Forum > Demolåtar

Håkan Nilssons GUITAR 66 "I shot the sheriff".

<< < (3/3)

MaxB:
Nu funkar cymbalklockan i ljudbilden.

Håkan Nilsson:

--- Citat från: MaxB skrivet 10.01.2017, 08:31:03 ---Nu funkar cymbalklockan i ljudbilden.

--- Slut citat ---
Tack. Jag tror missljudet berodde på att Lexiconreverbet lät fan när det stod nära stereoförstärkarens trafo. Jag gjorde allt annat aningen annorlunda med. Laban i studioforum tyckte det lät bra också, men tyckte jag kunde haft delay på sången. Det är både reverb o delay på sången, men jag tyckte själva sånginsatsen lät lite mer Eilert Pilarm med mer delay så jag gjorde så här. Men nu bara för att han skrev så så tänker jag naturligtvis att jag borde göra om det, haha.
Han efterlyste även lite bredare stereo. Här är det bara två gitarrer, och jag ville inte lägga dom för lång isär, jag tycker det är skitjobbigt med gitarrer som gör fills o framtraädande grejer när de ligger långt ut åt sidan, särskilt när man lyssnar i lurar. Mer identiska kompgitarrer lägger jag alltid långt ut, det gör mycket för stereobredden även om de är svagt mixade. Men här tänkte jag som så att ju fler gitarrer jag lägger dit, ju mindre utrymme för det viktigaste; basen och trummorna...
Men va fan, kanske jag ska testa en gång till med lite blötare sångljud?
https://soundcloud.com/user7908154/guitar-66-i-shot-the-sheriff-170111

Håkan Nilsson:
Gjorde om en fjärde gång;
Mer delay på sången,
Pannade isär både gitarrer o trummor lite mer.
Var noggrannare med att kolla fasningen på reverb och delayreturerna. Har upptäckt hur reverbet är fasat påverkar totalljudet väldigt mycket, åt fel håll tappar man mycket tryck i trummorna. Samma med ett simpelt sång eller gitarrdelay.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20I%20shot%20the%20sheriff%20170112.wav

Fuzzbub:
Alltså visst låter det bra!   Jag kan inte klaga på nåt ang. ljudet men om man får klaga på annat så tycker jag att arrangemanget bör ändras så att man slipper vänta i dryga 3 minuter innan första solot kommer.  :)     Varför inte ett litet kort, rent (kanske) solo efter en stund och sen kommer den fläskiga biten på slutet?   En idé bara.      Bra jobbat hur som!    /Fuzz

Håkan Nilsson:

--- Citat från: Fuzzbub skrivet 13.01.2017, 15:36:27 ---Alltså visst låter det bra!   Jag kan inte klaga på nåt ang. ljudet men om man får klaga på annat så tycker jag att arrangemanget bör ändras så att man slipper vänta i dryga 3 minuter innan första solot kommer.  :)     Varför inte ett litet kort, rent (kanske) solo efter en stund och sen kommer den fläskiga biten på slutet?   En idé bara.      Bra jobbat hur som!    /Fuzz

--- Slut citat ---
Gitarrsolona är ju alltid det egentligen enda viktiga. Men att arra om det här som redan är inspelat live är liksom inte min grej. Jag har redan kopierat en refräng o lagt i slutet utan att det hörs. Men live kan vi nog göra så att jag kan sola lite tidigare, bra idé.
Både Marley o Clapton kör väl alla sångverserna först och mal solon först som det sista i låten. Kollade nyss på ett par livegrejer med Clapton o den här låten, blev förvånad hur konstiga de versionerna var. Ett märkligt hetsigt tempo, inte alls som jag minns Claptons första version av den. Läste nånstans att det var tack vare Claptons cover som Marley slog igenom på allvar och blev världskändis. Flott det.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion