Kontrollrummet

DI/Line box

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Hej!

lite generellt intresserad av dessa burkar, är ute efter en box med bra/neutralt ljud och 2 ut.

Vad är det som gör en bra linebox?

Passiv, aktiv?

Sen har jag sett folk som snackat om att koppla utgång till mikrofonförstärkare, men en linesignal ska väl inte behöva en mikrofonförstärkare för att ge en signal i ljudkortet?

Jag har tänkt använda den för att kunna få en paralell ren signal ifrån gitarren in på ett spår, för att ha stor valmöjlighet om man inte blir nöjd med förstärkarljudet.

Har inte hittat så många DI boxar på internet, ge gärna förslag på bra boxar

Tack så mycket!
« Senast ändrad: 23.07.2007, 18:27:30 by Osse »


Utloggad tsmalmbe

hk red box
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Sen har jag sett folk som snackat om att koppla utgång till mikrofonförstärkare, men en linesignal ska väl inte behöva en mikrofonförstärkare för att ge en signal i ljudkortet?

En DI-box gör om din vad-det-nu-är-signal till en mic-nivå-signal, inte en line-signal. Därför ska du stoppa den i en mik-ingång.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Line Audio Design ADIB rekommenderas varmt!
Ska man spela live, så brukar man använda passiva DI-boxar, men för inspelning använder man hellre aktiva, eftersom det som regel blir bäst ljud med sådana.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Vad jag har förstått så ska man hålla kolla på input-impedansen på DI-boxen, ju högre desto bättre (välbevarad signal).

Hittade en vettig lättförståelig formel för det hela..

The formula:
voltage% = di box input impedance/(source impedance+di box input impedance)*100
So lets see what % of your signal will you get if you connect your passive humbucker (37403ohm) directly to:

Behringer med 250kOhm input impedance:

250000/(37403+250000)*100
=86,9858%

Samson S-direct med 1MegOhm input impedance:

1000000/(37403+1000000)*100
=96,3945%

Jag har inte nån vidare koll på sånt här, så jag kan inte stå för att det här är rätt, men jag köper det iaf :)

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Oak

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
Jag har också letat efter nån vettig DI-box för att koppla in elgitarren på en line-ingång... Just nu kör jag min Line6 POD 2.0 och det verkar ju funka, men jag funderar på att skaffa en:

CME Matrix X, finns för 995:- på Jam. Det är ju egentligen en mixer, men den har en Hi Z-ingång och verkar ge line-nivå på utgångarna om jag tolkat det hela rätt.

Sen att man får en mixer för priset verkar ju trevligt också :)

Vad tror ni?


Utloggad Kempor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Line Audio Design ADIB rekommenderas varmt!
Ska man spela live, så brukar man använda passiva DI-boxar, men för inspelning använder man hellre aktiva, eftersom det som regel blir bäst ljud med sådana.
Inom professionellt live-ljud så används även aktiva di-boxar friskt (klar-teknik bla), Redbox är väl till för att koppla till en gitarrförstäkares högtalarutgång? (för att slippa micka upp högtalaren). Många preamps kommer ju idag med instrumentingång
"Kan jag få lite mer av allt i medhörningen?"...suck...