Kontrollrummet

Forumfestival #4 - Kulturkrock (röstingstråden)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hohhoijaa...!

Har nu benat igenom alla bidrag och tänkte först att detta skulle vara en simpel sak att avgöra. Men efter tre timmars svettning och tandagnisslan och tiotals lyssningar har denna jury kommit till följande resultat. Har kommenterat alla låtar, var tvungen att göra det för att få ut dom enligt mitt tycke TOPP FYRA! Har försökt bedöma efter reglerna!

So, ladys and hengslemen, here are the results of the Obbnäs jury:


LÅT nr 1.
Intressant blandning av cleant o distat, icke så skön sång o text. Bränt fläsk luktar illa!
Lite slött jobbat kanske slutar som i väggen, kanske beror det på OGGen? Låter som Loveboat som kör i packis.
Krocken dist och cleant? Hittar Inga banjon? Får tyvärr inte min poängbörs att öppna sig denna gång.


LÅT nr 2.
Krocken oklar, lite tango kanske. Inte så god kvalitet på inbandningen som många andra här, lite live dansband och banjona e ju snyggt med! Det har ju jobbats en hel del med detta, arret e lite hmm o körerna lite humm men fyller kraven så när som på kollisionen, den öppnar sig inte för mig. Och i slutet verkar artisten inte heller väldigt övertygad av det gjorda. Inte jag heller, räcker tyvärr inte till poäng denna gång.


LÅT nr 4.
Härlig text, Afrikansk folkmusik, Australiensk halssång, goda krockar oppssansaa. Internationella läkarna som skrämmer livet av båd barn o vuxna, "opppssannssaaa, hur gick det hääärrdåå", härlig slogan. Var det vargen som tog Ban Jo, eller Jo som tog Ban, men jag hittar ingen BANJO?? Näeijmen visst tusan plinkade Banjon till där, bravå! Så det enda som e kvar att göra är att poängsätta detta WHO:s reklamalster!


LÅT nr 5.
Djungelboken, banjona hördes i början i hela tvä sekunder tror jag. Country western med härligt krockande metallguror med snygga sound. Blir lite tråkigt i längden. Mixen inte så toppen, gurorna och grymma soolot stjäl hela ljudbilden.Tror att detta kan bli kalaslåt efter festivalen, lite om mixad och slipad i kanterna, som sagt grymma gurasound! Men när man kan ge poäng åt bara fyra alster så blir denna tyvärr utan nu.


LÅT nr 6.
JA denna låten är ju ett stort verk, med snyggt arr och snygga lirningar och en "bekannt" låtande solist, med icke så oväntat snyggt munharpesolo! Verkligt snyggt utfört. Haaa, banjona nerkörda en oktav o distade där, ganska kluriskt! Nån blir skjuten på halvvägs, inte pianisten väl, näe han kom tillbaka, få se. Arga o sura varkar dom vara ropar o skriker. Och så ar vi tillbaka till grundtemat, näemen vänta, GET APPA, GET ON APPA, på gitarren, alldeles tydligt soulförsök där och det betyder ju krock! Denna tjänar att få ta del av min poångutdelning! Men den är alltför lång för att kommenteras mer här o nu, får återkommer senare.


LÅT nr 7.
Börjar som en betongkvarn, mal igång med nåt som påminner om Rysslands nationalsång, det skulle ju vara en saftig krock!, Och där har vi sångarglädjen med på linjen. CL i huvudrollen. Det var som sjutton sa Cecilia Lind o spelte banjo! Där satt den. Var det lite RAP everybody jag hörde måntro, då är det kollisionerna av rå styrka. Låten snyggt arrat inget enkelt alster, väl jobbat här. Enligt mina regeltolkningar så både kollideras och banjas det här och helheten stadig, så varför inte belöna med poäng?


LÅT nr 8.
Å så en söt liten irländsk lanskapsmålning i början på linjen, o så börjar joikkandet. "Böja helaa, böija heelaa" undrar vad han böjer? Snygga synthriff där. "jaa heijaa eijaa heijaa", texten verkar enkel, undras vilket språk? Snygga körer. OCh banjon har ni fått tämjd så att den följer med hela vägen. Kinesiska inslag med här, Mycket regelrätt låt och hamnar på min lista TOPP FEM, men det betyder ju, tyvärr inga poäng!


LÅT nr 9.
Jaha, nu hamna vi under vattnet, få se hur detta slutar. Mjukt gung i låten, näemen för tusan gäller ju att gå på vattnet här. Visslingen e snygg, hörs inte alltför ofta. Banjon komm där, men sen låter det som nån bekannt signaturmelodi i bakgrunden, hmmm. Lite sliten riff där också. Blir lite enformigt händer inte så mycket, nåt indiskt instrument dock riktigt på sista sekunden, kan se det som en krock dock. Fast alla detaljer går hem blir tyvärr inga poäng.


LÅT nr 10.
Kul intro, solisten e nog inte riktigt nykter i denna "sitjuuuäition". Och octsho, pumpa katten, texten tar alldrig slut. Det är såpass drivet över kanten detta alster att man kan ju inte låta bli att le när man lyssnar. Enda låten som jag lyssnat genom 10 ggr tror jag för att få reda på texten. ett finurligt sätt att fånga lyssnaren detta! Men men men, varför hittar jag inte BANJONA Och vilken krock skulle man hitta här? Karibisk musisering, käka bara på lek...Knepigt detta för poängsättningen...Näemen läser i tråden att fel version av låten har satts upp och banjona finns med på den riktiga verren, får väl tro på det då. Men en så här grym svampätare och textsluddrare måste få poäng, denna låt fick faktiskt min största uppmärksamheten av alla nio låtar!



OCH TILL SLUT DET ALLRA JÄKLIGASTE JOBBET ATT DROPPA BORT DOM SOM INTE KOM TILL POÄNG DENNA GÅNG!


5 poäng åt låt nr 4
3 poäng åt låt nr 6
2 poäng åt låt nr 7
1 poäng åt låt nr 10


h.  Johan
« Senast ändrad: 26.09.2007, 00:18:52 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
Jaha, tycker att alla bidrags genrer skulle kunna kungöras nu eftersom bidrag 10 har fått genre
skulle vara snyggt att veta vilka krockar man har tänkt!

h.  JOhan

Vadå bidrag 10 har fått genre?


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jaha, tycker att alla bidrags genrer skulle kunna kungöras nu eftersom bidrag 10 har fått genre
skulle vara snyggt att veta vilka krockar man har tänkt!

h.  JOhan

Vadå bidrag 10 har fått genre?

Möjligen syftar du Johan på när jag skämtsamt skrev vi hade blandat vad var det nu, hmm, egyptisk punk med protestantisk kastrat? Men jag kan vara ute och cykla också i natten!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jaha, tycker att alla bidrags genrer skulle kunna kungöras nu eftersom bidrag 10 har fått genre
skulle vara snyggt att veta vilka krockar man har tänkt!

h.  JOhan

Vadå bidrag 10 har fått genre?

???? Den har haft samma genrer hela tiden... Rap och chipmusik ("blipp blopp")
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Alltså domaren skrev i misstag ut det för låt nr 10, men nu är borttaget så glöm den lilla incidenten ;)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hmm, om man skulle ta och rösta så här på morgonen
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hmm, om man skulle ta och rösta så här på morgonen


Jamen det tycker jag du ska göra Per :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hmm, om man skulle ta och rösta så här på morgonen


Jamen det tycker jag du ska göra Per :)

Håller på. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bidrag 1: Stämningsfull viskande återhållen skriksång. Till hyfsat trumkomp och komp i övrigt..
close but no cigarr ;)

Bidrag 2: blippet i versen stör något enormt. blipp-eli-blipp.
Bra utfört i övrigt.

Bidrag 3: Oj rock'nroll. Såna här låtar biter sig alltid fast..
Kandidat till poänggivning.

Bidrag 4: Afrikanska rytmer blandat med (bra) svensk sång.. Fyndig humor här och var.
Kandidat till att ges poäng. (kanske)

Bidrag 5: Country??? Vid 1 minut kommer den igång och spelar nåt slags sydstatsdans med elgur. Man gillar ju instrumentalt. Detta är rätt coolt, faktiskt. :)
Kandidat till poänggivning.

Bidrag 6: Jag skall gå och köpa mig en pistol efter att jag hört denna.
Rockar grymt. :)
Kandidat till poänggivning


Bidrag 7: GRäshoppetrummor... Den rösten känner jag igen.. Bra utfört!
meeen, man kan bara ge åt 4 bidrag :(

Bidrag 8: (Näst) coolaste låten i hela tävlingen! Är det jojk eller swahili? :D
KAndidat (kanske) till att ges poäng.

Bidrag 9: THer'e is no need to fly??
Jaja, bra refräng.. Låten är störande på vissa sätt... Men vi slutar där.



5p : Bidrag 5
3p : Bidrag 6
2p : Bidrag 8 (i hård konnkurens med 4:an)
1p : Bidrag 3
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Det är väldigt kul att läsa kommentarerna för varje bidrag... och jodå, jag kommer att kommentera/rösta snart också. :)


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
1. Ogg... Trots lite meck... Spännande! Blandning mellan Darth Vader och Tom Waits.
2. Gillar soundet på inledande synten. Tycker sången ligger lite får långt bort. Men det är en skön låt. Som om Muro Scocco skulle gjort bit-pop
3. Happy happy.. Snygg sång! Låter julafton lång väg. Skön rock. Skulle kunna vara passande i någon amerikansk film?!! Something about Mary, eller liknande.
4. Etniskt och skönt gung! Lite grov text till musiken i övrigt. Bra sång och text.
5. Bra blandning och variation, men saknar sång. Trummorna försvinner lite.
6. Snyggt piano. Bra röst. Skön låt.
7. Gillar introt. Sången är superb! Mysigt stökigt. Känslan i rösten är minst sagt engagerande!
8. Vackert och musikaliskt. Hade gärna hört lite "riktig" sång oxo.
9. Personligt. Inget som river tag, för det är det jag känner att låten kommer att göra.. men det kommer aldrig. Dock en riktigt bra låt. Visslingen funkar klockrent!
10. Helt underbart befriad från prestige. Det är äkta glädje och spontanitet. Musiken puttrar på precis så som den skall. Trots att musiken är relativt "enkel" så hjälper den till att lyfta låten ytterligare ett par snäpp. Blir glad av att lyssna på den och det är definitivt den låt jag lyssnat mest på av alla 10 bidrag.

5p låt nr 10
3p låt nr 7
2p låt nr 6
1p låt nr 3

Men jäklar vad svårt det var att rösta! Riktigt bra låtar allihop, inget som var dåligt! Skönt att det finns ett forum där musiker delar med sig av sina alster!


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com

Utloggad carl cadello


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Siktar på topp tio :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
HÄR KAN MAN ANVÄNDA SIN RÖST

FAST MAN INT KAN SJUNGA
:P

SÅ RÖSTA NU!
BÄSTA BIDRAGEN I FORUMFESTIVAL #4 AVGÖR DU!



HÄR HITTAR DU LÅTARNA OCH RÖSTNINGDIREKTIVEN
« Senast ändrad: 26.09.2007, 19:41:17 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Uppdateringen av bidrag tio (som jag tidigare nämnt är i fel version) kommer förhoppningsvis upp på fredag. Håll ut .  :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
1. Ohämmad och framtidsdoftande megadist blandas med skön sång som tyvärr är lite för svag i nivå och lite otydlig, delvis därav. Klippt på slutet vilket är synd. Ett intressant bidrag, och jag är svag för det backlaida groovet i bossa-stil! Tyvärr ingen fyrsträngad vän.

2. Snäll och len röst, får vibbar från dansband kombinerat med blipp-blopp. Ömt och personligt, kommunikation fritt öppet för tolkning, även om musiken skänker tankar om stilla värme och partnerskap. Banjo finnes! Känns dock ofärdig.

3. Skön stämsång inleder med lätt marschbetonging på drum-rollen. Sedan övergående i rock. Sången lite dov. Skönt tugg. Mer genomarbetat här. Snyggare än känsligt. Perfekt för bilen. 02:28 ungefär ett brake, en extra takt där hade gett bättre flöde. Banjogrejen funkar. Kanske inte min kopp thé genremässigt dock och något lång.

4. Skön didgeridoo och skön början! Kreativt! Tonen på sången är intressant glad när texten är så mörk. En ironisering kanske? Banjosticket gillar jag mkt! Tyvärr är övergången från sticket till vanliga låten inte helt bomullslen. Bra slut. Skulle gärna sett sången ta ställning till texten i ton, men väldigt bra annars.

5. Snygga ackordslingor där, ca 00:50! Låten är rätt fin men skulle tjänat på sång. Lite kul irländska influenser. Även här slutet lite skumt lätt avklippt. Gillar början!

6. Skönskönt stycke. Det har energi, pondus och en vacker finish. Det är mest allsidiga av bidragen. _Mycket_ musikgodis. Långt bidrag fast det är bara bra. Sången är bra. Hade gärna hört även här större samstämmighet mellan röstens känsla och låtens dito. Lite mörkare i känslan, lite mer mystisk, och lite tightare. Hedersomnämnande. Väcker inte så mkt känslor idag.

7. En aning blekt intro, men paletten får färg när väl rösten kommer! Här känns experimentellt. Det gillas! Gärna lite mer variation. Banjon funkar. Tar med mig det experimentella i denna biten. Det stundvis kaotiska. Faller lite på repetiviteten.

8. hehe skön. lite ska! Lekfullt!  :) Banjon används mer än som tillfällig rekvisita. Det är faktiskt det enda bidraget som använder banjon större delen av låten? Det är klart kul låt där skaparglädjen hörs. De afrikanska stämmorna är kult inslängda.

9. Bäst sound of the lot! Gitarr, skön sång och kul attityd. Samt textval. Känns mindre samstämmig i sina beståndsdelar än andra bidrag. Vinner dock pluspoäng för fina ljud som sagt. Det är mys. Textval visar på kreativitet och självförtroende. Banjon tyvärr rätt tråkigt inlagd. Men stråkarnas virvelvindsarr är skitsnyggt så kompenserar väl då! Luktar.

Väljer låtar efter intryck de gav. Att premiera låtar som lyckas speciellt bra med banjogrejen och håller sig inom tidsram samt lyckas med en bra genreblandning är ju uttryckta bedömningskriterier. Blir lite skevt om vi blickar framåt och ser topplistan över vinnande bidrag och inser att det vinnande bidraget är 30 sekunder långt, har fantastisk genreblandning och särdeles smart banjostick, men en låt som suger apa. Så satsar krutet på de intryck låtarna ger! Reglerna fungerar i egenskap av vågmästarroll, vid sådant tillfälle.

Och, poängen då ;)

1. 5 poäng Starkast första intryck av alla låtar. Håller/håller inte i längden (viss ambivalens) men mest intressant stoff och kul udda. Inte så lyssnarvänlig men går inte att missa. Varumärke.
9. 3 poäng Bra kvalitet och vinner i längden. Popig. Osäker på genreblandning dock.
2. 2 poäng Vinner på äkthet och närhet. Finns bättre _låtar_ men känslor och en _personlighet_ når fram.
8. 1 poäng Blir glad och upplyft och inspirerar under mörka hösttimmar.

« Senast ändrad: 27.09.2007, 00:31:57 by 1up »


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Kommentarer:

Låt 1. Min okvalificerade gissning är att detta är electr...o...nica(?) mot jazz. Kanske någon annan subgenre... tilltalar mig. Skön blandning men sången, kunde varit mer jazzig utan att skada låten. Tar ju slut väldigt abrubt! Mitt betyg blir 7/10, bra men når inte ända fram.

