Kontrollrummet

Håkan Nilsson: Brown Sugar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Dåligt med ideer på egna låtar.
Med den här gjorde jag en ny grej jag aldrig gjort förr: Först spelade jag trummorna till orginalinspelningen med Stones, och jäklar vad det svajar i i tempot på orginalet... Svårt.
Sen ville jag ha den i 2,5 tonsteg lägre än Jagger för att kunna sjunga den, då spelade jag in min första gitarr med stärkare o mick i studion samtidigt som jag lyssnade på både orginalet och de pålagda trummorna, men, jag spelade min gitarr i den tonart jag ville. Det funkade om jag inte hade nån som helst lyssning alls på det jag spelade själv. Jag kunde ju följa deras rytm ungefär, o det smarta är att då slipper jag skriva ner alla ackordsvändor o solon osv. Har man bara trummor utan ackord att göra första gitarrpålägget till så är chansen stor att man spelar fel och upptäcker det först långt senare när man ska tex sjunga; "ojdå, detta stämmer ju inte alls med texten"...
Med täta HD 280 Pro lurar funkar det bra att spela i fel tonart om man kan låten... När första gitarren var ditlagd kunde jag fimpa ljudet från Stonesorginalet o lägga resten av mina instrument, och även göra om den första slaskgitarren.
Ful men dum.  :huh:

https://soundcloud.com/user7908154/hakan-nilsson-one-man-band-brown-sugar-170214
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Intressant inspelningsteknik men varför inte testa?  Det funkar ju tycker jag även om det blir en smula otight någon gång.  Virvelslaget i början räknar jag inte in för det låter Stones så det ryker om det!  :)    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härligt ös och suverän live-känsla du får till! Fin cover!
Väldigt snygga gitarrljud som alltid och här har du också fått till en
bra känsla och fyllighet i sången, kanske delvis beroende på flera sångspår...
Alldeles i början vid ca 3-4 sekunder är inte gitarrerna riktigt synkade.
Inspelningstekniken känns för mig lite knepig, men den tycks ju funka bra för din del.
Som vanligt skulle jag vilja ha lite starkare bas och botten i trummorna, men det beror troligen på mina öron....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Intressant inspelningsteknik men varför inte testa?  Det funkar ju tycker jag även om det blir en smula otight någon gång.  Virvelslaget i början räknar jag inte in för det låter Stones så det ryker om det!  :)    /Fuzz
Deras eget intro är nästan omöjligt att spela till, den första gitarren slår riffet hyfsat snabbt, sen sjunker tempot bra nog. Och precis när sången på första versen börjar liksom fattas det typ en 16-dels takt. Sen ökar tempot aningen under hela låten. Det gillar jag...
Orginalet av Honky Tonk Woman är mycket värre ändå, säkert medvetet. Där går det riktigt sakta de första sekunderna för att öka säkert med hälften. Jag kopierade det med trummmaskinen en gång, började slow o pickade sen upp farten. Skrev "noter" vilka bpm olika delar av låten hade. :)

De osynkade gitarrerna fick vara som de var, ungefär så där kan Keith också hålla på...

Låtar som är helt tajta (inspelade till klick eller med trumprogram) är ganska ointressanta tycker jag nuförtiden.

Spelade in trummorna med mina nya omnikapslar till Oktava MK12 mickarna. Helgrymt.  :wub:

MVH Wannabe-Charlie.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Intressant inspelningsteknik men varför inte testa?  Det funkar ju tycker jag även om det blir en smula otight någon gång.  Virvelslaget i början räknar jag inte in för det låter Stones så det ryker om det!  :)    /Fuzz
Deras eget intro är nästan omöjligt att spela till, den första gitarren slår riffet hyfsat snabbt, sen sjunker tempot bra nog. Och precis när sången på första versen börjar liksom fattas det typ en 16-dels takt. Sen ökar tempot aningen under hela låten. Det gillar jag...
Orginalet av Honky Tonk Woman är mycket värre ändå, säkert medvetet. Där går det riktigt sakta de första sekunderna för att öka säkert med hälften. Jag kopierade det med trummmaskinen en gång, började slow o pickade sen upp farten. Skrev "noter" vilka bpm olika delar av låten hade. :)

De osynkade gitarrerna fick vara som de var, ungefär så där kan Keith också hålla på...

Låtar som är helt tajta (inspelade till klick eller med trumprogram) är ganska ointressanta tycker jag nuförtiden.

Spelade in trummorna med mina nya omnikapslar till Oktava MK12 mickarna. Helgrymt.  :wub:

MVH Wannabe-Charlie.

Jo jag håller med om att det inte ska vara för tight, det blir lätt mekaniskt och tråkigt att lyssna på då.  Dettsutom är ju Keith allt annat än synkat men har ju ett härligt driv när han får till det!   :)    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra rockat ini kaklet ..Bra bänt på guran o bra guraljud för låten o bra ylat också ..Du e gjord för denna stil..  :)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Bra rockat ini kaklet ..Bra bänt på guran o bra guraljud för låten o bra ylat också ..Du e gjord för denna stil..  :)
Tack alla! Jag har äntligen efter en hel del trixande fått stil på min HPD stratocaster så jag trivs att spela på den.
Kul att lite apa efter Stones livestil; där är det ju inte så viktigt att alla är med o spelar ända från början i låtarna. Några kan ju stå o röka o surra en stund innan de hakar på i låten.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)