Kontrollrummet

Håkan Nilsson, Green River, CCR-cover

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det första jag spelat in i nya studion och med nya digitalportan. Den blev en stor besvikelse och har fler fullständigt idiotiska fel. Tex så om man spelar in trum-OH på en stereokanal så går det inte att panna in mickarna en bit tex kl 9 och 3. Man kan bara panna över alltihop åt ena hållet så typ den ena micken hamnar i mitten o den andra fullt utpannad.
Blev skitbesviken på flera grejer, bla så kan man inte använda kompressorerna annat än vid inspelning direkt på mickingången. Inte vid mix. De måste vara helt ruttna i skallen på Tascam, att "vidareutveckla" en sån här grej under 10 o mestadels förstöra den. Och det här har nån fått betalt för under åratal kan jag tänka. När man ska pluncha in rec är det en viss fördröjning innan den spelar in. Så jävla värdelöst.

Låten blev väl så där. Jag gjorde själv det mesta på en natt, o att först yla gitarrpålägg o trummor, o sen direkt mixa är väl inte enligt boken. Den blev lite tunn i basen hör jag i husvagnsstereon. Det kan jag nog få till med övning när jag lär mig akustiken i nya lokalen.
https://soundcloud.com/search?q=h%C3%A5kan%20nilsson%20green%20river
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det här en Creedence jag aldrig ens försökt sjunga innan jag la på sången igår. Fy fan vad svårt det är tycker jag. Det låter så skitenkelt när Fogerty sjunger, och det är ju en låt man hört en miljard ggr typ. Att framföra CCR covers ses nog som både billigt o pissenkelt enligt en del. Men att sen få till det utan att öva varje fras i veckor, det är i verkligheten så ruggigt svårt. Mycket svårare än att sjunga nåt man komponerat själv. Tycker jag i alla fall.  B) Jag kan nog sjunga lite mindre illa efter nåt års övande på denna.

Blev lite knepigt då jag inte kunde spela riffet i orginaltonarten E, då jag inte pallar att sjunga så högt upp som Fogerty. Jag spelar två hela tonsteg under, men då jag har gitarr o bas nedstämda en helton så blir det här i grepp som ser ut att vara D-dur... Finurliga harmonier på tre udda ackord; C, Giss och F.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Live-känslan finns där som vanligt! Skitsnygga gitarrer!
Basen kunde nog vara lite starkare/tyngre och kanske även lite mer botten i trummorna,
men jag reserverar mig en aning eftersom min hörsel inte är hundra....
Ja, den här låten är inte lätt att sjunga! Speciellt inte om man har Fogertys sång i minnet.  :)
Men jag tycker du gör den bra! Kul att höra hur nya "bandaren" låter!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Live-känslan finns där som vanligt! Skitsnygga gitarrer!
Basen kunde nog vara lite starkare/tyngre och kanske även lite mer botten i trummorna,
men jag reserverar mig en aning eftersom min hörsel inte är hundra....
Ja, den här låten är inte lätt att sjunga! Speciellt inte om man har Fogertys sång i minnet.  :)
Men jag tycker du gör den bra! Kul att höra hur nya "bandaren" låter!
/Asti
Tack för tyck o tänk!
Jag hör nog lite mer bas i nya lokalen... Sen så var jag föstås inte vidare noggran alls, jag var uppe hela jävla natten o kom hem kl 0715 på morrn. Är mina öron utvilade hör jag nog ganska bra, men så fort jag sätter mig o slår på trummorna eller spelar elgitarr så går det fort utför med den noggrannare hörseln den dan. Nu var jag väl mest ute efter om jag kunde lyckas tekniskt med hela skiten o mastra o allt i apparaten. Den har lite grejer i en speciell mastringsdel som den förra inte hade, det kanske med lite övning går att få de grejerna att låta bra. De olika färdiga presetsen som multibandskompressorn hade tyckte jag nog gjorde för mycket så det blir lite dist över det hela. Antagligen är min Dynamaxxkompressor bättre. Den har jag till min glädje läst om nyligt, den anses vara ruggigt bra, o det tycker jag själv med. Säljs dyrt som vintagepryl på nätet.
Vore kul att få dit nåt annat band o spela in, jag blir anings speedad när jag ska både spela och sköta tekniken, ibland kan det bli nån "goof" att jag spelar över en låt av misstag... För att lättare få liknade sound på flera blue/rocklåtar är det bäst att spela in en enda "song" o sätta marks som skiljer dem åt. Då kan jag lättare göra samma komprimering på alla trummickar tex. Då bouncekör jag alla låtarnas spår i realtid genom outboardarna. Det tar en del tid, men då kan jag vila både skallen o örena samtidigt.

Ganska skönt ös i låten ändå. Det kan nog vara värt att lägga om sången o ev sologitarren. Nya låtar som är svåra att sjunga naturligt brukar gå bättre nån dag senare efter första försöket, det verkar räcka att jag lyssnar i ett poar dar på den mixen så är det lite enklare nästa gång.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Bra drag!  Jag tycker att du helt klart fått till en  fullt godkänd version av Green River, som f.ö. nog är min favorit CCR-låt!  Det låter ju Håkan Nilsson om det och så ska det vara.  Att göra en CCR-låt som CCR gör det funkar bara inte. 

Synd att du inte gillar nya manicken men med tiden kanske betyget åker upp?  Hoppas på det för jag är sugen på en också.  :) 

Bra jobbat!  /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nä basen "sjunger" inte som i dina andra produktioner och sången borde upp lite - annars tycker jag det är strålande möjligen att hihaten tar över lite hör jag nu när jag lyssnar igen. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra rockat o du verkar ha kul när du riffar på.. Liite tunna trummor kanske mer fläsk på dom så blire mer fläsk :D


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Gjorde om mixen, skrålsången fick vara som den var, det jag retade mig mest på var just det att det var för lite elbas, men det blev nästan för lite även nu tror jag. Elbasen hörs väl mer i nya lokalen och med subben påslagen. Den som hade råd med riktiga fullrange monitorer änd, såna som orkar ner till typ 25 hz. Eller åtminstone 30 hz. Då vore det nog enklare att höra basen än när lågbasen kommer från golvet. Men jag kanske lär mig akustiken i nya studion bättre för varje mix.

Tack för tyck o tänk o ris o ros. Den svänger ju bra ändå. Kompgitarrerna var nog svårast att spela...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/GREEN%7ERIV%202.WAV

https://soundcloud.com/user7908154/green-river-hakan-nilsson-one-man-band
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härlig, egen tolkning av låten. Tycker sången kan få lite mer volym.  :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Härlig, egen tolkning av låten. Tycker sången kan få lite mer volym.  :)
Roffe H
Tackar! Jag funderade precis på om inte sången är pyttelite för stark? Egen tolkning ja, men inte helt. Jag började med att spela in orginalet med CCR i bandaren, sen trummade jag ungefär lika som CCR´s Stu Clifford, och letade upp några takter ur det jag kunde göra en loop av, sen snickrade jag ihop resten runt det. Jag måste sänka orginal tonarten från E till C för att orka skrika mig genom låten.

Funderar på om jag borde komprimera kompgitarrerna lite grann. De är helt okomprimerade nu. Kan kanske låta bättre när det är så rent ljud. Med mer dist som leadgitarren så brukar jag aldrig komprimera den, det blir bara sämre...
https://soundcloud.com/user7908154/green-river-hakan-nilsson-one-man-band
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag tycker att din version låter bra och eget.  Faktum är att den inspirerade mig till att knåpa ihop en egen version, fast då hemmavid bara s.a.s.  Har inte lagt upp den för att inte själv utrymme av dig.   Den kanske kommer upp senare.   :)   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter som en helt ok cover - funkar säkert bra på krogen.
/Göran
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter bra om allt. Bluesrock när den är som bäst. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack för alla värmande ord.  :wub:
Jag sitter ju, som säkert de flesta andra, och bara försöker hitta fel i både framförande och mix, lite sjukt. Så lite uppmuntrande är ju guld.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)