Kontrollrummet

Asti - Never let the spirit go away (ny version)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Edit 2017-02-26: Har dragit ner alla sångstämmor 1 db. Bättre nu?
Här är en till spammare!  :rolleyes:
Hittade en påbörjad låt, som jag färdigställt. Tillbaks till popträsket med gitarrorgier
och större arrangemang.  :) Kanske blev det bara rörigt...?
Tänkte först döpa den till "Never let the spirits go to waste", men ångrade mig....
Tar tacksamt emot synpunkter på nivåer, överflödiga spår, saknade spår eller vad som helst!

Titel: Never let the spirit go away
Artist: Asti & cpg
Text & Musik: Asti & cpg
Längd: 3:40
År: 2017
« Senast ändrad: 26.02.2017, 12:55:19 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra med spammare - hade vi inte funnits så hade kanske KR torkat ihop på halvfärdiga demofronten?  :)

Har inte den bästa lyssningen på jobbet men på det stora låter det bra. Ingen idé att jag säger nåt om nivåer. Men (nu e de bara min smak som talar) den är kanske lite trött i sitt arr - kan behöva något stick eller nåt med lite rulle? :D

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Låter bra, nivåernä ar bra tycker jag. Symbolkrasherna låter bra (jag har oftast problem med dem... antingen låter det för mycket eller för lite om dem)
Låten i sig själv är kanske lite förutsägbar, talar eventuellt om samma grej som Gurano nämnde :unsure:
Jag menar nu inte att låten är dålig på nåt sätt, nejdå, den är skön och lätt att lyssna till. Den känns kanske bara lite bekant.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt jobbat, fin melodi och bra sång och sköna stämmor. Nivåer eller panorering kan jag inte uttala mig om eftersom hörseln på ena örat fortfarande är nedsatt.  :huh:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Fantastisk sång som vanligt och en fin melodi. Det här lyssnar jag gärna på igen.. Lennon/McCartney feut. Mikael Wiehe  :P
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra med spammare - hade vi inte funnits så hade kanske KR torkat ihop på halvfärdiga demofronten?  :)
Har inte den bästa lyssningen på jobbet men på det stora låter det bra. Ingen idé att jag säger nåt om nivåer. Men (nu e de bara min smak som talar) den är kanske lite trött i sitt arr - kan behöva något stick eller nåt med lite rulle? :D
/G
Ja, just nu är det väldigt lugnt bortsett från oss två då kanske.  :)
Den är nog lite "släpig" ja....kanske lite för långsam..?
Jag har försökt variera med intro, vers, refräng och instrumentalt mellanspel,
så något stick utöver detta vet jag inte om det behövs, men kanske tempot eller något i arret skulle behöva förändras!?
Kanske är det så att låten i sig inte så intressant helt enkelt.
Tack för din feedback Göran!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter bra, nivåernä ar bra tycker jag. Symbolkrasherna låter bra (jag har oftast problem med dem... antingen låter det för mycket eller för lite om dem)
Låten i sig själv är kanske lite förutsägbar, talar eventuellt om samma grej som Gurano nämnde :unsure:
Jag menar nu inte att låten är dålig på nåt sätt, nejdå, den är skön och lätt att lyssna till. Den känns kanske bara lite bekant.
//Space
Skönt att du tycker nivåerna känns OK! Jag brukar editera in cymbalkrascher på önskade ställen och justerar då velocityn på dom.
Kanske har jag omedvetet snott melodi eller harmonier nånstans....få se om någon kanske kan känna igen det i så fall!  :)
Bra att du ändå kan lyssna på låten!  :)
Tack för din feedback Krister!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt jobbat, fin melodi och bra sång och sköna stämmor. Nivåer eller panorering kan jag inte uttala mig om eftersom hörseln på ena örat fortfarande är nedsatt.  :huh:
/Roffe H
Roligt att du gillar melodi och sång!
Tråkigt däremot att du fortfarande har problem med hörseln!
Tack för din kommentar Roughe och hoppas att du snart är bra på örat igen!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fantastisk sång som vanligt och en fin melodi. Det här lyssnar jag gärna på igen.. Lennon/McCartney feut. Mikael Wiehe  :P
Kul att du gillar min sång! Du har min tillåtelse att lyssna så många gånger du vill!  :)
Jo, dom här musikaliska rötterna har man väl svårt att komma ifrån, men det är ju
samtidigt enormt hedrande när någon får associationer i den riktningen!
Tack för din feedback Hogge!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Låter bra, nivåernä ar bra tycker jag. Symbolkrasherna låter bra (jag har oftast problem med dem... antingen låter det för mycket eller för lite om dem)
Låten i sig själv är kanske lite förutsägbar, talar eventuellt om samma grej som Gurano nämnde :unsure:
Jag menar nu inte att låten är dålig på nåt sätt, nejdå, den är skön och lätt att lyssna till. Den känns kanske bara lite bekant.
//Space
Skönt att du tycker nivåerna känns OK! Jag brukar editera in cymbalkrascher på önskade ställen och justerar då velocityn på dom.
Kanske har jag omedvetet snott melodi eller harmonier nånstans....få se om någon kanske kan känna igen det i så fall!  :)
Bra att du ändå kan lyssna på låten!  :)
Tack för din feedback Krister!
/Asti

Jag skulle när som helst köpa en platta med sån här musik :)
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
låter Asti gott..Reffen kan man nynna på hela dan :D Sången liite för hög i mina lurar nu ..dom sköna Tom petty plockGurorna tappar lite tryck av det ..Men annars finemangs B)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Lyssnade i min iMacs skärmhögtalare och det låter jättebra i nivåer, arr, mm. Nu är jag så förtjust i den genre och stil du representerar så för mig blir det alltid bra det du gör. Så var det denna gång också! :) Tycker inte du behöver ratta mer här.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
låter Asti gott..Reffen kan man nynna på hela dan :D Sången liite för hög i mina lurar nu ..dom sköna Tom petty plockGurorna tappar lite tryck av det ..Men annars finemangs B)
Har haft samma funderingar! Kanske är sången lite för hög i refrängen på bekostnad av trycket i kompet...?
Ska kolla det! Tack för din feedback Marsall!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Lyssnade i min iMacs skärmhögtalare och det låter jättebra i nivåer, arr, mm. Nu är jag så förtjust i den genre och stil du representerar så för mig blir det alltid bra det du gör. Så var det denna gång också! :) Tycker inte du behöver ratta mer här.
Bra att du tycker nivåerna känns OK!
Jaså, du gillar den här stilen/genren!? Roligt att du gillar även denna låt!  :)
Då kanske den är "färdigrattad" då....möjligen justering av sången i refrängen,
som Marsall anmärkte på. Tack för din feedback "Mandel"!  :rolleyes:
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skriver under på vad många redan sagt. En sån här skiva lyssnar man gärna på, vilsamt och bra med härliga harmonier och härliga instrumentala insatser bakom sången, som är eminent. Till och med ett subtilt ekosvar på leadsången är en njutning att höra, då det kommer fram ibland.

Skriver också under på att sången då jag lyssnar i hög volym i lurar kan upplevas för stark i förhållande till övrigt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skriver under på vad många redan sagt. En sån här skiva lyssnar man gärna på, vilsamt och bra med härliga harmonier och härliga instrumentala insatser bakom sången, som är eminent. Till och med ett subtilt ekosvar på leadsången är en njutning att höra, då det kommer fram ibland.

Skriver också under på att sången då jag lyssnar i hög volym i lurar kan upplevas för stark i förhållande till övrigt.
Tack för fina ord Max! Subtila ekosvar är inget jag medvetet planerar!  :)
Jo, det kan nog vara så att sången är lite för stark i mixen på vissa ställen!
Ska titta på det!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Härlig låt. Gillar moll.

Mycket bra melodier. Enda invändningen jag har är trummorna som lät lite trötta, eller som att samma loop och fills användes flera gånger. Särskilt slutet lät lite autokompaktigt.

Skönt!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härlig låt. Gillar moll.

Mycket bra melodier. Enda invändningen jag har är trummorna som lät lite trötta, eller som att samma loop och fills användes flera gånger. Särskilt slutet lät lite autokompaktigt.

Skönt!
Kul att du gillar låt och melodier! Själv är jag ju en utpräglad moll-människa.
Frun kallar mig Dysterkvist.  :rolleyes:
Håller nog med om att trummorna blev lite "trötta" och slentrianmässiga.
Jag plockar patterns och fills från Superior Drummer och försöker kombinera
dom på bästa sätt. I det här fallet hittade jag inte så många bra fills, så det
blev kanske lite för många som återkom... Jag brukar även editera en del i
dessa patterns, så jag kan ju försöka fixa lite egna fills, även om det är rätt
svårt att få till så det låter naturligt.
Tack för din feedback Stefan!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Här har ni en till "mollmänniska" och detta är faller även mig i smaken, rejält!   Jag tycker att du fått till det mesta och jag hör den här låten i ett sammanhang med de lite rockigare tongångarna du hade för ett halvår-år(?) sedan i ett album som jag skulle skaffa direkt!   :)  Nej jag släpper det inte!  ;)   
Gillar speciellt såg/theremin-ljudet som passar perfekt till molliga alster.    Bra jobbat Asti!     /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Här har ni en till "mollmänniska" och detta är faller även mig i smaken, rejält!   Jag tycker att du fått till det mesta och jag hör den här låten i ett sammanhang med de lite rockigare tongångarna du hade för ett halvår-år(?) sedan i ett album som jag skulle skaffa direkt!   :)  Nej jag släpper det inte!  ;)   
Gillar speciellt såg/theremin-ljudet som passar perfekt till molliga alster.    Bra jobbat Asti!     /Fuzz
Roligt att det faller dig i smaken! Alla har vi nog en liten mollmänniska i oss nånstans.... :)
Jag gillade att göra de lite mer rockiga låtarna (ett drygt år sedan), men nu vågar jag inte
p.g.a. hörselproblemen. Är rädd att det börjar bli lite för mycket igen, men jag använder
numera hörlurar enbart när jag spelar in sång och akustisk gitarr. Annars alltid monitorer.
Jag börjar tro att mixningen faktiskt blir bättre med monitorer...
Så därför prövar jag mig fram med lite mjukare tongångar. För tillfället blir det därför
mycket elpiano, subbas och hiphop/RnB-trummor, som tillsammans ger en rätt skonsam ljudbild.
Theremin är ett spännande "instrument", som jag använt mig av en del.
Tack för din feedback Fuzzen!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Fint Beatlesdoftande intro! Tycker att sången sitter aningen starkt. Ner någon db. Ibland i verserna tycker jag att du inte pitchar ordentligt. Men det är samtidigt charmigt!  :) Låter 12 strängat? Är det det? Din spirit är definitivt inte borta! :) Snygg popdänga!/Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fint Beatlesdoftande intro! Tycker att sången sitter aningen starkt. Ner någon db. Ibland i verserna tycker jag att du inte pitchar ordentligt. Men det är samtidigt charmigt!  :) Låter 12 strängat? Är det det? Din spirit är definitivt inte borta! :) Snygg popdänga!/Toby
OK, det är fler som nämnt att sången är lite för stark! Ska sänka den generellt en aning.
Om du orkar är jag tacksam för lite närmre besked ang off-pitch partier....
Nej, det är inte 12-strängat, det är två separata spår med en oktavs skillnad!
Tack för din feedback Torbjörn!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Fint Beatlesdoftande intro! Tycker att sången sitter aningen starkt. Ner någon db. Ibland i verserna tycker jag att du inte pitchar ordentligt. Men det är samtidigt charmigt!  :) Låter 12 strängat? Är det det? Din spirit är definitivt inte borta! :) Snygg popdänga!/Toby
OK, det är fler som nämnt att sången är lite för stark! Ska sänka den generellt en aning.
Om du orkar är jag tacksam för lite närmre besked ang off-pitch partier....
Nej, det är inte 12-strängat, det är två separata spår med en oktavs skillnad!
Tack för din feedback Torbjörn!
/Asti
Nu ligger sången fint! Det jag tänkte på var ordet "matter" på 64 och "choose" därefter. Sedan var det ett "never" på någon av de sista refrängerna. Men det är bara petitesser. Glöm det om du vill. :)/Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fint Beatlesdoftande intro! Tycker att sången sitter aningen starkt. Ner någon db. Ibland i verserna tycker jag att du inte pitchar ordentligt. Men det är samtidigt charmigt!  :) Låter 12 strängat? Är det det? Din spirit är definitivt inte borta! :) Snygg popdänga!/Toby
OK, det är fler som nämnt att sången är lite för stark! Ska sänka den generellt en aning.
Om du orkar är jag tacksam för lite närmre besked ang off-pitch partier....
Nej, det är inte 12-strängat, det är två separata spår med en oktavs skillnad!
Tack för din feedback Torbjörn!
/Asti
Nu ligger sången fint! Det jag tänkte på var ordet "matter" på 64 och "choose" därefter. Sedan var det ett "never" på någon av de sista refrängerna. Men det är bara petitesser. Glöm det om du vill. :)/Toby
Tack för utförlig info! Jag ska kolla!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för alla dina låtar Asti, du är mer än flitig i låtskrivandet...kanske lätt hänt när man är pensionär. Hoppas bara att jag kan komma igång själv igen.... :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Bra låt. Bra arr. Bra sång! Och en bra känsla som sätter sig från första ton!

Mycket upplyftande att bara låta låten rulla in!

Grattis till ännu en pärla i raden!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tack för alla dina låtar Asti, du är mer än flitig i låtskrivandet...kanske lätt hänt när man är pensionär. Hoppas bara att jag kan komma igång själv igen.... :)
Roffe H
Jo, nu har jag gott om tid, men man kanske upplevs som "låtbombare"?  :)
Du är säkert snart igång igen och hör sen!  :rolleyes:
Tack för din feedback Roughe!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra låt. Bra arr. Bra sång! Och en bra känsla som sätter sig från första ton!
Mycket upplyftande att bara låta låten rulla in!
Grattis till ännu en pärla i raden!
MOMA
Tack för all positiv feedback MOMA!
Är inte förtjänt av hälften, men blir väldigt glad ändå!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten