Kontrollrummet

Håkan Nilssons GUITAR 66 "I shot the sheriff".

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Här har vi spelat med bandet i nya studion.  :P

Ny mix o sång, det blir fjärde gången, Dropbox WAW-fil

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20I%20shot%20the%20sheriff%20170112.wav
 
Här blev jag ganska nöjd med både spelande o mix. Den sista sångrefrängen är i kompet, förutom sången och höger gitarr, identisk med första "I shot the sherriff". Vi jammade som vanligt in grunden och det råkade bli att vi klippte av den utan den sista refrängen vilket lät fel. Det går väldigt bra att klippa o klistra även i en sån här digitalbandare. Nåt det knappast går att göra i en renodlad 24-kanals hårddiskinspelare.
 
Polarn Putte Sandström som spelar bas har nyligen köpt en Höfner fiolbas i ca 4500 kronorsklassen, det finns både billigare o dyrare. Den spelade vi genom en TC Spectracomp pedal, sen aktiv linebox in i "bordet". Jag tänkte först reampa eller göra nåt med, men gjorde inget mer mer än att skära lite mid. Putte hatar mid på bas säger han... :) Spectracompen är en supergrym baskompressor med bara en ratt. Det hörs knappt att man komprimerar, men den kniper mkt effektivt bort transientpeakarna som ger dist annars. Den är multiband o omprogrambar genom datorn. Läs om den här, synd bara att basisttjejen spelar nåt konstigt skit bara:
http://www.tcelectro...ass-compressor/
 
Trummornas OH sitter som Glyn Johns på både golvpuks och hängpukesidan, så hängpuke-Oh sitter lite framför trummorna. Det är Oktava MK12, helt otroligt bra mickar, vilket bottenfläsk. Sen har jag dessutom min TLM49 som mono OH ovanför trummisens huvud. Kagge EV N/D868, Virvel över E906, under AKG P4, en liten billig mick som tål mycket ljud o låter lika bra som en SM57
https://www.thomann....ion_live_p4.htm
 
Ganska nöjd med mixen, men i mastern skar jag aningen vid 4 khz och boostade nån db vid 70 hz, skar vid 34 hz. Borde jag göra om det o köra flat förutom basscutten vid 34 hz? Eller tom lyfta nån db nånstans i highmid? Lite åsikter på det vore guld...
« Senast ändrad: 11.01.2017, 13:55:50 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snygg ljudbild! Härlig live-känsla som vanligt!
Skönt att höra hur väl detaljerna,  t.ex ride:n går fram.
Gitarrsolot sitter fint, speciellt partiet runt 4 minuter!
Kanske är låten aningen lång....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Snygg ljudbild! Härlig live-känsla som vanligt!
Skönt att höra hur väl detaljerna,  t.ex ride:n går fram.
Gitarrsolot sitter fint, speciellt partiet runt 4 minuter!
Kanske är låten aningen lång....
/Asti
Du tycker inte att high mid borde fram lite mer? Fast du har väl liksom jag, inte heller ungdomens hörsel i behåll? Min diskant försvinner ovanför 10 khz om jag testar med tongenerator. Från 9 khz o neråt hör jag allt ganska jämt. Det lär väl tyvärr bara bli sämre framöver...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Nu är ju jag ingen ungdom heller men jag skulle nog föredra en gnutta mer mid som du är inne på.  Inget allvarligt alls det låter bra nu också men ändå.  Sen är basen rätt bomullsmullrig också.  Synd att han inte vill ha mer mid.   Blir iofs. genuint reggaebasljud såhär.
Bra jobbat!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu är ju jag ingen ungdom heller men jag skulle nog föredra en gnutta mer mid som du är inne på.  Inget allvarligt alls det låter bra nu också men ändå.  Sen är basen rätt bomullsmullrig också.  Synd att han inte vill ha mer mid.   Blir iofs. genuint reggaebasljud såhär.
Bra jobbat!   /Fuzz

Sångljudet är sämre än vad jag fått till förut fast jag har samma mick, preamp o kompressor och Lexiconburk. Den senare var lite brummig märkte jag, ev störs den av att stå ovanpå Yamahaförstärkaren som väl har en skaplig trafo. I förra studion stod Lexiconburken för sig själv. Måste försöka få bort brummet... Tejpa jorden kanske.

Fiolbasen låter ju ganska annorlunda än Fenderbas o här är den bara lajnad, ska nog testa lite diverse reampning av den. Även om både Putte o jag gillar soundet som det är. Jag har en mini Ampeg bascombo vars lineutgång låter lika bra som de stora svindyra Ampegarna. Vill nog testa den lite. Putte är ganska vråloteknisk vad det gäller ljud, och jag har fullt förtroende att vrid till basljudet, även om det blir lite mer mid. En gång sa att han hatade mellanregister på basen, han körde då på kraftig rör Ampegtopp. -"Man ska ta en polygrip o bryta bort mellanregisterratten" tyckte han. :) Galen, men otrolig musiker. Den här inspelningen är tredje gången han öht spelade den här låten. O reggea har han aldrig lyssnat på tror jag.

Även om man som jag har en enklare studio så kan man nog få till det riktigt bra ändå bara man orkar nöta på o testa en massa grejer i ljudskruvandet. Så gör man ju även när man har världens exklusivaste studios.  <_<
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fin inspelning, bra livesound och ljudbild. Härligt ljud och lir på Sologitarren bör tilläggas.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fin inspelning, bra livesound och ljudbild. Härligt ljud och lir på Sologitarren bör tilläggas.
/Roffe H

Tackar! Men jag håller på o mekar om den fläskigare ändå nu. Jag hittade ett rejält surrande i Lexiconreverbet, måste ha berott på att det stod ovanpå en stereoförstärkares transformator. Flyttade det till en egen plats o vips blev det knäpptyst. Och därmed alla ljud mkt bättre.
Hargjort en bättre mix, och ny lite bättre sånginsats. Men jag ska köra en tredje mix innan jag lägger ut nåt. Roligt med de här trummorna. Lasse Vänngård heter trummisen, han är förjävligt bra, har alltid trummat, men även gått på trumutbildning på världens flottaste trumutbildning i Hollywood. Där fick han snabbt smeknamnet Shuffelkungen eftersom han kunde denna svåra takt perfekt redan när han började där. Och enligt honom var det min förtjänst efterson han spelat så mycket shuffel med mig innan...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kolla om du också hör oönskat vasst kling vid 11 sekunder. Kanske är det klockan på en cymbal? Det återkommer vid 47 sekunder och vid 103-105 tre gånger och motsvarande senare. Tycker du ska få styrsel på den volymmässigt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Här har vi spelat med bandet i nya studion.  :P

Ny mix o sång, Dropbox WAW-fil

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20I%20shot%20the%20sheriff%20170111.wav

https://soundcloud.com/user7908154/i-shot-the-sheriff-170108
 
Här blev jag ganska nöjd med både spelande o mix. Den sista sångrefrängen är i kompet, förutom sången och höger gitarr, identisk med första "I shot the sherriff". Vi jammade som vanligt in grunden och det råkade bli att vi klippte av den utan den sista refrängen vilket lät fel. Det går väldigt bra att klippa o klistra även i en sån här digitalbandare. Nåt det knappast går att göra i en renodlad 24-kanals hårddiskinspelare.
 
Polarn Putte Sandström som spelar bas har nyligen köpt en Höfner fiolbas i ca 4500 kronorsklassen, det finns både billigare o dyrare. Den spelade vi genom en TC Spectracomp pedal, sen aktiv linebox in i "bordet". Jag tänkte först reampa eller göra nåt med, men gjorde inget mer mer än att skära lite mid. Putte hatar mid på bas säger han... :) Spectracompen är en supergrym baskompressor med bara en ratt. Det hörs knappt att man komprimerar, men den kniper mkt effektivt bort transientpeakarna som ger dist annars. Den är multiband o omprogrambar genom datorn. Läs om den här, synd bara att basisttjejen spelar nåt konstigt skit bara:
http://www.tcelectro...ass-compressor/
 
Trummornas OH sitter som Glyn Johns på både golvpuks och hängpukesidan, så hängpuke-Oh sitter lite framför trummorna. Det är Oktava MK12, helt otroligt bra mickar, vilket bottenfläsk. Sen har jag dessutom min TLM49 som mono OH ovanför trummisens huvud. Kagge EV N/D868, Virvel över E906, under AKG P4, en liten billig mick som tål mycket ljud o låter lika bra som en SM57
https://www.thomann....ion_live_p4.htm
 
Ganska nöjd med mixen, men i mastern skar jag aningen vid 4 khz och boostade nån db vid 70 hz, skar vid 34 hz. Borde jag göra om det o köra flat förutom basscutten vid 34 hz? Eller tom lyfta nån db nånstans i highmid? Lite åsikter på det vore guld...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag gjorde om alltihop, tog nog tio timmar. Hittade ett jäkla brum i Lexiconburken, det berodde nog på att den stod ovanpå stereoförstärkarn som väl har en hyfsad transformator. Ställde reverbet lika allena från andra burkar som när jag höll till hemma i kåken och vips blev det knäpptyst igen.
Komprimerade de två gitarrerna.
Elbasen reampade jag genom min lilla Ampeg bascombo med både ny line och mickning med AKG D112. Mixade om hela skiten o konstaterade att mickljudet var skitfult, oanvändbart, och linen var alldeles för basig då jag ställt fullt bas-eq på combon, den låter bäst i högtalaren då.
Hem o lagade mat o påt igen, nu körde jag enbart line reamping, med combons eq så gott som neutral, nu blev de så jäkla mycket bättre basljud. Med en teleplugg i combons hörlursutgång så tystnar den och jag kan höra exakt hur den nya linesignalen låter i mixen med resten. NU vet jag hur jag ska göra för framtida inspelningar, jag kopplar mig genom den lilla bascombon som en preamp bara, och får ändå det dyra Ampegljudet från deras värstingmodeller. Att blanda micksignal och line har jag testat skitmånga ggr, det har aldrig blivit gett nåt extra, linesignalen ensam brukar vara bäst. Live brukar det ofta vara tvärtom, bara basriggen är skaplig så brukar jag alltid enbart micka ut basen i PAt. Line kan ge ena jävla transientsmällar man inte har koll på när basisten börjar ösa på dubbelt så hårt som på soundcheck. Mickar man så får man även en viss kompressionseffekt av luften mellan högtalare och mikrofon.
Sen sjöng jag om alltihop. Snart kan jag nästan påstå att jag kan sjunga åtminstone hälften av stroferna godkänt.

Det här ljudet är nog det bästa jag fått till, fläskigt som fan, ändå går det att spela högt i V70 bilstereon som är väldigt avslöjande om man gjort fel i basregistren...

Det blir en WAW-fil denna gång.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20I%20shot%20the%20sheriff%20170111.wav

Fick även igång Soundcloud efter ett tag. Alla verkar hata det nu har jag sett.
 https://soundcloud.com/user7908154/guitar-66-i-shot-the-sheriff-170111
« Senast ändrad: 10.01.2017, 02:45:29 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu funkar cymbalklockan i ljudbilden.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu funkar cymbalklockan i ljudbilden.
Tack. Jag tror missljudet berodde på att Lexiconreverbet lät fan när det stod nära stereoförstärkarens trafo. Jag gjorde allt annat aningen annorlunda med. Laban i studioforum tyckte det lät bra också, men tyckte jag kunde haft delay på sången. Det är både reverb o delay på sången, men jag tyckte själva sånginsatsen lät lite mer Eilert Pilarm med mer delay så jag gjorde så här. Men nu bara för att han skrev så så tänker jag naturligtvis att jag borde göra om det, haha.
Han efterlyste även lite bredare stereo. Här är det bara två gitarrer, och jag ville inte lägga dom för lång isär, jag tycker det är skitjobbigt med gitarrer som gör fills o framtraädande grejer när de ligger långt ut åt sidan, särskilt när man lyssnar i lurar. Mer identiska kompgitarrer lägger jag alltid långt ut, det gör mycket för stereobredden även om de är svagt mixade. Men här tänkte jag som så att ju fler gitarrer jag lägger dit, ju mindre utrymme för det viktigaste; basen och trummorna...
Men va fan, kanske jag ska testa en gång till med lite blötare sångljud?
https://soundcloud.com/user7908154/guitar-66-i-shot-the-sheriff-170111
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Gjorde om en fjärde gång;
Mer delay på sången,
Pannade isär både gitarrer o trummor lite mer.
Var noggrannare med att kolla fasningen på reverb och delayreturerna. Har upptäckt hur reverbet är fasat påverkar totalljudet väldigt mycket, åt fel håll tappar man mycket tryck i trummorna. Samma med ett simpelt sång eller gitarrdelay.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20I%20shot%20the%20sheriff%20170112.wav
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Alltså visst låter det bra!   Jag kan inte klaga på nåt ang. ljudet men om man får klaga på annat så tycker jag att arrangemanget bör ändras så att man slipper vänta i dryga 3 minuter innan första solot kommer.  :)     Varför inte ett litet kort, rent (kanske) solo efter en stund och sen kommer den fläskiga biten på slutet?   En idé bara.      Bra jobbat hur som!    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Alltså visst låter det bra!   Jag kan inte klaga på nåt ang. ljudet men om man får klaga på annat så tycker jag att arrangemanget bör ändras så att man slipper vänta i dryga 3 minuter innan första solot kommer.  :)     Varför inte ett litet kort, rent (kanske) solo efter en stund och sen kommer den fläskiga biten på slutet?   En idé bara.      Bra jobbat hur som!    /Fuzz
Gitarrsolona är ju alltid det egentligen enda viktiga. Men att arra om det här som redan är inspelat live är liksom inte min grej. Jag har redan kopierat en refräng o lagt i slutet utan att det hörs. Men live kan vi nog göra så att jag kan sola lite tidigare, bra idé.
Både Marley o Clapton kör väl alla sångverserna först och mal solon först som det sista i låten. Kollade nyss på ett par livegrejer med Clapton o den här låten, blev förvånad hur konstiga de versionerna var. Ett märkligt hetsigt tempo, inte alls som jag minns Claptons första version av den. Läste nånstans att det var tack vare Claptons cover som Marley slog igenom på allvar och blev världskändis. Flott det.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)