Kontrollrummet

I valet och kvalet CUBASE el SONAR

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Legato

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Hej alla musikvänner! :D

Jag vet inte om jag skriver denna tråd i rätt forum eller om den skulle stå under annan rubrik??  Ni får väl slänga ut mig eller omplacera frågan om den är fel. (eftersom det rör två program så har jag lagt det på båda programmens avdelningar----kanske förbjudet ---då får ni säga till )

Det jag funderar på ( liksom många andra) är: (inför köp---har jobbat i flera progam + hittar rec-knappen)

Vilket program Cubase 4 eller Sonar 6(Producer) ger mest för pengarna?

-- bortse från att många använder Cubase (lätt att få råd av andra)
-- se mera till stabilitet, kvalitet på medföljande effekter, syntar......
-- bra tillvalsmöjligheter..
-- lätt att lära sig + smidigt att jobba med

Jobbar mycket med att arra för orkester + kör och "fuskskapar" då större kör genom flera pålägg av en enkelkvartett.
och på detta vis kan jag testa kör-arr som är 7-8 stämmiga (för större kör + orkester). Det är detta jag skall ha programmet till.

Man får ibland en känsla av att SONAR behandlas lite "styvmoderligt"  i tidningen Studio (är det bara en känsla ..... ;) eller anses det vara sämre...eller finns det  andra saker som styr att detta program inte får någon plats......??)
Alla andra större program har egen genomgång i varje nummer av olika råd och trix MEN inte SONAR.

Beror detta på att Sonar är ett sämre program eller varför är det så????Går man utan för landet (inte minst i USA) så är ju, som alla vet, SONAR stort
VARFÖR INTE I Sverige?????

Jag förstår att valet --mellan Cubase och Sonar -- är lite som att välja mellan SAAB och VOLVO ....MEN det måste ändå finnas faktiska och viktiga skillnader som avgör vilket märke man till sist väljer.

Skulle vilja ha era synpunkter på VAD som gör Cubase 4 eller Sonar 6 (Prod) till det bästa valet ---- och varför ni tycker så.
Ha det gott alla

Legato


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Vad jag har förstått så slutade han som skrev om Sonar på studio. Varför de inte skaffat nån ny vet jag inte, men det var en del diskussioner om det på studio forumet förut.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag har ingen egen erfarenhet, men har hört lite med folk i branchen tidigare, då gällde valet Cubase/Pro Tools.

"Alla kör Cubase" tyckte han, och han jobbade lite med clawfinger och några rätt stora band. De använde tydligen cubase mycket för att skriva låtar etc, och utbyta  ideer.

Jag köpte dock ProTools ändp till sist av någon anledning :)


Kan ju vara så att Cubase är standard, har ett enormt utbud av crackade pluggar etc, därför finns en stor skara användare som kör det.


Ibland kan ju fördelen med ett program som är mindre vara att de är lite mer sugna på att sälja in sig; mer funktioner, roligare grejjor, billigare, bättre support etc...


Förhoppningsvis kommer det framöver funka lite bättre att dela data mellan program ;)



https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag vågar nog påstå att Sonar ger betydligt mer för pengarna än Cubase eftersom man kan få tag i Sonar 6 för runt 4 lapp
och Cubase 4 går loss på det dubbla. För de körarrangemang ditt behov går ut på duger Sonar helt klart. Jag valde Sonar en gång i tiden för att det var mer intuivt och lättare att komma igång med än Cubase. Funktionaliteten och finesserna är nog likvärdiga mellan programmen. Kan dock tänka mig att Cubase fortfarande är något enklare på ljudediteringsdelen (med erfarenheter av det suveräna programmet Wavelab) medan Sonar fortfarande inte har någon separat ljudediteringsfönster. Pluggarna (reverb, delay etc) verkar framhållas mer i Sonar liksom de mjukvarusynthar som  medföljer. Att rätta till otajtheter även på wave-sidan klarar bägge programmen (Audiosnap resp Time Warp) medan Sonar är ensam om Melodyneliknande pluggen V-vocal som ändrar tonhöjd och formanter. VST(i)-stödet bättre i Cubase, det var ju också Steinbergs baby från början. Spaceman är nog den medlem som känner skillnaderna bäst här på forumet. Han kan säkert gr mer detaljer.
Det är trist att tidningen Studio inte skriver och ger tips om Sonar som verkar hitta allt fler anhängare även i Sverige. Problemet är tydligen att få tag i en skribent.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ok, now were talking.....kolla in protools och timeshiftpluggern för att göra körer, kanon!

kolla digidesigns hemsida, pro tools accelerated videos, och "hwtas new in 7.3"

man baxnar!


men, det kanske är ointressant med pro tools ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol