Kontrollrummet

Använder du de-esser på sången?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Använder du de-esser på sången?

Jag gör det inte men fick tips om att alltid göra det (i en av de senaste låtarna jag lagt upp på kontrollrummet).
Frågan och resultatet är intressant eftersom jag vet för lite om vad och hur. Jag vet nästan inte ens varför...

Så då tänkte jag att ni som fortfarande är här ibland och fortfarande spelar in, kan hjälpa till att ännu en gång resonera kring fenomenet.
Förklara gärna hur du tänker kring orsak och verkan, avseende deesser.

Jag är även nyfiken på hur ni som aldrig ens kommit på tanken att använda en deesser (vad är det?) ställer er till användningen av deesser.

Används den för att vissa frekvenser i sången låter vass eller ssssticker iväg för mycket?
Varför blir det så, från början egentligen?
Vad kan man göra för att motverka det?
« Senast ändrad: 24.04.2017, 10:48:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
[wiki=Sibilanser]Sibilanser[/wiki] kan sticka igenom väldigt vasst och varierar mellan olika vokalister. Vissa behöver ingen de-esser medan vissa behöver ha det alltid. Sångteknik kan förbättra det, men det kan vara knepigt att komma på hur man gör utan att det låter som om man läspar. Det kan också bero delvis på mikrofonplacering och på micken, där vissa är starkare i diskanten och därför också ger mer skjuts åt frekvensområdet där sibilanserna brukar ligga.
Om man använder reverb, så är det en klar fördel att sätta en de-esser som insert före reverbet - för annars överdrivs sibilanserna fruktansvärt mycket i reverbet.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag använder alltid DeEsser på sång, ibland även på accegura när frets-ljuden blir för starka. DeEssern är ju som en kirugisk Eq som skär väldigt smalt i ett väldigt specifikt frekvensområde. Precis som Claes säger så har vissa sångare väldigt tydliga "s" som kan skära igenom mixen. Olika mickar likaså. Sångteknik och rätt mikrofonval kan minska fenomenet. Om man dessutom som jag t.ex,
gillar att komprimera sången hårt som fan så kommer S:en obönhörligen låta starka, vassa och t.o.m göra ont i öronen när man lyssnar i lurar. Dock så kräver DeEssern lite pillande och fingertoppskänsla. Fel använd så kommer det som Claes säger låta som om man läspar.

Stämsång är också en orsak till att S,T, F och K kan blir övertydliga och vassa. Eftersom både lead och och stämma sjunger dessa konsonanter så blir det kaka på kaka. Jag brukar i största möjliga mån undvika att sjunga dom konsonanterna när jag lägger andrastämmor alternativt klippa bort dom i efterhand. Eftersom dom ändå inte är tonala så räcker det att dom finns i leaden.

Har provat en sjuhelsikes massa DeEssrar genom åren, många suger (Cubase egna tycker jag t.ex e helt värdelös), vissa gör ett hyfsat jobb och få är riktigt bra (subjektivt såklart). Den som jag gillar allra bäst och som alltid efter lite pill lyckas leverera ett bra och transparent resultat är Waves Renaissance DeEsser.
« Senast ändrad: 24.04.2017, 18:16:44 by jonnerstone »


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Alltid de-esser. I mer eller mindre grad och på olika frekvenser beroende på sångare. Jag har ju jobbat med sång från både dig Max och MOMA och som exempel har du inte speciellt stort behov av "de-essing", dessutom vid ganska låg frekvens. MOMA däremot har knallhårda och energi rika konsonanter som är skitsvåra att tämja.

På backingkörer händer rätt ofta att jag för hand helt mutar bort diskantrika (s,f,sh,k,t,,) konsonanter. Tillsammans med en lead kan det tillsammans lätt bli korta utbrott av alldeles för högt diskantrikt brus. Ofta så kort att man kanske inte registrerar det som oljud men tar man bort körens konsonanter blir det oftast betydligt behagligare sound. Det är de små detaljerna som gör'et.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Henric

Det där med adderingeffekter är intressant och tänkvärt! Lite förenklat skulle man kunna säga att anledningen till att mkt gammal musik låter så bra  är helt enkelt för att mkt diskant helt enkelt inte kom med på bandet! Köper du en ordinär skitpreamp idag för 1500kr och spelar in 20 kanaler så har du jämförelsevis mkt lite diskantförluster - åtgärdas inte dessa i mix får du en otrevligt vass ljudbild!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag använder också alltid de-esser på sångspåren (förutom möjligen körspår
som bara består av "ah" eller "oh"  :))! Brukar dessutom gå igenom sångspåren
i en wave-editor och utjämna för stora volymdifferenser. Hårda konsonanter som
t.ex k, p, b, d brukar jag också få sänka på diverse ställen. Använder inte så mycket
kompressor/limiter. Rättar också ibland till mindre "otajtheter" med hjälp av
klippa/klistra, speciellt vad gäller bakgrundsstämmor. Har faktiskt inte tänkt på att
de-essern kan användas på akustiska gitarrspår med mycket "frets"-ljud.... Jag
brukar sänka signalen på såna ställen rejält i en wave-editor. Upp till 7-8 db.
Får jag möjlighet ska jag testa de-esser på gitarrspår!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag har en bas jag vart tvungen lägga en de-esser på vid inspelning. Den hade en ful puckel i frekvenserna runt 3kHz. Visade så småningom sig vara en defekt pre-amp i basen. Bortlödd nu och slipper de-vässa basen.
Förövrigt anser jag att handjagade edits på en tagning alltid är bättre än att smacka på en plugg som inte vet skillnaden på musik och oljud.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt, redan massor med matnyttig information.
Inte alltid självklart att använda.
Om man istället skulle använda eq, så är det en möjlighet, tolkar jag det som, om man kan ändra Q-värdet, så att det blir ett litet kirurgiskt snitt på rätt ställe, för just den sångaren. Och visst känner jag igen att även mina mixar på hög volym ibland kan låta vassa, i synnerhet då jag använder kompressor på sången. Och jag jobbar mycket som Asti beskriver men manuella förändringar på varje spår.
« Senast ändrad: 25.04.2017, 08:03:31 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Å andra sidan, har man kommit upp en bit i åren hörs inga "s" längre...  :unsure:  :rolleyes:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Å andra sidan, har man kommit upp en bit i åren hörs inga "s" längre...  :unsure:  :rolleyes:

Först tänkte jag att det borde tillta varefter man tappar tänder och läspar mer och mer  :unsure:
men nu, efter att ha släppt ut hästarna förstår jag att du pratar utifrån lyssnarens perspektiv.  :rolleyes:
Det bevisar tesen att det är nyttigt för intelligensen att röra på sig och motionera.  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Å andra sidan, har man kommit upp en bit i åren hörs inga "s" längre...  :unsure:  :rolleyes:

Först tänkte jag att det borde tillta varefter man tappar tänder och läspar mer och mer  :unsure:
men nu, efter att ha släppt ut hästarna förstår jag att du pratar utifrån lyssnarens perspektiv.  :rolleyes:
Det bevisar tesen att det är nyttigt för intelligensen att röra på sig och motionera.  :P
Ha ha, jo det är ur lyssnarens perspektiv som essen blir svagare och svagare med åldern. Jag är pensionär sen ett par år och vanligt tal blir otydligt i bullrig/slamrig miljö tex när man är på pub/restaurang. Just för att höga frekvenser är kapade. Hihat-anslagen inte lika tydliga längre. Men intelligensen håller jag vid liv, springer 8km varannnan dag. :D

För att återgå till tråden - nej jag använder inte de-esser, men borde kanske det, å andra sidan är det mest jag själv som lyssnar på inspelningarna! :) 


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag har försökt använda de-esser vid olika tillfällen men aldrig blivit riktigt du med den så jag har vid behov gjort som drloop, skruvat manuellt alltså

Nu tycker jag mig ha märkt att sedan jag böt ljudkort från M-Audio till Focusrite får jag mindre störande s-ljud :unsure:
Life is too short to remove USB safely


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag har försökt använda de-esser vid olika tillfällen men aldrig blivit riktigt du med den så jag har vid behov gjort som drloop, skruvat manuellt alltså

Nu tycker jag mig ha märkt att sedan jag böt ljudkort från M-Audio till Focusrite får jag mindre störande s-ljud :unsure:

Spikrak frekvenskurva på nästan vilket ljudkort som helst idag, påverkar knappast s-ljud.

Kanske det i mitt fall beror på att Focusriten har tydligare indikering för inspelningsnivån (vid övestyrning av M-Audion var s-ljuden de första som tog stryk). Dessutom tror jag nog att Focusriten har en aning bättre mic-försteg än M-Audion.
« Senast ändrad: 26.04.2017, 14:04:33 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nej
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jag tror jag har den där (Waves) dee-essern som jonnerstone nämnde som gjorde jobbet Men jag har aldrig  provat den  :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag använder de-esser på min fru när hennes tunga blir för vass.  :blink:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag använder de-esser på min fru när hennes tunga blir för vass.  :blink:

Hjälper det?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag använder de-esser på min fru när hennes tunga blir för vass.  :blink:

Hjälper det?
Om inte det hjälper kör jag henne i en wave-editor och sänker alla vassa kommentarer och hårda ord några decibel.... :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag använder de-esser på min fru när hennes tunga blir för vass.  :blink:

Hjälper det?
Om inte det hjälper kör jag henne i en wave-editor och sänker alla vassa kommentarer och hårda ord några decibel.... :)
En väl utarbetad strategi hör jag :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag använder de-esser på min fru när hennes tunga blir för vass.  :blink:

Hjälper det?
Om inte det hjälper kör jag henne i en wave-editor och sänker alla vassa kommentarer och hårda ord några decibel.... :)
En väl utarbetad strategi hör jag :lol:
Jo, men den funkar inte längre nu när musikdatorn kraschat!  :wacko: :o
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Då och då måste jag använda deesser på sången, så är det :)
Plinkar på en låt...