Kontrollrummet

morgonte - Den som är i Kristus

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jag inser att det här är förmodligen inte vad ni andra sysslar med till vardags, men eftersom jag gör det så varsågod! Det vore spännande om någon vågar tycka till på ett så pass ovanligt stycke! :)

Det handlar om ett litet stycke kyrklig bruksmusik som kallas för "responsorium". Det är en tonsatt bibeltext, i det här fallet från 2:a Korintierbrevet 5:17-21 som är uppdelad på en recitationsdel och en svarsdel, "call & response" helt enkelt. :D Ofta är det prästen som sjunger recitationen och församlingen som svarar men här är det jag som sjunger recitationen och kören "Corazon" som svarar (fast svaret kommer lite ologiskt före recitationen, så brukar det vara). Jag har arrat det hela för trestämmig kör och solist och kompar själv på piano.

Inspelningen är gjort i "skarpt läge" - dvs gudstjänst, i S:t Eskilskyrkan i Eskilstuna, med en standardmobil i videoläge. Inte den bästa inspelningsutrustningen...
Sen har jag EQ:at och komprimerat för större tydlighet, vilket tyvärr gör att diverse prassel och annat oljud också hörs bättre.
« Senast ändrad: 06.03.2017, 23:42:47 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det var säkert vackert och fint att lyssna på i S.t Erikskyrkan! Snygga körstämmor!
Inspelningen är ju av dålig kvalitet, så det är svårt att njuta av det på samma sätt.
Det vore intressant att höra detta i en studioinspelning med ett mjukt komp
bestående av t.ex trummor, kontrabas, akustisk gitarr och piano, till sång och trestämmig kör!
Tonsättningen i sig är det inget fel på, möjligen kunde melodi och harmonier vara lite mindre konventionella.
Men som sakral musik känns det bekant och passande.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skulle vart läckert med riktig inspelningsmickar o teknik  ..Skulle nog blivit fett


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Det var säkert vackert och fint att lyssna på i S.t Erikskyrkan! Snygga körstämmor!
Inspelningen är ju av dålig kvalitet, så det är svårt att njuta av det på samma sätt.
Det vore intressant att höra detta i en studioinspelning med ett mjukt komp
bestående av t.ex trummor, kontrabas, akustisk gitarr och piano, till sång och trestämmig kör!
Tonsättningen i sig är det inget fel på, möjligen kunde melodi och harmonier vara lite mindre konventionella.
Men som sakral musik känns det bekant och passande.
/Asti

Jo, jag skulle också vilja höra den ordentligt inspelad, och jag håller med om att nuvarande inspelning inte är någon njutning att lyssna till. Men i min nuvarande studio kan jag klämma in högst 4-5 personer bakom micken, och jag har bara tre par lurar, så det stöter på praktiska svårigheter, så att säga. Däremot skulle det vara möjligt att spela in i kyrkan, på laptop och med kyrkans mickar. Lite slit att få till det, men definitivt möjligt. Och så kunde ju kören få lägga lite stämmor på ens andra låtar också. Inte alla som har en livs levande kör att plocka in i hemstudioprojekten!  :D B)
Tja, så småningom kanske det till och med blir av... ;)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare