Kontrollrummet

Funk R Us-Funky Bastard Extra

1up · 22 · 13592

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
VERSION 3!

Nu med basen justerad med överlappande toner under kortare tid för mer realism! Hur blev det? Och sura noter fixade.

Ver2:

Nu med läckra rhodes-grejer i hela låten. Plus basen lättare kvantiserad. Stråkar och bas bättre sound med 24 bit grundupplösnig. Och lite annat godis! :) Kan man inte fixa saker rätt får man lägga till mer grejer för då syns inte felen lika tydligt. ;)

En soft låt med juste groove. lätt åt loungehållet, men mest funk och jazz-feeling. 5 min typ. Smakar orange (matt och lätt mer dov än mandarinskal!

Piano av Lord Wallace
Trummor utvalda av Lord Wallace och 1up
Bas 1up
Solon 1up
produktion 1up
2005-2007

Triggat av sorgsna känslor.
« Senast ändrad: 10.02.2008, 01:21:31 by tsmalmbe »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar den tuggande basen och elpianot, blir som ett mantra i sin monotoni. Snyggt med stråkar och flöjt också men de rör sig så långsaaaamt i förhållande till den snabba backingen att det känns ungefär som man försöker springa i en dröm. Som du förstår ingen musik jag normalt lyssnar på (vet knappt vad jag lyssnar på längre  :o)  men detta var både intressant och avkopplande.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Väldigt trevlig låt. JAzzig feeling. Bra bakgrundsmusik... :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil

JA detta är ju skönt o luftigt. Men vid två minuter börjar jag vänta att nåt mer ska börja hända. Okei lite snygga flöjtdrillar där och .......där kom det, en breik, bra! Men sen e vi tillbaka med samma samplen, lite copy-paste feeling. För att vara funky låt så är det nåt i basgången som stör, för det första kunde den varieras och sen känns den på nåt sätt inte tillräkligt tajt, får dock inte tummen påt. OCh så kunde ett tonartsbyte göra gott åt den enformighetskänslan.

Men helheten gillas! :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tack Dividend! :)

Ni är ju inne på rätt spår Equality och Mahan. Blir glad att så här på morgonen dagen efter postning se flera som lyssnat och kommenterat. Så måste berätta det :)

Det ÄR copy paste. Och basen är småskum. Låten visar sina skönhetsfläckar så ere och ni fann dem!

Så flöjten är som en snigel i ett dragrace? Ja där ser man! Kan ju lätt pröva att tighta till basen med quantisization. Och flöjten, hmm, ja den får väl suga lite apa i förhållande till resten. Dunno what to do with it really.

Kan ju korta ner låten eller göra något annat för att slänga in mer variation i skräpet.

Det avkopplande i musiken är det skönt att ni också upplever. Skumt att något så up-tempo kan ha en avslappnande effekt ändå.



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skumt att något så up-tempo kan ha en avslappnande effekt ändå.



Jag tror det repetitiva i sig har en slags hypnotisk effekt?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Skumt att något så up-tempo kan ha en avslappnande effekt ändå.



Jag tror det repetitiva i sig har en slags hypnotisk effekt?

Good point. Såsom trance och liknande, jo. Något repetitivt som av hjärnan till slut inte behöver omtolkas utan försvinner in i bakgrunden medan små detlajer bara uppmärksammas. LIte som ett bakgrundsbrus egentligen, mullret från en bilväg eller vindens brus. Eller vad tror du?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Good point. Såsom trance och liknande, jo. Något repetitivt som av hjärnan till slut inte behöver omtolkas utan försvinner in i bakgrunden medan små detlajer bara uppmärksammas. LIte som ett bakgrundsbrus egentligen, mullret från en bilväg eller vindens brus. Eller vad tror du?

Ja, jo, men bakgrundsbrus försvinner ner i det omedvetna och "hörs" till slut bara om man aktivt lyssnar till det. Trance och dina bagångar här finns åtminstone i mitt medvetande hela tiden och kanske blir mer som ett hypnotiskt mantra pga sin repetitiva och snabba natur men ändå med möjlighet att urskilja små detaljer i det övriga. Mitt resonemang går nog inte riktigt ihop då man egentligen bara kan uppmärksamma en sak i taget. Man kan t e x inte följa med i en tv-deckare samtidigt som man talar i telefon med sin särbo fast det går inte att applicera på musik då skulle vi bara kunna lyssna på ett instrument i taget och riktigt så selektiva är vi inte. Nåt för en perceptionspsykolog att bena ut!  :lol:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Good point. Såsom trance och liknande, jo. Något repetitivt som av hjärnan till slut inte behöver omtolkas utan försvinner in i bakgrunden medan små detlajer bara uppmärksammas. LIte som ett bakgrundsbrus egentligen, mullret från en bilväg eller vindens brus. Eller vad tror du?

Ja, jo, men bakgrundsbrus försvinner ner i det omedvetna och "hörs" till slut bara om man aktivt lyssnar till det. Trance och dina bagångar här finns åtminstone i mitt medvetande hela tiden och kanske blir mer som ett hypnotiskt mantra pga sin repetitiva och snabba natur men ändå med möjlighet att urskilja små detaljer i det övriga. Mitt resonemang går nog inte riktigt ihop då man egentligen bara kan uppmärksamma en sak i taget. Man kan t e x inte följa med i en tv-deckare samtidigt som man talar i telefon med sin särbo fast det går inte att applicera på musik då skulle vi bara kunna lyssna på ett instrument i taget och riktigt så selektiva är vi inte. Nåt för en perceptionspsykolog att bena ut!  :lol:

True, vi kan lyssna på mer än en sak samtidigti en låt. Du är ju rätt i det att det blir som ett mantra. Å andra sidan, skulle låten spelat i säg 8 timmar i sträck, för att på så vis efterlikna bakgrundsbrus (det tar ju en del tid för öronen att vänja sig) så tror jag det skulle bli mer utav bakgrundsbrus. Det bygger förstås på att låten i sig är så repetitiv som möjligt.

Ditt särboexempel visar ju på att det är problem att kombinera två saker samtidigt för medvetandet. :P Tyvärr. Vore coolt annars! För mig har jag spelat Betapet (Som Alfapet fast på ntäet) och lyssnat på musik samtidigt och det går bra. Ibland när man är fokuserad på spelet "hör" man inte längre musiken utan det finns bara i bakgrunden sådär. Vad var det nu vi diskuterade?...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hoila till ordentligt när du har ny version på gång! :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okei, kör version 2 nu...
Ålrait, basisten har hittat varianter, bra!
OCh flöjtisten låter åxå piggare.
Vid 1:01 måste sågen startas, stringsen spelar några sura ackord, alltså mellan 1:01-1:06, OCh samma upprepas antagligen om copy-paste är använt. 4:12 nåt surar åxå.

Så kolla ackordgångarna på instrumenten överlag att dom "kommer överens" med basisten som nog kanske sticker lite väl ut.
Men fixa det så blir det GRÖNT LJUS av mahan :)


h.  johan


---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Detta va lite ball faktiskt .

Detta kommer vara sjukt svårt för dig att göra med tanke på att du jobbat med låten.

MEN SÄNK BPM på låten.. typ  . går den i 140-150 nånstans nu så sänk den och gör en lounge/jazz soul låt i lugnare anda, så kan du sälja den till eftertexter och tablåmusik till tv kanalerna =)

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


DåligtGehör

  • Gäst
exakemente; sänk bpm. Blir för stressat på bas och trummor.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Perra:

hehe jag och TV-tablåmusik. :P har hört det förut. haha Men passar väl där med min inre feeling.

HUGA! hmm, jo det går att sänka. Vissa grejer har jag bara i wav-ar dock. Kommer låta rätt mkt sämre då pga Cubase SX 2:s algoritmer. Kanske är det stressigare än jag tänkt på. Ingen fara på taket dock att ha flera mixar. För en gångs skull kan man både äta och ha kvar kakan! Ska ge det en ärlig chans och då kanske Mahan blir nöjdare med flöjterna som tidigare ansågs släpa ekipaget. :P

DåligtGehör:

Två röster för samma sak kan inte ha fel? :) Kommer pröva som sagt.
« Senast ändrad: 28.09.2007, 01:43:12 by 1up »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
TV-tablåmusik är faktiskt väldigt träffande, och det låter överlag väldigt bra. Hypnotiskt. Några elpianoackord skär sig lite, men man får nästan för sig att det är avsiktligt. Flöjtens pipande och strakarnas plötsliga jamande (ex vid 2:54) är coolt, och breaket strax därefter får en verkligen att vakna upp ur hypnosen för en liten stund.

Jag tycker att detaljer i basen drar ner helheten. Den är mycket rörlig och påhittig, och ligger tajt på tonerna. Däremot blöder den; många toner ligger kvar och ljuder när nästa ton tas. På bas gör det ett diffust intryck och skapar lite obehagliga dissonanser.

Men jag är imponerad över mångfalden i ditt skapande. Vad blir det härnäst?
DON'T PANIC


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
TV-tablåmusik är faktiskt väldigt träffande, och det låter överlag väldigt bra. Hypnotiskt. Några elpianoackord skär sig lite, men man får nästan för sig att det är avsiktligt. Flöjtens pipande och strakarnas plötsliga jamande (ex vid 2:54) är coolt, och breaket strax därefter får en verkligen att vakna upp ur hypnosen för en liten stund.

Jag tycker att detaljer i basen drar ner helheten. Den är mycket rörlig och påhittig, och ligger tajt på tonerna. Däremot blöder den; många toner ligger kvar och ljuder när nästa ton tas. På bas gör det ett diffust intryck och skapar lite obehagliga dissonanser.

Men jag är imponerad över mångfalden i ditt skapande. Vad blir det härnäst?

Blev jätteglad igår när jag läste att du gillar låten och vad du gillar med den! :)

Du har rätt i basen. Tycker du jag ska monoton-ifiera den eller skapa bara kortare överlappningar? Annars prövar jag mig fram, men det är sant att de överlappar. Basen kom till i ett rus av musikeuferi. :) I don't know what happened. :D

Åh tack snälla! Ja, det är lite intressant hur mkt olika grejer jag gör. Beror på att jag älskar att lära nytt och lyssnar på mkt olika saker allt från 1910-talsmusik på skrapiga gamla vaxinspelningar till moddar, och mer populär musik. Det som triggar igång en låt kan vara ny kunskap om musikteori, produktion eller en ny plugg. Strävar mot tightare/feta produktioner och musik med känsla.

Nästa projekt? Ja det är en synthlåt med lite latino och soulvibbar. :)  Tror visst den finns på kontroll redan, under halvfärdiga demos. :P


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
TV-tablåmusik är faktiskt väldigt träffande, och det låter överlag väldigt bra. Hypnotiskt. Några elpianoackord skär sig lite, men man får nästan för sig att det är avsiktligt. Flöjtens pipande och strakarnas plötsliga jamande (ex vid 2:54) är coolt, och breaket strax därefter får en verkligen att vakna upp ur hypnosen för en liten stund.

Jag tycker att detaljer i basen drar ner helheten. Den är mycket rörlig och påhittig, och ligger tajt på tonerna. Däremot blöder den; många toner ligger kvar och ljuder när nästa ton tas. På bas gör det ett diffust intryck och skapar lite obehagliga dissonanser.

Men jag är imponerad över mångfalden i ditt skapande. Vad blir det härnäst?

Blev jätteglad igår när jag läste att du gillar låten och vad du gillar med den! :)

Du har rätt i basen. Tycker du jag ska monoton-ifiera den eller skapa bara kortare överlappningar? Annars prövar jag mig fram, men det är sant att de överlappar. Basen kom till i ett rus av musikeuferi. :) I don't know what happened. :D


Prova med kortare överlappningar först, en basist har ju inte alla toner perfekta i längd, vill du ha det riktigt äkta föreslår jag att du koncentrerar dig på att binda ihop de toner som borde ha legat på samma sträng, dvs de toner som ligger nära varandra.


Åh tack snälla! Ja, det är lite intressant hur mkt olika grejer jag gör. Beror på att jag älskar att lära nytt och lyssnar på mkt olika saker allt från 1910-talsmusik på skrapiga gamla vaxinspelningar till moddar, och mer populär musik. Det som triggar igång en låt kan vara ny kunskap om musikteori, produktion eller en ny plugg. Strävar mot tightare/feta produktioner och musik med känsla.

Nästa projekt? Ja det är en synthlåt med lite latino och soulvibbar. :)  Tror visst den finns på kontroll redan, under halvfärdiga demos. :P

 B) Att kunna variera sig tycker jag är en väldig styrka hos en musiker. Jag älskar plattor där varje låt är unik, (och tycker det är väldigt trist när det låter som att man har kört in ett dussin låtar med samma instrument utan att röra reglarna...)
DON'T PANIC


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
TV-tablåmusik är faktiskt väldigt träffande, och det låter överlag väldigt bra. Hypnotiskt. Några elpianoackord skär sig lite, men man får nästan för sig att det är avsiktligt. Flöjtens pipande och strakarnas plötsliga jamande (ex vid 2:54) är coolt, och breaket strax därefter får en verkligen att vakna upp ur hypnosen för en liten stund.

