Kontrollrummet

Eddi & Perowitch - Falling

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
LÅTNAMN:           Falling
ARTIST/GRUPP:   Eddi & Perowitch
GENRE:               Rock
LÅTLÄNGD:          3:40
KOMPOSITÖR:      Eddi
PRODUCENT:        Eddi
EV. MEDVERKANDE: Eddi & Perowitch
INSPELNINGSÅR:    2017
FORMAT: mp3

Efter lugna låtar typ Barfotabarn ville jag släppa loss lite så här kommer ett utkast som säkerligen kan förbättras på många punkter - vore glad för all input jag kan få.

Tack för synpunkter
Jag har sjungit om och satt lite andra plugins och fixat och grejat och bytt virvelkagge oxå

Ny version 3/4 har försökt förla lite goda råd.

Det fick bli en verre till med EXTRA ALLT :blink:

Space mobbade min hustrummis såpass att han sa upp sig själv - då fick jag ta in det tunga gardet i form av Perowitch :D

11 april nu har jag botaniserat mera bland tonerna och justerat en del framförallt på rösten - tror det upplevs som bättre nu :D
« Senast ändrad: 27.04.2017, 01:56:03 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Bra utkast... sången låter väldigt otydlig, orden är väldigt svåra att urskilja. Om du tänker använda samma effekt på sången i fortsättningen så måste du kanske klura ut hur du får den tydligare. I väntan på följande version  :D

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter bra - dock är effekter på sången inte på passande plats. För mycket widener eller något...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt med syntslingorna! Bra arr!
Ja, sången måste bli tydligare! Gillar inte heller effekten på den.
Kanske dubbad sång vore bättre med bara lite reverb/delay..?
Bas och trummor är i mitt tycke aningen torra. Kanske du skulle
hålla ut på vissa bastoner för att få mer flyt och inte så hackigt/stolpigt..?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra grundidé, men som andra skrivit så är sångljudet konstiga. Hela ljudbilden kan nog egentligen göras tydligare
Ett missllud finns i sången vid 108-109 i ordet thinking. Kompgurorna ligger generellt för brett ut i ljudbilden (enligt min smak då).

Så tänker jag.

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra sångslinga .o en låt som gärna foten stampas med i ..Skulle vart mer bett i basen eller en synthbassub som hjälper till med bettet o likaledes trummorna ..Är det en flangergura eller synth den lite luddiga ..Skulle vart en tunggurariffare med där som kompar? Kan bli gottmos . :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack för alla synpunkter
Jag har sjungit om och satt lite andra plugins och fixat och grejat och bytt virvelkagge oxå

Hur låter det nudå?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Första gången jag lyssnade på denna och jag tycker att den är bra!  Inget som stör mig av det som finns nu men jag "hör" en massa som kan läggas till:

- Lite frejdigare trummis, speciellt på refrängen saknas lite cymbaler t.ex.  Nu låter det som om Phil Rudd spelar.  Inte dåligt men, ja...
- Dubblering av sång på refräng? Eller ngn. kör som fyller i?
- Ägg, tamburin, gurka?  Det svänger men kan svänga ännu mer!

Annars väldigt bra!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker det är för mkt kompress eller dist över sång spåret. Annars är det en trevlig upptempolåt.
Refrängen fastnar lätt - bra.

Tears are falling...
« Senast ändrad: 28.03.2017, 19:23:26 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Första gången jag lyssnade på denna och jag tycker att den är bra!  Inget som stör mig av det som finns nu men jag "hör" en massa som kan läggas till:

- Lite frejdigare trummis, speciellt på refrängen saknas lite cymbaler t.ex.  Nu låter det som om Phil Rudd spelar.  Inte dåligt men, ja...
- Dubblering av sång på refräng? Eller ngn. kör som fyller i?
- Ägg, tamburin, gurka?  Det svänger men kan svänga ännu mer!

Annars väldigt bra!   /Fuzz

Kul att du gillar och bra idéer där men ska det bli kör på refrängen får det bli en lägre röst ska fundra på det.
Tack för lyss o tyck Fuzzen :D

Tycker det är för mkt kompress eller dist över sång spåret. Annars är det en trevlig upptempolåt.
Refrängen fastnar lätt - bra.

Tears are falling...

Tänker du på versen då? Där ligger mycket ljudförvrängande saker och täpper tll öronen lite.
Jag vet att Tears will falling är helt fel engelska - jag fick en helt ny refräng av Rikki men kom inte överens med de orden så jag höll mig till det gamla.
Tack för lyss o tyck Maxen :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kompressen eller disten hörs redan de första raderna.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Hör inte vad du sjunger men jag diggade. Det svänger bra.
Här har du matrial och ideer att jobba med. Detta kan bli
en riktigt bra låt i slutändan.  :) Så jävla skönt ljud på
leadguran......

Spännande att få höra utveckligen av denna låt.. :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kompressen eller disten hörs redan de första raderna.
Ok nä det är inte kompression utan distorsion så det ska liksom vara så.

Hör inte vad du sjunger men jag diggade. Det svänger bra.
Här har du matrial och ideer att jobba med. Detta kan bli
en riktigt bra låt i slutändan.  :) Så jävla skönt ljud på
leadguran......

Spännande att få höra utveckligen av denna låt.. :)

mvh
Kul att du gillar och texten borde gå att höra, jag hör den :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Nu rockar basen mycket bättre..Bra bett i trummorna...virveln e liite för torr tar över basen o sången när det körs hihat o beat såattsäga ja trummorna är i framkant o övriga därbak .liite reverb ba påt kanske.? Bra jobbat! :)
« Senast ändrad: 02.04.2017, 13:54:57 by Marsall »


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Sången på verserna saknar lite diskant låter det som tycker jag.   Bra trumljud (vad kör du med förnåt?)!  På låg volym så håller jag med Marshall om att trummorna kanske ligger lite i framkant men det löste sig när man drar på volymen på nåt underligt sätt.  :) 

Det tappar lite fart också under gitarrpartiet så där önskar jag att du slänger in nåt mer.  Kanske ngt. klaviaturackord som backar upp? 

Nåja, det är bra som det är och jag gillar det!     Bra Eddi!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu rockar basen mycket bättre..Bra bett i trummorna...virveln e liite för torr tar över basen o sången när det körs hihat o beat såattsäga ja trummorna är i framkant o övriga därbak .liite reverb ba påt kanske.? Bra jobbat! :)
Ok jo de var nog lite för torra så nu har de fått lite reverb.
Tack för lyss o tyck Marsall :D

Sången på verserna saknar lite diskant låter det som tycker jag.   Bra trumljud (vad kör du med förnåt?)!  På låg volym så håller jag med Marshall om att trummorna kanske ligger lite i framkant men det löste sig när man drar på volymen på nåt underligt sätt.  :) 

Det tappar lite fart också under gitarrpartiet så där önskar jag att du slänger in nåt mer.  Kanske ngt. klaviaturackord som backar upp? 

Nåja, det är bra som det är och jag gillar det!     Bra Eddi!   /Fuzz


Har höjt lite på diskanten på verserna. Trummorna är Superior Drumer - jag antar att du menar det lugnare partiet med gitarrpartiet så där har jag lagt in lite mer synt nu.
Tack för lyss o tyck Fuzzen :D

Alltså ny version i topp-posten för den som orkar lyssna. B)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Sådärja!   B)    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack Fuzzen
Men det fick bli en version till med EXTRA ALLT :blink:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Bra låt - och det lugna partiet med gitarren fick lite mer "pregnans" med aning synt till:)

Kul med stegvisa förbättringar och fix - de gör nytta!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Nu börjar det låta om det :) Mycket bättre.
Om jag nu anstränger mig riktigt för att hitta nåt att såga på är det kanske trumbrejkarna som är precis samma (låter det som) hela låten igenom.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Låter fina fisken nu tycker jag .. :D skönt ljud på slingguran ere också den höjjer fint låten..gillarn gör jag :)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tack Fuzzen
Men det fick bli en version till med EXTRA ALLT :blink:

More is more!  :)   Det låter bra Eddi!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra låt - och det lugna partiet med gitarren fick lite mer "pregnans" med aning synt till:)

Kul med stegvisa förbättringar och fix - de gör nytta!

MOMA
Jupp tänker på hur mycket KR betytt för min utveckling och det är fantastiskt hur ett sånt här forum verkligen gör att man utvecklas - så känner jag - och tackar för all input men får på sina halvfärdiga alster och även på de bekräftelser man då och då får erfara. Så tack Moma för lyss o tyck :D

Nu börjar det låta om det :) Mycket bättre.
Om jag nu anstränger mig riktigt för att hitta nåt att såga på är det kanske trumbrejkarna som är precis samma (låter det som) hela låten igenom.

//Space
Trummisen fick bara lära sig ett brejk på kursen - nja men jag har ju i alla fall följt ditt råd att utsmycka med lite cymbaler. Tack för lyss o tyck Space :D

Låter fina fisken nu tycker jag .. :D skönt ljud på slingguran ere också den höjjer fint låten..gillarn gör jag :)
Ja mycket metaforer i låten om hav och sjö så fina fisken passar bra in. Tack för lyss o tyck Marsall :D

Tack Fuzzen
Men det fick bli en version till med EXTRA ALLT :blink:

More is more!  :)   Det låter bra Eddi!   /Fuzz
Thnx man för återkommande feedback :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Space mobbade min hustrummis såpass att han sa upp sig själv - då fick jag ta in det tunga gardet i form av Perowitch :D

Så ny (slutgiltig?) version i topp-posten B)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Space mobbade min hustrummis såpass att han sa upp sig själv - då fick jag ta in det tunga gardet i form av Perowitch :D
Så ny (slutgiltig?) version i topp-posten B)

Roligt hantverk! Skönt att höra. Leadångens reverb är inte riktigt i samma rum som övriga instrument
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Space mobbade min hustrummis såpass att han sa upp sig själv - då fick jag ta in det tunga gardet i form av Perowitch :D
Så ny (slutgiltig?) version i topp-posten B)

Roligt hantverk! Skönt att höra. Leadångens reverb är inte riktigt i samma rum som övriga instrument

Inte i samma rum - kan du förtydliga det för jag fattar inte.  Det blir ju olika mycket reverb i samma rum beroende hur långt ifrån ljudkällan är i förhållande till den som lyssnar/mikrofonen s.a.s.  Tänk dig att du är i S:t Pereskatedralen och kör på en Marshall 100W men placerar mikrofonen direkt vid elementen.  Ja du förstår.   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Eddi  :)

Länge sedan jag lyssnade på nåt av dig..Men nu lyssnade jag.

Jag tycker det låter bra det här. Tidigare så dignade dina mixar av lite grötighet mellan varven,då alla ville slåss/ha uppmärsamhet om det magra frekvensutrymmet..Men det var förr det

Stundom tycker jag att reverbsvansen på sången mellan varven stör lite..Har du leaden på olika spår? Eller automatiserat reverbet på sången? Kanske är inbillning från mig,eller en liten bagatell i sammanhanget..Mest för att få gnälla på något  :D

Kul lyssning i vart fall till en skön låt,och jag kommer nog att börja hänga här lite mer framöver.

Take care mate

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Space mobbade min hustrummis såpass att han sa upp sig själv - då fick jag ta in det tunga gardet i form av Perowitch :D
Så ny (slutgiltig?) version i topp-posten B)
Roligt hantverk! Skönt att höra. Leadångens reverb är inte riktigt i samma rum som övriga instrument
Inte i samma rum - kan du förtydliga det för jag fattar inte.  Det blir ju olika mycket reverb i samma rum beroende hur långt ifrån ljudkällan är i förhållande till den som lyssnar/mikrofonen s.a.s.  Tänk dig att du är i S:t Pereskatedralen och kör på en Marshall 100W men placerar mikrofonen direkt vid elementen.  Ja du förstår.   /Fuzz

Jag testar nu med basigare hörlurar som har mindre diskant och nu hör jag inte det extra påslaget med reverb (svansen) som jag hörde i andra lurar.
Testar andra lurar och hör inte heller nu vad jag klagade på, då jag hade på mig de diskantrika lurarna.
Jag tar inte på mig dem något mer.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Space mobbade min hustrummis såpass att han sa upp sig själv - då fick jag ta in det tunga gardet i form av Perowitch :D
Så ny (slutgiltig?) version i topp-posten B)

Roligt hantverk! Skönt att höra. Leadångens reverb är inte riktigt i samma rum som övriga instrument

Inte i samma rum - kan du förtydliga det för jag fattar inte.  Det blir ju olika mycket reverb i samma rum beroende hur långt ifrån ljudkällan är i förhållande till den som lyssnar/mikrofonen s.a.s.  Tänk dig att du är i S:t Pereskatedralen och kör på en Marshall 100W men placerar mikrofonen direkt vid elementen.  Ja du förstår.   /Fuzz



Jag kör samma reverb men med lite olika inställningar och i senaste versionen idag har jag tagit bort andrastämman på versen. Det ska ju inte vara rent på sången så det får bli som det blir liksom.
Tack för er input :D

Tjoho Eddi  :)

Länge sedan jag lyssnade på nåt av dig..Men nu lyssnade jag.

Jag tycker det låter bra det här. Tidigare så dignade dina mixar av lite grötighet mellan varven,då alla ville slåss/ha uppmärsamhet om det magra frekvensutrymmet..Men det var förr det

Stundom tycker jag att reverbsvansen på sången mellan varven stör lite..Har du leaden på olika spår? Eller automatiserat reverbet på sången? Kanske är inbillning från mig,eller en liten bagatell i sammanhanget..Mest för att få gnälla på något  :D

Kul lyssning i vart fall till en skön låt,och jag kommer nog att börja hänga här lite mer framöver.

Take care mate

Mike
Tjoho vad kul att få höra från dig igen. Ja jag hoppas verkligen du kommer att hänga här mer :D Låten då jo tack för uppskattande ord och sången är väl lite sisådär och har nog inte så mycket med svansar att göra - den här var mer som en utmaning att sjunga lite högre än vanligt.
Tack för lyss o tyck HM :D

Space mobbade min hustrummis såpass att han sa upp sig själv - då fick jag ta in det tunga gardet i form av Perowitch :D
Så ny (slutgiltig?) version i topp-posten B)
Roligt hantverk! Skönt att höra. Leadångens reverb är inte riktigt i samma rum som övriga instrument
Inte i samma rum - kan du förtydliga det för jag fattar inte.  Det blir ju olika mycket reverb i samma rum beroende hur långt ifrån ljudkällan är i förhållande till den som lyssnar/mikrofonen s.a.s.  Tänk dig att du är i S:t Pereskatedralen och kör på en Marshall 100W men placerar mikrofonen direkt vid elementen.  Ja du förstår.   /Fuzz

Jag testar nu med basigare hörlurar som har mindre diskant och nu hör jag inte det extra påslaget med reverb (svansen) som jag hörde i andra lurar.
Testar andra lurar och hör inte heller nu vad jag klagade på, då jag hade på mig de diskantrika lurarna.
Jag tar inte på mig dem något mer.
Bara för det har jag ökat diskanten på versen :D
Tack för återkommande tyck Maxen :D

Så nu ligger en ny version uppe kanske den sista? :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Man blir aldrig klart med en mix! :-)  Finns alltid fler saker att mupptrixa med.

Vid 67 och 140 och 187 sekunder blir det nästan rundgång på reverbsvaret eller är det annat som spökar?
Är den sångtonen lite för låg, sur?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Man blir aldrig klart med en mix! :-)  Finns alltid fler saker att mupptrixa med.

Vid 67 och 140 och 187 sekunder blir det nästan rundgång på reverbsvaret eller är det annat som spökar?
Är den sångtonen lite för låg, sur?

Ny mix nu men nä jag hörde varken sura toner eller svansar :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Allt verkar "taken care of".
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nu är sångljudet mycket bättre, men alldeles för starkt i verserna - speciellt första.
Bra trummor nu, som ger stadga åt låten! Klar förbättring!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu är sångljudet mycket bättre, men alldeles för starkt i verserna - speciellt första.
Bra trummor nu, som ger stadga åt låten! Klar förbättring!
/Asti
Tack för ytterligare genomlyssning - jag testade att sänka sången på versen men då försvinner känslan av rawfood som jag vill ha med så nä alla parametrar är nog ok nu!! Tack för lyss o tyck Asti :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ja nu ere god råmat genom hela låten bra beat på drumsen ..För mig hade reffen kunnat vara nån vända till :) ..finemang! B)