Kontrollrummet

Plinka & Marre -The eagles flight

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Detta var ju mitt och Marres bidrag på Eagles-festivalen, och eftersom jag inte är något Eagles-fan så nöjde jag mig med tema Örn.
Men det är alltid intressant att i efterhand få lite konstruktiv kritik på mix eller annat också för den delen. Och just nu har jag haft en tung period mad jobbiga beslut att fatta, och andra trista grejer, så blev lite tömd på kreativitet, och då brukar det vara bra att komma igång genom att ta sig en titt på något tidigare man gjort...så lägger upp denna nu :)

2017-03-14: Har fått till mer bullerikrashbang där reffen drar igång och höjt sångvolymen där med. Har också putsat lite eq, justerat kör-nivåer, och dragit ihop kören en aning så den inte är lika utspridd(tycker det blev bättre) och gjort en ny master.
« Senast ändrad: 14.03.2017, 12:13:25 by Plinka »
Plinkar på en låt...


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Jag tycker ju att det är ett väldigt kreativt, spännande och variationsrikt arr på denna som håller kvar lyssnaren hela låten. Låten är pampig och speglar också nästan känslan av att vara en örn och flyga ut över det öppna landskapet. Helt enkelt jättebra, bra jobbat bägge.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det låter proffsigt om inspelning och mix! Och det är en bra låt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad John Isak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 281
  • Medelålders man med drömmar naggade i kanten
    • Visa profil
Toppenbra! :) Mycket suggestivt och ändå framåtskridande! :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra variationer i arr och i musik! Intressant och spännande!
Avsnittet som börjar vid ca 81 sek (refrängen?) tappar lite i "tryck" pga att
bas och botten i trummor i mina öron nästan försvinner där.....
Lite starkare bas och bastrumma där, kanske några stötvisa celli, skulle nog ge extra fyllighet.
I så fall antagligen även höja sången i det stycket.
För mig utgör versen låtens starkaste parti med snyggt arr och sköna harmonigångar!
Fint!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Stajo, MaxB och John Isak: Tack för era uppmuntrande kommentarer och väldigt fin kritik!  :D :wub:

Asti, Tack för jättefin kritik och dina utförliga funderingar. Vet precis vad du menar med att det tappar lite tryck där, jag håller med dig, och ska se om jag kan få ordning på det...det verkar som att limitern lite trycker tillbaka just där som jag vill att det ska bli maffigt. Vad menas med stötvisa celli (vad är celli?)?
Plinkar på en låt...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Stajo, MaxB och John Isak: Tack för era uppmuntrande kommentarer och väldigt fin kritik!  :D :wub:

Asti, Tack för jättefin kritik och dina utförliga funderingar. Vet precis vad du menar med att det tappar lite tryck där, jag håller med dig, och ska se om jag kan få ordning på det...det verkar som att limitern lite trycker tillbaka just där som jag vill att det ska bli maffigt. Vad menas med stötvisa celli (vad är celli?)?
Jo, limiter och compressor kan ibland ge oönskade effekter.
Med "stötvis" menade jag staccato och celli (tror jag) är pluralformen av cello!  :)
Cellofan brukar man kalla en trilskande cello som är svårstämd och trögspelad.  :rolleyes:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Härliga sångmelodier. Bra stämningsfulla ljud till ett upplyftande beat.  :)
Mixen sitter, den är jätte, jättebra faktiskt.
Sångspåren imponerar.

Spännande komposition. :)
Jag gillar den här.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Krispig o fin mix O bra sång o ljud på den också, passar kanoners ..Proffsmix faktiskt utan o ta i  :D


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Denna underbara låt, Plinka♥

Så härligt det var att få lägga stämmor och lead tillsammans med dig, det är ju så mysigt :rolleyes:

Men, som Asti säjer, vid 81 sek ska det lyfta än mer så man riktigt märker hur örnen lyfter :wub:

Underbar mix annars och som vanligt snyggt arr som det bara är ett stort nöje att få vara med i  :P :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kreativt, spännande och en härlig sånginsats, tycker mixen funkar utmärkt. :) Mycket snyggt.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Spännande.. Här fick jag vrida upp volymen. Skön röst och ett läckert arrangemang.
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ursäkta sena svar, men här kommer de tillsammans med en ny mix och master!

Asti: Jag hade ingen tillräckligt elak cello-fan, så drog på med lite annat bulleribång och ökade på sångvolymen också där reffen drar igång, hoppas det gör susen??

Pxm: tack för fin och uppmuntrande kommentar och bra att mixen gillades, men nu har jag dragit det ett varv till :)

Marsall: Tack för proffsmix! :D Men den kan alltid bli lite bättre, så hoppas att den blev det nu!

Marre: Älskar att din röst är med och lyfter hela låten! Ny mix nu, hoppas det blev till det bättre??

RoffeH: Tack för spännande och härlig sånginsats, det är alltid spännande att få med Marre i prodden ;)

Hogge: Tack för läckert arr :)
---------------------------------------------------------------------

2017-03-14: Har fått till mer bullerikrashbang där reffen drar igång och höjt sångvolymen där med. Har också putsat lite eq, justerat kör-nivåer, och dragit ihop kören en aning så den inte är lika utspridd(tycker det blev bättre) och gjort en ny master.
Om ni orkar lyssna igen, vad tror ni om detta? Ny verre finns i trådhuvudet.
Plinkar på en låt...


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Gillar låten. Får en flashback till.... hmmm.... jag vet inte riktigt vart. Kommer att tänka på Cerrone och Space (som hade en hit med låten "Magic Fly") :unsure: När ja kollade dessa så lät det inte alls lika ju. Hur som helst, skön låt. Mixen låter bra. Sköna trummor i partiet som börjar vid ca 126 :D

//Space

Life is too short to remove USB safely


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Plinka: du gör mig så lycklig av denna mix, en av dina absolut bästa  sånger jag någonsin sjungit på :wub:


Kan bara säga: Tack :wub:

Ursäkta ni andra, men det här är djupt personligt och jag  är så glad för denna sång. Per älskade den oxå.

Kram/Marre
« Senast ändrad: 14.03.2017, 21:16:58 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan