Kontrollrummet

Blown Valve

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Titel: Blown Valve
Artist: HasseFX
Musik: HasseFX
Längd: 1:00
År: 2017

En mycket kort liten bagatell - det blir inte mer än detta av detta...  :huh:

Lägger all tid på mitt stora projekt som möjligen kan bli klart om ett år eller två, men i går kväll fick jag nog och öste in allt som går att ösa in i Logic - en säkerhetsventil gick helt enkelt. Resultatet nedan!

Så - nu kan jag återgå och peta vidare i projektet.

More is more, eller hur?  :P


http://soundcloud.com/hasse_fx/blown-valve

Edit - ser ingen SoundCloud-spelare... Trasigt?
« Senast ändrad: 06.03.2017, 00:33:47 by Wernborg »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Antar att du lyssnar en del på Genesis - för det finns en del av dem i detta. Tycker att trummorna är lite för mycket.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Girly

Gillar veeerkligen det här  :wub:
Kanske behöver ventilen lättas på igen och det blir en komplett låt med fortsatt genensis-feeling och lite go' sång.
Hoppas kan man ju alltid  :D
/girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den var i kortaste laget
http://www.soundcloud.com/hasse_fx/blown-valve
Troligen trasig spelare
« Senast ändrad: 05.03.2017, 23:35:04 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kort men intensivt. Hör mycket Yes i detta. Så här kunde ju Steve Howe ha låtit på gitarren om hade kunnat.
Blire mer?


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Oj, skitsnyggt dethär. Genesis "In That Quiet Earth" är en av mina favoritlåtar. Den här håller nästan samma klass.... men den är ju på tok för kort ju.
Life is too short to remove USB safely


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack för att ni tog er tid att kommentera - lyssna gick ju fort...  <_<  :lol:

Antar att du lyssnar en del på Genesis - för det finns en del av dem i detta. Tycker att trummorna är lite för mycket.
/G

Jag upptäckte Genesis "på riktigt" för bara ett fåtal år sedan och har insett hu inflytelserika de varit! Under min "upptäcktstid" fastnade jag för Rush och Yes, men inte alls för Genesis, som jag uppfattade som fjöntiga (Zeppelin, Lizzy och AC/DC snurrade samtidigt).  Jag har fortfarande svårt för vissa låtar och produktionen av de tidigare albumen. Lyssnade förresten på Steve Hacketts soloalbum med stor behållning, som jag upplevde som mycket bättre.

Men jag har insett hur influerad jag egentligen varit hela tiden av Genesis instrumentering och arrangering. Arpeggion på 12-strängad elgitarr, avancerade harmonier och tjocka keyboardmattor :) Den här bagatellen började som ett par frustrerade ackord på Prophet-12, vilket har klar Genesis-anknytning (övervägde om det skulle bli en cover på Squonk :P), men arr och produktion är som jag vill ha det - tänk om Genesis varit snäppet "hårdare"  B)

När det gäller trummor är min största idol The Professor, Neil Peart, men det är så otroligt intrikat arrat det han gör så det har jag inte gett mig på än. Men även här upptäckte jag Genesis - hur mycket jag gillar Phils trumstil - ganska loose och med mycket buller och skrammel! Så det är medvetet mycket trummor (på alla sätt) även om just denna är over-the-top  ^_^  more is more!

Gillar veeerkligen det här  :wub:
Kanske behöver ventilen lättas på igen och det blir en komplett låt med fortsatt genensis-feeling och lite go' sång.
Hoppas kan man ju alltid  :D
/girly

Oj, tack så mycket!!!  ^_^  Som jag skrev så blir det inget av just denna, men stilen och soundet lär återkomma!  Jag jobbar ju med mitt stora projekt "The Riemann Hypothesis" sedan alldeles för länge. Enda egentliga målet med projektet är att göra den musik jag själv vill höra och (om möjligt) spela - nu har jag börjat närma mig sound och stil.

Så det kommer en hel del mera vad det (och jag) lider, varav en del påminner om detta :)

Den var i kortaste laget
http://www.soundcloud.com/hasse_fx/blown-valve
Troligen trasig spelare

Japp, vräkte av mig i ren frustration :D  Ja, det ser ut som spelaren inte gör det... spelar.

Kort men intensivt. Hör mycket Yes i detta. Så här kunde ju Steve Howe ha låtit på gitarren om hade kunnat.
Blire mer?

Angående mer - se ovan :)  Det jag influerats från Yes är i första hand Chris Squire och en brutal och uppkäftig bas! Har äntligen hittat ett sound jag tycker fungerar. Harmoni och arr, mer Genesis och Steve Hackett. Tänk om Genesis kunde låtit lika tufft som Yes där i början!! Steve Howe har jag en hatkärlek till. Väldigt underlig gitarrist och fult ljud - men in Yes är han en omistlig del av soundet! Yes låtar och arr är magiska - jag har säkert mycket därifrån "latent" påverkande.  Har upptäckt många senare band jag helt missat, t ex Spocks Beard och IQ som påverkar. Men även de har rötter i Genesis, ELP och Yes :D

Oj, skitsnyggt dethär. Genesis "In That Quiet Earth" är en av mina favoritlåtar. Den här håller nästan samma klass.... men den är ju på tok för kort ju.

Kul - jag har som sagt börjat uppskatta Genesis och vibbar från stuket i "In That Quiet Earth" finns där!


Återigen, tack för pepp!  Det ökar motivationen att komma vidare och i mål med mitt stora projekt!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det låter spännande! Fast lite för kort....
Vi får väl se det som en teaser tills ditt stora projekt blir klart!  :)
Ett sånt här stycke brukar ligga som ett "Introduction"-spår i början!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Väldigt häftigt. Låter Rickenbacker bas ala Chris Squire. Spännande att få höra mer.
/Hagis


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Klockers!!!

Om det här är ett smakprov av de som kan komma, så är det årets teaser! Och backa inte på trummorna, där finns mycket av attityden och energin!!

Kul som attan!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
O där var den slut :( Började så bra ..precis när det tog slut ..så tänkte jag där stannar det upp o sången kommer in o ett skönt bas o gura gnugg kompar ..men det var iaf längre än Magnus Ugglas låt.. 4 ..nåt :o :)  Bra lirat!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack igen för fina kommentarer :)  :wub:

Det låter spännande! Fast lite för kort....
Vi får väl se det som en teaser tills ditt stora projekt blir klart!  :)
Ett sånt här stycke brukar ligga som ett "Introduction"-spår i början!
/Asti

Det ger onekligen en styckvis fingervisning om soundet vad jag jobbat med, men just detta låtfragment får nog inte plats - jag har dock kvar att skriva ungefär hälften av materialet så man vet aldrig  :P


Väldigt häftigt. Låter Rickenbacker bas ala Chris Squire. Spännande att få höra mer.
/Hagis

:)  Chris och Geddy är förebilder med sitt Rickenbacker-sound, men jag söker lite mer botten samtidigt. Jag jobbar fortfarande med att hitta mitt ideal. Jag är nyfiken även på Greg Lake och hans Alembic-sound. Det jag spelar på är en MusicMan Stingray 5-kopia.


Klockers!!!

Om det här är ett smakprov av de som kan komma, så är det årets teaser! Och backa inte på trummorna, där finns mycket av attityden och energin!!

Kul som attan!

MOMA

Ouch - då har jag mycket att leva upp till... :unsure: :)  Jag gillar som sagt denna typ av ösa-på-trummande, men det måste förstås till mycket dynamik och jag jobbar hela tiden med att lära mig att arra trummorna bättre - lite mer Neil Peart. Eller... inte...   :D


O där var den slut :( Började så bra ..precis när det tog slut ..så tänkte jag där stannar det upp o sången kommer in o ett skönt bas o gura gnugg kompar ..men det var iaf längre än Magnus Ugglas låt.. 4 ..nåt :o :)  Bra lirat!

Sorry...  :unsure:   Mer kommer  :)



Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ja underbart är kort, visst :) Jättesnyggt stycke, kanske liiite mer krisp i mixen, och kanske håller mad Gurano om trummorna, men den har god potensial och läcker övergång till outrot -kreativt!
Plinkar på en låt...


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ibland får rattarna gärna stå på 11 en liten stund. Asballt detta. Ge oss mer!
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Detta är kanon! Den Steve Howe inspirerade gitarren gör några riktigt stygga räkor! Trummorna tycker jag är kanon men aningen för muddiga. Nu måste du bara lägga på sju minuter till av musikaliska godsaker!/Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack återigen för kommentarer  :wub:

Ja underbart är kort, visst :) Jättesnyggt stycke, kanske liiite mer krisp i mixen, och kanske håller mad Gurano om trummorna, men den har god potensial och läcker övergång till outrot -kreativt!

Relevant kommentar! Jag har jobbat med krispet den senaste tiden - något jag varit väldigt "konservativ" med tidigare. Denna gjorde jag efter ett längre pass med annat material och då är det lätt att man rundar av en del...


Ibland får rattarna gärna stå på 11 en liten stund. Asballt detta. Ge oss mer!

Ja det är befriande, så länge de inte fastnar där! :D  Mer kommer, med rattarna på allt från 1/2 till närmare 12  B)


Detta är kanon! Den Steve Howe inspirerade gitarren gör några riktigt stygga räkor! Trummorna tycker jag är kanon men aningen för muddiga. Nu måste du bara lägga på sju minuter till av musikaliska godsaker!/Toby


Tack :)  Jag har varit än muddigare tidigare, men trummorna är en viktig del av att finna neo-krispet!



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har just lyssnat på Momas progg och här kommer en till - i jämföresle lät denna lite mer pang på rödbetan och har intensivare ljud den saknar ju sång så jag antar att det är ett byggande i vardande låtlängden talar ju för det också. Med det sagt så vill jag säga att jag upplever det hela som en uppfinningsrik och klart trevig komposition om än för kort men det där har vi ju pratat om redan :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Har just lyssnat på Momas progg och här kommer en till - i jämföresle lät denna lite mer pang på rödbetan och har intensivare ljud den saknar ju sång så jag antar att det är ett byggande i vardande låtlängden talar ju för det också. Med det sagt så vill jag säga att jag upplever det hela som en uppfinningsrik och klart trevig komposition om än för kort men det där har vi ju pratat om redan :D

Tack Eddi! :) Det är mycket energi som ska ut!  :rolleyes:  Generellt så är mina preferenser är att "göra progg" av det hårdare slaget, med framför allt Rush som alla tiders inspiration, liksom t ex Flower Kings, IQ , Porcupine Tree och annan "neo-prog". MOMA följer ett lite annat spår i sitt fantastiska projekt!