Kontrollrummet

Köptips elgitarr

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik är okomprimerad

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Om du har någon musikaffär i krokarna så kolla om de har någon Gould (stavas det så?) inne och gämför med Epiphone modellerna. Du kan nog bli positivt överraskad. Deras les paul modeller ligger runt 2500-2800 eller nått sånt i nypris. Iställrt för att kasta pengarna i sjön på en skruttig epiphone så kan du kasta bara hälften på något som iaf är lika bra. eller dåligt. beroende på hur man ser på det.

Som så många andra sagt och förmodligen lärt sig av misstag när det kommer till att köpa billiga skitgitarrer. antingen sparar du å köper dig en bra på en gång eller letar begat. Blir så mycket roligare att spela på en ok gitarr


Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio
Om du har någon musikaffär i krokarna så kolla om de har någon Gould (stavas det så?) inne och gämför med Epiphone modellerna. Du kan nog bli positivt överraskad. Deras les paul modeller ligger runt 2500-2800 eller nått sånt i nypris. Iställrt för att kasta pengarna i sjön på en skruttig epiphone så kan du kasta bara hälften på något som iaf är lika bra. eller dåligt. beroende på hur man ser på det.

Som så många andra sagt och förmodligen lärt sig av misstag när det kommer till att köpa billiga skitgitarrer. antingen sparar du å köper dig en bra på en gång eller letar begat. Blir så mycket roligare att spela på en ok gitarr

Stavningen vill jag mig minnas är:Guild
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Om du har någon musikaffär i krokarna så kolla om de har någon Gould (stavas det så?) inne och gämför med Epiphone modellerna. Du kan nog bli positivt överraskad. Deras les paul modeller ligger runt 2500-2800 eller nått sånt i nypris. Iställrt för att kasta pengarna i sjön på en skruttig epiphone så kan du kasta bara hälften på något som iaf är lika bra. eller dåligt. beroende på hur man ser på det.

Som så många andra sagt och förmodligen lärt sig av misstag när det kommer till att köpa billiga skitgitarrer. antingen sparar du å köper dig en bra på en gång eller letar begat. Blir så mycket roligare att spela på en ok gitarr

Stavningen vill jag mig minnas är:Guild

Ja, det finns ju i alla fall ett märke som stavas så (Guild)... fast, de är inte så billiga. Kollade bara för säkerhets skull på MB:s webbplats o där går priset från 35095 kr till 256500 kr.


Utloggad Erik är okomprimerad

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Ok. ja så dyra är de då inte.
Kikade på Jam's hemsida och där fanns de då iaf, Gould, för 2700.



Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Är rätt kass på gitarr, men vill bli bättre. Tänkte köpa nåt billigt men som ändå kan användas för inspelning...kanska lite slammrande ackordsspel och distmattor samt lite plock....

Kostnad...ingen aning. 2000? begagnad...eller...tips!?

Hänger på i den här tråden istället för att skapa en ny, eftersom jag i grunden har precis samma frågeställning som Emu har. Fast jag är nog klart kassare på gitarr, så bruket lär i första hand vara distade powerackord och sånt... :P
Kan nog tänka mig att lägga uppemot 3000kr, om det behövs och det verkar det göra enligt vad jag läst här iallafall.

Har kollat in en Schecter Omen och en The Tool på en affär här i byn, är de nåt att ha? Hittar i stort sett inget alls om märket The Tool när jag googlar... De kostar iallafall precis under 3000kr bägge två.

Försöker kika lite begagnat också, men utbudet här nere i Kalmar är inte direkt massivt verkar det som... Men jag får väl försöka ha lite tålamod.  :huh:

Nån som har nåt mer bra tips?


oceanmusic

  • Gäst
Är rätt kass på gitarr, men vill bli bättre. Tänkte köpa nåt billigt men som ändå kan användas för inspelning...kanska lite slammrande ackordsspel och distmattor samt lite plock....

Kostnad...ingen aning. 2000? begagnad...eller...tips!?

Tänk lina den till protools och köra effekter där eller i reason (reason osmidigt vid långa filer, men för "final tounch" funkar det ju)

MaxB köpte en på Rusta för under 800:-!

Annars skulle jag kolla på blocket helt enkelt. Har du funderat på vilket slags ljud du är efter? Strata, Tele, Les Paul mfl mfl?



Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Jag vet inte skillnaden på sånt alls...
Vill nog mest köra distat och argt tror jag. Har förstått att man borde ha humbuckers då(?).

Håller utkik på blocket/vendolin. :)


lnetzel

  • Gäst
Jag har precis täckt detta ämne och alla svarade fint.. så här är min tråd, från fråga till ljudexempel på nyköpt köpt gitarr.. och eftersom jag vet vilka New Modern Angels" är.. (vi gjorde en remix på er "Strangething" men jag tror inte ni gillade den:) ) och jag själv kommer från en synthbakgrund så tror jag att du är ute efter precis samma sak som jag... jävligt distat mangel.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=10769.msg82280#msg82280

Denna tråd svarar på det mesta för just dig skulle jag tro  :D


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Mm, jag har läst den tråden också och det gav en del. :)



Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Eftersom jag på senare blivit såld på japanska vintage-Gibson-kopior så kan jag rekommendera att du kollar efter Greco, Burny, Orville, Tokai eller Fernandes. De är förmodligen lite dyrare (4000-5000 och uppåt) men de ger riktigt mycket för pengarna.