Kontrollrummet

Inspelning av bas - ZOOM BFX-708 nån som vet nåt om den?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena boys and girls.

Åkte hem till baspolarn från bandet.Han hade en tingest som heter ZOOM BFX-708(Bas Effect Processor),han använde den när vi repade direkt in i mixer bordet och ut i PA:T för ett par år sedan,vilket betyder att den har några år på nacken..Jag har inget minne av det,jag sjöng ju bara - tekniken skötte dom andra..

Nån som vet nåt om den? Är det skräp? Jag tycker att den funkar,men jag har alldeles för lite erfarenhet av bas världen för att vara säker.Körde den via en Mackie mixer till hörlurarna,grym skillnad mot tidigare då jag körde basen rakt in i mixern.

Tacksam om någon reder ut begreppen åt mig..

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 28.09.2007, 02:15:58 by Harmonica mike »


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Klart grabben ska ha Ampeg SVX!
Bästa baspluggen (och enda?) som går att få tag på idag. Det är alltså inte en sampleplayer eller en bassynth det rör sig om utan en virtuell basförstärkare. Eller ja, 4 olika förstärkare, 6 högtalarlådor, 6 olika virtuella "mikrofoner" som mickar upp lådorna samt 8 stompboxar.
Kostar 2995:-
Dolphins are gay sharks.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Klart grabben ska ha Ampeg SVX!
Bästa baspluggen (och enda?) som går att få tag på idag. Det är alltså inte en sampleplayer eller en bassynth det rör sig om utan en virtuell basförstärkare. Eller ja, 4 olika förstärkare, 6 högtalarlådor, 6 olika virtuella "mikrofoner" som mickar upp lådorna samt 8 stompboxar.
Kostar 2995:-

Exactly.

Jag är inte ute efter en "synt" bas eller nåt som spelar nåt färdigt - det gör jag själv.
Ditt tips är alltså en plugg..Måste kollas,hoppas bara musik affären har möjlighet att låta mig testa den..
Annars så får jag lita på ditt omdöme,om jag nu väljer den.Kollar länken.

Mega thanx!

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

Baspluggar scbaaschpluggar. Jag har testat ampsimulatorer (inte nämnda ampeg dock), och kommit fram till att skit inte går att polera. Framförallt inte bas-skit.

Har testat följande.

1. Line in via DI-box (t.ex rakt in i min 828). Fungerar lite sisådär. Kräver bra kompressorpluggar (blev bra endast med UAD-kortets LA2a och/eller 1176:an) och helst en bra cabsim. Har väldigt svårt att få till en djup jämn bas med det här.

2. Behringer  BASS Vamp Pro. En massa möjligheter. Jävla massa  möjligheter. Överväldigande att få koll på grejen. Orkade en par dagar. Soundet, ja, det fanns mångsidiga möjigheter, och jag fick till en ganska djup bas och snygg. Men arbetsamt som sagt. Lite svårt att hitta ett eget sound tycker jag.

3. Line in (DI) via Presonus Eureka. Eurekan har bra sound  och trevlig kompressor, opto. Så de tblev helt OK resultat. Lite cleant blev soundet, och inte så mycket möjligheter att fila på ingångssoundet. Channelstrippen ger möjlighet att få ett bra sound med  kompressor och eq.

4. Vinnaren thus far. Line-in (DI) via Focusrite tonefactory. Denna  channelstrip har också en optokompressor. I min värld, väldigt viktigt. Dessutom en ganska mångsidig eq-del, och mycket möjligheter att pyssla med tonen (tonefactory, yes sir). Lo-mid-hi eq och dessutom två parametriska eq:n. Lowpass och hipass finns  också, hjälper att avmudda soundet (eller  mudda det). Som tårta på bakelsen har den dessutom en dist-funktion. Väldigt smidigt att lite skita till basen. Så i princip så tycker jag et är ganska lätt att hitta ett sound redan vidinspelningsskedet som fungerar, istället för att pyssla på en bajskorv i mixen. Desutom spelar man annorlunda, då man hör resultatet som  det skall bli: attack etc. Grejen köpte jag begagnad för 200€ om jag kommer rätt ihåg.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Baspluggar scbaaschpluggar. Jag har testat ampsimulatorer (inte nämnda ampeg dock), och kommit fram till att skit inte går att polera. Framförallt inte bas-skit.

Har testat följande.

1. Line in via DI-box (t.ex rakt in i min 828). Fungerar lite sisådär. Kräver bra kompressorpluggar (blev bra endast med UAD-kortets LA2a och/eller 1176:an) och helst en bra cabsim. Har väldigt svårt att få till en djup jämn bas med det här.

2. Behringer  BASS Vamp Pro. En massa möjligheter. Jävla massa  möjligheter. Överväldigande att få koll på grejen. Orkade en par dagar. Soundet, ja, det fanns mångsidiga möjigheter, och jag fick till en ganska djup bas och snygg. Men arbetsamt som sagt. Lite svårt att hitta ett eget sound tycker jag.

3. Line in (DI) via Presonus Eureka. Eurekan har bra sound  och trevlig kompressor, opto. Så de tblev helt OK resultat. Lite cleant blev soundet, och inte så mycket möjligheter att fila på ingångssoundet. Channelstrippen ger möjlighet att få ett bra sound med  kompressor och eq.

4. Vinnaren thus far. Line-in (DI) via Focusrite tonefactory. Denna  channelstrip har också en optokompressor. I min värld, väldigt viktigt. Dessutom en ganska mångsidig eq-del, och mycket möjligheter att pyssla med tonen (tonefactory, yes sir). Lo-mid-hi eq och dessutom två parametriska eq:n. Lowpass och hipass finns  också, hjälper att avmudda soundet (eller  mudda det). Som tårta på bakelsen har den dessutom en dist-funktion. Väldigt smidigt att lite skita till basen. Så i princip så tycker jag et är ganska lätt att hitta ett sound redan vidinspelningsskedet som fungerar, istället för att pyssla på en bajskorv i mixen. Desutom spelar man annorlunda, då man hör resultatet som  det skall bli: attack etc. Grejen köpte jag begagnad för 200€ om jag kommer rätt ihåg.


Thanx Tsm..
Men utveckla lite under punkt 4:a..Jag är fullständig novis på fabrikat och märken..är det fokusrite som säljer/tillverkar den..fattar inte riktigt.Är det en fristående/utanför datan pryl? Eller en plugg?

Gärna produkt namn så jag vet vad jag skall säga till musikaffären..heter prylen "Line in(DI)"?

Om inte plugg,kan jag köra den direkt via Mackie mixern? Eller behöver jag nåt emellan?

Mvh
Micael


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Vill du ha en dedikerad analog baspreamp innan datorn finns ju alltid Hartke Bass Attack. Den har 3-bands eq, notch filter (som skär -18 db vid valbar frekvens) samt overdrive som du steglöst kan blanda in i den rena signalen. Den kostar runt 1195:- i butik men som av en händelse har jag en sådan att sälja..  :)

(Observera att jag INTE gav mig in i den här tråden för att kränga grejer!)
Dolphins are gay sharks.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Vill du ha en dedikerad analog baspreamp innan datorn finns ju alltid Hartke Bass Attack. Den har 3-bands eq, notch filter (som skär -18 db vid valbar frekvens) samt overdrive som du steglöst kan blanda in i den rena signalen. Den kostar runt 1195:- i butik men som av en händelse har jag en sådan att sälja..  :)

(Observera att jag INTE gav mig in i den här tråden för att kränga grejer!)

Tack för att du kommer med tips.Jag förstår att du inte vill kränga dina grejer på mig.Jag överväger mellan pluggen du tipsade om samt en Bass V-Amp Pro..Den sist nämnda verkar ju inte så tokig på papperet.Hartke bassen då,nja jag vet inte..Med en fristående lite dyrare burk så får jag ju andra möjligheter inspelnings mässigt,kompressorer etc..Hur dom fungerar kvalitetsmässigt är ju en annan fråga.

Men jag skall prova de tips jag får - så får vi se vad det blir...Har du Ampeg pluggen? Om så,är den komplicerad? Fastnar man i rattandets värld?

Mvh
Micael


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Vill du ha en dedikerad analog baspreamp innan datorn finns ju alltid Hartke Bass Attack.
Använder den också
Tycker den funkar bra o ger ett brett spektrum av ljudmöjligheter - dock är disten lite ensidig karaktär på. Annars mycket bra.
Betydligt dyrare är http://www.tech21nyc.com/bassdriver.html


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Prova GT6B.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Tack för att du kommer med tips.Jag förstår att du inte vill kränga dina grejer på mig.Jag överväger mellan pluggen du tipsade om samt en Bass V-Amp Pro..Den sist nämnda verkar ju inte så tokig på papperet.Hartke bassen då,nja jag vet inte..Med en fristående lite dyrare burk så får jag ju andra möjligheter inspelnings mässigt,kompressorer etc..Hur dom fungerar kvalitetsmässigt är ju en annan fråga.

Men jag skall prova de tips jag får - så får vi se vad det blir...Har du Ampeg pluggen? Om så,är den komplicerad? Fastnar man i rattandets värld?

Mvh
Micael

Nu har jag inte testat V-Amp för bas men gitarrvarianten är jag föga imponerad av som mer än leksak. Vill man göra saker på budget står ju valet alltför ofta mellan att välja något som gör ett fåtal saker rätt bra eller många saker lite sådär. V-Ampen (i alla fall för gitarr) tycker i alla fall jag står för det senare.
Själv väljer jag i alla fall numera hellre nåt som gör en eller ett fåtal saker rätt bra...
Bas-V-amp fanns billigt här i alla fall: http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60022&annonceid=5188919

Ett tips är följande jag såg på Vendolin (har lite funderingar på den själv för att ha som gitarrstärkare, 5W är perfekt för hemma- eller mindre studiomiljö):
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60022&annonceid=5188838
Upp till 5W rörstärkare med line out, nån högtalarsimulering etc. Har du en gitarr- eller bashögtalare kan du dessutom koppla in den och både micka och lina. Utmärkt också för äkta slutsrörsdist på lagom ljudnivå.
Fan, nu blir jag ju sugen själv...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Pelvis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Min polare kör en EBS preamp i rackformat som kan heta EBS-1 Classic.
Kanske inte massa möjligheter, men låter snorbra (proffsigt) direkt in i ljudkortet.

Jam har f n två stycken beggade för 2.500.
http://www.jam.se/basfrst.htm

Edit: Glöm den länken. Var uppdaterad 2006.
« Senast ändrad: 26.09.2007, 16:12:16 by Pelvis »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Härligt boys,nu har ni gett mig lite att bita i.

Snackade med Basisten i dag.Han rekommenderade EBS prylar,likt de som pelvis tipsade om.Finns tydligen en uppsjö av pedaler och dylikt..

Kollar upp alla andras tips och noterar,samt drar till luleå.Fler musikaffärer där och ser om tipsen finns tillgängliga för provlir...Spännande detta för mig,helt outforskad mark.Känner mig som en unge i en godis affär.. :D Innan lördag så skall jag ha nåt..Fler tips?

Mvh
Micael


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
hej hm

har provat mycket prylar
men ny förtiden blir det en ampeg stärkare jag mickar vilket du kanske inte har tänkt dig.
men ampeg pluggen äör inte så illa heller som basshole säger. en annan plugg som jag gillar mycket på bas är wintagewarmer från psp  :lol:


149 dollars


tycker den ger väldigt bra tryck o går att dista med bra känsla
rekomenderar nog den till basen o en bra line box..

tnoy
att leva är att dö


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
hej hm

har provat mycket prylar
men ny förtiden blir det en ampeg stärkare jag mickar vilket du kanske inte har tänkt dig.
men ampeg pluggen äör inte så illa heller som basshole säger. en annan plugg som jag gillar mycket på bas är wintagewarmer från psp  :lol:


149 dollars


tycker den ger väldigt bra tryck o går att dista med bra känsla
rekomenderar nog den till basen o en bra line box..

tnoy

Thanx T.
Då fick jag en grej till att kolla upp.Visst kan jag köpa en stärkare,men man får ju inte så mycket för 3 lax..Polarns basrigg går loss på 25 papp,den han hade när vi lirade live..hade inte råd med den,men jag fick köpa warvicken av honom :D Lite billigare..Han har några "stamp" prylar oxå,skall dit i morgon och kolla vad det är för nåt..Några EBS burkar bl.a..Nu har man ju läst på lite och börjar få ett litet grepp på vad jag kan ha användning av med hjälp av alla vänliga själar här.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Prova GT6B.

Hej violiner.
Jo jag provar gärna den,men vad är det för nåt? Fabrikat tillverkare etc..Jag hajar nada..Bas är än så länge inte riktigt min värld,åtminstone prylmässigt..

Nån annan kanske kan utveckla det..Please..

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag spelar in bas med en Boss TM-3 Line Driver.
Finns tyvärr inte längre i sortimentet, men den dyker upp i annonser ibland. Ser du en så köp den.
Innehåller dessutom en högtalarsimulator för gitarr som ger ett kalasbra grundljud.



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag spelar in bas med en Boss TM-3 Line Driver.
Finns tyvärr inte längre i sortimentet, men den dyker upp i annonser ibland. Ser du en så köp den.
Innehåller dessutom en högtalarsimulator för gitarr som ger ett kalasbra grundljud.



Thanx steffo.
Bas polarn har en boss pryl.nu vet jag inte om det är en sådan som du har..Han körde sin genom stärkaren men det brusade så förskräckligt så han använde inte den annat än i replokalen..Kollar upp den i morgon..

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag spelar in bas med en Boss TM-3 Line Driver.
Finns tyvärr inte längre i sortimentet, men den dyker upp i annonser ibland. Ser du en så köp den.
Innehåller dessutom en högtalarsimulator för gitarr som ger ett kalasbra grundljud.



Thanx steffo.
Bas polarn har en boss pryl.nu vet jag inte om det är en sådan som du har..Han körde sin genom stärkaren men det brusade så förskräckligt så han använde inte den annat än i replokalen..Kollar upp den i morgon..

Mvh
Micael

Denna brusar inte och används definitivt inte ihop med en traditionell förstärkare. Bara för direktinspelning eller line i PA.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ok då vet jag.
Kollar vad det är han vill bli av med i morgon.. :D Det kan ju vara nåt schysst som går att köra via mixern..Boss var det i varjefall,men det finns väl en uppsjö med Boss prylar till bas..Vet inte så mycket om basvärlden,men jag har fått många intressanta tips här..så lite klokare är jag snart.. :wacko: :P

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Violiner tipsade om Boss GT6B.
Jag har en Boss GT6 (Alltså gitarrvarianten av samma modell)

Den är också väldigt bra. Mycket rattar att vrida på. Det brukar ju gubbar gilla.



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Violiner tipsade om Boss GT6B.
Jag har en Boss GT6 (Alltså gitarrvarianten av samma modell)

Den är också väldigt bra.


AHA..
Polarns boss pryl har dylika pedaler och wahva(eller hur det nu stavas)pedal..renodlad baspryl..Nu kan det bli intressant i morgon..Nu har jag fått den resencerad i kväll av bas polarn,tidigare än detta dock.Så jag har inga uppgifter om vad det är..Blir nog det första jag gör i morgon bitti,kastar mig på telefonen..he he

Mvh
Micael


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Violiner tipsade om Boss GT6B.
Jag har en Boss GT6 (Alltså gitarrvarianten av samma modell)

Den är också väldigt bra.


