Kontrollrummet

Fuzzbub - Green River, cover på CCR

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
LÅTNAMN: Green River
ARTIST/GRUPP: Bubben Band
GENRE: Träskrock
LÅTLÄNGD:3:10
KOMPOSITÖR: John Fogerty
PRODUCENT: Fuzzbub
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2016
FORMAT: mp3



Triggad av Håkan Nilssons cover var jag tvungen att spela in en egen version av en av mina favoriter bland CCR-låtar.

Det blev inte så mycket filande på denna utan rätt "rå" men jag tycker att det passar ganska bra i sammanhanget.  Det hindrar dock inte att man får tycka till om precis allt man har lust till!  :)   

Version 1:
[mp3=200,20,0]https://dl.dropboxusercontent.com/u/10482850/KR/Bubben%20Band%20-%20Green%20River.mp3[/mp3]

Soundcloud:
https://soundcloud.com/fuzzbub/bubben-band-green-river

Version 1.2:
[mp3=200,20,0]https://dl.dropboxusercontent.com/u/10482850/KR/Bubben%20Band%20-%20Green%20River1.2.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 03.02.2017, 11:57:26 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Riktigt snygga gitarrer här också!
Tror  att sången är ett litet snäpp för stark och kanske har lite för mycket reverb
för att smälta ihop med musiken på bästa sätt.
Skulle också vilja ha starkare bas, men det kan vara mina öron som spökar...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Riktigt snygga gitarrer här också!
Tror  att sången är ett litet snäpp för stark och kanske har lite för mycket reverb
för att smälta ihop med musiken på bästa sätt.
Skulle också vilja ha starkare bas, men det kan vara mina öron som spökar...
/Asti

Sångmelodin går ju rätt högt så jag var tvungen att ta i ordentligt för att komma upp!  =P   

Ska kolla nivåern och reverb.  Tack för tyck!      /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Riktigt snygga gitarrer här också!
Tror  att sången är ett litet snäpp för stark och kanske har lite för mycket reverb
för att smälta ihop med musiken på bästa sätt.
Skulle också vilja ha starkare bas, men det kan vara mina öron som spökar...
/Asti

Sångmelodin går ju rätt högt så jag var tvungen att ta i ordentligt för att komma upp!  =P   

Ska kolla nivåern och reverb.  Tack för tyck!      /Fuzz

Slängde upp en version 1.1. ovan med mer bas och mindre reverb på sången (men med lite reverb på hela klabbet).  Det låter rätt basigt på mina prylar men det kanske funkar.   Tog av lite vasshet på gitarrerna också.    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Börjar med att säga att jag inte är Fään av CCR - tycker att deras låtar är rätt tråkigt rockiga.
Men du har en bra ljudbild - tycker personligen att du eg ska flytta in riffguran lite mot mitten. Du borde eg göra en cover som är helt omgjord efter egen stil/eget huvud - kan bara bli bättre :D

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Covers är kul. Har aldrig hört mer av CCR mer än nån sporadisk låt på radio så jag kolla upp originalet också. Din cover håller ungefär samma musikaliska kvalité som originalet när det gäller de kolbaserade musikanternas insats tycker jag.
Men, kan du inte rota fram en riktig tamburin och lägga på...pleeeez?
Totalt sett riktigt najs version.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Börjar med att säga att jag inte är Fään av CCR - tycker att deras låtar är rätt tråkigt rockiga.
Men du har en bra ljudbild - tycker personligen att du eg ska flytta in riffguran lite mot mitten. Du borde eg göra en cover som är helt omgjord efter egen stil/eget huvud - kan bara bli bättre :D

/G

Vafalls?!  Är du inget fan av svängig träskrock med en av de bästa rocksångarna som stått i ett par skor?  Shockerande minst sagt. Låtar som Fortunate Son, Born on tha Bayou, Old Man Down The Road, Blueboy m.fl. som Fogerty skrivit är mästerverk mer eller mindre i mina öron, speciellt i genren att inte konstra till det utan låta musiken tala.  Sen gillar jag hans gitarrspel dessutom.   Fast smaken är ju olika förstås!  :)     
Ska kolla om riffguran kan placeras in mot mitten.  Att göra en mer egen version får ev. bli ett senare projekt.     Tack för tyck!   /Fuzz



Covers är kul. Har aldrig hört mer av CCR mer än nån sporadisk låt på radio så jag kolla upp originalet också. Din cover håller ungefär samma musikaliska kvalité som originalet när det gäller de kolbaserade musikanternas insats tycker jag.
Men, kan du inte rota fram en riktig tamburin och lägga på...pleeeez?
Totalt sett riktigt najs version.


Tack tack!  Om du inte hört CCR, kolla in låtarna ovan vetja.  De två sista är Fogerty solo.   

[Edit]  Länk:  https://open.spotify.com/user/fuzzbub/playlist/1LN98swb2oFqObmgazT1hF   [/Edit]

Hur vet du förresten att jag inte använt en riktig tamburin??  ;)    Ska kolla på det men jag har ingen tamburin...  Kanske räcker med att ta ner volymen lite?        Tack för tyck!    /Fuzz
« Senast ändrad: 20.12.2016, 19:06:16 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra gnekat på guran,,CCr ingen grupp som jag fått i mig tidigare ..Ja så texten kan jag inte sjunga med i nu heller . Så lite torrare ljud på sången för jag hör en fin rockarröst där nere i djupet Rock on! :)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Håller med, har man missat eller dissat CCR o Fogerty har man knappast fattat mycket om rockmusik. Fogerty är en av få i klass med tex Paul McCartney, helt genial. Många fnyser säkert åt CCR pga alla dansband som nött sönder några av låtarna totalt. Orginalversionerna är ofta aggresiva nånstans åt The Who och Hendrixhållet. Väldigt mkt olika stil på låtskrivandet. Och som sångare, säg en enda människa som är bättre? Kanske somliga tycker Gene Simmons är bättre?

Basisten o trummisen i CCR är nog två av de mest underskattade i historien, de är en stor del i Fogertys unika sound. Tyvärr blev de ju väldigt osams, de andra tre fattade ju noll av storheten i Creedence fast de var en så stor del i det hela. Kenny Aranoff som trummar med Fogerty numer sen många år är ju känd som en av de bästa i världen, men det lite magiska som Doug Clifford gjorde i bandet klarar han inte. Han o basisten Stu Cook har ju lite sjukt ett CCR coverband som är jävligt bra, kommer de till Sverige ska jag åka o se dom.
Johns äldre bror som spelade kompgitarr dog tyvärr när bröderna var som mest osams. När John gjorde en soloskiva stämde de andra honom för att det lät för mkt CCR om hans soloprojekt!

Just det att producera mästerverk utan en massa pålägg, det är ju det som är det extremt svåra. Många tycker nog att det är skickligare att lägga på flera keys, åtta gitarrer osv, jag anser att det är helt tvärtom. Att spela in som Fogerty gjorde då är det nästan ingen, varken musiker, eller ljudtekniker som klarar av varken då eller nu. Spelar man upp original CCR låtar varvat med modernare låtar genom ett fett PA på en knökad krog fattar man hur ruskigt bra gjort det är rent tekniskt. Luften mellan ljuden gör att det svänger mer än den mesta moderna musiken som är en enda soppa av fula oidentifierbara ljud hoppressade till nån sorts gröt.

Kul att inspirera till en cover. För mig är det ännu svårare att klara sångens höga toner, jag har fått flytta ner låten två hela tonsteg för att någotsånär klara den. Det gör att gitarriffen blir lite svårare än i vanliga E7 tonarten för mig. Jag spelar en helton nedstämt, sen i det som ser ut at vara D.

Din version nr 2 har ju bästa trycket. Kanske sången är lite för stark ändå. Saknar lite dubbeltramp på kaggen också för att hitta nåt att gnälla lite om.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fuzzen, du rockar störtskönt. Det låter som du hållit det sparsmakat med få inspelade spår. Det uppskattar jag!
Lyssnade bara på verre 1.2
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Håller med, har man missat eller dissat CCR o Fogerty har man knappast fattat mycket om rockmusik.
Då tillhör jag skaran som inte fattat mycket om rockmusik!
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Håller med, har man missat eller dissat CCR o Fogerty har man knappast fattat mycket om rockmusik.
Då tillhör jag skaran som inte fattat mycket om rockmusik!

Känns lite väl kategoriskt det där utlåtandet.
För att inte säga 'mindre begåvat uttalande'...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Håller med, har man missat eller dissat CCR o Fogerty har man knappast fattat mycket om rockmusik.
Då tillhör jag skaran som inte fattat mycket om rockmusik!

Känns lite väl kategoriskt det där utlåtandet.
För att inte säga 'mindre begåvat uttalande'...
Jag tycker det är som att avfärda Beatles. Eller Pavarotti. Mindre begåvat.
Kanske nån har en motkommentar om någon ny eller gammal rocksångare som är mkt bättre än den mediokre John Fogerty?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tack H.N för tyck och den utförliga bakgrundsstoryn som ju är intressant tycker jag!  Din analys håller jag fullständigt med om ang. CCR och speciellt Fogerty i mitt fall.  Om jag ombeds nämna favoritsångare så blir det alltid Fogerty, och så brukar jag smyga in Roky Erickson på ett hörn då dom har nåt gemensamt tycker jag, fast Fogerty är bättre.

   Måste också nämna att jag förstår din frustration ang. modern musik kontra hederlig CCR-rock.  Om man vanligtvis gillar rockmusik men inte kan med CCR/Fogerty så tror  iallafall jag att det mest beror på det du nämnde att de är sönderspelade och har dansbandifierats i Sverige.
Jag tror att du också är frusterad över detta varför jag förstår att du uttryckte dig som du gjorde och jag tror även att Gurano förstår det så han gjorde ingen grej av det.  Bra där G!

Ang. min version så ska du veta att det var ren lathet att jag inte stämde ner.  Jag ligger på absolut högsta pitch när det gäller rösten och jag hade en bra dag som överhuvudtaget grejade det hjälpligt...     Baskaggedubbeltrampen är förbisedda av mig men det beror mest på att jag tyckte den blev för lik originalet som det blev ändå.

Kul som fasen att göra CCR-covers!  Ska vi göra varsin till?   :)     

/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Fuzzen, du rockar störtskönt. Det låter som du hållit det sparsmakat med få inspelade spår. Det uppskattar jag!
Lyssnade bara på verre 1.2

Tack Maxen!   Jo det ska hållas på minimalt antal spår när det kommer till CCR tycker jag, det är liksom halva grejen.  Sen att det ändå blir ett par fler än vad dom hade är ju nästan ofrånkomligt.


Håller med, har man missat eller dissat CCR o Fogerty har man knappast fattat mycket om rockmusik. Fogerty är en av få i klass med tex Paul McCartney, helt genial. Många fnyser säkert åt CCR pga alla dansband som nött sönder några av låtarna totalt. Orginalversionerna är ofta aggresiva nånstans åt The Who och Hendrixhållet. Väldigt mkt olika stil på låtskrivandet. Och som sångare, säg en enda människa som är bättre? Kanske somliga tycker Gene Simmons är bättre?

Basisten o trummisen i CCR är nog två av de mest underskattade i historien, de är en stor del i Fogertys unika sound. Tyvärr blev de ju väldigt osams, de andra tre fattade ju noll av storheten i Creedence fast de var en så stor del i det hela. Kenny Aranoff som trummar med Fogerty numer sen många år är ju känd som en av de bästa i världen, men det lite magiska som Doug Clifford gjorde i bandet klarar han inte. Han o basisten Stu Cook har ju lite sjukt ett CCR coverband som är jävligt bra, kommer de till Sverige ska jag åka o se dom.
Johns äldre bror som spelade kompgitarr dog tyvärr när bröderna var som mest osams. När John gjorde en soloskiva stämde de andra honom för att det lät för mkt CCR om hans soloprojekt!

Just det att producera mästerverk utan en massa pålägg, det är ju det som är det extremt svåra. Många tycker nog att det är skickligare att lägga på flera keys, åtta gitarrer osv, jag anser att det är helt tvärtom. Att spela in som Fogerty gjorde då är det nästan ingen, varken musiker, eller ljudtekniker som klarar av varken då eller nu. Spelar man upp original CCR låtar varvat med modernare låtar genom ett fett PA på en knökad krog fattar man hur ruskigt bra gjort det är rent tekniskt. Luften mellan ljuden gör att det svänger mer än den mesta moderna musiken som är en enda soppa av fula oidentifierbara ljud hoppressade till nån sorts gröt.

Kul att inspirera till en cover. För mig är det ännu svårare att klara sångens höga toner, jag har fått flytta ner låten två hela tonsteg för att någotsånär klara den. Det gör att gitarriffen blir lite svårare än i vanliga E7 tonarten för mig. Jag spelar en helton nedstämt, sen i det som ser ut at vara D.

Din version nr 2 har ju bästa trycket. Kanske sången är lite för stark ändå. Saknar lite dubbeltramp på kaggen också för att hitta nåt att gnälla lite om.

Tack H.N för tyck och den utförliga bakgrundsstoryn som ju är intressant tycker jag!  Din analys håller jag fullständigt med om ang. CCR och speciellt Fogerty i mitt fall.  Om jag ombeds nämna favoritsångare så blir det alltid Fogerty, och så brukar jag smyga in Roky Erickson på ett hörn då dom har nåt gemensamt tycker jag, fast Fogerty är bättre.

   Måste också nämna att jag förstår din frustration ang. modern musik kontra hederlig CCR-rock.  Om man vanligtvis gillar rockmusik men inte kan med CCR/Fogerty så tror  iallafall jag att det mest beror på det du nämnde att de är sönderspelade och har dansbandifierats i Sverige.
Jag tror att du också är frusterad över detta varför jag förstår att du uttryckte dig som du gjorde och jag tror även att Gurano förstår det så han gjorde ingen grej av det.  Bra där G!

Ang. min version så ska du veta att det var ren lathet att jag inte stämde ner.  Jag ligger på absolut högsta pitch när det gäller rösten och jag hade en bra dag som överhuvudtaget grejade det hjälpligt...     Baskaggedubbeltrampen är förbisedda av mig men det beror mest på att jag tyckte den blev för lik originalet som det blev ändå.

Kul som fasen att göra CCR-covers!  Ska vi göra varsin till?    :D

/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Mycket av annan samtida gammal rock ger jag inte mycket för heller, det är pålägg i massor tills det är enda smet. Många bra låtar förstördes så även på 70talet. CCR var mer genialt. Fast på sista plattan krävde de andra att de också skulle få skriva lika många låtar som John. Intw så lyckat alls de kunde ju inte skriva lika bra alls. En av trummisens är ganska bra ändå.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
"Long as I can see the ligth" vore nåt att glra i tung version. Kanske med el slide?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
"Long as I can see the ligth" vore nåt att glra i tung version. Kanske med el slide?

Ja slide på saxofondelen passar nog bra, om man kan lira slide.  ;)    Fast som han sjunger här alltså, det blir till att stämma ner ordentligt eller ta oktav ner!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag läste nyss om den låten att det är hans enda kärlekslåt från CCR. Och att dom aldrig spelade den live. Som soloartist har han framfört den själv en enda gåñg
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hoppsan, nu har den här också kommit till färdiga. Skönt sound!
Jag lirade faktiskt den här också för länge sen i ett band. Då var vi tre gitarrister ett tag.
Ska nog ta och leta rätt på den igen....

Ps Har hittat den i fyra versioner från 2001-2004 men den får stanna på det externa hårddisken...  :D
« Senast ändrad: 02.02.2017, 18:52:58 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google