Jag tycker att detaljer i basen drar ner helheten. Den är mycket rörlig och påhittig, och ligger tajt på tonerna. Däremot blöder den; många toner ligger kvar och ljuder när nästa ton tas. På bas gör det ett diffust intryck och skapar lite obehagliga dissonanser.

Men jag är imponerad över mångfalden i ditt skapande. Vad blir det härnäst?

Blev jätteglad igår när jag läste att du gillar låten och vad du gillar med den! :)

Du har rätt i basen. Tycker du jag ska monoton-ifiera den eller skapa bara kortare överlappningar? Annars prövar jag mig fram, men det är sant att de överlappar. Basen kom till i ett rus av musikeuferi. :) I don't know what happened. :D


Prova med kortare överlappningar först, en basist har ju inte alla toner perfekta i längd, vill du ha det riktigt äkta föreslår jag att du koncentrerar dig på att binda ihop de toner som borde ha legat på samma sträng, dvs de toner som ligger nära varandra.


Åh tack snälla! Ja, det är lite intressant hur mkt olika grejer jag gör. Beror på att jag älskar att lära nytt och lyssnar på mkt olika saker allt från 1910-talsmusik på skrapiga gamla vaxinspelningar till moddar, och mer populär musik. Det som triggar igång en låt kan vara ny kunskap om musikteori, produktion eller en ny plugg. Strävar mot tightare/feta produktioner och musik med känsla.

Nästa projekt? Ja det är en synthlåt med lite latino och soulvibbar. :)  Tror visst den finns på kontroll redan, under halvfärdiga demos. :P

 B) Att kunna variera sig tycker jag är en väldig styrka hos en musiker. Jag älskar plattor där varje låt är unik, (och tycker det är väldigt trist när det låter som att man har kört in ett dussin låtar med samma instrument utan att röra reglarna...)

Jag noterar och lär. Så avancerat att korta noterna om tonerna härrör från samma sträng, på äkta, äkta vis som en riktig bas, tja varför inte? :) Bra insikt där du kom med.

Så du gillar också variation! Ah det är trevligt. Plattor har väl haft en tendens historiskt att låta rätt, eller väldigt, lika, låt för låt. Ja, jag har en stor styrka som musiker! :D *tar åt mig*

Var det inte två låter med Nickelback som inte bara LÄT lika, utan de hade precis samma struktur!? Man kunde spela dem samtidigt och de hade samma tempo och flöt in i varandra. haha Sånt är lite kul. Men å andra sidan, man förstår dem ju. Två justa låtar. Att återanvända mallar funkar ju ett tag iaf.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Fixat med basens överlappande toner och fixat sure noter.

Det här med temoskifte visade sig lurigare än man kunnat tro. Trumbeaten går enkelt att konvertera från nuvarande faktiskt endast 135 BPM till lägre. Rhodes-licket är dock uppdelat i småpartier och när jag ändrar tempo på dem så förstörs rhytmen. skummo. Vet inte hur jag ska fixa de?

Tror Cubase vill väl och flyttar audio-partierna i tid när de förlängs i timeexpandern, fast något blir galet. hmm hmm


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Ah, 1978! Och så lite Kruder&Dorfmeister på det.
Basen är snygg, tycker jag! Vet inte hur den lät förut men visst har man hört bassister spela så här!
Flöjten är underbar, stråket ligger snyggt i bakgrunden.

Jag har lite svårt att avgöra mixen i de kassa lurarna jag har men det låter bra!
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ah, 1978! Och så lite Kruder&Dorfmeister på det.
Basen är snygg, tycker jag! Vet inte hur den lät förut men visst har man hört bassister spela så här!
Flöjten är underbar, stråket ligger snyggt i bakgrunden.

Jag har lite svårt att avgöra mixen i de kassa lurarna jag har men det låter bra!

Alla älskar vi 70-talet! :D

hehe Kul du gillar! Gör min dag att få glädja andra med musiken! :)

Flöjten kom till i ett sånt där diffust inspirationsrus, du vet. Efteråt blir överraskad själv över vilka tangenter fingrarna styrde över och hur.

Jag har aldrig spelat äkta bas, men tar dig på ditt ord.

Speciellt kul du nämned K&D, gillar ju dem! Vad var det som gjorde att du fick sådana vibbar? Undrar liksom var jag avslöjar mig i låten. ;)