Kontrollrummet

Akustikbehandla 210kv.m. betongbunker

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag har nyligen blivit involverad i en studio/replokal/div. i ett gammalt skyddsrum.

Hur akustikbehandlar man en betongbunker på ca 2,5x7x30m, 210 kvadratmeter? Det största problemet är basen. Alla låga frekvenser bara grötar ihop sig och bildar en stor stående våg.

Finns det något särskilt att tänka på när det gäller såhär stora rum?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad tsmalmbe

Du har jättelågt till tak, jämfört med de andra måttena. Jag tror följande: dela upp utrymmet, helst i lite osymmetriska delar. När du har gjort det, blir måtten mer resonliga. Eftersom du har kvadraterna på din sida, kan du i princip bygga megalomaniskt stora basfällor i hörn och längs med väggar. Det, kombinerat med diffusorer längs med väggarna så  blir rummet ganska dött. Vilket lär vara det bästa du kan uppnå med betongbunkern.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
30 meter är en så pass stor slaglängd att jag misstänker att de basproblem du upptäckt framförallt beror på det kortare avståndet,  2,5 meter. Sedan har ju en obehandlad betongbunker inte direkt någon absorption. :)

Vill du kontrollera basfrekvenserna riktigt noggrant ska du räkna ut noderna på det korta avståndet och bygga helmholtzabsorbenter för dessa frekvenser. Eller så sätter du hörnabsorbenter längs med tak/vägg. Stora ytor som inte slukar så mycket användbar yta.

Se till att få stopp på flutterekot också. Konstruera någon typ av enkla diffusorer (t ex välda skivor av masonit, plywood eller mjuk MDF). och kanske alternera dessa med bredbandsabsorbenter längs väggarna.

Ska ni använda hela utrymmet till ett inspelningsrum eller ska ni dela av det?
Arbetar på XLN Audio


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Tack för bra svar!

Smart med välvda diffusorer. Ska kolla upp detta med helmholtz absorbenter lite närmare. Om man kör hörnabsorbent längs taket, hur stor del av lokalen måste täckas för att få ett hyfsat resultat tror du?

Det finns en del byggt i lokalen redan. Ett hum om hur det ser ut (helt på fri hand från minnet bara och inga exakta mått)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ska ni använda hela utrymmet till ett inspelningsrum eller ska ni dela av det?

Tanken är att använda hela rummet och inte bygga väggar annat än för kontrollrummet. Men frågan är hur mycket absorbenter som måste byggas. Räcker det att sätta runt inspelningsutrymmet eller bör man sprida ut dom mer över hela lokalen?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad tsmalmbe

Sågtandsformade helmholtz längs väggarna, agerar diffusorer tillika.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Ska ni använda hela utrymmet till ett inspelningsrum eller ska ni dela av det?

Tanken är att använda hela rummet och inte bygga väggar annat än för kontrollrummet. Men frågan är hur mycket absorbenter som måste byggas. Räcker det att sätta runt inspelningsutrymmet eller bör man sprida ut dom mer över hela lokalen?
Med absorbenter dämpar man främst rummets efterklang. Men placerar man de nära ljudkällan dämpar de främst de tidiga reflektionerna.
Monterar man alla absorbenter kring "studio/scen" får man relativt få tidiga reflektioner och lång efterklang med fördröjning.
Monterar ni de istället jämnt över lokalen kommer utklingningstiden kortas mer effektivt och det blir en jämn svans på efterklangen.
« Senast ändrad: 28.09.2007, 01:10:31 by joachime »
Arbetar på XLN Audio


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Hmm.. Det kommer bli ett gigantiskt projekt det här. Vi får väl helt enkelt prova att varva diffusorer och absorbenter lite glest och se (lyssna) vad som händer.

Något mer att tänka på vad gäller mellan tak-golv förutom att lägga mattor på golvet och sätta mineralullsskivor i taket?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Skulle jobba mycket med diffusorer och det gäller även i taket. Några snygga länkar

http://www.aeronet.com.au/Aeropanel%20Absorber.htm
http://www.diffusor.com/


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Detta var ju intressant: http://www.aeronet.com.au/Aeropanel%20Absorber.htm

Hur stor välvning bör skivdiffusorerna annars ha? Kan det vara en idé att försöka göra olika välvning på alla..?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Har inga värden, men gradantalet är olika längs med välvningen. Det är själva poängen!
Har också att kombinera diff/abs genom att fylla välvningen med absorberande material.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Har inga värden, men gradantalet är olika längs med välvningen. Det är själva poängen!
Har också att kombinera diff/abs genom att fylla välvningen med absorberande material.

Skulle det vara en bra ide att isåfall använda perforerad masonite, sån med massa små hål i?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Tror inte att små hål gör någon skillnad.
En välvd masonitskiva reflekterar och diffuserar det mesta av det högfrekventa och även en del i mellanregistret.
Resten går rakt igenom.

Dessutom, om du stoppar någon typ av stenull eller mineralull baokm skivan vill du nog inte ha små hål som fibrerna läcker ut genom. :)
Arbetar på XLN Audio


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Vilken typ av diffusorer ska man satsa på i taket? Finns inte riktigt utrymme för välvda skivor där.

Funderar på såna stegade i trä som man bygger genom att limma/skruva massa avsågade regelbitar av olika längd bredvid varandra. Är det viktigt att följa nån slags matematisk formel för hur långa bitarna ska vara eller funkar det ok att bara måtta lite olika så det ser bra ut? Man kan ju ha snedkapade bitar också, borde väl vara bra.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Vilken typ av diffusorer ska man satsa på i taket? Finns inte riktigt utrymme för välvda skivor där.

Funderar på såna stegade i trä som man bygger genom att limma/skruva massa avsågade regelbitar av olika längd bredvid varandra. Är det viktigt att följa nån slags matematisk formel för hur långa bitarna ska vara eller funkar det ok att bara måtta lite olika så det ser bra ut? Man kan ju ha snedkapade bitar också, borde väl vara bra.
Jag skulle jobba med absorbenter i taket.
Det finns färdiga lösningar på akustikplattor med monteringsram att köpa från flera olika tillverkare i Sverige.

Ett billigare alternativ är att använda mineral- eller stenullsskivor tillräckligt styva att kunna monteras i taket utan att slacka (hänga ned på mitten). Jag föreslår 5 cm tjocka skivor med 5 cm luftspalt mellan skiva och tak.
Kan vara bra att klä skivorna i textil för att förhindra att det trillar ned fiber. Eller om ena långsidan av skivan är förstärkt med någon slags stapelfiber. då kan man helt enkelt bygga ram runt dem.

Du kommer antagligen inte behöva motera taket fullt. Jobba med lite utrymme mellan skivorna för att få en del hårda studsar kvar. Kan vara schysst.
« Senast ändrad: 08.10.2007, 11:54:07 by joachime »
Arbetar på XLN Audio


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Tack för all hjälp. Bygget börjar ta form. Kontrollrummet är nästan klart och det har byggts en del basfällor, diffusorer och absorbenter av olika sort.  :)

Runtom studio/scen delen där alla instrument finna sitter ett rätt tjockt svart tyg som ramar in området. Är det någon vits att sätta mdf diffusorer bakom tyget? Eller äter tyget ändå upp alla frekvenser som diffuseras tro?

Är lite fundersam om tyget kommer dämpa för mycket höga frekvenser men det ser väldigt snyggt ut så och skapar en bra atmosfär i lokalen.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad tsmalmbe

Det måste vara något fel med ditt inlägg, jag ser inte bilderna...










;)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det måste vara något fel med ditt inlägg, jag ser inte bilderna...










;)


Mjo, det kommer väl förhoppningsvis framöver när det börjar bli mer färdigt..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad tsmalmbe

..men det skojiga är att se hur det ser ut under arbetsfaserna ju!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Tack för all hjälp. Bygget börjar ta form. Kontrollrummet är nästan klart och det har byggts en del basfällor, diffusorer och absorbenter av olika sort.  :)

Runtom studio/scen delen där alla instrument finna sitter ett rätt tjockt svart tyg som ramar in området. Är det någon vits att sätta mdf diffusorer bakom tyget? Eller äter tyget ändå upp alla frekvenser som diffuseras tro?

Är lite fundersam om tyget kommer dämpa för mycket höga frekvenser men det ser väldigt snyggt ut så och skapar en bra atmosfär i lokalen.

öööh, nej diffusor bakom tyg är ingen bra idé. (om du inte) Montera tyget på en gardingskena så att du kan dra bort det för att förändra karaktär på rummet.
a
 :ph34r:


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Nej, insåg det så det blev inte så heller.

Däremot var det en bra idé att man skulle kunna dra bort tyget och ha diffusorer bakom. Skulle förändra karaktären på rummet rejält. Kanske ett framtida projekt om det visar sig att rummet är för stumt.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Nej, insåg det så det blev inte så heller.

Däremot var det en bra idé att man skulle kunna dra bort tyget och ha diffusorer bakom. Skulle förändra karaktären på rummet rejält. Kanske ett framtida projekt om det visar sig att rummet är för stumt.

hmm med stumt menar du fattigt på rumsklang eller vadå? för diffusorn har inget med det att göra.
a
 :ph34r:


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Nej, insåg det så det blev inte så heller.

Däremot var det en bra idé att man skulle kunna dra bort tyget och ha diffusorer bakom. Skulle förändra karaktären på rummet rejält. Kanske ett framtida projekt om det visar sig att rummet är för stumt.

hmm med stumt menar du fattigt på rumsklang eller vadå? för diffusorn har inget med det att göra.

Jodå. Precis, jag menar att om det skulle visa sig att tyget dämpar (högre frekvenser) för mycket så skulle man kunna dra undan det. Bakom tyget finns parallella betongväggar vilket kanske inte blir så kul utan någon form av diffusorer på.
http://soundcloud.com/samsas-violin