Kontrollrummet

The Tales Of Life av Badlands

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Inte ofta jag är här inte numera....
Har lite annat som tar upp tiden men.... En liten ide jag haft som trubadurlåt men gav den ett nytt överkast i form av ett band.

Den har rent privat redan analyserats av FuzzBub & IKEN samt en del andra utanför detta forum  :rolleyes:

Dax för Er att ge Er input på detta....

https://www.dropbox.com/s/27r60q9mf1ttz5w/The%20Tales%20Of%20Life.mp3?dl=0
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skön nedgång i introt vid 11 sek Gillar den mollsvängen som återkommer i versen.

Sången ligger så hög i volym i förhållande till övrigt att sången inte gifter sig med resten.
Annars är både sång och ackordsval lite som Dylan. Bra referens för dig som diggar karl'n.
Lika lång text som Dylan också...  :P

På ackorden på elguran vid motsvarande 2.22 och 2.26 (även 2.37 och 2.40) borde du använda långsam svajarm på elguran, kan bli riktigt elegant där med. Senare hör jag att vi tänker i samma banor, hör den vid 5.09, 5.12, 5.19, 5.23 och 5.26

Skön låt!

« Senast ändrad: 10.01.2017, 11:45:41 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låten funkar bra och med lite mera mixning sitter det bättre. Som MaxB skrev så är den Dylanlång :D

Grejs att fixa enligt mig:
Sången ligger lite för högt i relation till annat (kompmusik å sång är inte heller riktigt i samma rum). Det finns även lite diskrepans mellan trummor och gitarrspelaren vilket gör att jag upplever det som att det svajjar lite - borde fixas.

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Stort tack till både MaxB & Gurano  :D

Borde kanske få till en bättre sångare alternativt en vassare producent/mixare till detta.

Det svajar som G säger mellan gitarr och trummor och det är inte riktigt klart hur jag tänker där ännu...
Ska fundera vidare på vad som kan ge låten det den behöver men MaxB .....
Den hade 3 verser till i orginal  :wacko:
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Bra skön låt att härja vidare med. Med lite hårdare komprimering på sången och att du övar o sjunger låten typ hundra ggr kan säkert din berättande pratröst funka väldigt bra. Vissa strofer är ju hur bra som helst nu redan, andra är lite hej kom o hjälp mig. :)

Lite mindre av fuzzen på gitarren o lite delay på den.

Jag är inte så bra på engelska att jag hänger med på storyn, men ditt berättande är så bra att man ändå blir sugen på att höra vidare vad som ska hända. Lite som den söndersupne sångaren i Pouges vad han nu heter.

Fortsätt greja med den. Gör en backtrack utan sång som du kan öva till i bilen.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag skrev ju tamejfan ett inlägg för denna låt men nu synns det ingenstans.... :wacko:
Jag skrev om att jag tycker att kompgitarrerna är panorerade för långt ut till höger och vänster (lyssnar i lurar) och att sången (som redan påpekats) har för hög volym och och att trummorna kunde höras lite mer.... Förutom dessa är det inga fel på låten  :D

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Många tack Håkan & Space...

Allt ni säger ihop med Gurano & MaxB tar jag in....

Dels som utökning här men även som bakgrund till framtida grejer...
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Bra kommentarer so far!   Jag håller med och som jag sade till dig senast så är det nåt med själv introt som är skumt.  Lite för hetsigt gitarrslinga och kanske ngn. ton som inte pitchar helt 100 kanske.   Annars är ju det en bra låt som jag absolut tycker att du ska jobba vidare på.   Nu hör jag också att lite krispigare trummor nog skulle vara nice.  Tror jag.  :)    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed