Kontrollrummet

Focusrite Scarlett 18i20 2nd Gen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Är inte helt nöjd med mitt  M-Audio Fast Track Ultra alla gånger... tänkte uppgradera.

https://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_18i20_2nd_gen.htm

Nån som har erfarenheter av ett sånt här?

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Är inte helt nöjd med mitt  M-Audio Fast Track Ultra alla gånger... tänkte uppgradera.

https://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_18i20_2nd_gen.htm

Nån som har erfarenheter av ett sånt här?

//Space
Ingen erfarenhet av specifikt den men jag använder själv Focusrite scarlett 2i4 och är helt nöjd - mer behövs inte :D
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Jag har en 1st gen 18i20 , inga problem, go for it


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Vad skiljer dom bägge åt 2i4 och 18i20 förrutom priset?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Vad skiljer dom bägge åt 2i4 och 18i20 förrutom priset?
Antar att den space frågar om har mer av allt jämfört den jag har. Men mitt kort hanterar alla slags ingångar / sladdar och midi.
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Vad skiljer dom bägge åt 2i4 och 18i20 förrutom priset?

2i4 är 2 in 4 out, 18i20 är 18in 20 out , 8 preamppar+adat+spdif


Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Har en 18i20 + expansion med 8 in/ut version 1 antar jag. Burken har alltså inte 18 in och 20 ut utan expansion men är förberedd för det. Jag brukar använda 10 in samtidigt när jag spelar in trummor, funkar bra. Därimot har jag lite problem med latency på midi in.
/Hagis


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tack för alla svar :)
Har bestämmt mig, tänker idag lämna in beställning till en lokal musikaffär. Dom lovar sälja sina grejs 2 euro under Thomanns pris. Dessutom vill jag understöda lokala småföretagare.
Angående latency med midi så använder jag inte ljudkortets midi-anslutningar, min keyboard är uppkopplad via usb direkt till datorn.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Fick min Focusrite idag  :D I kväll skall det installeras. Hoppas det blir :) och inte :(

Mitt gamla ljudkort kör på 44,1 kHz och det nya har som fabriksinställning 48 kHz men går även att köra med 44,1 kHz... hur stor är skillnaden egentligen :unsure:

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fick min Focusrite idag  :D I kväll skall det installeras. Hoppas det blir :) och inte :(

Mitt gamla ljudkort kör på 44,1 kHz och det nya har som fabriksinställning 48 kHz men går även att köra med 44,1 kHz... hur stor är skillnaden egentligen :unsure:

//Space
3,9 kHz!  :rolleyes:
Allvarligt, hoppas installationen går bra!
« Senast ändrad: 23.03.2017, 16:13:06 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Där sitter den  :D



...och allt verkar fungera

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Fick min Focusrite idag  :D I kväll skall det installeras. Hoppas det blir :) och inte :(

Mitt gamla ljudkort kör på 44,1 kHz och det nya har som fabriksinställning 48 kHz men går även att köra med 44,1 kHz... hur stor är skillnaden egentligen :unsure:

//Space

Inget du kommer att höra. Man kan köra på 44,1 eller 48 har ingen större betydelse. Skall du göra musik är 44,1kHz dit du måste till slut och då blir det en samplerate konvertering från 48kHz till 44,1kHz.

Jag testade lite igår. Ställde in på 41,1 och allt fungerar.... nästan. Om jag försöker använda Windows Media Player eller t ex kolla en vido på Youtube så hörs inget om jag kör på 41,1.... genast jag kopplar om till 48 fungerar det  :unsure:
Cubase och alla mina gamla project fungerar på 41,1 eftersom de är gjorda med 41,1. Är det nu då bättre att jag även i fortsättningen kör med 41,1 då jag jobbar med Cubase?
I och för sig inget problem att ställa om från 41,1 till 48... det kan göras "i farten" så att säga.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Där sitter den  :D



...och allt verkar fungera

//Space
Den andra nedifrån alltså?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Där sitter den  :D



...och allt verkar fungera

//Space
Den andra nedifrån alltså?

Precis :)
Life is too short to remove USB safely


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Där sitter den  :D



...och allt verkar fungera

//Space

Jösses har du spons från Behringer eller?
:)
:lol:
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fick min Focusrite idag  :D I kväll skall det installeras. Hoppas det blir :) och inte :(

Mitt gamla ljudkort kör på 44,1 kHz och det nya har som fabriksinställning 48 kHz men går även att köra med 44,1 kHz... hur stor är skillnaden egentligen :unsure:

//Space

Inget du kommer att höra. Man kan köra på 44,1 eller 48 har ingen större betydelse. Skall du göra musik är 44,1kHz dit du måste till slut och då blir det en samplerate konvertering från 48kHz till 44,1kHz.
Jag testade lite igår. Ställde in på 41,1 och allt fungerar.... nästan. Om jag försöker använda Windows Media Player eller t ex kolla en vido på Youtube så hörs inget om jag kör på 41,1.... genast jag kopplar om till 48 fungerar det  :unsure:
Cubase och alla mina gamla project fungerar på 41,1 eftersom de är gjorda med 41,1. Är det nu då bättre att jag även i fortsättningen kör med 41,1 då jag jobbar med Cubase? I och för sig inget problem att ställa om från 41,1 till 48... det kan göras "i farten" så att säga.

44.1 kHz menar du...
Om ljudkortet är inställt på 44.1 kHz och cubase använder sig av det ljudkortet och att det fungerar - men det är tyst då du använder andra program (Ms Mediaplayer t.ex.) måste du kanske ange, i dessa program vilket ljudkort de ska använda sig av? Det kanske finns ett inbyggt ljudkort på datorns moderkort som dessa vill använda men det ljudkortet är inte kopplat till högtalare eller hörlurar?

Annars om det är fel spår (fungerade ju med 48 kHz) finns kanske en generell inställning i Windows avseende ljud, som innebär att 48 kHz är valt som standard.
Då bör den generella inställningen i Windows hantering av uppspelning av ljud, ändras till 44.1 kHz.
« Senast ändrad: 26.03.2017, 16:24:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google