Låt 2. Dansband möter... what?! Pop? Alltså jag är helkass på alla subgenres som finns idag. Men det funkar ju rätt bra ihop i den här låten. Sången är inte riktigt vad jag gillar så lite minus där men banjon hörs ju i alla fall! :) Betyg: 6/10 men bara för att det coolt genomfört. ;)

Låt 3. Jag känner igen det här... har en känsla av att jag kanske samarbetat med personen bakom detta men jag vågar inte såga vem jag tror att det där. Men jag kan avslöja det efter poängsammanställningen. Är inte alls säker dock. vad det är som krockar har jag dock inte en aning om! Låter ju lite som pop möter hårdrock ala sent 70/tidigt 80 tycker jag. Kunde vara en väldigt bra låt om mixen varit lite starkare. Nu blir betyget 7/10 - lovande låt men inget brännvin.

Låt 4. Folk/världmusik krockar med sig självt? Sången är på tok för högt för min smak i alla fall. Eller är det instrumenten som är för låga? :D En rätt skön kreation, påminner mig på något sätt om svenska pop/rockare från 70-talet (typ Rogefeldt och grabbarna). Betyget blir 5/10 mest för att jag inte riktigt förstår vad det är som krockar här.

Låt 5. Här är det någon tycker det är kul med ljud-fx som lekt av sig. Krocken är väl contry mot metal/hårdrock. Lite uschligt mixat och avsaknad av sång sänker betyget till 4/10.

Låt 6. Låååång låt - diskvalificera dem!  :o  :D Blues vs ... Depche Mode/synth tror jag? Tycker det är en skön låt men lite dåligt mixad. Sköna sound med fet trumsektion, goa guror och ett munspel av trutföring jag känner igen... tror jag. Låten hade trots sina fördelar nog gynnats av lite kortare solopartier en längd runt 3-4 minuter. Betyget blir kompetenta 7/10.

Låt 7. Låter som Cornelis Wreesvijk bumpar samman med Freddie Wadling... mycket märklig mix. Inte så öronvänligt men ändå intressant. Placeringen av banjon fick mig att skratta lite, hoppas att det var avsikten också. Egentligen skulle det ju inte vara covers, right? Betyget blir därför 6/10 men är egentligen värt lite högre betyg i mina öron.

Låt 8. Irländskt någonting möter jojk? Med reaggegitarrer. Lite enformig men helt ok. Svårt att sätta betyg här men det får blir 7/10 indianyl för en klar mix mellan kulturer.

Låt 9. Indisk reagge? Klart skön låt i alla fall och bra mixad också, gillar denna. Sången kunde varit lite tydligare om man skall gå in på mixen... men det blir 8/10 eftersom kulturkrocken går fram samtidigt som det är skän låt. Tycker mig dessutom höra beatlesinfluenser.

Låt 10. Tyckte att det började bra det här men sedan kom sången/rappen som verkar vara inspelad i en 5-kronor mic med tillhörande dampöverstyrning på vissa partier. Känns mer som ett skämt än ett seriöst bidrag, fast skämt är förstås ok... men det blir 4/10, sorry.

Nu skall vi se vem som får vilken poäng då...

1 poäng till Låt 6.
2 poäng till låt 3.
3 poäng till låt 8.
5 poäng till låt 9.



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Verkar som många verkar tycka att knasigt är samma sak som kulturkrock. Det tycker inte jag.
Kommentarer på alla låtar följer.

1 Aj som fan i örat. Skulle nog bli bra utan krock faktiskt. Sen gick filen av.

2 Sega Megadrive med Lustans Lakejer sång. Dålig musik med kass sång.

3 BWO i konserthuset i en låt skriven och proddat av Brian May. Varför fick dom sångkunniga bara vara med i kören? Kanonlåt.

4 En av dom få riktiga kulturkrockarna i festivalen. Frågan är dock om sjösjukegitarr gifter sig med didgerido? Jag tror det.

5 Härligt intro som corny countrybagatell. Efter introt blev kulturkrocken bara en krock.

6 Svängigt, svennigt och lååååångt. Efter 3.30 stänger jag regelmässigt av.

7 Soundtrack till Lost? Fan vilken röra! Kulturkrock betyder inte två helt olika låtar samtidigt. Fast djävligt kul.

8 Snyggt arr. Som hämtat från vilken 80-talslista som helst. Mycket kompetent. Sen hakade virveltrumman upp sig. Synd.

9 Fin produktion med John Lennons okända bror Jan Lennon på sång. Obefintlig kulturkrock, men skit samma.

10 På lejk? Hjälp. E-jay med sång genom hörlurar?


Poäng då:

5 poäng till nr 3
3 poäng till nr 4
2 poäng till nr 9
1 poäng till nr 8


DåligtGehör

  • Gäst
Verkar som många verkar tycka att knasigt är samma sak som kulturkrock. Det tycker inte jag.

Festival - principdiskussionstråd?

Skall erkänna att jag mest röstar efter vad som faller mig i smaken och tänker mindre på utgångspunkterna.


freddy

  • Gäst
Ja, då är det min tur. Vill bara först nämna det många före mig redan har nämnt: mycket bra bidrag denna tävling, det har varit riktigt svårt att ge poäng och dom som blir utan var nära ;)

#1: Intressant musik, gillar trummorna. Tycker överlag att produktionen känns rätt proffsig. Dock är låten inte speciellt stark enligt mig. Sången får mig att tänka lite på Manson faktiskt. Ogg-formatet bidrar även till att detta är det bidrag jag har lyssnat allra minst på, eftersom dom andra öppnas direkt i webbläsaren, vilket jag tycker är en lagom nivå för min lathet. 

#2: Nintendo-esque feeling på låt nummer zwei. Sången känns lite utanför både i produktion samt i skalan. :) Mindre reverb hade verkligen varit önskvärt, eftersom bakgrunden känns torr. Annars ganska skön känsla men det känns som att den behöver lite mer jobb.

#3: Nu jävlar! Det här var en riktigt häftig början. Jag tycker mig höra både Queen och YES. Sen river det igång, skön sång. Refrängen sätter sig i den musikaliska delen av mitt pannfläsk. Dock känns inte denna kulturkrock speciellt vågad. Gitarren ger stundtals även vissa Thin Lizzy vibbar, inte illa i mitt rocklexikon. Detta skulle jag kunna höra mer av helt klart.

#4: Afrikanerna har kommit på besök i svedala, detta är nog den krocken jag gillar mest, rent krockmässigt. Känns vågad, men samtidigt är den helt funkis. Även denna refräng sätter sig! Banjo-breaken känns helt underbar. Sången är tuff och speciell, svårt att missta sig vem det är som sjunger om man har lyssnat på lite andra verk på detta forum. Detta är enbart en bra egenskap. Tror det brukar kallas karaktär ;) Det är ALLTID intressant att höra dina verk mannen.

#5: Banjo-delen känns lite omotiverad i början kan jag tycka, överkörd direkt. Sen fräses det på ordentligt på irlänska gitarren. Lite väl mycket dist kan jag tycka, trots att jag är en metalboy. Triol-licket känns otajt men ändå riktigt tufft och störigt. Solot får mig att minnas 80-talets glansdagar. Måste säga att jag saknar sången och att ett instrumentalt spår har det svårt i detta musik-med-sång-mecka.

#6: Denna låt fastna jag direkt för. Jäklar va bra den är! Grym sång och ett av dom bästa munspelssolona jag någonsin har hört. Jazzpianot? känns lagom upproriskt och ger en skön dimension till denna blues-rökare. Det enda negativa jag hittar är att gitarren känns lite väl line-ad i början speciellt, lite stel liksom. Full pott!

#7: Låten som jag tyckte var svårast att sätta på betygskalan. Mestadels på grund av att det snos lyrik från en känd trubadur. Men kombinationen med din målande sång och extremt knökiga bakgrund ger  sköna vibbar. Detta känns nyskapande, kanske jobba vidare på detta spår? :)
Jag gillar det helt klart. Sången är även den väldigt bra, tummen upp.

#8: Nu kommer Braveheart och Mel Gibson på återbesök igen. Sen börjar sången... haha, vad fan? :)
Coolt är det med denna samiska/indian-sången. Sen kommer ett riff som får mig att tänka på breddgrader där dom äter mycket ris. Intressanta försök till kulturkrockar i alla fall.

#9: Börjar lite strange, men denna låt växer med tiden. Intressant med effekten som ger "under vattnet"-känslan när det sjungs "under water". Schyst detalj. Kan tycka att den blir lite tjatig med många upprepningar. Men helt klart en skön låt som precis missade prispallen den stora.

#10: Introt får mig att tänka på M.Jackson, dom där betoningarna ala Black or White. Bidraget ter sig något oseriöst och ihopslängt i och med denna hårda konkurrens. Detta är inget för mig, banal text och inte speciellt väl utfört. Dock är det väl charmigt en smula. Men inga pinnar till kontrollrummets Eminem.

There you have it!
Om det inte redan har framgått klart och tydligt så röstar jag alltså på följande sätt:

5 poäng till låt nr 6
3 poäng till låt nr 4
2 poäng till låt nr 3
1 poäng till låt nr 7


Snyggt jobbat måste jag säga till alla medverkande. Riktigt kul grej det här.


   


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Verkar som många verkar tycka att knasigt är samma sak som kulturkrock. Det tycker inte jag.

Festival - principdiskussionstråd?

Skall erkänna att jag mest röstar efter vad som faller mig i smaken och tänker mindre på utgångspunkterna.

Tja varför inte? Vi kan starta en liten tråd och se vad som händer. Generellt så tror jag också att folk röstar på det de gillar i första hand.
 :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Verkar som många verkar tycka att knasigt är samma sak som kulturkrock. Det tycker inte jag.

Festival - principdiskussionstråd?

Skall erkänna att jag mest röstar efter vad som faller mig i smaken och tänker mindre på utgångspunkterna.

Tja varför inte? Vi kan starta en liten tråd och se vad som händer. Generellt så tror jag också att folk röstar på det de gillar i första hand.
 :)



Tycker att domarna kunde ge en skild DOMARUPPSTÄLLNING av låtarna helt baserat på hur väl reglerna har följts. Denna uppställning dock efter den normala röstningen tatt slut. :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skit samma. Jag röstar också efter vad jag tycker och inte efter hur reglerna följts. (nästan sant)


DåligtGehör

  • Gäst
Skit samma. Jag röstar också efter vad jag tycker och inte efter hur reglerna följts. (nästan sant)

Även du!

Min tanke när jag ställde frågan var baserad på att det dels är lätt eller rättare sagt väldigt svårt att bortse från vad som faller en i smaken, dels även svårt att följa uppgjorda ramar när man skapar. Jag gillar det i alla fall inte så mycket. Men å andra sidan när jag en gång tvingade mig att lämna den vanliga jazz/pop-harmoniken (durskalan) så kom en låt till som kändes annorlunda och berikande för "mitt sound/min palett". Ja det kan ändå vara värt att studera annat än de välbekanta sätten att skriva sina stycken. Jag är kluven  :unsure:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Javisst. Även jag.

Finner ofta regler inspirerande faktiskt. Även om resultatet inte blir enligt reglerna så kommer det gärna något oväntat ur det.


DåligtGehör

  • Gäst
Javisst. Även jag.

Finner ofta regler inspirerande faktiskt. Även om resultatet inte blir enligt reglerna så kommer det gärna något oväntat ur det.

Så kan det absolut vara. Bli inspirerad men kunna ta den väg man tycker om.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Lite sent kanske men här kommer titlarna och genreblandningarna. Har ni inte röstat ännu så Gör det!!! 

Bidrag 1
Chemical Warfare
Industrial Lounge Jazz –

Bidrag 2
Ingen Ögonbindel
Chipmusik och kärleksballad

Bidrag 3
Some Day One Day
OPEROCK

Bidrag 4
Upp och ner
Tribal-cannibal-house-punkvisa

Bidrag 5
Cult of The Corn
Contry-Metal-Country

bidrag 6
Dont give a damn
Bluesrock och Electronica

bidrag 7
Cecilia
Visa, elektronica banjodjälvel o worldmusic

Bidrag 8
Away far away
Vietnamesisk Ska

bidrag 9
On the water
munkpop blandat med austral-indisk reggae

Bidrag 10
 CHIPHOP 
Rap och blipp blopp (chiptunes)

 :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Då har jag bestämt mig. Det var inte lätt att hitta tredje och fjärde bästa, ettan och tvåan tycker jag är i en klass för sig.

Förutom förmågan att anpassa sin låt till temat kulturkrock, som för mig inte riktigt är samma sak som genreblandning, så måste ju komposition, framförande och mix vägas in.

Låtlängd tycker jag hör till en grundregel på något sätt, det är en utmaning i sig att kunna anpassa idéer till en given maxlängd. Men ändock hamnar en maxisingel på min lista.


5 poäng till låt #4. Kanonlåt, klar och tydlig mix med massor av tyngd utan att det blir pump. Arret är skitkul, från intro till slutton. Jag fattar inte hur man kan låta så mycket som herr Sundström utan att vara det. Och att inte alla har givit denna höga poäng...  :huh:

3 poäng till låt nummer 8. Kanonljud även här. Allt sitter som en smäck. Det som gör att denna missar förstaplatsen är brist på sångmelodi och en midiotisk trumpet. Men jojk och vietnameskör är genialiskt.

2 poäng får låt nummer 3. Krocken mellan finkultur och skitig rock är bra, och även banjon är riktigt bra invävd. Synd bara att låten är onödigt lång, det hade nog gått att editera ned denna till rätt längd utan att något väsentligt egentligen saknats. Mixen är lite platt och livlös.

1 poäng till låt nummer 5. Krävde ett par lyssningar innan jag uppskattade detta, men blandningen av hillbilly och metal är ganska kul. Lite DAD låter det ju. Bra lirat, men mixen är nog den sämsta i startfältet. Och slutet var ju inte så snyggt klippt.
DON'T PANIC


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Jag lyckas inte få till låt nr 1.. det är ju nåt knasformat, hur gör jag?? Jag vill lyssna på den också!
Tänkte rösta men efter att ha lyssnat igenom alla bidrag, förutom första då, en gång så vet jag inte om jag kan.. det är så bra kvalitet på alla..  :) Det krävs några lyssningar till.. och gärna då på nr 1 också  ;)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


DåligtGehör

  • Gäst
Jag lyckas inte få till låt nr 1.. det är ju nåt knasformat, hur gör jag?? Jag vill lyssna på den också!
...

Vad använder du för knasmediaspelare? En vettig mediaspelare tar många format inklusive ogg vorbis.

kolla:  http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=4029.msg41026#msg41026



Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
På sidan tre i denna tråd finns en länk till en plug-in som gör att du kan få Quicktime att spela upp .ogg-formatet. Den laddade jag ner, och det funkar. Men min pc fattar ändå inte om man bara klickar på låten, så jag får köra "öppna med" och välja Quicktime.
DON'T PANIC


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Tack Rattlesnake och Dåligt gehör! Fixat, lyssnar just nu  :D

/Åsa

...hm... laddade hem foobar.. men inte är väl låten bara 1,33..?? Det är allt jag har att lyssna på iaf. Provar att ladda hem den igen o ser vad som händer.. /Gokväll!
« Senast ändrad: 30.09.2007, 00:40:02 by Åsa »
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
men inte är väl låten bara 1,33..??
Jo, samma här. Jag antog det skulle vara så... :huh:

DON'T PANIC