättefin låt med en del förvånande harmoni och melodislingor. Lyssnade snabbt i lappen nu bara, ska lyssna ikväll.

He is back :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssnat några gånger och att höra din röst igen är som att stryka ett mjukt sammetstyg mot kinden.
Jag gillar låten och låtuppbyggnaden också. Och jag tycker detta dammiga piano kommer till sin rätt i denna låt.
« Senast ändrad: 23.05.2017, 22:15:02 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jäkligt nice att höra din stämma igen Mike!  Du sjunger ju så att man får gåshud vare sig det är rockig (läs bluesigt) eller stillsamt. 
Jag tycker också att det dammiga pianot kommer till sin rätt här.  Fin melodi och grym känsla i sången!   Welcome back!  :)   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Börjar med att härligt o höra dig här igen  :)
Pianot lite dovt ljud Men när sången kommer på så passar den utmärkt ändå..Och sången är ju mums i lurarna fina känslouttryck och betoningar på rätt ord , finfint..
gillar den avskalade versionen som den är kan då hållas mer känslonära som nu och gripa tag bättre i lyssnaren än om det skall på tunggung trummor och massa powerballad ingridienser.. Men en akustisk o mer stråk är ju en annan sak som ett mittbrake nånstans o sen ta ner låten ytterligare och låta den fina känslosången skruva till en fin avslutning med pianot i sin hand B) :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har lyssnat i studion nu och jag bibehåller mitt WoW :D En riktigt bra låt och ett bra sparsmakat arr som jag iofs gärna vill ha påbyggt med stråkar (inte trummor som jag trodde jag saknade imorse) - och din pipa Micke herrejösses så fin den blir i denna.

I feel like a rose... ser nog jag som refrängen i denna och kan du snickra ihop ytterligare en vers så blir det kanon detta. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Att komma tillbaka till KR efter en längre tids bortavaro från musiken och mottas med så mycket värme känns fantastiskt,I just Love you guys  :wub: Kr måste vara den finaste musikportalen i världen.Det är ju lite som att komma hem till familjen igen efter att ha rest kontinentalt..

Då skall vi se vad som sägs om denna låt:

SpaceKrister:
Tack för gillet av låten. Om man tänker sig ett mellanspel,kanske instrumentalt med stråk piano eller ackegura stråk piano så får man in det du saknar i låten..Lite där ligger mina funderingar,fast sedan skall det ju liras gura också och jag lirar ju som en kratta :lol: Jag har dina synpunkter i åtanke,det kommer mer i denna låt.

Eddi:
Tjoho kompis  :) tack för wow:et . Okej,vi syns längre ned i tråden -  tjing  :D

Max:
Hej Max och stort tack för gillandet av röst och låt/sound,det värmer mitt frusna hjärta skall du veta :wub:

Fuzzbub:
Oj,tack för de fina orden - det värmde gott. Jag rodnar nästan av dina fina ord  :wub: lite som vacker musik,det känns i själen.
Jag blir glad helt enkelt,TACK.

Marsall:
Tack för välkomnandet,KR och folket här är bara bäst  :wub:
Låten,ja det blir ingen powerballad,möjligen ett kort mellanspel för att förlänga tiden mellan första reffen och nästa vers..Låten består av vers/reff - mellanspelet  - vers(ny text) reff och nuvarande outro..Tror jag har den med det konceptet du föreslår..Skall se vad jag kan åstadkomma på ackeguran huga  :D

Eddi:
Fina ord Eddi stort TACK :wub: Musik är som balsam för själen,alldeles nyligt som jag har börjat spela igen.Det känns bra så jag fortsätter med det :)
Jag tror att ett mellanspel ala´Marsalls tips ger det som låten saknar..Lite sugen också på att lägga grundtonerna med basen för att få lite botten i det hela,inga utsvävningar endast grundtoner..Men inga trummor,det håller jag med om.Sedan skall jag skriva den sista versen också,skall se om jag kan sy ihop detta..

##############################################

Tack för fantastiskt fina ord från er alla om min återkomst sång/musik i denna låt. Samt inte minst era tips,guld värda.

Mvh

Micael

 


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nu har jag äntligen fått möjlighet att lyssna i hyfsade högtalare eftersom även
vår "kontorsdator" kraschat, men är nu installerad och vad det verkar - vid god hälsa.  :)
Jättefin låt, snyggt pianospel och fantastisk sång, som ger gåshud (som nån nämnde).
Ska jag anmärka på något så är det att sången är i mina högtalare och öron lite, lite "vass"!
Skulle gärna haft lite mer av låga mellanregistret och aningen mindre av diskant/höga mellanregistret.
Verkligen kul att höra dig igen Mike!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
kanonlåt det här :) och du sjunger kalas vilket jag ju vet ;). Som någon sa innan, pianot är lite dovt och sången lite vass. Samtidigt är det en ganska cool blandning, jag har blivit lite fascinerad av lorde's liability som är mixad på samma sätt. Men jag skulle nog ändå jobba lite på vassheten i sången som ibland känns som den nästan distar i mina öron men ändå försöka behålla dov/klarhet...
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gött att höra dig igen Mike. Det var alldeles för länge sen märker jag.

Låten funkar tycker jag. Allt måste inte vara pukor och trumpeter.

Men....  När du ändå drar in God och lord och angels och grejer så varför inte dundra på med hela kavalleriet och köra en klassisk powerballad halvvägs in i låten med ett pukfill och lite distmattor.  Fast då behöver du nog en refräng också.

Riktigt trevligt återigen. Tycker också pianot funkar, bra spelat också.



Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Riktigt fin låt där allt hänger på rösten och det är ju den som bär allting här. Fint! Att pianoljudet kunde varit bättre hade ju inte gjort något men det låter live och lite opolerat med det ljudet du har. Passar texten bra. Gillas!/Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mera kommentarer,det gillas  :D

Asti:
Trist när datorerna ger upp,bra att du fått ordning på en i varje fall.Ser att du fått upp en ny låt,jag kommenterar strax.
Stort tack för gillandet av voice/låt,det glädjer mig. Bra att du hittade nåt i mixen,skall se om jag kan eq:a lite angenämare frekvenser ur sången..Jag låg rätt nära micken stundtals så det finns risk för omtag. Ibland när jag sjunger så tänker jag på grannarna istället för att ge allt,så det blir både krystat och svagt mellan varven och för nära micken vilket medför läppljud och annat ohhväsen som halsen har för sig  :rolleyes:

Stajo:
Tjenare Staffan,det var ett tag sedan  :)
Kul att du gillar denna.Jag skall se över sången lite då jag adderar det som saknas..Jag har dessvärre riktigt sunkiga ljud i stråket,Cubase egna..Går jag bet på nåt vettigt kanske du vill haka på? Om du fortfarande spelar in..

Wernis:
Tack Stefan för gillet av sång/lir/låt det värmer mitt hjärta.Ja det var ett tag sedan jag la upp nåt här,nu är jag i ett "flow" så det kommer mer. Power ballad ja det har diskuterats längre upp i tråden,men det blev nedröstat  :D
Lite över min liga är jag rädd för. Jag brottas en del med elguran men tveksamt om jag fixar det du efterfrågar. Jag gör klart det jag funderar på,saknas det nåt efter det så kan man kanske testa något åt det hållet,men då behöver jag förmodligen hjälp av nån med arsenal och lir  :wub:

Toby:
Tack för den fina kommentaren om min pipa och riktigt kul att du gillar låten.

################################################

Det var väl alla för denna gång,stort TACK

Micael
« Senast ändrad: 26.05.2017, 09:27:27 by Harmonica mike »


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
jorå jag håller på fortfarande, dock inte så aktiv på detta forumet men kan inte låta bli att kika in här då och då, där man har sina rötter liksom ;). Jag skickar pm så kan vi diskutera.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
jorå jag håller på fortfarande, dock inte så aktiv på detta forumet men kan inte låta bli att kika in här då och då, där man har sina rötter liksom ;). Jag skickar pm så kan vi diskutera.


Oki  :D


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Mums, jag har inte ens tänkt på förrän nu hur mycket det var dags för något sånt här souligt balladstycke från dig HMike! Välbehövligt för själ och hjärta, stor rysfaktor med din sång  :wub:
Ang mixen så funkar det så här eftersom din sång gör hela låten, men ska man vara petig och det kanske du ska när du har en så här bra låt i rockärmen, så ÄR pianot lite dovt, har du den på midifil? I så fall kanske det är en lätt match att fixa?
Sen om man vill dra på arret med mer stråk/körer ed, det är ju helt en smaksak, det enkla är alltid rätt också ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mums, jag har inte ens tänkt på förrän nu hur mycket det var dags för något sånt här souligt balladstycke från dig HMike! Välbehövligt för själ och hjärta, stor rysfaktor med din sång  :wub:
Ang mixen så funkar det så här eftersom din sång gör hela låten, men ska man vara petig och det kanske du ska när du har en så här bra låt i rockärmen, så ÄR pianot lite dovt, har du den på midifil? I så fall kanske det är en lätt match att fixa?
Sen om man vill dra på arret med mer stråk/körer ed, det är ju helt en smaksak, det enkla är alltid rätt också ;)

Tack Plinka ,det var fina ord  :wub:
Per allas vår Dividend hjälpte mig tidigare med mitt pianoljud via pluggen Alicia Keys..Men det går ju inte längre  :(

Fortsättningen på låten,ja det finns ju några bud i tråden  :) Jag tror ett kort mellanspel innan vers två(måste in ny text där)gör susen. Kanske ett kör arr är jag också inne på,Wernborgs powerballad stick/mellanspel kan också funka,mer stråk kan också gå..
Så det blir några tester framöver. Men som alltid så drar jag igång 4-5 låtar då flowet infinner sig,jag får vara glad om en låt kommer ut klar  :rolleyes:

Tack för fin kommentar

Micael


Utloggad John Isak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 281
  • Medelålders man med drömmar naggade i kanten
    • Visa profil
Mike, jag har Alicia Keys! Om du vill ha en .wav med det, hör av dig via PM! Kanske dags för en ny "The Ocean"? :D


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mike, jag har Alicia Keys! Om du vill ha en .wav med det, hör av dig via PM! Kanske dags för en ny "The Ocean"? :D


"An offer I can´t refuse"  :D

Mike


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Mike, jag har Alicia Keys! Om du vill ha en .wav med det, hör av dig via PM! Kanske dags för en ny "The Ocean"? :D


"An offer I can´t refuse"  :D

Mike
Tänkte väl att det skulle vara lätt ordnat på detta ställe ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag har också Alicias Keys.  :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har också Alicia Keyes men hon verkar ha gjort slut med mig för jag kan bara få en standardinställning att funka, mycket frustrerande.....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se