Kontrollrummet

Hey You - Badlands. Nästan färdig demo

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Hallå alla vänner på KR !

Ett litet stycke musik som jag skrev ihop för ett tag sedan.
Jag vill ha låten så avskalad som den är...den funkar bäst så enligt mig. ;)

Men den behöver få input från er angående arret, mixen, iden etc.
Jag är ingen sångare, slide-gitarrist, bassist eller ens gitarrist så skjut på ..... :D

https://www.dropbox.com/s/gig0x609pn2uhnt/Hey%20You.mp3?dl=0

 
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt! Mina funderingar när jag lyssnade:
Jag hade nog föredragit ett lite större arr med trummor och någon plockande elgitarr!
Satt bara och väntade på att trummorna skulle dra igång!  :)
Om du ska ha den så här avskalad tror jag att du ska försöka få sången lite närmre,
nu är det en aning "badrumseko", som tyvärr fjärmar sången lite....
Lägg ett till akustiskt komp och panorera ut dom åt varsitt håll för mer fyllighet kanske..?
En mjukare, fylligare bas kanske passar bättre här...
Sliden ska nog sänkas ett snäpp i mixen!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Tackar Asti !
Tar med mig dina kommentarer och ideer... Bra som alltid  :D
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Det låter som du lirat in på en pub alltså Live ..Sången lite burkljud på men det rattar du till med eq .


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
OK.. Jag sa till mig själv, när jag återvände till KR, att jag skulle vara 100% ärlig... Visst, man kan smeka medhårs - så har många gjort (och gör) för mig), men man måste också berätta -SANNINGAR för personens egen utveckling, vad som är bra och dåligt... Hur ska man annars utvecklas...

Så här kommer det:

1. Fin melodi - jobba vidare!
2. Sången har enorma brister. Falskt och oambitiöst. Jobba vidare på tonering och i att få det att låta som om du faktiskt VILL sjunga och inte som nu, "att du MÅSTE sjunga" för att ingen annan vill.. KÄNSLA...  Jobba på känslan!
3. Att man inte träffar ton till 100% är inget problem om man sjunger med känsla och feeling.. Men utan just dessa egenskaper, så finns det ingen som förlåter en falskl sång!
« Senast ändrad: 08.03.2017, 01:10:20 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Några tankar från mig!
Håller med Marsal om att det är lite liveljud i denna med svagt burkig sång. Det går nog att få bort i mixningen.
De två gurorna är i lite osynk - går kanske att klippa till i mixen eller spela om en av dem?

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag är inne på samma tankar som Gurano, gitarrerna är lite i osynk. Sången låter burkig med vassa "S" men annars rätt OK :)
Låten är fin :)

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Det låter som du lirat in på en pub alltså Live ..Sången lite burkljud på men det rattar du till med eq .
Håller med dig här och jag har försökt via reverb/EQ få ordning på detta. Tror jag har koll på det...
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
OK.. Jag sa till mig själv, när jag återvände till KR, att jag skulle vara 100% ärlig... Visst, man kan smeka medhårs - så har många gjort (och gör) för mig), men man måste också berätta -SANNINGAR för personens egen utveckling, vad som är bra och dåligt... Hur ska man annars utvecklas...

Så här kommer det:

1. Fin melodi - jobba vidare!
2. Sången har enorma brister. Falskt och oambitiöst. Jobba vidare på tonering och i att få det att låta som om du faktiskt VILL sjunga och inte som nu, "att du MÅSTE sjunga" för att ingen annan vill.. KÄNSLA...  Jobba på känslan!
3. Att man inte träffar ton till 100% är inget problem om man sjunger med känsla och feeling.. Men utan just dessa egenskaper, så finns det ingen som förlåter en falskl sång!

Mycket saker kom här men det är tanken också  :D
1. Man tackar och bockar....
2. Detta är en ren demo... Jag har en sångare i bandet som tar detta om vi tar upp den i bandet. Men...jag kan inte sjunga och så är det bara.
3. Svaret här hänger ju ihop med det tidigare.

summa summarum om min sång...
Uppvuxen och skolad av eminenta sångare som Bob Dylan, Tom Petty och Little Steven är det svårt att skola om sig.

Många tack för dina åsikter här Hogge, det gillas.
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Några tankar från mig!
Håller med Marsal om att det är lite liveljud i denna med svagt burkig sång. Det går nog att få bort i mixningen.
De två gurorna är i lite osynk - går kanske att klippa till i mixen eller spela om en av dem?

/Gurano
Sant Göran, det är burkigt och slarvigt men som sagt ... det är en demo tänkt för bandet mitt med sångare så....
Om jag skulle ge ut den som egen behövs mycket testas och göras om.
Jag har på inrådan av Asti lagt på 2 gitarrer till, en 12:a och en 6:a.
Blir skillnad med 4 olika gitarrer plus slide....

Återigen, stort tack för lyssning och tyck.
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Jag är inne på samma tankar som Gurano, gitarrerna är lite i osynk. Sången låter burkig med vassa "S" men annars rätt OK :)
Låten är fin :)

//Space
Tackar Space... Ska se om det går att lösa....
Nobody sings Dylan like Dylan