Kontrollrummet

Just när fåglar bygger bo

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

LÅTNAMN: Just när fåglar bygger bo
ARTIST/GRUPP: Henric Svensson
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 4:00
KOMPOSITÖR: Henric Svensson
PRODUCENT: Henric Svensson
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2017
FORMAT: mp3

Just när fåglar bygger bo Text & Musik Henric Svensson 201704

Vers 1

Mmm....När jag tittar genom fönstret, ser jag skator bygga bo,
Och när jag lyssnar till mitt hjärta, hör jag en sorglig melodi,
En sång om död, en sång om smärta, Om allt det där, det där det svarta,
Längs med vägen går en man, med en lie i sin hand,

Refräng

Vi har mötts nån gång förut, just där skator bygger bo,
Jag har aldrig vågat tro, just när fåglar bygger bo,
vandrar jag längs sorgens avenue......

Gitarrsolo

Vers 2

Mmm....Längs med vägen går en man, med en lie i sin hand,
Och när jag lyssnar till mitt hjärta, hör jag en sorglig melodi,

Refräng

Vi har mötts nån gång förut, just där skator bygger bo,
Jag har aldrig vågat tro, just när fåglar bygger bo,
Jag har aldrig vågat tro, just när fåglar bygger bo

repeat and fade

20170426 Gjort dom sista justeringarna i mixen
20170428 Låten är klar för min del!  B)
« Senast ändrad: 29.04.2017, 18:53:35 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tänk vad bra det hade blivit med engelsk text -- på nåt sätt gillar jag låten ändå - det är väl det jag vill säga!! :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Henric

Tänk vad bra det hade blivit med engelsk text -- på nåt sätt gillar jag låten ändå - det är väl det jag vill säga!! :D

Tyvärr funkar det inte att sjunga på utrikiska för min del - känns inte bevämt! Tack för din kommentar!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det här gillar jag! Vemodigt och dystert!  :)
Snyggt arr! Gillar trumsoundet skarpt! Mixen är bra vad jag kan höra....
Blev fundersam på låten i början när det lät lite reggae, men den sköna refrängen bröt
väldigt fint med versen och i andra vändan föll versen också på plats.
Snyggt framfört! Du sjunger på bred skånska, vilket kanske en del har svårt för,
dock inte jag! Jag älskar den skånska dialekten. Texten är rak och mörk men bra!
Helt i min smak detta!
/Asti
« Senast ändrad: 23.04.2017, 11:17:38 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skönt baslir o gung ..Och bra sångslingor o hh på svenska också B). gillar reffenöteriet också  :) för upphottning av låten ytterligare så kanske lite galnare ljud/ a gitarrlir på reffen.. beat on!


Utloggad Henric

Det här gillar jag! Vemodigt och dystert!  :)
Snyggt arr! Gillar trumsoundet skarpt! Mixen är bra vad jag kan höra....
Blev fundersam på låten i början när det lät lite reggae, men den sköna refrängen bröt
väldigt fint med versen och i andra vändan föll versen också på plats.
Snyggt framfört! Du sjunger på bred skånska, vilket kanske en del har svårt för,
dock inte jag! Jag älskar den skånska dialekten. Texten är rak och mörk men bra!
Helt i min smak detta!
/Asti

Roligt att du gillar texten Asti, många gånger stannar mina projekt upp just när texten skall skrivas.....men man behöver ju egentligen bara lyssna lite på Per Gessle t ex för att inse att en låttext kan handla om precis vad som helst och behöver heller inte ha någon verklighetsförankring! Trumljudet denna gång är en loop från min Yamaha Motif XS-6 fantastisk synth med ett rikt ljudbibliotek!
Dialekten ja den är som den är, då ska du vet att jag försökt slipa bort den värsta Göingedialekten! Tack för din kommentar!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Skönt baslir o gung ..Och bra sångslingor o hh på svenska också B). gillar reffenöteriet också  :) för upphottning av låten ytterligare så kanske lite galnare ljud/ a gitarrlir på reffen.. beat on!

Slitit rätt hårt med slappandet....inte lätt....men det tar sej....gitarrsolot är på plats nu och lirade även in lite sparsmakade gitarrfills på refrängomtaget - gitarrljuden tog jag ifrån TH3 www.overloud.com mkt användbar till gitarr och bas men även till allt annat om man vill köra sång genom en stärkare t ex som kan vara fräckt ibland! Tack för din kommentar!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Nu är allt inspelat och behöver mogna till sej ett par dagar! Men det känns ok så här långt! Tack för alla kommentarer så här långt!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Eh, jag ser ingen fil att spela upp ...   Kan det vara tjall på min webläsare eller har du glömt den i uppdateringsbrådskan?   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Henric

Eh, jag ser ingen fil att spela upp ...   Kan det vara tjall på min webläsare eller har du glömt den i uppdateringsbrådskan?   /Fuzz

Det är något tjall på linjen, kan inte ladda upp filen, KR- säger att tiden gått ut blablabla
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Förstår inte vad som händer, kan inte få dit ljudfilen igen lägger en soundcloudlänk här:

 https://soundcloud.com/henric-svensson/just-nar-faglar-bygger-bo
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det glömde jag kommentera väldigt bra bas :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter bra och ger associationer till fina band från för!
Flera olika fina referenser känns. Språk är som det är.
Utrikiska (utländska) skrev du - utlänsk sång kan vara lika lurig, skriver jag.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Låter bra och ger associationer till fina band från för!
Flera olika fina referenser känns. Språk är som det är.
Utrikiska (utländska) skrev du - utlänsk sång kan vara lika lurig, skriver jag.

Kul att du gillar! Nu har jag lyckats få upp filen i trådhuvudet igen!  :D
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Förstår inte vad som händer, kan inte få dit ljudfilen igen lägger en soundcloudlänk här:

 https://soundcloud.com/henric-svensson/just-nar-faglar-bygger-bo

Nu är filen uppe igen!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Sitter tyvärr med en sunkig lyssning så det är ingen idé egentligen att jag säger något om mixen (i min lyssning låter det lite instängt men jag har ingen aning :D).
På det stora hela låter det bra - baskaggen låter kanske lite pjuppig.

Inte så mycket men men .... :D
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Ja nu går det att lyssna igen!  :) 

Jag är ju insöad på att det ska låta "naturligt" s.a.s. så detta blir ganska mycket överproddat i mina öron men jag hör ju att du kan hantera intrumenten bra!   Sen har vi det här med skånskan.  Det är inte lite av den varan här om man säger så!  :)   För min del funkar det då det inte är allvarliga texter utan med en gnutta humor i.  Gillar ju Bob Hund, Wilmer, Peps bl.a.   Skulle nog också föredra engelska på denna, som någon kommenterade ovan.    Trots detta:  bra jobbat!    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Låten ger mig rysningar... svårt att ge nån vettig kommentar... utom att den ger mig rysningar. Mycket stark låt. Lustigt när allt är rätt så blir man inte ens störd av dialekten (i mina finladssvenska öron låter skånska så där annars lätt rörigt :lol:)

Om jag nu anstränger mig för att hitta på nåt att säga så hade kanske "vågat tro" och "bygger bo" (kören alltså) kunnat ha lite lägre volym och lite mer reverb... men det är bara min åsikt.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Henric

Sitter tyvärr med en sunkig lyssning så det är ingen idé egentligen att jag säger något om mixen (i min lyssning låter det lite instängt men jag har ingen aning :D).
På det stora hela låter det bra - baskaggen låter kanske lite pjuppig.

Inte så mycket men men .... :D
/Gurano

Baskaggen är lite pjuppig till karaktären men jag gillar den skjuter på gött i subbasen :-) Använde  en trumloop fån min Yamaha Motif till denna låten.....sunkig lyssning är inte kul....blir omöjligt att få något vettigt gjort....blir mer en gissningslek som är så tidsödande! Ångrar inte för en sekund att jag valde Genelec 8260A med rumskorrigering....räcker jag möblerar om lite grand i rummet och gör en ny kalibrering så ändras eq-kurvorna.....och det bästa är att om/när man vill flytta så behöver man inte ångra på fasta installationer i ett hus/rum man inte har kvar!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Ja nu går det att lyssna igen!  :) 

Jag är ju insöad på att det ska låta "naturligt" s.a.s. så detta blir ganska mycket överproddat i mina öron men jag hör ju att du kan hantera intrumenten bra!   Sen har vi det här med skånskan.  Det är inte lite av den varan här om man säger så!  :)   För min del funkar det då det inte är allvarliga texter utan med en gnutta humor i.  Gillar ju Bob Hund, Wilmer, Peps bl.a.   Skulle nog också föredra engelska på denna, som någon kommenterade ovan.    Trots detta:  bra jobbat!    /Fuzz

Jag är djupt rotad i den Skånska myllan!  :lol:  Känns inte som något alternativ för min del att sjunga/skriva på Engelska!!
Tack för din kommentar! Henric.
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Låten ger mig rysningar... svårt att ge nån vettig kommentar... utom att den ger mig rysningar. Mycket stark låt. Lustigt när allt är rätt så blir man inte ens störd av dialekten (i mina finladssvenska öron låter skånska så där annars lätt rörigt :lol:)

Om jag nu anstränger mig för att hitta på nåt att säga så hade kanske "vågat tro" och "bygger bo" (kören alltså) kunnat ha lite lägre volym och lite mer reverb... men det är bara min åsikt.

//Space

Kul att du gillar, extra roligt för jag har ofta haft problem med att mina musikprojekt tenderar till att rinna ut i sanden just när texten ska skrivas, det är precis som att det låser sej, en inre röst som dissar alla förslag som poppar fram.....denna gången bestämde jag mej för att inte lyssna på tråkrösten utan försöka segla båten i hamn, komma till avslut och det helst så fort som möjligt!  B)

Hur funkar det att sjunga på Finlands-Svenska förresten?  :unsure:

Tack för din kommentar, ska funderar på det där med körerna!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Varit inne med friskare öron och justerat lite.....öppnat upp ljudbilden ytterst något, justerat lite grand på sologitarrljudet, sänkt körerna lite grand - känner mej ganska nöjd och färdig med denna, framförallt text-tillverkningen gick snabbt och smidigt - hoppas det håller i sej - skönt att inte ha några bromsklossasr i processen!  B)

Låter den ligga kvar i ofärdiga ytterligare några dagar! Tack för alla komentarer!


Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Referenslyssnat lite och justerat lite med hjälp av en masteringseq - känner mej oerhört färdig med denna!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jo nu var det mer punsch på reffeguran o fin mix ere också...Testa nån ggr när du headbangar till låten att riffa en kompgura som kör lite kompande rasp dubbelt så fort pam pam pam pam ..lite punk  souligt" då  :)


Utloggad Henric

Jo nu var det mer punsch på reffeguran o fin mix ere också...Testa nån ggr när du headbangar till låten att riffa en kompgura som kör lite kompande rasp dubbelt så fort pam pam pam pam ..lite punk  souligt" då  :)

Här headbangas inte i onödan!  :lol: Ja den känns otroligt färdig! Tack för lyss å kommentar!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mycket bra det här!
Fade-out:en blev möjligen lite avhuggen...?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Mycket bra det här!
Fade-out:en blev möjligen lite avhuggen...?
/Asti

Du har en synpunkt, ändrade lite på kurvan sisådär!  :rolleyes: Kul att du gillar Asti!
« Senast ändrad: 29.04.2017, 18:54:35 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Lite go retrofunk som intro! Skön skånsk sång. Lite som Ronnie Carlsson (RIP). Snyggt gitarrsolo. Lite pappig bastrumma kanske. Överlag snyggt jobb!/Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Henric

Lite go retrofunk som intro! Skön skånsk sång. Lite som Ronnie Carlsson (RIP). Snyggt gitarrsolo. Lite pappig bastrumma kanske. Överlag snyggt jobb!/Toby

Ja baskaggen är lite pjuppig, men jag gillar den ändå på något sätt! Tack för din kommentar! :-)

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
ser att du är färdig så jag kommenterar inte mixen.

Tycker det här är en riktig härlig låt med en text som sticker ut. Bra!
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Henric

ser att du är färdig så jag kommenterar inte mixen.

Tycker det här är en riktig härlig låt med en text som sticker ut. Bra!

Kul att du gillar låten!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Du är allt en väldigt duktig musikproducent! Detta håller riktigt hög klass som det brukar. Jättesnyggt, gillar soundet.
Plinkar på en låt...


Utloggad Henric

Du är allt en väldigt duktig musikproducent! Detta håller riktigt hög klass som det brukar. Jättesnyggt, gillar soundet.

Tack för det Plinka!  :wub:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!