Kontrollrummet

Sjunga med whiskey/rossel-röst?

gäst · 10 · 6924

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Jag har funderat lite kring detta ämne, är det så sångare sjunger på detta sätt normalt eller har dom även en klarare och mer "normal" sångröst?
Tänker på sångare som Ronnie James Dio, Tony Martin, Chris Cornell och Richie Kotzen m.fl. Är det något som går att öva fram? Jag känner att jag har ett röstläge där jag får lite liknande ton om jag verkligen anstränger mig, men det känns inte alls naturligt och låter konstlat. Är dessa personer helt enkelt födda med denna röst? Min röst är normalt mer boyband-aktig, alltså ljus och inte direkt "rockig". Tack på förhand.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Freddy.
Det naturen har gett kan man utveckla.Jag är begåvad med en djup Baryton pipa.Med olika teknik och magstöd så kan jag få fram det mesta ur min röst.Sprucket(whiskey röst)ljus klar röst och mörk klar röst.Vidare så påverkas rösten av olika saker,rökning är ju inte så begåvat till ex..Efter en rejäl bläcka har jag mitt absoluta röst läge på morgonen när jag vaknar.Det kan man oxå träna upp med hjälp av en sång pedgog,men jag tycker det är roligare att kröka  :D

När du sjunger så får det inte kännas ansträngt,då använder du fel teknik och kan förstöra din röst.Du kanske är tenor av naturen,och då blir det lite marigare att nå riktigt låga toner - men i gengäld så når du väldigt höga toner då..

Som jag ser det,och jag är självlärd,så finns det olika sång tekniker för en man.

Falsett
Övre delen av halsen
Nedre delen av halsen
Samt fullt magstöd,vilket jag behöver ta till för att nå mitt baryton register

Förmodligen så sjunger du med  den övre delen av halsen,då blir det lätt jobbigt och ansträngt när du tar i.Det passerar för mycket luft mellan stämbanden,om du använder fel teknik.Har du ingen låt här så jag får höra hur du låter?

Det finns en del smarta knep att ta till för att förstå hur man når de olika teknikerna,om du är intresserad,så dra ett pm - så kan jag förklara lite mer ingående.

Man behöver inte dricka whiskey för att få whiskey röst,det är en teknik fråga.

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil

Man behöver inte dricka whiskey för att få whiskey röst,det är en teknik fråga.

Mvh
Micael


Jamen Micael då....








...lite kan man väl ändå lixåm bara öva sig med............












...ifall det skulle funka :P



h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Man behöver inte dricka whiskey för att få whiskey röst,det är en teknik fråga.

Nej, det går ju bra med akvavit, rom, absint eller tequila också. I värsta fall funkar Absolut också men man får inte riktigt samma karaktär då.

Men allvarligt då... Vissa har det automatiskt, andra får träna och vissa når aldrig sin idealröst. Det bästa tror jag ändå är att vara nöjd med det man har och utveckla utifrån det. Att sjunga som Chris Cornell går inte över en natt...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad unease

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
  • w
    • Visa profil
    • unease homepage
Jag skulle vilja skilja på rosslig/hes whiskey-röst (t ex Rod Stewart) och rivig röst (t ex Cris Cornell). Cris Cornell har en grym teknik som jag tror många skulle kunna lära sig, kanske inte lika bra men iaf komma hyffsat nära. Tekniken beskrivs bl a av Komplett Sångteknik:
http://www.annikaholmberg.com/KST/KomplettSangteknik.html

Däremot har jag inte hört talas om någon pålitlig teknik för att låta hes och rosslig utan att skada rösten. Det är nog så helt enkelt att de som låter så har lite halvt skadade stämband. Men jag håller med om att det kan låta riktigt snyggt!  :)
www.unease.se - www.myspace.com/uneasemusic


Utloggad kiefz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
    • www.myrstrom.se
Det går absolut att träna upp, men det krävs som sagt bra sångteknik, både för att man ska slippa skada halsen och för att det inte ska låta tvingat och onaturligt. I princip så handlar det om att ta i så mycke att man tvingar stämbanden att "läcka" en liten del av luften. Det som händer för de som har "naturligt" hesa röster är att stämbanden inte (längre) är släta och därför inte kan hålla riktigt tätt varav en liten del av luften läcker och det låter hest.

Det är bara träna, som sagt. Sannolikt så var det på rätt spår det du gjorde. Lek med din röst, försök härma Dio och Chris Cornell, var inte rädd för att vara högljudd för annars går det inte. För eller senare som hittar du ett läge som känns mer naturligt och avslappnat. Men kom ihåg att vila om det börja "klia" i halsen och självklart får det inte göra ont, drick vatten.

Edit: Lägger till ett väldans bra youtubeklipp med en man kan det här med att låta hes och rosslig på kommando för att sekunden senare sjunga med pojkbandslen stämma. Tyvärr har han också någon fetisch för att göra många och höga falsettskrik men det är bara att luta sig tillbaka och njuta :P (orkar ni inte med 12 min av det så kan ni spola direkt till 9:30 (då det är 2:30 kvar) då han visar lite extra tydliga prov på sin röstkapacitet.) :)
« Senast ändrad: 06.11.2007, 17:49:32 by kiefz »


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag är inne påmicaels bana
sätt sången när du är bakis,jag har själv inte någon mörk röst
men när det är dagen efter så ligger det en naturens egen vintage wamer på rösten
och att vara lite täppt i näsan brukar åxo hjälpa till lite

det finns inga genvägar till den perfekta rösten
det finns bara den långa vägen förbi system bolaget :D

närå...jag svammlar som vanligt
men lite sanning finns det i det iallafall
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad unease

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
  • w
    • Visa profil
    • unease homepage
Det där med att sjunga med "läck" i rösten stämmer säkert men det är ingenting som en röstpedagog skulle rekommendera... Men om man inte behöver sjunga live var och varannan kväll så är man ju inte lika utsatt och kan ta det lugnt om man märker att man börjar tappa rösten eller så.

Jag rekommenderar att skrik-sjunga till någon väl vald skiva i bilen på väg till jobbet, det gör jag!  :) Då kan man gasta hur högt och fult som helst utan att störa någon. Problemet är ju att man måste ta i mycket och det låter inte för fagert i början...  B)
www.unease.se - www.myspace.com/uneasemusic


freddy

  • Gäst
Intressant läsning, tack för alla fina svar. Jag tror jag har hyfsad sångteknik när det gäller min naturliga röst. Jag har tagit lite sånglektioner för ett par år sedan, mest på skoj. Jag är inte bekväm med min sång, ser mig inte som en sångare. Är inte tillräckligt bra enligt mina egna kriterier. Kul att höra att det går att öva upp, för jag älskar sångare med lite rasp. Skulle vilja ha förmågan att byta mellan dessa röstlägen. Ska kanske försöka mig på någon cover och försöka härma sångaren så mycket jag kan och på så sett kanske få koll på detta efter ett tag. Kom gärna med mer info/länkar/videos! tack tack

edit: tack för videon, glenn är en annan favorit :)

Här är en annan personlig favorit när det kommer till lite rockigare röst:

« Senast ändrad: 06.11.2007, 21:05:15 by freddy »


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
på ditt klipp ser man att sångaren håller ner hakan när han tar höga toner..
det tipset har jag fått att man ska göra,fast det tar emot..det känns lixom mer naturligt att sträcka på halsen när man ska ta i..så det är något jag försöker träna på iallafall..

kan vara värt att ta i beaktning kanske!!
 ;)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284