Kontrollrummet

Optimala delningsfrekvenser till multiband gitarrkompressor?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har misslyckats att få fram det rena elgitarrljud jag vill ha trots bra gitarrer o bra Fender Hot Rod. Testade att koppla in studiokompressorburken i kedjan av dosor till stärkaren, och det blev genast bättre. Kollade runt lite o fastnade direkt för den här TC-pedalen som har både trebands multiband och en ratt för att få parallellkomprimering, TC verkar ensamma om bägge de grejerna. Den låter ju ruggigt bra jämfört med de stompboxkompressorer jag kommer ihåg från förr, helt platt o utan botten.
http://www.tcelectronic.com/hypergravity-compressor/
Man kan även få det gamla enbands ljudet liknande forntidens röda MXR compressor. (urk)
 
Man kan ju gå in och ändra precis allt i den via en padda, jag tyckte jag såg att den lägre delningen låg på 160 hz, o tänkte att det kanske vore bättre att dela det lite högre upp? Annars kommer väl det mesta av en elgitarrs middiga frekvenser att gå genom midkompressorn, o det är väl synd.
Det är ju förstås bara att testa när jag får den, men kanske det är nån gitarrnörd som tänkt lite på det här förr? Jag spelar alltid en helton nedstämt, från låga D alltså.

Man kan visst även programera om den genom att enbart hålla smartfånen mot mickarna på gitarren! Helt sjukt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Bra tips. Jagar nyttig hårdvara själv just nu.
Det blir allt vanligare det där att kunna accessa insidan på pedaler via bluetoth etc. Kanonbra om man behöver tweaka pedalen för lite mer personlig setup.
« Senast ändrad: 19.01.2017, 20:59:15 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Bra tips. Jagar nyttig hårdvara själv just nu.
Det blir allt vanligare det där att kunna accessa insidan på pedaler via bluetoth etc. Kanonbra om man behöver tweaka pedalen för lite mer personlig setup.

Ja. Man kan även helt byta ut de fyra rattarnas funktioner så de gör nåt helt annat man tycker är viktigare än den funktion de har vid levrrans. Hittar man tex en attacktid man trivs med kan man ha den fast o låta den ratten sköta nåt annat.

Jag betalade Thomann ungf kl 15 idag, dosan plus lite sladdar är redan på väg.
Basisten väntar sen före jul på att 4Sound ska lyckas ta hem en Fender baslåda. Inte underligt att man handlar på nätet. :)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Bra tips. Jagar nyttig hårdvara själv just nu.
Det blir allt vanligare det där att kunna accessa insidan på pedaler via bluetoth etc. Kanonbra om man behöver tweaka pedalen för lite mer personlig setup.

Ja. Man kan även helt byta ut de fyra rattarnas funktioner så de gör nåt helt annat man tycker är viktigare än den funktion de har vid levrrans. Hittar man tex en attacktid man trivs med kan man ha den fast o låta den ratten sköta nåt annat.

Jag betalade Thomann ungf kl 15 idag, dosan plus lite sladdar är redan på väg.
Basisten väntar sen före jul på att 4Sound ska lyckas ta hem en Fender baslåda. Inte underligt att man handlar på nätet. :)

Musikhandlarna i sverige ger jag inte mycket för. Bestämde mig nyligen för att köpa en hyfsat dyr pedal i sverige då alla handlare hade den med pris på sina webbar.  Kontaktade den ena efter den andra men, ingen pedal på lagret. Jo men den kommer i december, fick jag veta i oktober. Meddelandet i december var att grunkan utgått. Ok, sa jag, det finns en ny modell på tllverkarens hemsida, när får ni in det? Ingen kunde ge besked.
Hos tysken finns både den gamla och nya modellen. Skulle helst kunna köpa över disk i sverige men de vill tydligen inte ha mig som kund. Synd.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist