Kontrollrummet

Plinka -Cherries in the snow

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Titel: Cherries in the snow
Prod: Plinka
Genre: ambient
Låtlängd: ca 7.30

Denna har jag pysslat lite med nu. Åker ju om några dagar ner till Spanien, så tänker att jag ska slutföra den när jag är hemma igen i mitten på januari. Och till dess hoppas jag att jag genom er får lite bra idéer!
Mixen är grov, mycket behöver putsas på. Kören är snabbt ihopslängd och behöver sjungas om. Flöjten har jag redan tröttnat på.

Så, lite input, synpunkter och ideer skadar inte här!
Plinkar på en låt...


Utloggad John Isak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 281
  • Medelålders man med drömmar naggade i kanten
    • Visa profil
Spontant, jättefint stycke! :)
Men ambient? Näe, inte i min bok. Händer för mycket för fort i mina öron. Hade det varit mer flytande hade jag "köpt" det.
Gillar den som den är, så tyvärr inga större ideer, möjligen något "astralt-ackord" i bakgrunden och skala ner pianot ibland...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Stämningsfullt och vackert! Tycker körerna låter bra som dom är nu.
Har du lagt någon effekt på körsången? Förutom reverb alltså....
Kanske kunde ett akustiskt gitarrplock fylla ut arret, men vet inte om det behövs...
Flöjten är kanske lite väl stark i nuläget....men du hade visst redan tröttnat på den!?  :)
Jag gillar pianot! Nu får du gott om tid att fundera på fortsättningen!
Ha det så skönt i Spanien!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja lycka till med spanienresan hoppas du får bra väder. Låten då jo full av känslor och sköna harmonier flöjten låter bra men blir för dominerande ner med ljud och längd. Lyssnade i paddan så jag hörde inte hela men körerna lät riktigt bra tycker jag :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Spontant, jättefint stycke! :)
Men ambient? Näe, inte i min bok. Händer för mycket för fort i mina öron. Hade det varit mer flytande hade jag "köpt" det.
Gillar den som den är, så tyvärr inga större ideer, möjligen något "astralt-ackord" i bakgrunden och skala ner pianot ibland...
Inte ambient, ok whatever, vet aldrig vilken genre jag egentligen håller på med, Plinka-genren kanske ;) Tack för lyss och kommentar och glad att du gillar´t i alla fall! Ska plocka med mig det astrala ackordet till idébanken!

Stämningsfullt och vackert! Tycker körerna låter bra som dom är nu.
Har du lagt någon effekt på körsången? Förutom reverb alltså....
Kanske kunde ett akustiskt gitarrplock fylla ut arret, men vet inte om det behövs...
Flöjten är kanske lite väl stark i nuläget....men du hade visst redan tröttnat på den!?  :)
Jag gillar pianot! Nu får du gott om tid att fundera på fortsättningen!
Ha det så skönt i Spanien!
/Asti
Tack Asti! Körerna är rätt bra, men de är lite dålig synk på orden på det sista partiet. Ja, jag har faktiskt mixat in liite chorus-effekt på kören :D Och flöjten, ja den är nog lite stark, får se om det räcker att sänka den eller om jag hittar på nåt annat. Det kanske beror på vilket humör jag är på i nästa år. Tack, jag ska ha det så skönt jag kan i Spanien!

Ja lycka till med spanienresan hoppas du får bra väder. Låten då jo full av känslor och sköna harmonier flöjten låter bra men blir för dominerande ner med ljud och längd. Lyssnade i paddan så jag hörde inte hela men körerna lät riktigt bra tycker jag :D
Tack Eddi, jag hoppas också på gott väder i Spanien! Ja, det är nog så att flöjten framför allt ska sänkas. Och som sagt, körerna funkar men behöver synkas bättre i den sista delen. Tack för lyss och kommentar!



Plinkar på en låt...


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Manna för kropp o knopp..flöjten tillför gott ..inte ta bort..Bara ner i volym och när den lirar så lite sång som sjungs efter flöjttonerna en berättande story om livets mysterium eller nåt..Körerna e check!  B)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker att körerna är helt ok och snygga, som sagts spara flöjt med mindre volym...skönt stycke hur som helst.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Håller med att flöjten ska vara kvar men ha lägre volym. Skön låt annars ^_^

//space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ha det skönt i Spanien!
Inledningen låter som nåt jag gjort :D Men så var det inte. Snygga stråk, tycker en oboe skulle passa bättre än flöjten. Annars ned i volym på flöjten, sen släng på lite trummor och bas :)

Har inte så många utvecklingsidéer här, återkommer om jag kommer på något

Väldigt snygga körer från 150 ca. 'Enda klagomålet vore att det händer lite för lite och det är samma ackordsföljd genom hela. :) Men vill du ha det så är det ingen kritik!

Låter väldigt Enigma om hela rasket! Sakralt så man får gåshud. (Första skivan, om du hört den.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jättehärliga ackord o melodier att varva ned o lyssna på om natten, när man som jag mixat en betydligt skramligare låt.
Egen fin stil på alltihop. Nivåer o sånt fixar du väl sen förstås.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)