AHA..
Polarns boss pryl har dylika pedaler och wahva(eller hur det nu stavas)pedal..renodlad baspryl..Nu kan det bli intressant i morgon..Nu har jag fått den resencerad i kväll av bas polarn,tidigare än detta dock.Så jag har inga uppgifter om vad det är..Blir nog det första jag gör i morgon bitti,kastar mig på telefonen..he he

Mvh
Micael

OK, sorry att jag var så fåordig. JO, det är Boss GT6B jag menar, jag har en själv sedan några år. Och jag tvekade inte en sekund när jag lånade och testade ett antal olika, bland annat B..ers och Line 6 basmotsvarigheter. För mig var i alla fall GT6B outstanding.

edit: stavning...
« Senast ändrad: 27.09.2007, 01:04:37 by Violiner »
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad tsmalmbe


Thanx Tsm..
Men utveckla lite under punkt 4:a..Jag är fullständig novis på fabrikat och märken..är det fokusrite som säljer/tillverkar den..fattar inte riktigt.Är det en fristående/utanför datan pryl? Eller en plugg?

Gärna produkt namn så jag vet vad jag skall säga till musikaffären..heter prylen "Line in(DI)"?

Om inte plugg,kan jag köra den direkt via Mackie mixern? Eller behöver jag nåt emellan?
[/quote]

Det är en micpreamp, med mic (48V), line och Hi-Z (instrument)ingångar. Så mångsidig, inte bara basgrej. Jag har envänt den exklusivt för bas. Det är alltså hårdvara, och kan kopplas på valfirtt sätt till din mixer. Kan sjungas igenom också. Eller allt vad man nu kan göra med en mångsidig micförstärkare :).

Den är alltså inte begränsad till  bas, men fungerar utmärkt till just det.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tackar igen TSM,samt för att du har tålamod med en bas novis..Liret tar sig men teknik kunskapen runt densamma är inte så hög..

Nåväl,fick tag i en ZOOM BFX-708(Bas effect processor).Lirat lite genom den via mixern och till hörlurarna.Tycker att den funkar bra.Kör den på nästa låt så får ni höra hur den låter..Kompressordelen är väl förmodligen av enklaste sort,men den verkar göra det den ska..Plötsligt så blev det lättare att lira bas..Dämpningen av strängarna som tog sån tid att lära sig,är inte lika nödvändigt..perrens med andra ord..

Om nån vet vad detta är för nåt typ skräp eller nåt annat, så vore jag tacksam om ni delade med er av det.För mig så blev det ett lyft..

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 28.09.2007, 02:17:17 by Harmonica mike »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Är det ingen som vet nåt om denna pryl?

ZOOM BFX-708(Bas Effect Processor)

Lånat den av baspolarn..Funkar bra för mig,dock inte spelat in nåt med den än..Bara snabb testat..Funderingarna kring denna makapär finns i trådhuvudet..

Please,help me out here..

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 28.09.2007, 22:41:09 by Harmonica mike »


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Nu för tiden får Zoom-prylar ganska ofta (men inte alltid) omdömet att vara så där... låter lite plastigt och uppskattas inte av alla. I början av 90-talet så hörde i alla fall jag, ganska ofta att Zoom var skiten man skulle ha. Har själv en Zoom som tyvärr inte funkar längre. En liten svart sak, inte större än att man kan hänga den i bältet och den lät helt ok för storleken... så jag skulle rent spontant säga att om du gillar bas-zoomen, hur den låter och så, så kör på den. De är väl förhållandevis billiga idag?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nu för tiden får Zoom-prylar ganska ofta (men inte alltid) omdömet att vara så där... låter lite plastigt och uppskattas inte av alla. I början av 90-talet så hörde i alla fall jag, ganska ofta att Zoom var skiten man skulle ha. Har själv en Zoom som tyvärr inte funkar längre. En liten svart sak, inte större än att man kan hänga den i bältet och den lät helt ok för storleken... så jag skulle rent spontant säga att om du gillar bas-zoomen, hur den låter och så, så kör på den. De är väl förhållandevis billiga idag?

