Kontrollrummet

Gurano & Plinka - Vit yta

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Så här kommer ytterligare en tolkning av Cosmic Overdose. Denna gång är det Plinka som hjälper mig att sjunga på låten Vit yta.
Plinka och jag sjunger tillsammans. Vi tar gärna emot era tankar!
/Gurano

Text - Vit yta
Huvet expanderar åt olika håll
mitt tillstånd är 9 under 0
jag är en hallucinatör
Jag är en observatör
en pensel i min hand
huvudvärk ifrån sand
ytan vit gör mig låg
långsamt hit går mitt tåg

Jag är verklig
du är en skugga

han är hund och
hon är katt

han är hund och
hon är katt

Bägge finns
under min hatt

Bägge finns
i min hatt

Jag är verklig
du är en skugga

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/VitYta_Sharp2.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 29.01.2017, 15:58:09 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Suprbra, har inte lyssnat på orginalet men skulle bli förvånad om det var ösigare än så här. Tyckte inledningsvis att reverbet på sången var lite väl mycket men insåg att det passar. Era röster låter bra tillsammans och jag blev lite impad av din utflykt i mitten av låten sångmässigt och det satte du galant. Det är rena idolstämningen på KR känns det som. Sa jag att det lät bra?  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Lyssnat på den här några gånger igår och en gång på orginalet på Youtube.
Jättebra låt och den här covern är suverän. :)

Bra jobbat, fint collab...spännande och skön lyssning.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Fin cosmisk overdoze ni fått till..Liite mycket reverb på sången kanske..Texten måste läsas för att höra på sina ställen Men ni smälter fint ihop när ni sjunger och riffen smakar godis..Vackert :D


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härlig ljudbild, schysta gitarrer och sång. Kanske lite mycket reverb (kanske inte, som någon sa) En smaksak. Snyggt jobb.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Suprbra, har inte lyssnat på orginalet men skulle bli förvånad om det var ösigare än så här. Tyckte inledningsvis att reverbet på sången var lite väl mycket men insåg att det passar. Era röster låter bra tillsammans och jag blev lite impad av din utflykt i mitten av låten sångmässigt och det satte du galant. Det är rena idolstämningen på KR känns det som. Sa jag att det lät bra?  :D
Tackar - kul att man kan impa, det trodde jag inte :D

Lyssnat på den här några gånger igår och en gång på orginalet på Youtube.
Jättebra låt och den här covern är suverän. :)

Bra jobbat, fint collab...spännande och skön lyssning.

mvh
Tackar för det :D

Fin cosmisk overdoze ni fått till..Liite mycket reverb på sången kanske..Texten måste läsas för att höra på sina ställen Men ni smälter fint ihop när ni sjunger och riffen smakar godis..Vackert :D
Misstänkte att någon/några skulle tycka att det är för mycket reverb på sången - själv tycker
jag inte det men om fler tycker som du så gör jag kanske en ändring :D

Härlig ljudbild, schysta gitarrer och sång. Kanske lite mycket reverb (kanske inte, som någon sa) En smaksak. Snyggt jobb.
/Roffe H
Tackar :D

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skön låt! Jag reagerade på en grej, det var att jag ville ha de två rösterna mer i mono, nästan i mitten bägge två, bara anings mer i mitten än nu.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Skön låt! Jag reagerade på en grej, det var att jag ville ha de två rösterna mer i mono, nästan i mitten bägge två, bara anings mer i mitten än nu.

Flyttade medvetet ut rösterna åt olika håll - tyckte det blev skönt men jag ska fundera lite på dina tankar - tack för dom :D
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Har inget orginal att jämföra med, men befriande normfri produktion :)

Stör mig inte på drypande blöta röster, men kanske kan göra delar av frekvensomfånget mindre blött för att få lite kropp på sångklangen kan vara något.

more fx to the people!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har inget orginal att jämföra med, men befriande normfri produktion :)

Stör mig inte på drypande blöta röster, men kanske kan göra delar av frekvensomfånget mindre blött för att få lite kropp på sångklangen kan vara något.

more fx to the people!
Tack för komment.
Hur gör man delar av frekvensområdet mindre blött?
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag har använt mig av ett par olika varianter, men det kan vara så enkelt som att köra send till ett spår där det finns kompressor och EQ bara. Rätt hård kompression, och så skruvar man en spik/platå i frekvenskurvan med eq'n och sveper till man hittar området med massa kropp. Sedan höjer man volymen på send tills det låter bra.

Annan variant är att skicka send med eq först till reverbet, och gröpa ur det omrpdet där mesta kroppen finns :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag har använt mig av ett par olika varianter, men det kan vara så enkelt som att köra send till ett spår där det finns kompressor och EQ bara. Rätt hård kompression, och så skruvar man en spik/platå i frekvenskurvan med eq'n och sveper till man hittar området med massa kropp. Sedan höjer man volymen på send tills det låter bra.

Annan variant är att skicka send med eq först till reverbet, och gröpa ur det omrpdet där mesta kroppen finns :)
Ok hajjar - köra på hela sångspåret - trodde att du menade att jag skulle frekvensfixa på en del av ett sångspår :D
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Var bara tvungen att leta upp vad det var jag ylade på innan jag drog till k-öarna... Denna var ju helkul låt att gå loss på och jag skrattar gott när jag lyssnar :D
Nu har jag också läst alla kommentarer, det var också kul! Kanske ligger nåt i det Håkan skrev om att ev dra ihop rösterna något ändå, och intressant tips från Emu att testa... :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Så där - nu har jag efter önskemål centrerat rösterna mera - bättre?
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/VitYta_Sharp2.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!