Tack för comment Hellpig.
Jo det är nog inte så mycket att hänga i julgranen.Men om jag jämför med att köra diekt i mixern så är detta nåt helt annat.Själva grundljudet låter väl så där.Men det jag gillar är att alla tonerna på basen kommer fram lika starkt.Tidigare så fick jag spela hårdare på dom ljusa tonerna i förhållande till dom mörka..Det blev väldigt odynamiskt,och svår lirat.Nu är det mera jämt,betydligt mera lättspelat.Kompressor delen verkar funka fint oxå,inte lika beroende av att dämpa tonerna efter att jag slagit an strängen.Det ger ju lite större möjligheter till att lira lite mer varierat och snabbare framför allt.Några av de förinställde presetserna låter inte så tokigt.Det går ju att skruva lite om man vill...Testar att göra en låt med den så får vi se vad som sägs om bas soundet...Antar att denna blir näst intill gratis,och då får jag stålar över till nåt annat..he he



Mvh
Micael


DåligtGehör

  • Gäst
Det är bara skit allting. De är bara stärkare som gäller. Ju starka ju bättre grundljud ju. Lägg ner all annan skit!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nu för tiden får Zoom-prylar ganska ofta (men inte alltid) omdömet att vara så där... låter lite plastigt och uppskattas inte av alla. I början av 90-talet så hörde i alla fall jag, ganska ofta att Zoom var skiten man skulle ha. Har själv en Zoom som tyvärr inte funkar längre. En liten svart sak, inte större än att man kan hänga den i bältet och den lät helt ok för storleken... så jag skulle rent spontant säga att om du gillar bas-zoomen, hur den låter och så, så kör på den. De är väl förhållandevis billiga idag?

Va konstigt. Min uppfattning är tvärtom. Zoom var bara apa i början, men funkar rätt ok nu för tiden.
Så tokigt det kan va.
 :lol:


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Nu för tiden får Zoom-prylar ganska ofta (men inte alltid) omdömet att vara så där... låter lite plastigt och uppskattas inte av alla. I början av 90-talet så hörde i alla fall jag, ganska ofta att Zoom var skiten man skulle ha. Har själv en Zoom som tyvärr inte funkar längre. En liten svart sak, inte större än att man kan hänga den i bältet och den lät helt ok för storleken... så jag skulle rent spontant säga att om du gillar bas-zoomen, hur den låter och så, så kör på den. De är väl förhållandevis billiga idag?

Va konstigt. Min uppfattning är tvärtom. Zoom var bara apa i början, men funkar rätt ok nu för tiden.
Så tokigt det kan va.
 :lol:

Det finns ingen verklighet allt är en illusion underhålld av staten. :) Näe men jag skall inte klaga på nya Zoomprylar - har inte testat dem. Men är lite ledsen för att min gamla har lagt av, skulle tro att det är dess batteri eller något som lagt av. Eller har den gått sönder i någon av de fem flyttar som jag gjort de sista åren...

Citera
Det är bara skit allting. De är bara stärkare som gäller. Ju starka ju bättre grundljud ju. Lägg ner all annan skit!

Jo tack om du ger mig pengarna. Själv skulle jag vilja ha en Englstärkare som går löst på 30 papp men får nöja mig med simuleringen i den i Podens metallpack. Plus att jag i en lägenhet inte skulle ha någon nytta av ett sådant högljutt monster. Däremot kommer jag dock att vara spekulant på Line 6:s nya digital/rör-stärkare, Spider Valve.